17 Mart 2025, 23:00
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 220-221-222-223-224-225-226-227. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 220-221-222-223-224-225-226-227. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

7. Tema Bilim ve Teknoloji: “Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları+


6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 220-221-222-223-224-225-226-227 Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 220. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım



Televizyon ve bilgisayarın günlük hayatımızdaki yeri hakkında neler düşünüyorsunuz?

Cevap: Günümüzde hem televizyon hem de bilgisayarın çok önemli bir yeri var. Televizyonu haber, eğlence, eğitim gibi konular için ailecek kullanıyoruz. Bilgisayar ise günümüzde olmazsa olmaz. En çok iş için kullanılan bilgisayarlar, resmi ve özel kurumlarda, evlerde, iş yerlerinde her alanda kullanılmaktadır. Artık bir ihtiyaç durumundadır.

Televizyon olmasaydı hayatınız nasıl olurdu?



Cevap: Televizyon olmasaydı akşamları evde insanlar birbirleri ile sohbet eder, komşuluk ilişkileri daha iyi olabilirdi.

Televizyonda izlediğiniz programları, saatlerini ve bunlarla ilgili düşüncelerinizi aşağıdaki tabloya yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe sayfa 220 cevapları yıldırım yayınları



Aşağıdaki soruları günlük hayatınızı dikkate alarak cevaplayınız.

Hoşlanmadığınız televizyon programları varsa bunlar nelerdir? Bu programlardan niçin hoşlanmıyorsunuz?

Cevap: Sabah programlarını sevmiyorum. İnsanların özel hayatlarını fazla irdeliyorlar. Kötü örnekler var.

Reklamlarda görüp almak istediğiniz ürünler oluyor mu? Bu durumlarda ne yapıyorsunuz?



Cevap: Evet oluyor. Bazılarını anneme alması için söylüyorum.

Hangi etkinlikleri televizyon izlemeye tercih edersiniz?

Cevap: Spor etkinlikleri, piknik, parka gitme.

Okuyalım



“Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metnin görsellerini inceleyiniz. Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusunu tahmin ediniz.

Cevap:

Bir çocuğun arkadaşının tüm zamanını televizyon karşısında geçirmesi ve arkadaşı ile artık zaman geçirememesi olabilir.

“Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metni, metinde yer alan soruları cevaplayarak ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 221. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

TELEVİZYON EN İYİ ARKADAŞIMI YEDİ

En iyi arkadaşımı kaybettiğimde sekiz yaşındaydım. Ben ilk, en iyi ve en sevgili arkadaşımı hiç beklemediğim bir anda kaybediverdim.

Çocuk arkadaşını nasıl kaybetmiş olabilir?

Cevap: Arkadaşı televizyon karşısında çok fazla zaman geçirmiş olabilir.



Zamanımızın çoğunu bizim evin arka bahçesindeki harika salıncağımda sallanarak geçirirdik. Salıncağım iki kişilikti, yüksekti ve çok sağlamdı. Ancak temmuz ayında bir gün bir şeyler ters gitti. Olabildiğince hızlı sallanıyordum. Salıncağımın oturağı aşağı doğru inerken ben havada kaldım. Yükseldim, yükseldim ve sonra da düşmeye başladım.

Salıncaktan düşen çocuğa ne olmuştur?

Cevap: Yaralanmış olabilir.

