10 Ekim 2024, 22:26
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları

Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin!


Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları

atatürk çiçeği

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 66. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK

Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



ÇİÇEKLER

Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler diyecektir.

Cevap: Mustafa Kemal, sadece iyi bir komutan ve asker değil, aynı zamanda hassas duyguları olan, çevreye ve doğaya önem veren bir insandır. Hangi alanda eksiklik görürse, o alanda bizzat kendisi devreye girerek o eksikliği gidermeye çalışmaktadır.



Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Atatürk, ileri görüşlü, zeki, çalışkan ve iyi bir komutam olmanın yanında, tam bir liderdi. İyi bir siyasetçi olması, barışı savunması, vatansever olması, adaletli olması, çocukları, hayvanları ve doğayı sevmesi ve koruması onu, bütün dünyanın tanımasını sağlamıştır.

Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.

Cevap:



Bir çiçeğe adı verilen Dünya’daki tek lider Atatürk’tür.

Atatürk için doğa ve Türk Bayrağı vazgeçilmezdir.

Yeşil doğanın, kırmızı da bayrağımızın rengidir.

Atatürk’ün en sevdiği renkler yeşil ve kırmızıdır.



Değerli görülen bir şeye isim vermek zordur.

Atatürk için doğa ve çiçekler çok değerlidir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 67. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.



Cevap:

6. sınıf türkçe 67. sayfa cevapları meb yayınları

“a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.

Cevap:



Üniversitede görev yapan profesör, tescil işlemleri için laboratuvara gitmek üzere randevu aldı. Laboratuvar, araştırmalarını gerçekleştirmek için gerekli olan ekipman ve malzemeleri sağlamakta önemli bir rol oynuyordu. Ancak, profesörün bu randevu için istemsiz bir şekilde uzun bir bekleyiş süresine girmesi, projelerinin ilerlemesini olumsuz etkiledi.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 68. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

“Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?



Cevap: Doktor Kirk Land’ı ziyarete gelen profesör arkadaşı tavsiye etmiş o da bunu kabul ederek tescilletmiştir.

Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?

Cevap: Kasım ve Aralık ayında açması, yeşil yapraklı, kan kırmızı çiçekleri olması.

Doktor Kirk Land’ın (Kork Land) çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.



Cevap: Profesör ve değerli bir bilim adamı olan arkadaşının ilk defa birinin adından hayranlıkla bahsetmesi.

Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?

Cevap: Dünya Bitkibilimi Dairesine başvurmuştur.

Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?



Cevap: Doğasever olmasına değinilmiştir.

Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?

Cevap: Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun bir doğasever olmasından kaynaklanıyor.

3. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.

Cevap: Profesör Kirk Land laboratuvarda yeni ve çok güzel bir çiçek yapmıştır. Bu çiçeğe hangi ismi vereceğini bilememektedir. Uzun zamandır görüşmediği bir Profesör arkadaşı onu ziyaretine geldiğinde ona bu durumu anlatmıştır. O da Türkiye’ye yaptığı bir ziyarette tanışıp kendisinden çok etkilendiği Atatürk’ün adını önermiştir. Arkadaşına çok güvenen Kirk Land, çiçeğe Atatürk çiçeği adını vermiş ve bu adı Dünya Bitki Bilimi Dairesine gidip tescil ettirmiştir.

4. ETKİNLİK

Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.

Cevap: Bu etkinlik sınıfta yapılacaktır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 69. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.

Metnin konusu nedir?

Cevap: Profesör Kirk Land’ın Laboratuvarda yeni bir çiçek yapması ve bu çiçeğe isim ararken, uzun zamandır görmediği Profesör arkadaşının yanına gelmesi, onun tavsiyesi ile bu çiçeğe Atatürk ismini vermesi.

Metnin ana fikri nedir?

Cevap: Bir çiçeğe adı verilen Dünya’daki tek lider Atatürk’tür.

6. ETKİNLİK

Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.

Cevap:

Mustafa Kemal Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar ve cepheler:

1. Balkan Savaşları (1912-1913)

1. Balkan Savaşı: Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkan devletlerine karşı kayıplar verdiği bu savaşta, Atatürk Sofya ve Edirne bölgelerinde görev yaptı.

2. Balkan Savaşı: Atatürk, bu savaşta Bulgarlarla mücadele etti ve stratejik konumları savundu.

2. Çanakkale Savaşı (1915-1916)

Anafartalar Cepheleri: Atatürk, 19. Tümen Komutanı olarak bu savaşta önemli bir rol oynadı. Özellikle 25 Nisan 1915’teki Gelibolu çıkarmasında, düşmanın ilerleyişini durdurmak için yaptığı savunma ile dikkat çekti.

3. Kurtuluş Savaşı (1919-1923)

Sakarya Meydan Muharebesi (1921): Atatürk, Başkomutan olarak bu savaşta Yunan ordusuna karşı zafer kazandı. Türk ordusunun moral bulması ve yeni bir strateji geliştirilmesi açısından önemliydi.

Büyük Taarruz (1922): 26 Ağustos 1922’de başlayan bu taarruz, Yunan ordusunun Türkiye’den tamamen çekilmesiyle sonuçlandı. Atatürk, bu savaşta aktif olarak komuta etti ve zafer kazanarak Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerini attı.

