29 Nisan 2025, 10:52
can
Yönetici

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 254-255-256-257. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

“7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 254-255-256-257 MEB Yayınları” cevapları ve sorularını sizler için hazırladık. İnceleyin!

8. Tema Sanat: “Klasik” Dinleme Metni Etkinlik Cevapları 7. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı


7. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 254-255-256-257 Cevapları  

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 254. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI



Türk ve dünya edebiyatındaki klasik eserler ile ilgili yaptığınız araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu eserlerden örnekler veriniz.

Cevap:

Türk Edebiyatındaki Klasik Eserler



1. Dede Korkut Hikâyeleri
– Türk destan geleneğinden gelir. 12 hikâyeden oluşur.
– Kahramanlık, sevgi ve öğütler içerir.

2. Divan-ı Hikmet – Yusuf Has Hacib
– İlk Türk mutasavvıf şairlerinden Hoca Ahmet Yesevî’nin eseridir.
– Ahlak ve dinî değerleri öğretmeyi amaçlar.

3. Leyla ile Mecnun – Fuzuli
– Aşk ve sevda temalı ünlü bir mesnevidir.
– Klasik Türk edebiyatının en güzel aşk hikâyelerindendir.

4. Tanzimat Romanları
– İlk roman: Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat – Şemsettin Sami
– İlk edebi roman: İntibah – Namık Kemal
– İlk realist roman: Araba Sevdası – Recaizade Mahmut Ekrem



Dünya Edebiyatındaki Klasik Eserler

1. Don Kişot – Miguel de Cervantes (İspanya)
– Bir şövalyenin komik ve hayal dolu maceralarını anlatır.
– Modern romanın başlangıcı kabul edilir.

2. Sefiller (Les Misérables) – Victor Hugo (Fransa)
– Adalet, merhamet ve toplumsal eşitsizlik temaları içerir.

3. Romeo ve Juliet – William Shakespeare (İngiltere)
– Dünya edebiyatının en ünlü trajik aşk hikâyesidir.



4. Savaş ve Barış – Lev Tolstoy (Rusya)
– Rus toplumunun Napolyon savaşları dönemindeki yaşamını anlatır.


Yaşamınızda sizi etkileyen veya size ilham veren bir eserle karşılaştınız mı? Anlatınız.

Cevap: Evet, “Şeker Portakalı” isimli kitap beni çok etkilemişti. Orada yaşananlar beni çok üzmüştü.

KLASİK (DİNLEME METNİ)



Klasik. Kimi uslu uslu öğütler vererek, kimi öfkelenmiş ateş püskürerek, sanat adamlarının artık çocukluğu bırakmalarını, yüzyıllardır denenmiş yollara girmelerini istiyorlar. Dediklerine bakılırsa, şiirde olsun, resimde, mimarlıkta olsun, yeni çığırlar insanoğlunun zevkinde bir düşme olduğunu gösteriyormuş. Önüne geçilmezse dünyada güzellik kalmayacakmış.

Dünküler ölmez eserler yaratmanın yasalarını bulmuşlar, bugünkülerin işi onlara uymak olmalıymış. Yeni sanat belki bir zaman gözü çeker, eğlendirirmiş ama tez unutulur gidermiş. Böyle eskiye benzemenin, araştırmalardan kaçıp kafayı tembelleştirmenin adını klasik olmak koymuşlar.

Klasik, Latince’de yüksek sınıftan, soy eser demekmiş. Hangi eserlere soydur, yüksek sınıftandır diyebiliriz? Böyle bir şey sorulunca işin içine kendi zevkimizi karıştırmadan verebileceğimiz bir tek cevap vardır: Zamana dayanmış olan eserler.

Öyleyse hiçbir şiir, resim, mimarlık eseri için yaratıldığı günlerde klasiktir diyemeyiz. Böyle olup olmadığını zaman gösterecektir. Bunu kabul edersek, herhangi yeni bir eserin klasik olduğunu söylemenin yararsız olduğu anlaşılır.



Klasik eser, yüksek sınıftan soy bir eser olduğu için yeni yetişenlere örnek diye gösterilir. Ama bir gence bu eser sana örnek olsun demek, sen de illa buna benzetmeye çalış, bunun dışında güzellik olmaz demek değildir. Öyle olsaydı gençlere bir tek eserin örnek olarak gösterilmesi yeterdi. Oysa ki birbirine benzemez, birbirinden büsbütün ayrı görüşlerle yaratılmış türlü eserler örnek diye gösterilir.

Demek ki güzelliğin illa uyulacak yasaları yoktur. Varsa bile bunların hepsini hiç kimse, hiçbir çağ bulamamıştır, açık olarak belirtememiştir.