Sol koluma bir şey olmuştu ve canım yanıyordu.
(…)
Temmuz ayı, kırılan kolumun iyileşmesini bekleyerek geçti. Ağustos ayında kolumdaki alçıdan kurtuldum ve yine salıncakta sallanmaya başladık. Tüm gün sırayla bir o, bir ben sallanıyorduk. Birbirimizi hep daha yükseğe itmeye çalışıyorduk. Derken neredeyse hava kararmak üzereydi ki annesi bağırarak ona hemen gelmesini ve babasının onlara getirdiği şeyi görmesini istedi. Ama biz annesini duymamış gibi yaptık ve sallanmaya devam ettik. Annesinin onun adını ve göbek adını birlikte haykırdığını duyana değin… Arkadaşım dördüncü bağırışın yarısında sanki çok uzak bir yerden gelen bir sesi ancak duyu- yormuş gibi yaparak başını çevirdi.
“Beni mi çağırıyorsun anne? Tamam, tamam, şimdi geliyorum!”
Birlikte onların bahçesinin önüne dek yürüdük.
Sonra o bahçedeki sulama fıskiyelerinin arasında birkaç kez zikzaklar çizerek koşuşturdu ve evin kapısına geldiğinde bana dönüp gülümseyerek pilotların birbirlerine her şeyin iyi olduğunu anlatmak için yaptıkları gibi elini yumruk yapıp başparmağını yukarı kaldırdı. Ertesi gün yine sallanıp uçabilecektik. Tüm bir yaz beklemiştik ve bir gün daha bekleyebilirdik.
Meğer o gün onunla son kez oynamışım. Evlerinin kapısını her gün çaldım ama annesi hep onun çok meşgul olduğunu ve oynamaya gelemeyeceğini söyledi. Meşguldü ve telefona gelemezdi. Meşgul müydü? Oyun oynayamayacak denli mi? Salıncakta sallanıp uçamayacak denli mi? Ölmüş olmalıydı. Ne tür bir ölüm en iyi arkadaşları birbirinden ayırırdı ki? Uçacaktık, başparmağıyla öyle demek istemişti. Böyle düşünerek ağlayıp durdum.



Sizce çocuğun arkadaşıyla görüşememesinin nedeni ne olabilir?

Cevap: Çocuk sürekli televizyon izliyor olabilir.

Birkaç hafta sonra babamla annemin konuşmalarına kulak misafiri olmasaydım gerçeği hiçbir zaman öğrenemeyecektim. Benim üzüntümü hafifletmek için bizim de bir televizyon edinmemizin iyi olup olmayacağını konuşuyorlardı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 222. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Ne? Televizyon denilen şey de ne? Sözcüğü ilk kez duyuyordum ama en iyi arkadaşımın babasının o akşam eve bir televizyon getirmiş olduğunu anlayabilecek denli zekiydim. En azından artık ne olduğunu biliyordum. Televizyon en iyi arkadaşımı yemişti.
Bunu görmek korkunç bir şey olmalıydı. Şimdi de benim ailem bir tane almayı düşünüyordu. Korkmuştum. Televizyonun neler yapabileceğini anlamıyorlardı.
“Televizyon insanları yer.” diye açıkladım aileme. “Hayır.” dediler gülerek “Televizyon insanları yemez. Arkadaşın gibi sen de çok seveceksin.”
Sonbahar geldi ve geçti. Uzun ayrılık, aralık ayını da mahvetti. Uçmayı çoktan unuttum ama arkadaşımı unutmadım.
Yılbaşı yaklaşırken bize de bir televizyon geldi. Annem “Bak bu bir televizyon, insanları yemez.” dedi. Belki yemez ama insanları değiştirdiği kesin. Ailemi sonsuza dek değiştirdi.



Ailede neler değişmiş olabilir?

Cevap: Herkes televizyon izlemeye başlamış, başka şeylerle ilgilenmeyerek, kendi aralarında sohbet etmeyi bile bırakmış olabilirler.

Annemin TV yemek tepsilerini keşfetmesinden sonra yemek odasındaki masada yemez olduk. Akşam yemeğini bir program başlamadan hazırlıyor, öteki başlamadan bitiriyorduk. Eskiden yemek yerken konuşurduk. Şimdi televizyon bize konuşuyordu. Mutlaka bir şey söylemeniz gerekiyorsa reklamları beklemeliydiniz. Benim tüm söyleyeceklerimi otuz saniyeye sığdırmaya çalışarak konuşuyor olmamın bundan kaynaklandığını sanıyorum.
Televizyonlu günlerden önce yatağıma uzanır, annemle babamın kendi odalarında yaptıkları ve benim anlayamadığım konuşmaların sesini ninni gibi dinleyerek uyuyakalırdım. Artık babam hava durumunu izledikten sonra annem ise çok sevdiği sonraki bir diziyi seyrettikten sonra uyumaya gider olmuştu. Ben de belleğimdeki sesleri dinleyerek uyumaya başladım.

