19 Kasım 2024, 20:55
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 50-51-52-53-54-55-56 Yıldırım Yayınları

Ağustos Şafağı Metni Cevapları 6. Sınıf Türkçe Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56 Yıldırım Yayınları cevapları ve soruları sizler için hazırladık.


Ağustos Şafağı Metni Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım

“Türkiye Cumhuriyeti’ne Giden Yol” belgeselini eba genel ağ adresinden izleyiniz. Belgeselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Savaş görüntüleri size neler hissettirdi?



Cevap: Savaşın mümkün olmadıkça yapılmamasını düşündüm. Askerler çok ağır şartlarda, zorluklar içindeydiler.

Kurtuluş Savaşı yıllarında verilen mücadele ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?

Cevap: Kurtuluş Savaşı’nda kadın, erkek, yaşlı, genç herkes elinden gelen mücadeleyi göstermiştir. Gerek cephelerde, gerekse cephe gerisinde büyük bir mücadele vardı.



Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında etkili olan unsurlar nelerdir?

Cevap: En büyük etken, Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarıdır. Halkın birlik içinde olmaları, vatan sevgisi ve mücadele azmidir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 51. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

Aşağıdaki sözcüklerin şiirde geçtiği dizeleri bulunuz. Bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük ’ten bularak noktalı yerlere yazınız ve sözcüklerin şiire kattığı anlamı kendi cümlelerinizle ifade ediniz.



Cevap:

ölüm dirim

Şiirde geçtiği dize: Ölüm dirim savaşıyla uyandı evren.
Sözlük anlamı: Ölüm kalım.
Şiire kattığı anlam: Var olmak ya da yok olmak.

sefil



Şiirde geçtiği dize: Öyle sefil, öyle perişan.
Sözlük anlamı: Yoksulluk içinde olan; adi, bayağı olan; yoksul veya bayağı bir biçimde.
Şiire kattığı anlam: Adi, bayağı olan.

perişan

Şiirde geçtiği dize: Öyle sefil, öyle perişan.
Sözlük anlamı: Dağınık, düzensiz, karmakarışık olan; acınacak durumda ve zavallı olan.
Şiire kattığı anlam: Acınacak durumda ve zavallı olan.

yaman



Şiirde geçtiği dize: Yaman vuruşuyorduk yaman.
Sözlük anlamı: Güç, etki veya beceri bakımından alışılmışın üzerinde olan; kötü, korkulan; Alışılmadık, olağanın dışında.
Şiire kattığı anlam: Güç, etki veya beceri bakımından alışılmışın üzerinde olan.

hedef

Şiirde geçtiği dize: “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!”.
Sözlük anlamı: Varılacak yer, ulaşılacak son nokta; amaç.
Şiire kattığı anlam: Varılacak yer, ulaşılacak son nokta.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Anlayalım, Yorumlayalım



Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Şiirde anlatılan tarihî olay nedir?

Cevap: Kurtuluş Savaşı’nın en önemli günlerinden olan Büyük Taarruz anlatılmaktadır.

2. Kocatepe nerededir? Buranın tarihî açıdan önemi nedir?



Cevap: Kocatepe, Afyonkarahisar ilindedir. Kurtuluş Savaşı sırasında, 26 Ağustos 1922 tarihinde, Atatürk önderliğinde, Büyük Taarruz başlatılmıştır. T

3. Kükreyen aslanlar gibi savaşan Türk askerlerinin karşısında düşman askerleri ne yapmıştır?

Cevap: Düşman askerleri sefil ve perişan halde kaçışıyorlardı.

Şiirde aşağıdaki dizeler ile ne anlatılmak istenmiştir? Belirtiniz.



Gürül gürül ırmaklar gibiydik
Yedisinden yetmişine dek.

26 Ağustos’ta başladı büyük kavga
“Allah Allah!” sesleriyle yırtıldı şafak

Kükreyen aslanlar gibiydik
Ellerimizde bayrak, yüreklerimizde vatan.

Cevap: 26 Ağustos Büyük Taarruz başlayınca, herkesin bir olması, yediden yetmişe herkesin cesurca fedakarlıklar yaptığını, herkesin bayrak ve vatan sevgisi ile hareket ettiğini anlatmıştır.



Şiirin hangi bölümünde Atatürk’ün sözlerine yer verilmiştir? Bu sözleri belirleyerek yazınız.