Klasikliğe, klasik sözüne düşman olduğum sanılmasın. O sözü ben de hayli kullandım. Klasikleri, yani geçmiş yüzyıllardan kalmış eserleri okumayı da severim. Bilirim ki her sanat adamında klasik olmak kaygısı bulunmalıdır.

Yarına kalmak için çalışmayan, eserinin zamana dayanmasını istemeyen, bugün beğenilip yarın unutulmaya razı olan bir sanat adamından ne hayır umulur? Ama klasiklik, öteden beri alışılmış kalıplara uymakta değildir. Ölmeyecek şekiller yaratabilmektir.




1. ETKİNLİK

Metni dinlerken not aldığınız kelime veya kelime gruplarının anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bulunuz.

Cevap:

Klasik: Üzerinden çok zaman geçtiği hâlde değerini yitirmeyen, türünde örnek olarak görülen eser.



Çığır: Yeni bir biçim, yöntem veya yol.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 255. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle cevaplayınız.

Klasik kelimesinin Latincedeki anlamı nedir? Açıklayınız.



Cevap: Yüksek sınıftan, soy eser anlamına gelmektedir. Kaliteli ve üstün eserler için kullanılmaktadır. Zamanla değerini kaybetmeyen eser anlamına gelmektedir.

Yeni bir esere niçin klasik denemez? Açıklayınız.

Cevap: Bir eserin klasik sayılabilmesi için üzerinden çok zaman geçmesi ve değerini yitirmemesi gerekmektedir. Bu nedenle yeni bir eser klasik sayılamaz.

Klasik eserlerin gençlere örnek gösterilmesindeki amaç nedir? Açıklayınız.

Cevap: Klasik eserler, insanların ortak olarak kaliteli bulduğu eserlerdir. Değerlerini yitirmediği için gençlere bu eserler örnek olarak gösterilmiştir. Yapacakları çalışmalarda bu eserlerden ilham almaları, buna göre kaliteli eserler ortaya koymaları önemlidir.

“Güzelliğin ille uyulacak yasaları yoktur.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: Sanatta güzel bulunan eserlerin belli bir kuralı ve yasaları olmayabilir. Güzel, güzeldir. Belli bir kalıba sokmak gerekmez.

Metinde yazar neyi eleştirmektedir? Yazarın bu fikrine katılıyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.

Cevap: Yazar, eserlerinde kalıcılığı temel almayan, sadece bugün beğenilsin düşüncesinde olan sanatçıları eleştirmektedir. Evet ben de bu düşünceye katılıyorum. Ortaya bir eser çıkartmak ve bu eserin kalıcı olması kaliteli içerik üretmek gerekir.


3. ETKİNLİK

Aşağıda verilen bilgilerden hangileri dinlediğiniz metnin tür özelliklerine uygundur? Yanlarına çarpı (x) işareti koyarak belirtiniz.

Cevap:

7. sınıf Türkçe 255. sayfa cevapları MEB Yayınları

Özelliklerini işaretlediğiniz metin türünü aşağıya yazınız.

Cevap: Söyleşi


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 256. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıya, dinlediğiniz metnin tür özelliklerine uygun bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık koymayı unutmayınız.

Cevap:

Sanat Ne Güzel Bir Şey

Biliyor musunuz, ben sanatla uğraşmayı çok seviyorum. Özellikle resim yaparken kendimi çok mutlu hissediyorum. Renklerle oynamak, hayallerimi kâğıda dökmek bana çok iyi geliyor.

Geçen gün öğretmenimiz “Sanat neden önemlidir?” diye sordu. Ben de dedim ki: “Sanat, kalbimizin konuşma şeklidir.”
Gerçekten öyle değil mi? Bir şarkı dinlerken bazen duygulanıyoruz, bazen de neşeleniyoruz. Çünkü sanat, duygularımıza dokunuyor.

Hem sanat sayesinde insanlar kendini geliştiriyor. Sabırlı oluyor, dikkatli oluyor. Bu yüzden bence herkesin sanatla ilgilenmesi gerekiyor. Siz ne düşünüyorsunuz?


5. ETKİNLİK

“Origami” isimli elektronik içeriği yapınız.

Cevap: Origami isimli elektronik içeriği yaptım.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 257. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki duvar yazısı (grafiti) örneğini inceleyiniz.

7. sınıf Türkçe 257. sayfa cevapları MEB Yayınları

Siz de isminizi duvar yazısı (grafiti) örneğine uygun şekilde tasarlayarak defterinize yazınız.

Cevap:

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerdeki anlatım bozukluklarının nedenini bularak cümlenin yanındaki alana örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

7. sınıf Türkçe 257-1. sayfa cevapları MEB Yayınları


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.