Altı çizili ifadede çocuk ne demek istemiştir?

Cevap: Geçmişte sohbetleri dinleyerek uyuduğu için yine o sesleri hatırlayarak uyuyormuş.

Babam Perry Mason (Peri Meysin) kitaplarını almayı bıraktı. Nasıl olsa televizyonda da gösteriliyordu ve bu ona daha kolay geliyordu. Ancak bana okuma zevkini aşılayan babam ve Perry idi. Annem ve babam sinemaya gitmeyi de bıraktılar. Babam çoğu filmin nasıl olsa bir gün televizyonda da gösterileceğini söylüyordu. Bir süre sonra artık babamla top oynamamaya başladık. Maçlara da gitmez olduk, televizyonda daha fazla maç izliyorduk. Babam böylece “maç seyrederken uyuma sanatı uzmanı” oldu. Büyük koltuğuna yerleşip maçı açtıktan sonra birkaç dakika içinde uyuyakalıyordu. En azından öyle görünüyordu. Gözleri kapalıydı ve horluyordu ama onu sarsarsanız birden gözlerini açıp oyunun kaç kaç olduğunu, kimin önde olduğunu bile söyleyebiliyordu.
Herkes televizyon seyretmeyi benden daha çok seviyordu. Ağaçlara tırmanmak, bisiklete binmek ve salıncakta uçma çalışmalarımı sürdürmek dururken kıpırdamadan oturmayı sevmiyordum. Belki televizyon arkadaşımı yememişti ama onun önüne oturduğu günden bu yana bir kez olsun dönüp arkasına bakmamıştı. Bir an önce eve dönüp sevdiği diziyi seyretmekten daha çok ilgisini çeken bir şey yoktu. Belki de bu onun düşünü kurduğu midillinin yerini dolduruyordu. Belki ailesi ona gerçek dünyaya katılması için bir ortam hazırlasaydı o küçük kutunun önünde oturmak onu bu denli mutlu etmeyecekti.

Altı çizili cümlede hangi nesne, neye benzetilmiştir?

Cevap: Televizyon, küçük bir kutuya benzetilmiştir.

Bildiğim tek şey bir daha hiç en iyi arkadaşım olmadığı. Ve daha önemlisi, ben haklıydım. Televizyon gerçekten insanları yiyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 223. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

“Televizyon” sözcüğünü televizyonun olumlu ve olumsuz yönlerini göz önünde bulundurarak iki farklı cümlede kullanınız.

Cevap:

1. Televizyonda yayınlanan bazı programlar çok eğitici oluyor.

2. Televizyon aile içinde sohbeti engelliyor.

Televizyon sözcüğünün harflerini kullanarak her kutucuğa bir harf gelecek şekilde örnekteki gibi sözcükler oluşturunuz. Bu sözcükleri anlamlarına uygun birer cümlede kullanınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe sayfa 223 cevapları yıldırım yayınları

Aşağıdaki ifadeler anlamlı ve kurallı bir cümle oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü olur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap:

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1) Yazarın çocukluğunda arkadaşıyla görüşmesi ne zaman kesiliyor?

Cevap: Arkadaşının evine televizyon alınması ile kesiliyor.

2) Yılbaşı yaklaşırken alınan televizyon, çocuğun ailesinde hangi değişikliklere neden oluyor?

Cevap: Babası onla top oynamamaya başladı, maçlara gitmeyi bıraktılar. Sohbet etmeyi bıraktılar. Sadece reklam aralarında konuşmaya başladılar. Yemek masasında yemek yemez oldular.

3) Sizin ailenizde televizyonla ilgili tutum ve davranışlar nasıldır?

Cevap: Bazı diziler olunca ya da maç olunca televizyon izliyoruz. Diğer zamanlarda pek televizyon izlemiyoruz.

4) Yazarın arkadaşını unutamadığını nereden anlıyorsunuz?

Cevap: Bir daha hiç en iyi arkadaşı olmadığını söylemesinden anlıyoruz.

5) Yazarın “Televizyon gerçekten insanları yiyor.” sözüne katılıyor musunuz? Niçin?