4. Dumlupınar Meydan Muharebesi (1922)

Bu muharebe, Kurtuluş Savaşı’nın en belirleyici savaşlarından biridir. Atatürk’ün liderliğinde Türk ordusu, Yunan kuvvetlerine karşı büyük bir zafer kazandı.

5. Alaşehir ve İnönü Muharebeleri

Atatürk, Millî Mücadele sırasında bu cephelerde de stratejik kararlar alarak, Türk ordusunun hareket kabiliyetini artırdı.
Mustafa Kemal Atatürk’ün askeri kariyeri, askeri dehası ve liderliği ile Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde kritik bir öneme sahiptir. Bu savaşlar, hem Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde hem de Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda belirleyici olmuştur.

7. ETKİNLİK

Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe 69. sayfa cevapları meb yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 70. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

8. ETKİNLİK

Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

çocuk-toprak-madalya-bayrak-cumhuriyet-İzmir-zafer-bağımsızlık

Cevap:

Cumhuriyet’in Değerleri

Bir zamanlar İzmir’de, bağımsızlık mücadelesinin izlerini taşıyan bir çocuk yaşardı. Bu çocuk, her sabah güneşin doğuşuyla birlikte pencereden dışarı bakar, topraklarının nasıl bir zaferle kazanıldığını hayal ederdi.

Bir gün, okulda düzenlenen bir etkinlikte, Cumhuriyetin değerlerini anlatan bir konuşma yapması istendi. Heyecanla hazırlanan çocuk, arkadaşlarına, bayrağın altında verilen mücadeleleri ve zaferin getirdiği özgürlüğü anlattı.

Etkinlikte, en iyi konuşmayı yapanlara madalya verilecekti. Çocuk, kendisine verilen fırsatı en iyi şekilde değerlendirmek için elinden geleni yaptı. Konuşmasının sonunda, “Bağımsızlık, hepimizin en büyük hazinesi,” dedi.

Sonunda, en iyi konuşmayı yaptığı için madalya kazandı. Bayrağını göğsünde gururla taşırken, Cumhuriyetin çocuklarına sunduğu fırsatların değerini bir kez daha anladı. Bu zafer, ona sadece bir ödül değil, aynı zamanda geleceğe umutla bakması için bir neden oldu.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.

Cevap: 

İklim değişikliği ve küresel ısınma, günümüzün en büyük çevresel sorunlarından biridir. Bu iki kavram, insan faaliyetlerinin ve doğal süreçlerin sonucunda atmosferdeki sera gazlarının artışıyla ilişkilidir. İşte bu konuyla ilgili temel bilgiler ve etkileri:

İklim Değişikliği Nedir?

İklim değişikliği, dünya ikliminin uzun dönemli değişikliklerini ifade eder. Doğal olaylar (örneğin volkanik patlamalar, güneş aktivitesi) ile insan kaynaklı faaliyetler (fosil yakıt kullanımı, ormansızlaşma) bu değişikliklerde rol oynar.

Küresel Isınma Nedir?

Küresel ısınma, dünya yüzeyinin ortalama sıcaklığının artmasıdır. Bu artış, sera gazlarının atmosfere salınması sonucu gerçekleşir. En önemli sera gazları arasında karbondioksit (CO2), metan (CH4) ve azot oksit (N2O) bulunur.

Etkileri

Sıcaklık Artışı: Küresel sıcaklıklar artmakta, bu da aşırı hava olaylarının (sıcak hava dalgaları, soğuk havalar) sayısını ve şiddetini artırmaktadır.

Buzulların Erimesi: Kuzey Kutbu ve Grönland’daki buzullar hızla eriyor. Bu durum deniz seviyelerinin yükselmesine neden olmakta ve kıyı bölgelerinin tehdit altında kalmasına yol açmaktadır.

Deniz Seviyesi Yükselmesi: Deniz seviyesi, eriyen buzullar ve genişleyen okyanus suyu nedeniyle yükselmekte. Bu durum, kıyı bölgelerinde sel riskini artırmakta ve yerleşim alanlarını tehdit etmektedir.

Tarım Üzerindeki Etkiler: İklim değişikliği, tarımsal verimliliği etkileyerek, bazı bölgelerde kuraklık, diğerlerinde ise aşırı yağışlarla sonuçlanmakta. Bu durum gıda güvenliğini tehdit eder.

Biyoçeşitlilik Kaybı: İklim değişikliği, birçok türün yaşam alanlarını tehdit etmekte ve bazı türlerin yok olmasına neden olmaktadır. Ekosistem dengeleri bozulmaktadır.

Sağlık Sorunları: Sıcaklık artışı, hava kalitesinin kötüleşmesine ve bulaşıcı hastalıkların yayılmasına neden olmaktadır. Alerji ve solunum yolu hastalıkları da artmaktadır.

İklim değişikliği ve küresel ısınma, sadece çevresel değil, sosyal ve ekonomik sorunlar da yaratmaktadır. Bu nedenle, bu konuda atılacak adımlar, uluslararası işbirliği ve toplumsal farkındalık gerektirmektedir. Yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş, enerji verimliliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve bireysel farkındalık gibi önlemler, bu sorunun etkilerini azaltmaya yardımcı olabilir.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.