29 Ekim 2024, 17:50
Mehmet Akif
Yönetici

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 149-150-151. Sayfa Cevapları Hecce Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 149-150-151 Cevapları Hecce Yayınları

4. Tema Milli Mücadele Ve Atatürk: Türk İstiklal Marşı Dinleme Metni Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 149 Cevapları Hecce Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Bayrak töreninde İstiklâl Marşı’nı okurken neler hissediyorsunuz? Duygularınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: İstiklal Marşı okunurken gurur duyuyorum. Bu ülkede yaşadığım için mutluluk içinde oluyorum. Aynı zamanda aklıma şehitlerimiz ve Atatürk geliyor ve duygusallaşıyorum.

Metni dinlerken metinde önemli gördüğünüz bölümleri defterinize not alınız.



Cevap:

“Baban da seni çok seviyor.”

“Hayatım boyunca babamdan duyduğum tek sevgi sözcüğü budur.”



“Üzülme… Korkma ey Ebubekir, Allah bizimledir.”

“O şiir artık benim değildir. O, milletin malıdır. Benim millete en kıymetli hediyem budur. Allah bir daha bu millete bir İstiklal Marşı yazdırmasın.”


1. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.

Cevap:



Kelime/Kelime Grubu: Sancak

Cümlem: Sancağımız asla yere düşmeyecek.

Kelime/Kelime Grubu: Temren

Cümlem: Körelen temreni keskinleştirdim.



Kelime/Kelime Grubu: Eşik

Cümlem: Kapının eşiğini geçince ayakkabımı giydim.

Kelime/Kelime Grubu: Hicret

Cümlem: Peygamber efendimiz Mekke’den Medine’ye hicret etmiştir.



Kelime/Kelime Grubu: Kifayetli

Cümlem: Bu anlattıkların bana çok kifayetli gelmedi.

Kelime/Kelime Grubu: Güfte

Cümlem: Her şarkının bir güftesi vardır.



Kelime/Kelime Grubu: Mebus

Cümlem: Ben de mebus olmak istiyorum.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150 Cevapları Hecce Yayınları

2. ETKİNLİK 

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.

1. Türk İstiklâl Marşı’nın üstün taraflarından biri şairidir. Neden?



Cevap: Mehmet Akif vatanını çok seven ve çok güçlü şiirleri olan biridir. İstiklal Marşı baştan sona vatan sevgisi ve yalnızca Mehmet Akif’in yazabileceği bir duygu barındırmaktadır.

2. Mehmet Akif’in İstiklâl Marşı’nda çok güzel ifade ettiği değerler nelerdir?

Cevap: Bayrak, vatan, şehit, ezan gibi kutsal değerlerin yanı sıra,  motive edici, umut verici, cesaret verici sözleridir.

3. İstiklâl Marşı’nın maddi kuvvet ile manevi kuvveti karşılaştıran ve manevi kuvveti maddi kuvvetten üstün gösteren bölümü hangisidir?



Cevap

Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar,
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.

4. Maddi kuvvete sahip olan Batı için hangi benzetme kullanılmıştır?

Cevap: Tek dişi kalmış canavara benzetmiştir.



5. Sadece topraktan ibaret olmayan vatan, neleri kapsamaktadır? Şair, bunları unutanlara nasıl seslenmektedir?

Cevap:  

Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı:
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı.


3. ETKİNLİK 

Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.

Cevap:

Metnin Konusu: İstiklal Marşı’nın yazılım süreci ve Mehmet Akif’in kişilik özellikleri.

Metnin Ana Fikri: İstiklal Marşı millete mal olmuş ve herkes tarafından çok sevilmiştir.


4. ETKİNLİK 

Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.

Cevap: Yazar Mehmet Akif’i çok sevmektedir. Bir gün babası kalın bir kitap getirerek okumasını istemiştir. Fakat el yazısı bu kitap başka alfabe ile yazılmıştır. Bunun üzerine yazar çok kısa sürede bu alfabeyi öğrenmiş ve İstiklal Marşını Mehmet Akif’in el yazısından okumuştur. Bu nedenle İstiklal Marşı yazarın kalbinde başka bir öneme sahiptir. Bundan sonra İstiklal Marşı2nın yazım süreci anlatılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı İstiklal Marşı yazılması için 500 Lira ödüllü bir yarışma yapar. Mehmet Akif ödül olduğu için bu yarışmaya katılmaz ve ödül kaldırılır. Böylece Akif Ankara’da Tacettin Dergâhında istiklal Marşını yazar. İstiklal Marşı Mecliste Hamdullah Suphi Bey tarafından okunur ve ayakta alkışlanır. Yıllar sonra Bu marşın eskidiği gerekçesi ile yeni bir marş yazılması için Akif’in yanına giderler ve o ” O şiir artık benim değildir. O milletin malıdır. Benim millete en kıymetli hediyem budur. Allah bir daha bu millete bir İstiklal Marşı yazdırmasın” der.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları Hecce Yayınları

