19 Kasım 2024, 22:24
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 115-116-117-118 MEB Yayınları

Adsız Çeşme metni

“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 115-116-117-118 MEB Yayınları” cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin!

Adsız Çeşme Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları


Adsız Çeşme Metni Etkinlik Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 115. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK

Aşağıdaki özdeyişle ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



“Sana kötülük yapanı, iyilik yaparak cezalandır.” Hz. Ali

Cevap: Bize yapılan kötülüklere iyilik ile cevap verdiğimiz zaman, karşımızdaki kişi bundan utanabilir ve hatta bir daha kötülük de yapmayabilir. Bu nedenle kötülüğe kötülük ile değil iyilik ile karşılık vermemiz daha doğru olur.

İyilik yapmanın mutluluğumuzu en çok artıran davranış olduğu düşüncesine katılıyor musunuz? Açıklayınız.



Cevap: Evet katılıyorum. Çünkü iyilik yaptığımız zaman içimiz tarifsiz bir huzur ve mutlulukla dolmaktadır. Bu mutluluk duygusu, herhangi bir mutluluk duygusu gibi de değil. Dünyanın en iyi işini yapmışsınız  ve hatta dünyayı kurtarmışsınız gibi bir his vermektedir.


Metni, vurgu ve tonlamaya uygun olarak sesli okuma yöntemiyle okuyunuz.

ADSIZ ÇEŞME

Bir yaz günü iki kardeş
Yürüyüşe çıkmışlardı.
Fırın yakmış gökte güneş,
Ateş gibi sıcak vardı.



Yürüdüler, çok gezdiler,
Susuzluktan pek bezdiler.

Zehir oldu bu hoş gezme;
Bereket ki bayılmadan
Buldular bir eski çeşme,
Su akıyor oluğundan.

Can attılar yana yana,
Su içtiler kana kana…

Bulmuşlardı yeniden can,
İkisi de soruyordu:
– Bu çeşmeyi kimdir yapan?
Yürekleri minnet dolu…



Yazılıydı bir tek isim;
O da silik, kim bilir kim?

İyilik bir su; bırak aksın
Gönül denen bu çeşmeden.
Sen de böyle yapacaksın
Hiç karşılık beklemeden.

Su yerine iyilikle dol,
Yavrum adsız bir çeşme ol.

Haşan Âli YÜCEL (1897-1961)



İstanbul’da doğdu. Cumhuriyet Dönemi’nin aydın yazarlarından olan Haşan Ali Yücel, üç dönem Millî Eğitim Bakanlığı yaptı. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulma aşamasında ve daha sonra kalkınma yıllarında eğitim seferberliği yürüttü. Birçok üniversitenin kuruluşunda ve eğitim kitaplarının düzenlenmesinde büyük rol oynamış bir yazardır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 116. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK

Metindeki anlamını bilmediğiniz sözcükleri tablodaki ilgili yere yazıp bu sözcüklerin anlamlarını, cümlenin metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi tablodaki ilgili yere yazınız. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız. Anlamını doğru tahmin ettiğiniz sözcüklerin altındaki kutuya “✓” işareti koyunuz.

Cevap:

6. sınıf meb yayınları türkçe ders kitabı sayfa 116 cevapları



Yukarıdaki tabloya yazdığınız sözcüklerin her biriyle birer cümle kurarak bunları defterinize yazınız.

Cevap:

Her gün çalışmaktan bezdim.

Bereket ki akşam oldu, yoksa işim bitmeyecekti.



Oluktan akan su kovayı hemen doldurdu.

Dayım beni okuttuğu için ona minnet duyuyorum.

Dolabımdaki yazı silik olunca ne yazdığını bilemedim.


2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.



Şiirde, yürüyüşe çıkanlar kimdir?

Cevap: Şiirde, iki kardeş yürüyüşe çıkmıştır.

Yürüyüş, kardeşlere niçin zehir olmuştur?

Cevap: Havanın çok sıcak olmasından dolayı susuzluktan bezdikleri için yürüyüş zehir olmuş.



Yürüyüş sırasında kardeşler neye rastlamış, ne yapmıştır?

Cevap: Yürüyüş sırasında kardeşler, eski bir çeşmeye rastlamış ve kana kana su içmişler.

Şair “iyilik” ve “gönül” için hangi benzetmeleri kullanmıştır?

