02 Ekim 2024, 13:44
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları

Yıldırım Çarparsa Seni De Çarpar, Beni De! Metni Cevapları 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57 MEB Yayınları cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin!


Yıldırım Çarparsa Seni De Çarpar, Beni De! Metni Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK

Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



“Mevzubahis vatansa gerisi teferruattır.”

Mustafa Kemal ATATÜRK

Cevap: Türkler, yüzyıllar boyunca devletler kurmuş ve asla vatansız kalmamıştır. Vatan bizim için çok önemlidir. Vatan demek, yurt demektir, ev demektir.



Vatan uğrunda sayısız şehitler vermiş ve asla bağımsızlığımızdan ödün vermemişizdir. Vatan olmazsa güven olmaz, huzur olmaz, bağımsızlık olmaz.

Bunun en yakın örneği Kurtuluş Savaşı’dır. Atatürk, Türk milletinin karakter yapısını ve bağımsızlığa olan düşkünlüğünü bilmektedir.

Söz konusu vatan olunca diğer tüm konular önemsiz kalmaktadır.

Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde onun hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



Cevap: Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde, onun bir lider, ön görüşlü, vatansever, zeki, çalışkan ve bilime olan inancı ön plana çıkmaktadır.

Metni, önemli gördüğünüz yerlerin altını çizerek sessiz okuyunuz. Okumayı tamamladıktan sonra önemli gördüğünüz yerleri, nedenleriyle birlikte arkadaşlarınıza açıklayınız.

Cevap:

Metinde önemli gördüğüm yerler:



Yapılan açıklamayı Mustafa Kemal hiç önemsemedi. Kararlı bir ses tonuyla ne yapması gerektiğini Ahmet Remzi’ye bir kere daha söyledi:

“Bu konu, vatanın kurtuluşu ile ilgilidir. Muhakkak görüşeceğim. Bir elini makineye koy, diğerini ben tutacağım; yıldırım çarparsa seni de çarpar, beni de!”

“Ama Paşa’m!”

“Ya ölürüz ya vatan kurtulur!”



Mustafa Kemal, ceketinin cebinden ipek mendilini çıkartıp maniplenin üstüne koydu.

Ahmet Remzi için telleri devreye sokmaktan başka çare kalmamıştı.

Bu bölüm beni çok etkiledi. Mustafa Kemal’in vatan sevgisi çok üst düzeydedir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 54. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK



Aşağıda, metinden bazı sözcüklerin anlamları verilmiştir. Belirtilen sayı aralıklarına, anlamlarından hareketle bulduğunuz sözcükleri yazarak bulmacayı doldurunuz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 54. sayfa cevapları meb yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 55. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

2. ETKİNLİK



Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Ahmet Remzi’nin Antakya’ya gidememe sebebi nedir?

Cevap: O dönemde Antakya, Fransız işgali altındaydı.

Ahmet Remzi neden telgraf aracılığıyla Mustafa Kemal’i Havza ve Amasya ile görüştüremeyeceğini söylemiştir?



Cevap: Hava yağmurlu ve elektrikli olduğu için, elektrik çarpma riski vardı.

Mustafa Kemal telgrafhaneden ayrıldıktan sonra Ahmet Remzi niçin uzun süre yerinden kalkamamış olabilir?

Cevap: Atatürk’ün vatanı için canını hiçe sayması, onun vatan sevgisi, cesareti dolayısı ile uzun süre yerinden kalkamadı. Şoke olmuştu.

Metinde Mustafa Kemal Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri ön plana çıkmaktadır?



Cevap: Vatanseverliği, cesareti, liderlik özelliği, ve kararlılığı.

3. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Ardından cümlelerde tırnak içinde verilen ifadelerin her birini karşılayan sözcükleri bulunuz.

1. “Kalemle yazılmış şeyleri silmeye yarayan nesneyi” bana uzatır mısın?

Cevap: Silgi

2. Öğretmen “yazı yazmak için bir araya tutturulmuş kağıt yaprakları” kontrol etti.

Cevap: Defter

3. Ben giderim adım kalır “sevilen, güvenilen yakın arkadaşlar” beni hatırlasın.

Cevap: Dost

b) a maddesinin birinci cümlesinde yer alan tırnak içindeki ifadeyi karşılayan sözcük “silgi”; ikinci cümlede “defter”; üçüncü cümlede ise “dost”tur. Şimdi soruları cevaplayınız.

