10 Şubat 2025, 16:38
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 184-186-187-188-189-190-191. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 184-186-187-188-189-190-191. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

6. Tema Doğa ve Evren: “Yüksek Evde Oturanın Türküsü Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları


6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 184-186-187-188-189-190-191 Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 184. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım



Sınıfa getirdiğiniz görselleri ve afişleri inceleyiniz. Bunlarla ilgili duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Bu afişte kentlerin çarpık yapılaşması ve çevre kirliliği görülmektedir. İnsanlar kalabalık topluluklar halinde şehirlerde yaşamakta ve çevre sorunları gittikçe artmaktadır.

Aşağıdaki görsellerle ilgili aklınıza ilk neler geliyor?



Cevap: Müstakil ev insana huzur, güven ve mutluluk verirken, apartman ise karmaşa, mutsuzluk, kaos vermektedir.

Ailenizle çok katlı bir apartmanın üst katlarından birinde mi yoksa tek katlı ve bahçeli bir evde mi yaşamak isterdiniz? Düşüncelerinizi nedenleriyle yazınız.

Cevap: Tek katlı bahçeli bir evde yaşamak isterdim. Bahçede oyunlar oynayıp, bitkilerle ilgilenebilirdim. Kendimi daha özgür ve güvende hissederdim.

Yakın çevrenizde oyun oynayabileceğiniz alanlar nelerdir? Bu alanlar yeterli midir? Neden?



Cevap: Çocuk parkları, boş arsalar var. Bu alanlar yeterli değil. Parklar çok kalabalık oluyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 186. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

“Kurmak” sözcüğünün farklı anlamları aşağıda verilmiştir. Sözcüğün metinde kullanıldığı anlamı işaretleyiniz.

Cevap:



6. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 186 yıldırım yayınları

“Kurmak” sözcüğünün mecaz anlamını belirleyip anlamına uygun bir cümlede kullanınız.

Cevap:

Mecaz anlam: Zihninde büyütmek



Cümle: Bazı insanlar sevmediği kimselere kurulup, onlara sert sözler söylüyor.

Anlayalım, Yorumlayalım

 Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

“On bin basamak merdiven” neyi temsil etmektedir?



Cevap: Apartman yaşamında insanların birbirlerinden uzak kaldığını, dostluk ve arkadaşlıkların azaldığı vurgulanmaktadır.

Toprağa uzak kalanlar kimlerdir?

Cevap: Şehirlerde, apartmanda yaşayan insanlar.

Bu şiirde şairin eleştirdiği durum nedir?



Cevap: İnsanların şehir yaşamlarında birbirlerinden koptuğunu, apartman hayatında yaşamaları, doğadan uzak kalmaları eleştirilmektedir.

Şairin duygu ve düşüncelerine katılıyor musunuz? Niçin?

Cevap: Evet katılıyorum. Çünkü insanlar hep evlerinde, apartmanlarda yalnız kalmayı tercih ediyorlar. Doğa ile iç içe olma durumundan uzaktalar. Sürekli iş ve ev arasında yaşamakta ve dostluklar, komşuluklar gittikçe azalmaktadır.

Şiirin hangi dizesinde bir abartma vardır?



Cevap: “On bin basamak merdiven” dizesinde abartma vardır.

Sizce evlerin yüksekte olmasıyla dostlukların uzakta kalması arasında nasıl bir ilgi vardır? Örnek vererek açıklayınız.

Cevap: Evlerin yüksekte olması, insanların dışarı çıkmalarını azaltmaktadır. İnsanlar artık dışarıda işlerini halledip hemen eve gitmek ve dinlenmek istemektedir. Bu da komşuluk ilişkilerini, dostlukları ve arkadaşlıkları olumsuz yönde etkilemektedir. Bir de insanların apartmanlarda güven sorunu olmakta ve kimse kimseye güvenmemektedir.

Şairin aşağıdaki dizelerde ne anlatmak istediğini belirtiniz.



Cevap:

6. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 186-1 yıldırım yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 187. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki kutucuklara şiirin hangi bölümünde hangi duyguların ve düşüncelerin anlatılmak istendiğini yazınız.

