22 Ekim 2024, 19:33
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları

Vatan Destanı Metni Cevapları 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin!


Vatan Destanı Metni Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 46. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK



Aşağıdaki dizelerle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

“Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır.
Toprak eğer uğrunda ölen varsa vatandır.”

Cevap: 



Bizim bayrağımız, kırmızı rengini şehitlerimizin kanlarından almıştır. Şehit olan insanlar, bu vatan ve bağımsızlık uğruna canlarını vermişlerdir. Bayrak, vatanımızın bağımsızlık sembolüdür. Vatan ise bizim evimiz, yuvamızdır. Bizler de, gerekirse vatanımız ve bayrağımız için canımızı vermeye hazırız.

Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları boşluklara yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe 46. sayfa cevapları meb yayınları



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 47. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki harf gruplarından her biri metinden bir sözcüğe aittir. Verilen anlam ve ipucu harflerden hareketle sözcükleri bulup eksik harfleri yazınız.

Numaralı kutulara denk gelen harfleri, sırasına göre aşağıya yazarak şifreyi oluşturunuz.

Cevap:



6. sınıf türkçe 47. sayfa cevapları meb yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 48. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

 “En büyük hürriyet cumhuriyettir.” dizesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?



Cevap: Cumhuriyet ilan edildikten sonra demokrasiye geçildi. İnsanlara bir çok haklar ve imkanlar sağlandı. Halk, kendi kendini yönetmeye başladı. Daha önce olmayan özgürlüklere kavuştu. Tüm bunlar en büyük hürriyettir.

“Hilâli kucaklar her vatandaşın.” dizesinde, “hilâl” diye bahsedilen hangi varlıktır?

Cevap: Hilal, Türk Bayrağıdır.

Şiirin en çok hangi bölümünü sevdiniz? Niçin?



Cevap:

Ey ana toprağı, ey Anadolu,
Açıldı önünde türklüğün yolu.
Hamd olsun her yanın bereket dolu,
Cennette bir yeşil meydan gibisin.

Şiirde en çok bu dörtlüğü sevdim. Çünkü, Anadolu’nun özgürleşmesi anlatılmaktadır. Anadolu demek, vatan demektir.

Şiiri etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız.



Cevap: Şiir çok etkileyici. Ülkemizden, vatan ve bayrak sevgisinden, Türklükten bahsetmektedir.

 Şair siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?

Cevap: Ben olsam “Anadolu’ya Giden Yol” başlığını kullanırdım.

3. ETKİNLİK



Metnin konusu ve ana duygusunu belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.

 Şair, metinde ne anlatıyor?

Cevap: Şair metinde, vatan sevgisini anlatıyor. Tarih boyunca  vatanımızın şanlı ve şerefli mücadelesi anlatılmaktadır.

Şairin bu metinde hissettirmek istediği asıl duygu nedir?



Cevap: Vatan sevgisi

4. ETKİNLİK

O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil sanki bin vatan gibisin.
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

Şiirdeki bütün dizelerin hece sayısı on birdir. Bütün dizelerin on bir heceden oluşması, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.

Cevap: Her dizede 11 hece bulunması, şiirin ahenkli olmasına, okumasının kolay olmasına, akılda kalmasına katkıda bulunmaktadır.

O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil, sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

Yandaki dörtlüğün kırmızıyla yazılan sözcükleri arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.

Cevap: Evet şiirin ahenkli olmasına katkı sağlamıştır. Okuması ve akılda kalması açısından kolaylıklar sağlamaktadır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

Hep böyle bulutlar içinde bın
Hilâli kucaklar her vatandın.
Geçse de asırlar, tazedir yın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

Yandaki dörtlükte kırmızı ile gösterilen sesler, üç farklı sözcük içinde yer almaktadır. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış ve okunuşları aynı, anlam ve görevleri farklı “aş” seslerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.

Cevap: Evet, yazılışları aynı anlam ve görevleri farklıdır. Baş, vatandaş ve yaş kelimeleri farklı anlamlardadır. Buna “uyak” denmektedir.

Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

Yandaki dörtlüğün kırmızı ile gösterilen ekleri arasında da ses benzerliği vardır. Bu üç ek, aynı ektir. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı olan “-ın” eklerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.

Cevap: Yazılış, anlam ve görev bakımından aynı işlemi yapmaktadır. Dolayısı ile “redif” tir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. ETKİNLİK

İstiklâl Marşımızı dize sonlarındaki ses benzerliklerine dikkat ederek okuyunuz.

İstiklâl Marşımızın dize sonlarındaki ses benzerliklerini bulunuz. Bu benzerliklerin şiire olan katkısını açıklayınız.

Cevap: Şiiri daha akıcı, akılda kalıcı ve ahenkli hale getirmiştir.

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Ardından bu görselin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle ilgili bir konuşma yapınız.

6. sınıf türkçe 50. sayfa cevapları meb yayınları

Cevap:

Bu görsel, cumhuriyetin ne kadar zor şartlarda kurulduğunun en belirgin ve anlamlı görselidir. Yokluk, imkansızlık ve yoksulluk içindeki halkın birlik ve beraberlik içinde olduğunu göstermektedir. Vatan sevgisi, her şeyin üzerindedir. İnsanlar aç kalabilir ama vatansız kalamaz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 51. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

7. ETKİNLİK

Dize sonlarında ses benzerliği olacak şekilde vatan sevgisi konulu en az iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Vatan Sevgisi

Bir dağ gibi yüce, bir deniz gibi engin,
Toprağımda sevda, her rüzgarda bir ses.
Şehitlerim, gazilerim, onlarla ben bir bütün,
Vatanım, canımın parçası, en güzel hecesi.

Sarı çiçekler açar, baharında güneş,
Yüreğimde taşırım, her an seni, en derin.
Küçük bir çocuk gülse, bu topraklar güler,
Vatan sevgisiyle dolup taşar içim, bir sevda gibi.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplarla ilgili bir araştırma yapınız.

Cevap:

Harf Devrimi (1928): Arap alfabesi yerine Latin alfabesinin kabul edilmesi, okuma yazma oranının artırılmasına katkı sağladı.

Kılık Kıyafet Devrimi: Geleneksel giysilerin yerini modern giysilerin alması teşvik edildi. Şapka Kanunu (1925) ile şapka takma zorunluluğu getirildi.

Medeni Kanun’un Kabulü (1926): İsviçre Medeni Kanunu’nun benimsenmesi, kadınların sosyal ve hukuki haklarını artırdı.

Eğitim Reformu: Tevhid-i Tedrisat Kanunu (1924) ile eğitim birleştirildi, laik ve bilimsel eğitim sistemine geçildi.

Soyadı Kanunu (1934): Türk vatandaşlarının soyadı alması zorunlu hale getirildi, böylece bireylerin kimlikleri belirginleştirildi.

Kadın Hakları: Kadınlara seçme ve seçilme hakkı (1934) tanınarak toplumsal hayatta daha fazla yer almaları sağlandı.

Sanayi ve Ekonomi Reformları: Devletçilik anlayışıyla sanayi ve tarımda modernleşme çabaları yürütüldü, çeşitli sanayi tesisleri kuruldu.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 50-51-52-53-54-55-56 Yıldırım Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


13.10.2024, 11:48

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2444

bence çokgüzel

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.