Cevap:

Şiirin son dörtlüğünde “Ordular ilk hedefiniz Akdeniz’dir ileri” ve beşinci dörtlüğünde “Ya egemenlik, ya ölüm” sözleri Atatürk’ün sözleridir.

Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında toplumsal dayanışmanın önemi nedir? Bu konudaki duygularınızı ve düşüncelerinizi yazarak ifade ediniz.

Cevap: 

Toplumsal dayanışma sayesinde Kurtuluş Savaşı kazanılmıştır. Toplumsal dayanışma ile halk bir ve beraber olarak hareket etmişlerdir. Bu konudaki atasözlerinden biri de “Baş başa vermeyince taş yerinden kalkmaz” dır. Bu nedenle toplumsal dayanışma huzur, güven ve gücü birlikte getirmektedir.

Söz Varlığımız

Aşağıda “kavga” sözcüğünün üç ayrı anlamı verilmiştir. Bu sözcüğün metinde kullanıldığı anlamı belirleyerek ilgili kutucuğu işaretleyiniz. Kavga sözcüğünü metindeki anlamıyla bir cümlede kullanınız.

Cevap:

6. sınıf Türkçe 52. sayfa cevapları yıldırım yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 53. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki aynı renkle yazılmış sözcüklerin ortak özelliğini belirleyerek ilgili yerlere yazınız.

Cevap:

Bir ağustos şafağı
Şimşek şimşek çaktı bir ulu ses Kocatepe’den.
26 Ağustos’ta başladı büyük kavga.
Özgürlük adına, Türklük adına.
Son sözünü söylüyordu Mustafa Kemal
“Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!”

Maviyle yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri

Cevap: Kök durumunda bulunan ya da kökteki anlamı değiştirmeyen ekler almışlardır. Basit sözcüklerdir.

Pembeyle yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri

Cevap: Birden fazla sözcüğün farklı bir anlam vermek üzere birleşip
kaynaşmasıyla oluşmuştur. Birleşik sözcüktür.

Yeşille yazılmış sözcüklerin ortak özellikleri

Cevap: Kök veya gövde hâlindeki sözcüklere yapım eki eklenerek oluşturulan yeni sözcüklerdir. Türemiş sözcüklerdir.

Ortak özelliklerini belirlediğiniz sözcükleri ilgili başlıkların altına yazınız.

Cevap:

Basit sözcük: Ağustos, sözünü
Türemiş sözcük: Türklük, büyük
Birleşik sözcük: Kocatepe, Akdeniz

Aşağıdaki sözcüklerin kaç tane yapım eki aldığını örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe 53. sayfa cevapları yıldırım yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 54. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki sözcüklerin köklerini belirleyip bulmacadan bulunuz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 54. sayfa cevapları yıldırım yayınları

Sizce bir sözcük en çok kaç tane yapım eki alabilir? Aşağıdaki kutucuklara farklı sayıda yapım eki almış sözcüklere örnekler yazınız.

Cevap: 

Kapıcı, kırtasiyeci, kolluk, yamalık, temizlikçi, gözetmenlik

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 55. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıda verilen köklerin sonuna gelmesi gereken yapım eklerini yazarak görsellerdeki varlıkları karşılayan sözcükleri türetiniz.

Aşağıdaki sözcükleri yapıları yönünden inceleyiniz. Gruplardaki yapısı yönünden farklı sözcükleri belirleyip işaretleyiniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 55. sayfa cevapları yıldırım yayınları

Konuşalım, Anlatalım

“Atatürk bugün hayatta olsaydı yurt ve dünya sorunlarına ilgi gösterir miydi? Hangi sorunlara nasıl çözüm yolları üretirdi?” sorularının cevaplarını düşününüz. Kendinizi Atatürk’ün yerine koyarak yurt ya da dünya sorunlarından birini belirleyiniz. Belirlediğiniz sorunun nedenleriyle ve çözüm yollarıyla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: 

Evet, Atatürk bugün hayatta olsaydı, hem dünya hem de yurt sorunlarına ilgi gösterirdi. Özellikle, dünyanın en büyük sorunlarından olan, “Küresel Isınma” sorununa çözüm arardı. Atatürk, sorunlara bilimsel ve akılcı yollarla çözüm arardı. Bu nedenle tüm dünya ülkelerinin başkanları ile görüşür ve bilim adamlarının fikirlerini alırdı. Bu sorunu çözmek için gerekli kararlılık ve azmi gösterirdi.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 56. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Aşağıdaki metni okuyunuz. Siz metindeki Türk askerinin yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız? Metnin sizde uyandırdığı duygular ve düşünceler nelerdir? Bu soruların cevaplarıyla ilgili düşüncelerinizi aşağıdaki noktalı yere yazınız.