Cevap:

1. bölüm: Şehirlerde apartmanlarda yaşayan insanlar doğadan kopmuş bir hayat yaşıyorlar.

2. bölüm: Apartmanlarda yaşayan insanlar, birbirlerinden koptu, iletişim azaldı, dostluklar ve arkadaşlıklar azaldı.

3. bölüm: İnsan toprağa bağılı bir halde yaşarken topraktan uzaklaştı.

Aşağıdaki cümleyi şiirin içeriğinden hareketle tamamlayınız.

Cevap: Şiirin konusu kentleşmenin getirdiği sorunlardır çünkü şiirde şair kentleşmenin insan ilişkilerine verdiği zarar ve doğadan kopmasını anlatmaktadır.

Okuduğunuz şiirin ana duygusunun doğru belirtildiği kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 187 yıldırım yayınları

Aşağıdaki karikatürlerin vermek istediği mesajları düşününüz. Bu mesajlara katılıp katılmadığınızı nedenleriyle açıklayınız. Daha sonra karikatürlerden ve okuduğunuz şiirden hareketle büyük şehirlerde yaşanan sorunlar hakkındaki duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Karikatürlerde şehir hayatının insan hayat ve yaşamına olumsuz etkileri anlatılmaktadır. Ben de buna katılıyorum. Şehir hayatı, doğadan uzak kalmak, trafik gürültüsüne maruz kalmak, kirli bir çevrede yaşamak anlamına gelmektedir.

Karikatürle ilgili yapılan farklı çıkarımlar var ise bu farklılığın nedenleri üzerine sınıfça konuşunuz.

Cevap: Karikatürlerde verilmek istenen mesajı herkesin farklı bir şekilde algılaması mümkün olabilir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 188. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki haber metninden hareketle soruları cevaplayınız.

Haber metninin başlığı dikkat çekici midir? Neden?

Cevap: Evet dikkat çekicidir. Çünkü bu haber çocukların sağlığını ilgilendiren bir haberdir.

Bu metnin iletisini değerlendiriniz.

Cevap: Çocukların sağlıklı olabilmeleri için doğal ortamlara ihtiyaç duyduklarını ama kent yaşamında buna erişemedikleri anlatılmaktadır.

Bir haber metninde kullanılan yazı biçimi, renk ve görsel okuyucuyu nasıl etkiler? Bu haberde başlıklar nasıl vurgulanmıştır?

Cevap: Okuyucunun dikkatini çekmesi bakımından önemlidir. Bu haberde başlık büyük harflerle ve kırmızı renklerle yazılmış olması dikkat çekmesine neden olmuştur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 189. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Söz Varlığımız

Aşağıda verilen örnekleri inceleyiniz. Örneklerden hareketle verilen varlıklar arasında ilgi kurarak tamlamalar oluşturunuz.

Cevap:

6. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 189 yıldırım yayınları

Çeşitli anlam ilgileriyle birbirini tamamlayan, en az iki ad kullanılarak oluşturulan sözcük gruplarına ad tamlaması denir. Ad tamlamalarındaki adlardan ilki tamlayan, İkincisi ise tamlanandır.

Çiçeğin saksısı” tamlamasında tamlayan -in (-ın, -un, -ün) eki, tamlanan -ı (-i, -u, -ü) eki almıştır. Böyle tamlamalara belirtili ad tamlaması denir. “Kuş kafesi” tamlamasında ise tamlayan ek almamış, tamlanan -i (-ı, -u, -ü) eki almıştır. Bu tür tamlamalara da belirtisiz ad tamlaması adı verilir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 190. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki verilen dizelerde geçen ad tamlamalarını bulup çeşitlerine göre gruplayınız.