Bulduğunuz sözcüklerin ortak özellikleri nelerdir?

Cevap: Bu sözcüklerin ortak özelliği isim olmalarıdır.

Bulduğunuz sözcüklerin kullanıldıkları cümlelerde anlama olan katkısı, cümle içindeki görevi nedir?

Cevap: Bu sözcükler verilen cümlelerdeki varlıkları karşılamaktadır. Uzun cümleler yerine kısa olarak isimlendirilmektedir.

Aşağıdaki cümlelerden bulduğunuz sözcüklerin ortak bir özelliğini anlatanların sonundaki kutuya ✓ koyunuz.

Cevap:

• Bu sözcükler; iş, oluş veya hareket bildirmektedir. ()
• Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilemez. (✓)
• Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilebilir. ()
• Bu sözcükler; varlık, duygu, düşünce veya kavramların karşılığıdır. (✓)

“Yıldırım Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de!” adlı metinde kullanılan isimleri bulup bu isimlerin metnin anlamına olan katkısını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Cevap:

Telgraf, memur, asker, birlik, Antakya, Fransız, Ahmet Remzi, Mustafa Kemal, Mondros, Samsun, işgal, maniple, Mors alfabesi, kahve, vatan, akşam, paşa, telgrafhane, paratoner, nöbetçi, yıldırım, elektrik, saat, subay, Havza, Amasya, pencere, kapı, ceket, çare, tel, devre, sırt.

Metinde, isimlerin yerine etkinliğin a maddesindeki cümlelerde olduğu gibi isimlerin karşıladığı varlık, duygu, düşünce ya da kavramları açıklayan, anlatan ifadeler yazılsaydı metin nasıl etkilenirdi, değişirdi?

Cevap: Metin çok karmaşık ve uzun olurdu. Okumak sıkıcı olurdu. Anlam karmaşası yaşanırdı. Yazarın vermek istediği duygu , ve düşünce aktarılamazdı.

Metinde, isim türünde sözcükler olmasaydı metnin anlamı nasıl etkilenirdi, değişirdi?

Cevap: Anlamı, duygu ve düşüncesi anlaşılamazdı. Metin çok karışık olurdu.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 56. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıda, Mors alfabesindeki işaretlerin harf, sayı ve işaret karşılıkları verilmiştir. Bunları inceleyiniz.

Mors alfabesi ile yazılmış aşağıdaki şifreyi çözünüz. Ardından defterinize bulduğunuz şifreyi başlık olarak kullandığınız bir şiir yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe 56. sayfa cevapları meb yayınları

Vatan Sevdası

Vatanım benim, gönlümün baharı,
Dağları, denizleri, her köşesi ayrı.
Küçük bir çocuk, oynar sokaklarda,
Sevgiyle büyür, bu topraklarda.

Şehitlerimiz var, kahramanlar bizde,
Onlar için mücadele, vatan hep öncelik.
Bayrağım dalgalanır, mavi gökyüzünde
Vatan sevdasıyla dolu her bir kalbi.

Dalgalan sen de al bayrak.” cümlesini, Mors alfabesiyle aşağıya yazınız.

Cevap:

mors alfabesi

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 57. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. ETKİNLİK

Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların önemiyle ilgili bir konuşma yapınız.

Cevap:

Değerli Öğretmenim ve Sevgili Arkadaşlar,

Bugün sizlere Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların önemiyle ilgili kısa bir konuşma yapacağım.

Öncelikle, Harf Devrimi ile başladığımızda, Arap alfabesi yerine Latin alfabesinin kabulü, okuma yazma oranını artırmış ve halkın eğitim seviyesini yükseltmiştir.

Bu değişim, bilgiye ulaşmayı kolaylaştırmış ve toplumsal gelişimi desteklemiştir.

Kılık kıyafet devrimi ile gelen yenilikler, Türk toplumunun çağdaş bir görünüm kazanmasını sağlamış, modernleşme sürecini hızlandırmıştır.

Şapka Kanunu gibi uygulamalar, sadece birer giysi değişikliği değil, aynı zamanda bir kültürel dönüşümün simgesi olmuştur.

Medeni Kanun’un kabulü, kadınlara hukuki ve sosyal haklar tanıyarak, toplumsal eşitliği sağlama yolunda önemli bir adım olmuştur.

Bu inkılap, kadının toplumdaki yerini güçlendirmiş ve cinsiyet eşitliği anlayışını pekiştirmiştir.