YARADAKİ BİR TUTAM OT

Fransızlar, Çanakkale Savaşı’nda çok ağır kayıp vermişlerdir. Kirte Savaşları’nda sağ kolunu kaybeden Fransız subayı bir anısını şöyle anlatmaktadır:
“Biz Fransızlar, Türkler gibi mert bir milletle savaştığımız için övünebiliriz. Şiddetli bir süngü savaşından sonra savaş sahasında dolaşırken bir Türk askerinin kendi gömleğini yırtarak bir Fransız askerinin yarasını sardığını gördüm. Tercümanımın aracılığıyla sordum:
“Niçin öldürmek istediğin askere yardım ediyorsun?”
Mecalsiz Türk askeri şu cevabı verdi:
“Bu asker yaralanınca cebinden yaşlı bir kadın resmi çıkardı… Herhâlde resimdeki annesi olacaktı. Benim ise kimsem yok. O kurtulsun, anasının yanına dönsün istedim.”
Bu asil davranış karşısında gözyaşlarımı tutamadım. Bu sırada emir subayım, Türk askerinin yakasını açtığında gördüğüm manzara karşısında yanaklarımdan sızan yaşlarımın dahi donduğunu hissettim. Çünkü Türk askerinin göğsünde bizim askerden daha derin bir süngü yarası vardı ve bu yaraya bir tutam ot tıkamıştı. Az sonra ikisi de öldü.”

Cevap: 

Metin, bende merhametin ve asil duyguların nasıl olabileceği hakkında düşünceler oluşturdu. Türk askerinin vatanseverliği kadar, mert, cesur ve iyi niyetli olduğunu bu metin anlatmaktadır. Ben olsaydım bu kadar merhametli ve iyi niyetli olur muydum ? bilmiyorum. Fakat ben Türk askeri ile guru duyuyorum

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Genel ağdan Atatürk müze evleriyle ilgili bilgi edininiz.

Cevap: 

Atatürk’ün müze evleri, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde yer alan ve Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşadığı veya konakladığı evlerin müze olarak ziyarete açıldığı yerlerdir. Bu evlerde Atatürk’ün yaşamından bir kesit sunulmakta ve ziyaretçilere onun hayatı, eserleri ve devrimleri hakkında bilgiler verilmektedir. Atatürk’ün müze evleri arasında Samsun, Trabzon, Ankara ve İstanbul gibi şehirlerdeki evler bulunmaktadır. Bu müze evlerinde Atatürk’ün eşyaları, fotoğrafları ve kişisel eşyaları sergilenmektedir. Bu müzeler, Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesindeki önemli bir dönemi yansıtmakta ve ziyaretçilere tarihi bir yolculuk yapma fırsatı sunmaktadır.

Genel ağdan ya da kütüphane ve kitabevlerinden Atatürk’le ilgili anıların yer aldığı kaynakları araştırınız ve Atatürk’ün anılarından birini sınıfınıza getiriniz.

Cevap:

Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatında birçok ilginç anı vardır. Bunlardan biri, 1924 yılında İstanbul’da gerçekleşen bir olaydır. Atatürk, bir gün Dolmabahçe Sarayı’nda otururken bir grup çocuk yanına gelir. Çocuklar ona, “Bize bir hikaye anlat” derler. Atatürk, onlara Türk tarihinden destansı bir hikaye anlatır ve çocukların gözlerindeki hayranlıkla dinlediklerini görünce çok mutlu olur. Bu anı, Atatürk’ün çocuklara olan sevgisini ve eğitime verdiği önemi gösterir.

Atatürk, eğitimin önemine inandığı için, çocukların eğitimine büyük katkı sağlamak için birçok reform yapmıştır. Bu tür anılar, onun liderliğinin yanı sıra insani yönünü de ortaya koyar.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 44-45-46-47-48-49 Yıldırım Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.