Cevap: Şair, iyilik için “su”, gönül için “çeşme” benzetmelerini kullanmıştır.

Şair “Yavrum, adsız bir çeşme ol!” sözüyle ne anlatmak istemektedir?

Cevap: Şair, karşılıksız iyilik yapmaktan bahsetmiştir. Önemli olan iyilik yapmak ve bu iyiliği yaparken bir karşılık beklememektir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 117. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusu ve ana duygusunu yazınız.

Metnin konusu nedir?

Cevap: Sıcak bir gün yürüyüşe çıkan iki kardeşin susuzluktan kötü olmaları ve bir adsız çeşmeden su içerek minnet duymaları.

Sıcak ve susuzluktan bunalan iki kardeşin bir çeşmeden su içmeleri.

Metnin ana duygusu nedir?

Cevap: Bazı iyilikler gizli yapılsa da iyilik yapan kişiye minnet duyulur.


4. ETKİNLİK

Metnin içeriğine uygun bir başlık belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Şair okuduğunuz metin için neden “Adsız Çeşme” başlığını kullanmış olabilir?

Cevap: Yapılan iyiliklerin kimin yaptığını bilmemek, insanların onlara karşı daha bir minnet duymalarına ve dua etmelerine neden olmaktadır. İyilik yapan kişi belli olunca, insanlar kendilerini ona karşı borçlu hissedebilirler. Bu nedenle şiirin adı “Adsız Çeşme” olabilir.

Sizce bu başlık metinde anlatılanlarla uyumlu, metne uygun mu? Açıklayınız.

Cevap: Evet uygun. Çünkü çeşmeyi yaptıran kişinin adı belli değildir. Bu durum karşılıksız yapılan iyiliğe işaret etmektedir.

Şair siz olsaydınız şiir için hangi başlığı kullanırdınız?

Cevap: İyilik Akan Çeşme


5. ETKİNLİK

“Yardımlaşmanın önemi” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızın sonunda arkadaşlarınızdan sizi, “sesi ve beden dilini etkili kullanma” ve “bağlama (konuya) uygun konuşma” bakımından değerlendirmelerini isteyiniz.

Cevap:

Sevgili Arkadaşlar,

Bugün yardımlaşmanın ne kadar önemli olduğunu konuşacağız. Yardımlaşmak, birinin zor bir durumda olduğunda ona yardım etmek, birlikte çalışmak demektir. Yardımlaşarak hem başkalarına faydalı oluruz, hem de kendimizi daha iyi hissederiz.

Mesela, okulda bir arkadaşımız derslerinde zorlanıyorsa ona yardımcı olabiliriz. Ya da bir arkadaşımız düşüp yaralandığında hemen yardım ederiz. Yardımlaşmak, sadece başkalarına değil, bize de mutluluk verir. Birine yardım etmek, hem bizi hem de karşımızdakini mutlu eder.

Yardımlaşmak, dünyayı daha güzel bir yer yapar. Eğer herkes birbirine yardım ederse, dünya çok daha iyi bir yer olur. Küçük bir yardım bile büyük farklar yaratabilir.

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 118. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

6. ETKİNLİK

Aşağıda verilen ipuçları çark üzerindeki bir değeri karşılamaktadır. İpuçlarından faydalanarak hakkında yazı yazacağınız değeri bulunuz. Ardından bu değerle ilgili bir şiir yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

Hakkında Yazı Yazacağınız Değerle İlgili İpuçları

Sözcük ünsüz bir harfle bitmektedir.

Sözcüğün iki hecesinde aynı ünlü harf kullanılmıştır.

Sözcükte ünlü ve ünsüz harf sayısı eşittir.

Sözcüğün ikinci harfi alfabenin beşinci harfidir.

Cevap: Adalet

ADALET

Adalet, her zaman doğruyu söyler,
Herkese eşit bir şekilde değer verir.
Kimseyi ayırmaz, kimseyi incitmez,
Herkese aynı hakkı sunar, sevgiyle ilerler.

Adaletle yaşarsak, dünya güzel olur,
Haksızlıklar kaybolur, huzur da büyür.
Herkes mutlu, herkes güler,
Adaletle her şey daha güzel olur, değer!


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Forum DirilişYasal Uyarı
İçerik Bilgisi
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.