Cevap: Evet katılıyorum. Çünkü insanlar televizyon seyrederken gerçek dünyadan kopuyorlar ve başka şeyler ile ilgilenmiyorlar.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 224. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metinle daha önce dinlediğiniz “Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga” adlı metni tabloda verilen ölçütlere göre karşılaştırınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe sayfa 224 cevapları yıldırım yayınları

Aşağıda verilen akıllı işaretleri çeşitli kaynaklardan araştırarak anlamlarıyla eşleştiriniz. Ailenizle bir program izlemek istediğinizde bu akıllı işaretlerden hangisini, neden tercih edeceğinizi belirtiniz.

Cevap:

akıllı işaretler

Hangi programın bize uygun olduğunu gösteren bu işaretlerden genellikle genel izleyici kitlesini tercih ediyoruz. Çünkü her yaşa uygun programlar olmaktadır.

Medya araçlarında ya da genel ağ sitelerinde sunulan bilgilerin size uygun olup olmadığını nasıl belirleyebilirsiniz?

Cevap:

Ailemize sorabiliriz, araştırabiliriz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 225. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Söz Varlığımız

Aşağıdaki noktalı yerlere “ama, ki, ve” sözcüklerinden uygun olanları yazarak ifadeleri tamamlayınız.

Cevap:

1. Uçmayı çoktan unuttum ama arkadaşımı unutmadım.
2. Hava kararmak üzereydi ki annesi bağırarak ona hemen gelmesini söyledi.
3. Sonbahar geldi ve geçti.

Yukarıdaki ifadeleri tamamlarken kullandığınız “ama, ki, ve” sözcükleri anlamca ilgili cümleleri birbirine bağlamıştır. Sözcükleri, sözcük gruplarını, cümleleri birbirine bağlayan ve getirildikleri cümlelerde çeşitli anlam ilgileri (beraberlik, olumsuzluk, pekiştirme, neden-sonuç, beğenme…) kuran sözcüklere bağlaç denir.

Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış bağlaçların cümlelere kazandırdığı anlamları örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe sayfa 225 cevapları yıldırım yayınları

Konuşalım, Anlatalım

Teknolojik araçlarla (cep telefonu, bilgisayar, televizyon vb.) ilgili bağımlılık konusunda yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak “teknoloji bağımlılığı ve çözüm önerileri” konusunda arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap:

Çözüm Önerileri:

Zaman Yönetimi: Teknoloji kullanımına sınırlar koyarak, belirli sürelerde cihazlardan uzak durmaya çalışmak.

Dijital Detoks: Belirli aralıklarla teknolojiden uzak kalmak, zihinsel ve fiziksel sağlığı destekler.

Alternatif Aktiviteler: Spor, kitap okuma gibi teknoloji dışı etkinliklere zaman ayırmak.

Sosyal Etkileşim: Aile ve arkadaşlarla yüz yüze iletişimi artırmak, sanal dünyadan uzaklaşmaya yardımcı olur.

Profesyonel Destek: Bağımlılık belirtileri ciddi boyutlardaysa, uzman desteği almak önemlidir.

Teknoloji bağımlılığı, dengeli ve bilinçli kullanım ile kontrol altına alınabilir. Bireylerin ve toplumun sağlığını korumak için bu konuda farkındalık oluşturulması ve gerekli önlemlerin alınması gerekmektedir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 226. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Metindeki çocuk, babasının kitap almayı bıraktığını söylüyor ve bu durum onu üzüyor. Metindeki çocukla arkadaş olduğunuzu ve ödünç kitap almak için bir kütüphaneye gittiğinizi hayal ediniz. Kütüphane görevlisinin verdiği aşağıdaki üye kayıt formunu doldurunuz.

Kütüphaneye kayıt yaptırırken yanınızda bir büyüğünüzün olması gerektiğini unutmayınız.

Cevap:

kütüphane kayıt kartı

Aşağıda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler ve bunlara TDK tarafından önerilen Türkçe karşılıklar verilmiştir. Bu sözcükler ile bunların Türkçe karşılıklarını eşleştiriniz.

Cevap:

Türkçesi varken yabancı sözcükleri kullanmak sizce doğru mudur? Neden?