Eğitim reformları, laik ve bilimsel bir eğitim sistemine geçişi sağlamış, bu sayede genç nesillerin daha donanımlı yetişmesine zemin hazırlamıştır.

Tevhid-i Tedrisat Kanunu, eğitimde birliği sağlarken, ulus bilincini de güçlendirmiştir.

Son olarak, kadın hakları ve seçme-seçilme hakkı ile Atatürk, kadınların toplumsal yaşamdaki rolünü artırmış, demokrasiye olan katkılarını güçlendirmiştir.

Atatürk’ün bu inkılapları, Türkiye’nin çağdaş bir devlet olarak var olmasını sağlamış ve ülkemizin gelişimini hızlandırmıştır.

Onun vizyonu sayesinde, Türkiye bugün özgür, modern ve bağımsız bir ülkedir. Hep birlikte bu mirası yaşatmalı ve korumalıyız.

Teşekkür ederim.

6. ETKİNLİK

Millî Mücadele ve Atatürk temasına uygun bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.

Cevap:

Vatan için Bir Adım

1920 yılıydı. Anadolu’nun küçük bir köyünde yaşayan Ahmet, 12 yaşında bir çocuğun heyecanıyla sokaklarda koşuyor, arkadaşlarıyla futbol oynuyordu. Ancak o gün, köydeki hava gergindi. Erkekler toplanmış, ellerinde silahlarla bir şeyler tartışıyorlardı. Ahmet, merakla onların etrafında dönerken, babası Mehmet’i gördü.

“Baba, ne oluyor?” diye sordu. Babası, “Evlat, vatanımıza düşman geliyor. Biz de savaşa hazırlanmalıyız,” dedi. Ahmet’in kalbi hızla çarpmaya başladı. Vatan, onun için her şey demekti. O da bu mücadelede yer almak istiyordu.

Bir gün, köyün ileri yaştaki kadınları, düşman askerlerinin yaklaşmakta olduğunu haber verdi. Ahmet, babası ve diğer köylüler hemen bir toplantı düzenledi. “Bizim köyü korumamız gerek. Hep birlikte olursak düşmanı durdurabiliriz,” dedi babası. Ahmet, kalabalığın arasında kararlılıkla başını salladı. “Ben de size yardım edeceğim!” diye haykırdı.

Köydeki herkes, düşmana karşı hazırlık yapmaya başladı. Ahmet, büyüklerin yanında çalışıyor, onlara yardım ediyordu. Günler geçtikçe, köydeki direniş ruhu daha da güçlendi. Ahmet, her sabah erkenden kalkıp, silah taşımaya ve yiyecek hazırlamaya başladı.

Bir akşam, köyde bir toplantı yapıldı. Babası, “Bu savaşta cesaretle yer alan herkes, vatanın gerçek kahramanı olacaktır,” dedi. Ahmet, bu sözleri duyduğunda, içindeki cesaretle dolup taştı. O an, Atatürk’ün sözlerini hatırladı: “Türk, öğün, çalış, güven.”

Düşman, köye yaklaşmaya başladığında, Ahmet ve diğer köylüler, hazırlıklıydılar. Toplandıkları yerden düşmanı görebiliyorlardı. Babası, “Unutmayın, biz vatanımız için buradayız!” diye seslendi. Ahmet, korkusunu yenerek, “Baba, ben buradayım!” dedi.

Savaş başladı. Ahmet, elinden geleni yaptı. Düşman geri çekilmeye başladı. Köyün direnişi sayesinde, düşman ilerleyemedi. Bu zafer, sadece bir savaşı değil, köyün birliğini ve cesaretini de simgeliyordu.

Savaş bittiğinde, Ahmet babasının yanına koştu. “Biz kazandık, değil mi?” dedi. Babası onu kucaklayarak, “Evet evlat, senin cesaretinle kazandık. Bugün burada sadece düşmanı değil, vatan sevgisini de savunduk,” diye yanıtladı.

Ahmet, o gün anladı ki, vatan sevgisi ve cesaret, her yaştan insanın içinde vardı. Millî Mücadele, sadece savaşmak değil, aynı zamanda birlikte olmanın ve bir araya gelmenin önemiydi. O günden sonra, Ahmet’in kalbinde vatan sevgisi ve Atatürk’ün mirası sonsuza dek yaşayacaktı.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.