Cevap:

Evimizin arkası

Sığırcık sürüleri

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ad tamlaması kullanılmamıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe ders kitabı cevapları sayfa 190 yıldırım yayınları

Konuşalım, Anlatalım

Aşağıdaki broşürden hareketle çevre sorunlarının azalması için alınabilecek önlemler konusundaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşurken uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap:

Değerli Arkadaşlar,

Bugün sizlere çevre sorunlarının azalması için neler yapabileceğimizi anlatmak istiyorum. Hepimizin bildiği gibi, çevremizdeki doğa her geçen gün daha fazla zarar görüyor. Bunun nedeni, insanların doğayı yeterince korumamaları ve bazı kötü alışkanlıklar yüzünden çevre kirliliğinin artması. Ama merak etmeyin! Hep birlikte bu sorunları çözebiliriz. İşte çevremizi korumak için alabileceğimiz bazı önlemler:

Atıkları Geri Dönüştürmek: Plastik, kağıt, cam ve metal gibi malzemeleri geri dönüştürerek, doğaya zarar vermek yerine bu malzemeleri tekrar kullanabiliriz. Örneğin, plastik şişeleri geri dönüşüm kutusuna atarak doğayı korumuş oluruz.

Daha Az Plastik Kullanmak: Plastik, doğada uzun yıllar kaybolmaz ve çevreye zarar verir. Daha az plastik kullanarak çevremize yardımcı olabiliriz. Örneğin, bez çantalar kullanarak alışveriş yapabiliriz.

Ağaç Dikmek: Ağaçlar, temiz hava sağlar ve doğayı korur. Hep birlikte ağaç dikmek, çevremizi daha yeşil ve temiz tutmamıza yardımcı olur.

Su Tasarrufu Yapmak: Suyu gereksiz yere israf etmemek çok önemlidir. Diş fırçalarken musluğu kapalı tutmak, kısa duşlar almak gibi küçük adımlarla suyu tasarruflu kullanabiliriz.

Enerji Tasarrufu Sağlamak: Elektriği gereksiz yere kullanmamak, ışıkları kapalı tutmak, televizyonu açık bırakmamak gibi basit alışkanlıklarla enerji tasarrufu yapabiliriz. Bu sayede doğayı koruruz.

Bisiklet veya Yürüyüş Yapmak: Arabalar, hava kirliliğini artırır. Arabayı kullanmak yerine bisiklete binmek veya yürümek çevremize zarar vermek yerine sağlıklı bir seçenek olur.

Çevremizi korumak hepimizin sorumluluğudur. Eğer bu basit adımları hep birlikte uygularsak, doğamız daha temiz, daha sağlıklı ve daha güzel olur. Unutmayalım, küçük adımlar büyük değişimler yaratabilir.

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 191. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Masallardaki gibi elinizde sihirli bir değnek olsaydı kentlerde yaşanan hangi sorunları gözerdiniz? Bu konuyla ilgili düşüncelerinizi defterinize yazınız. Düşüncelerinizi şiir, hikâye, masal veya bilgilendirici metin türlerinden biriyle ifade edebilirsiniz.

Yazma öncesinde defterinize konu ile ilgili “sihirli değnek, kent, sorun, çarpık yapılaşma, çevre, trafik, gecekondu, çevre kirliliği, göç” gibi aklınıza gelen sözcükleri ve sözcük gruplarını yazınız. Bu sözcük ya da sözcük gruplarının aralarında anlam bağlantısı kurup konuyu hangi yönden ele alacağınıza karar veriniz.

Cevap:

1. Hava Kirliliğini Azaltırdım: Kentsel alanlarda hava kirliliği, büyük bir sorun. Araçlar, fabrikalar ve inşaatlar hava kalitesini olumsuz etkiliyor. Eğer sihirli bir değneğim olsaydı, temiz enerji kaynakları kullanarak ve daha fazla ağaç dikerek, havayı pırıl pırıl yapardım. Böylece herkes temiz hava soluyabilir.

2. Trafik Sıkışıklığını Çözerdim: Kentlerde trafik, insanların zamanını boşa harcamasına neden oluyor. Sihirli değneğimle, ulaşımı daha kolay ve hızlı hale getirirdim. Daha fazla bisiklet yolu, toplu taşıma hatları ve araçsız bölgeler yaratarak, insanların kolayca bir yerden bir yere gitmesini sağlardım.

