15 Şubat 2025, 14:11
Mehmet Akif
Yönetici

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 175-176-177-178 Cevapları Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 175-176-177-178. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık. 

6. Tema Milli Kültürümüz: Taştın Yine Deli Gönül” Metni Etkinlik Cevapları 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları


7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı 175-176-177-178. Sayfa Cevapları (Taştın Yine Deli Gönül)


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 175. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

Hazırlık Çalışmaları



Yunus Emre hakkında yaptığınız araştırmaları arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Yunus Emre’nin Türk Diline Katkıları



Yunus Emre, Türk halk edebiyatının en önemli şairlerinden biridir. 13. yüzyılda yaşamış olan Yunus Emre, hem Türkçeyi sevmiş hem de onun güzel bir şekilde kullanılmasına büyük katkılar yapmıştır. Onun yazdığı şiirler ve düşünceleri, Türk dilinin gelişmesine yardımcı olmuştur. İşte Yunus Emre’nin Türk diline katkıları:

Yunus Emre, şiirlerinde ve yazılarında Arapça veya Farsça gibi yabancı diller kullanmak yerine, halkın kolayca anlayabileceği Türkçeyi tercih etmiştir. O, Türkçeyi sade bir şekilde kullanarak, halkın duygularını ve düşüncelerini en iyi şekilde ifade etmeyi amaçlamıştır. Bu sayede, Türk halkının dilini zenginleştirmiştir.

Yunus Emre, yazdığı şiirlerde Türkçeye yeni kelimeler ve deyimler kazandırmıştır. Bu kelimeler, daha sonraları Türk edebiyatında sıkça kullanılmıştır. Onun şiirlerinde kullanılan kelimeler, hem dilin zenginleşmesini sağlamış hem de Türkçenin daha fazla insana ulaşmasını yardımcı olmuştur.

Yunus Emre, şiirlerinde aşk, sevgi, hoşgörü ve insanlık gibi evrensel temaları işlemiştir. Bu temalar, Türk dilinin duygusal ve derin bir şekilde kullanılmasını sağlamıştır. Onun şiirleri, Türkçe şiir anlayışının gelişmesine ve halk arasında daha çok ilgi görmesine yardımcı olmuştur.



Yunus Emre, dini kavramları halkın anlayacağı şekilde açıklamak için Türkçeyi kullanmıştır. İnsanların hem dini hem de evrensel değerleri anlaması için dilini çok güzel bir şekilde kullanmıştır. Bu sayede, halkın dini anlayışının gelişmesine katkı sağlamıştır.


TAŞTIN YİNE DELİ GÖNÜL

Taştın yine deli gönül sular gibi çağlar mısın
Aktın yine kanlı yaşım yollarımı bağlar mısın

N’idem elim ermez yâre bulunmaz derdime çare
Oldum ilimden âvâre beni bunda eğler misin



Yavı kıldım ben yoldaşı onulmaz bağrımın başı
Gözlerimin kanlı yaşı ırmak olup çağlar mısın

Ben toprak oldum yoluna sen aşırı gözetirsin
Şu karşıma göğüs geren taş bağırlı dağlar mısın

Hş|şth gibi yoluma aykırı İnen karlı dağ
Ben yârimden ayrı düştüm sen yolumu bağlar mısın

Karlı dağların başında salkım salkım olan bulut
Saçın çözüp benim içün yaşın yaşın ağlar mısın



Esridi Yunus’un canı yoldayım illerim hanı
Yunus düşte gördü seni sayru mısın sağlar mısın

Yunus Emre (12407-1320?)

Daha çok Allah, insan sevgisi ve hoşgörü temalarını işleyen büyük Türk şairi ve mutasavvıfıdır. Eserlerinin sade bir dili vardır. Eserleri Divan ve Risaletü’n-Nushiyye’dir.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 176. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

1. Etkinlik



Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.

Şair ilk iki dizede kimlere seslenmektedir?

Cevap: Gönlüne ve gözyaşına seslenmektedir.

Üçüncü ve dördüncü dizelere göre şair, nerede ve nasıl bir durumdadır?



Cevap: Memleketinden uzakta ve dertli bir durumdadır.

Beşinci ve altıncı dizelere göre şairin mutsuz olmasının sebebi nedir?

Cevap: Yoldaşını kaybetmiş olmasıdır.

Sekizinci ve dokuzuncu dizelerde şair, dağı kimlere benzetmektedir?



Cevap: Katı yürekli insanlara ve eşkıyalara benzetmektedir.

Dokuzuncu ve onuncu dizelerde şairin oluşturduğu çelişkili durum nedir? Böyle bir çelişkiye düşmesinin sebebi ne olabilir? Tahmin ediniz.

Cevap: Şair karlı dağların yolunu kestiğini ve yârinden ayrı kaldığı için yol vermesi için çare istemesi çelişkili bir durumdur. Hem sitem edip hem yardım istemektedir. Çaresiz kaldığı için umut ve umutsuzluğu bir arada yaşamaktadır.