5. ETKİNLİK 

Dinlediğiniz metinde kullanılan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını altlarına yazınız.

Cevap:

8. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 151 ferman yayın


6. ETKİNLİK 

“İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemde ülkemizin durumu” ile ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzda düşüncelerinizi mantıksal bir bütünlük içerisinde ifade ederek görsel, işitsel vb. destekleyici materyaller kullanınız. Hazırladığınız sunumu öğretmeninizin yönlendirmesiyle okulunuzda düzenlenen panel, sempozyum, forum vb. ortamda sunmak üzere prova yapınız.

Cevap:

İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemde ülkemiz işgal edilmiş, halk fakirlik ve çaresizlik içindeydi. Ordu sürekli savaşlardan yorgun çıkmış durumdaydı. Ülkede nüfus savaşlar nedeni ile azalmıştı. Kurtuluş Savaşı’na giden yol Mustafa Kemal ve silah arkadaşları ile hazırlanıyordu. 19 Mayıs 1919 yılında Samsun’a çıkan Atatürk milli mücadelenin ateşini yakmıştı. Kongreler yapılmış halk bir ve beraber olarak ülkemizi düşmanlardan kurtarmak için Atatürk2ün etrafında toplanmıştı.


7. ETKİNLİK 

Defterinize “İstiklâl Marşı’nın yazım süreci” ile ilgili kısa bir haber metni yazınız. Yazdığınız metinde haber metinlerinde bulunması gereken altı temel unsurun (5N İK: Kim?, Ne?, Nerede?, Ne zaman?, Nasıl?, Niçin?) bulunmasına dikkat ediniz. Bu unsurların bulunmamasının yazdığınız metnin inandırıcılığını azaltacağını unutmayınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız haber metnini sınıf panosuna asınız.

Cevap:

İstiklal Marşı’nın yazılış süreci ve kabulü

İstiklal Savaşı sırasında milli marş yazılması için Büyük Millet Meclisince bir yarışma açılmasına karar verildi. Bu yarışma, Milli Eğitim Bakanlığınca 25 Ekim 1920’de Hakimiyet-i Milliye gazetesinde 500 lira ödül verileceği belirtilerek ilan edildi.

Milli marş yarışmasının ilanından sonra 23 Aralık 1920’ye kadar gönderilen 724 eserden hiçbiri milli heyecanı yansıtmakta yeterli bulunmadı. Yarışma ve ödül olması fikrinden hoşlanmayan Akif, müsabakaya katılmadı.

Ödül olduğu için yarışmaya katılmayan Akif, ödül almayacağı konusunda ikna edilince o günlerde yalnız oturduğu Tacettin Dergahı’nda, herkesin sabırsızlıkla beklediği şiiri 10 gün içinde tamamladı. İstiklal Marşı, 17 Şubat 1921’de Sebilürreşad dergisinin ilk sayfasında “Kahraman Ordumuza” ithafıyla yayımlandı.

1 Mart 1921’de tarihi günlerinden birini yaşayan Meclis, Gazi Mustafa Kemal Atatürk başkanlığında toplandı. Genel Kuruldaki görüşmelerde İstiklal Marşı şiiri, elemeleri geçen son 6 şiirle Meclis’in seçimine sunuldu.

İstiklal Marşı, ilk kez dönemin Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Tanrıöver tarafından Meclis kürsünden okundu. “Korkma sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak” dizesi milletvekillerinden yoğun alkış aldı. Hamdullah Suphi, her kıtasında alkışlar eşliğinde İstiklal Marşı’nın 10 kıtasını okudu.

Bir önceki yazımız olan 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 142-145-146-147-148. Sayfa Cevapları Hecce Yayıncılık başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


09.01.2024, 17:40

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2469

Çok güzeldi sörular

12.02.2024, 21:19

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2469

Çok teşekkür ederim

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.