3. Çevre Kirliliğini Önlerdim: Kentlerde çöp ve plastik atıklar büyük bir sorun. Sihirli değneğimle, çöp atmayı ve israfı önlerdim. Geri dönüşüm sistemlerini güçlendirir, insanlara çevreyi koruma bilincini kazandırırdım. Herkes doğayı korumak için el birliğiyle çalışırdı.

4. Evsizliği Sonlandırırdım: Kentlerdeki evsiz insanlar, ciddi bir sorundur. Sihirli değneğimle, herkesin barınabileceği güvenli ve sağlıklı evlere sahip olmasını sağlardım. Ayrıca, insanların ihtiyaç duyduğu yardımları alabilmesi için sosyal hizmetleri güçlendirirdim.

5. Doğal Alanları Korurdum: Kentler büyüdükçe, doğal alanlar yok oluyor. Sihirli değneğimle, şehirleri daha yeşil ve doğayla uyumlu hale getirirdim. Parklar, bahçeler ve yeşil alanlar çoğalır, hayvanlar için de yaşam alanları yaratılırdı.

Sonuçta, eğer bir sihirli değneğim olsaydı, kentlerin hem doğayla uyumlu hem de yaşanabilir hale gelmesi için birçok değişiklik yapardım. Hep birlikte daha temiz, daha yeşil ve daha mutlu bir yaşam sürmemiz mümkün.

Araştıralım, Hazırlanalım

Doğal denge ve doğal dengenin bozulması hakkında araştırma yapınız.

Cevap:

Doğal Denge Nedir?

Doğal denge, doğadaki tüm canlıların ve çevrenin birbirine uyum içinde yaşaması anlamına gelir. Her şeyin bir düzeni vardır. Örneğin, bitkiler, hayvanlar, su, hava, toprak ve diğer doğal unsurlar birbirleriyle etkileşim halindedir. Bu denge, doğanın sağlıklı bir şekilde işlemesini sağlar. Örneğin, bitkiler oksijen üretirken, hayvanlar bu oksijeni kullanır ve buna karşılık hayvanlar da karbondioksit salar. Bu döngü, tüm canlıların yaşamını sürdürebilmesi için çok önemlidir.

Doğal Dengenin Bozulması

Doğal denge, insanlar ve çevremizdeki etkenler nedeniyle bozulabilir. İşte bazı örnekler:

Ağaç Kesmek: Ormanlar, oksijen üretir ve hayvanlar için yaşam alanı sağlar. Ancak insanlar ormanları keserse, bu denge bozulur. Ağaçlar yok olursa, havada daha fazla karbondioksit olur ve oksijen azalır. Bu da çevremizdeki hava kalitesini olumsuz etkiler.

Kirli Su ve Hava: Fabrikalar, araçlar ve atıklar çevreye zarar verir. Kirli su ve hava, hayvanların ve bitkilerin yaşamını zorlaştırır. Özellikle su kirliliği, deniz canlıları için çok tehlikelidir.

Avcılık ve Aşırı Balıkçılık: Bazı hayvanlar aşırı avlanırsa, türleri yok olabilir. Hayvanların ve bitkilerin nesli tükenirse, doğada dengenin bozulmasına neden olur.

İklim Değişikliği: İnsanların neden olduğu kirli gazlar, dünya sıcaklığını artırır. Bu da iklimin değişmesine, bazı bölgelerde suyun azalmasına veya aşırı yağışlara neden olur.

Doğal Dengenin Korunması

Doğal dengeyi korumak için hepimizin dikkat etmesi gereken bazı şeyler var:

Ağaçları kesmemek, doğayı korumak.
Atıkları geri dönüştürmek ve gereksiz plastik kullanmamak.
Su ve enerji tasarrufu yapmak.
Doğaya zarar vermeyen araçlar ve teknolojiler kullanmak.
Doğal dengeyi koruyarak, hem doğanın hem de tüm canlıların sağlıklı bir şekilde varlıklarını sürdürebilmesini sağlayabiliriz.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.