On birinci ve on ikinci dizelerde şair, bulutu hangi varlıklara benzetmektedir?



Cevap: Üzüme ve insana benzetmektedir.

2. Etkinlik

Okuduğunuz şiirle ilgili bir soru yazınız. Kitabınızı sıra arkadaşınıza vererek ondan soruyu cevaplamasını isteyiniz.

Cevap:

6.dizede şair kendisini neye benzetmektedir?

Cevap: Irmağa ve insana

3. Etkinlik

Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu yazınız.

Cevap:

Konu: Manevi huzur arama isteği
Ana Duygu: Manevi huzuru bulma isteği.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 177. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

4. Etkinlik

Aşağıda belirtilen söz sanatları, Göktürk alfabesindeki bazı damgalarla eşleştirilmiştir. Okuduğunuz şiirden alınan ifadelerdeki söz sanatlarını bulup uygun damgayı, ifadenin yanına çiziniz.

Abartma-Zıtlık – Kişileştirme – Benzetme

Cevap:

7. sınıf özgün yayınları türkçe ders kitabı 177. sayfa cevapları

Göktürk alfabesinden alınan yukarıdaki damgalar alfabemizde şu harflere karşılık gelmektedir: Şiirden alınan ifadelerin karşısında yer alan damgaları yan yana dizdiğimizde hangi kelime ortaya çıkmaktadır? Yazınız.

Cevap: DOST.

5. Etkinlik

Aşağıdaki şiire “Beni unutmayacaktır…” şeklinde başlayan bir bölüm ekleyiniz. Yazdığınız bölümde öğrendiğiniz söz sanatlarından faydalanınız.

Cevap:

BENİ UNUTMAYACAKTIR

Beni unutmayacaktır yüzümü okşayan yel
Buğday başaklarının ekmeğe kokan soluğu
O geçmiş bahar çocukluğum kadar güzel.

Beni unutmayacaktır evimin odası
Fotoğraflarda yaşayan ilkyazlar,
Okuma kitabım, defterlerim, okulumun kapısı.

Beni unutmayacaktır çocukluğum düşlerim

Küçücük köy evinde yaşadığım güzel günler


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 178. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

6. Etkinlik

Ezberlediğiniz Yunus Emre şiirlerini sırayla okuyarak bir şiir dinletisi yapınız. Şiirleri noktalama işaretlerine, vurgu ve tonlamaya dikkat ederek okuyunuz. Sunum esnasında şiirinizin içeriğine uygun bir ses tonu kullanınız. Dilerseniz şiirinizi müzik eşliğinde seslendirebilirsiniz.

7. Etkinlik

2021 Yılı “Yunus Emre ve Türkçe Yılı” Olarak İlan Edildi.

2021 yılı, Türk dili ve kültürünün en önemli şahsiyetlerinden Yunus Emre’nin vefatının 700. yıl dönümü olması münasebetiyle UNESCO tarafından anma ve kutlama yıl dönümleri arasına alındı. 30 Ocak 2021 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Genelge ile 2021 yılı Cumhurbaşkanlığımız tarafından “Yunus Emre ve Türkçe Yılı” olarak ilan edildi. Bu kapsamda “Dünya Dili Türkçe” adıyla yurt içinde ve dışında etkinlikler düzenlenmesine karar verildi.
Türkçemizin medeniyet dili kimliğiyle bir kez daha dünyaya duyurulmasına vesile olacak “Yunus Emre ve Türkçe Yılı” kutlu olsun.

Yukarıdaki haber metninin iletilerini değerlendiriniz.

Cevap: Yunus Emre şiirlerinde Türk dilini sade ve yalın şekilde kullanmaya özen göstermiştir. Onun dilimiz için verdiği bu mücadeleyi bizlerin de vermesi ve dilimizi yabancı dillerden arındırmak için çalışmalıyız.

Bu metnin içeriğinden ve “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında yaptığınız araştırmadan yola çıkarak bir “Yunus Emre tanıtım broşürü” hazırlayınız. Broşürünüzde “Yunus Emre Şiir Dinletisi” etkinliğinizden de bahsedebilir, bu dinletide paylaşılan şiirleri görsellerle destekleyerek kullanabilirsiniz. Tasarımınızı A4 kâğıdı ya da karton kullanarak yapabilirsiniz.

Cevap: Bu etkinliği sınıfta yapmalısınız.

Gelecek Derse Hazırlık

Türk mutfağının yöresel çorbalarıyla ilgili bir araştırma yapınız. İlginizi çeken bir çorbanın nasıl yapıldığı ile ilgili bilgi toplayınız.

Cevap:

Şehriye Çorbası

Malzemeler: 1 çay bardağı şehriye

2 yemek kaşığı sıvı yağ

1 yemek kaşığı domates salçası

1 litre su

1 çay kaşığı tuz.

1 çay kaşığı kuru nane

Yapılışı:

Salça ile yağ kavrulur. 1 litre su eklenir. Su kaynayınca şehriyeler konur. Şehriyeler pişince tuz ve kuru nane konur. Afiyet olsun.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.