Cevap: Türkçesi varken yabancı sözcükler kullanmak doğru değildir. Çünkü dilimizi korumalıyız. Bunun da en güzel yöntemi Türkçe kelimeleri kullanmaktır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 227. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Teknolojik araçların aile bireylerine etkisi ve aile ilişkilerine zararları” konusu hakkında bilgilendirici bir metin yazınız. Konunun ana fikrini belirleyiniz. Giriş, gelişme, sonuç bölümlerinde yazacaklarınızı belirleyerek bir metin taslağı oluşturunuz. Yabancı içerik dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçelerini tercih etmeye, uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya dikkat ediniz. Yazınıza uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.

Cevap:

Yazımın konusu: Teknolojik Araçların Aile İlişkilerine Etkisi ve Zararları

Yazımın ana fikri: Teknolojik araçların aşırı kullanımı, aile içindeki ilişkileri olumsuz etkilemektedir.

Giriş bölümü: Teknolojik araçlar, günümüzde aile yaşamını önemli ölçüde etkilemektedir. Akıllı telefonlar, tabletler ve bilgisayarlar, bireylerin iletişim biçimlerini değiştirmiştir. Bu araçlar, aile üyelerinin birbirleriyle geçirdiği zamanı azaltabilir, çünkü insanlar sıkça dijital dünyada zaman harcayarak yüz yüze iletişimi ihmal edebilir. Ayrıca, çocukların teknolojiye aşırı bağlılığı, sosyal becerilerini geliştirmelerini zorlaştırabilir ve aile içindeki bağları zayıflatabilir.

Gelişme bölümü: Aile bireylerinin sürekli olarak teknolojik cihazlarla meşgul olmaları, duygusal mesafeye yol açabilir. Özellikle akşam yemeklerinde ya da aile toplantılarında telefonların ve bilgisayarların kullanılması, bireylerin birbirlerine tam anlamıyla dikkat etmelerini engeller. Bu durum, aile içindeki iletişimin azalmasına, yanlış anlamalar ve çatışmalara sebep olabilir. Ayrıca, aşırı teknoloji kullanımı, fiziksel sağlık sorunlarına da yol açabilir, örneğin göz problemleri, uyku düzensizlikleri ve hareketsizlik.

Sonuç bölümü: Sonuç olarak, teknolojik araçların aile ilişkilerine olumsuz etkilerini minimize etmek için dengeli ve bilinçli kullanım önemlidir. Aile içi zamanlar, teknolojiden uzaklaşarak daha kaliteli iletişim ve bağ kurma fırsatları yaratabilir.

Yazdığınız metni dil, anlatım, yazım ve noktalama yönünden gözden geçiriniz ve düzeltiniz. Daha sonra yazılarınızı sınıf ya da okul panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız.


Araştıralım, Hazırlanalım

Öğretmeninizin yönlendirmesiyle beşerli gruplara ayrılınız. Grup olarak insanlık tarihinde dönüm noktası sayılabilecek önemli buluşları araştırınız. Araştırdığınız buluşlar ve buluşları yapan bilim insanlarıyla ilgili görselleri sınıfınıza getiriniz.

Cevap:

Bizim grup telefonun icadını ele alacaktır.

Telefon 1876 yılında Alexander Graham Bell tarafından icat edilmiştir.

 Alexander Graham Bell
Telefonun icadı, insanlık tarihi açısından devrim niteliğinde bir öneme sahiptir çünkü iletişimi hızlı ve verimli bir şekilde uzak mesafelere taşıyarak dünyayı daha küçük hale getirmiştir. İnsanlar arasındaki anlık iletişim, sosyal ve ekonomik ilişkilerin güçlenmesine, ticaretin hızlanmasına ve bilgi paylaşımının kolaylaşmasına olanak sağlamıştır. Ayrıca, telefon, iş dünyasında, sağlık, eğitim ve acil durum hizmetlerinde büyük bir etki yaratmış, toplumsal bağlantıların artmasına ve küresel bir ağın oluşmasına katkı sağlamıştır. Bu icat, modern iletişim teknolojilerinin temelini atarak, internet ve mobil telefonların gelişimine zemin hazırlamıştır.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.