23 Aralık 2024, 22:13
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 142-143-144-145-146-147-148. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 142-143-144-145-146-147-148. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

5. Tema Sanat: Gökkuşağı Evi” Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları


6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 142-143-144-145-146-147-148 Cevapları 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 142. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım

Duygularınızı ve hayallerinizi hangi yolla (resim, müzik, yazı vb.) anlatmayı tercih edersiniz? Niçin?



Cevap: Ben duygu ve hayallerimi yazarak daha iyi ifade edebileceğimi düşünüyorum. Çünkü yazmayı seviyorum. Resim, müzik gibi sanatlara yeteneğimin olduğunu pek düşünmüyorum.

Aşağıdaki metinde bazı harfler numaralandırılmıştır. Bu numaralara denk gelen harfleri ilgili kutucuklara yerleştirerek şifreyi belirleyiniz. Şifreden hareketle sanat hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:



6. sınıf türkçe yıldırım yayınları cevapları sayfa 142

Yandaki tabloyu inceleyiniz. Bu tablonun sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.

İstanbul'da Kış tablosu Cevat Erkul

Cevap: Bu tablo bana karlı bir kış günündeki huzuru hissettirmektedir. Aynı zamanda hüzün de vermektedir.



Okuyalım

“Gökkuşağı Evi” adlı şiiri metnin tür özelliklerine uygun biçimde ezberleyerek okuyunuz. Bunun için öğretmeninizin yönlendirmesiyle yedi gruba ayrılınız. Grup olarak şiirin bir bölümünü beş dakika içinde ezberlemeye çalışınız ve ezberlediğiniz bölümleri sırasıyla okuyunuz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 143. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

GÖKKUŞAĞI EVİ

Bir ev yapalım mı kendimize?
Çatısı rüzgâr içinde
Yağmurda yıkanışı dupduru
Tamam, kırmızı olsun
Üçgenlerin bitişik komşuluğu

Gel, sarıya boyayalım duvarları
Ağaçlarımızın gölgesi
Koyulaşsın iyice düştüğü yerde
Gündüzleri limon koksun ortalık
Karanlıklar renklensin her gece



Turuncu bir kapıdan girelim içeri
Yıldızlara gidip gelmişiz gibi
Yorgun ama sevinçli açalım
Bu ortaklığın defterini
Eşitlensin gücümüz uyurken bile

Haklısın, mavi yakışır pencerelere
Gökyüzüne eklenmenin
Her zamanki işlek yolu
Bulutlar nasılsa girer bir aralıktan
Saydam kanatların buzlan ışı boş yere

Yeşilden başka bahçe
Gelmez zaten kimsenin aklına
Bizim de öyle
Dönüp duran dikdörtgendir o
Nereye yürüsek çevremizde
Nar tanesi gibi dizelim taşları
Zambaklar fışkırsın duvar diplerinde

Turkuaz bir havuz
Uzansın şu köşeye, olur mu?
Kimi gün zinde, kimi gün
Yorgun geçen güneş
Titreyen ışıklar göndersin
Gölgedeki çocukların gözlerine



Mor renkli bacadan
Çıksın incecik dumanlar
Gökkuşağı evi diyelim ki
Bu resmin adına
Hayallerle dolsun içi
Dışı zaten sulu boya


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 144. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

Aşağıdaki hecelerden uygun olanları kullanarak son hecesi verilen sözcükleri bulunuz. Bulduğunuz sözcüklerin anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol edip bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.

Aşağıda karışık olarak verilen basit, türemiş, birleşik sözcükleri ilgili oldukları kutucuklara yazınız.

Cevap:



6. sınıf türkçe yıldırım yayınları cevapları sayfa 144


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 145. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Siz de yapısını belirlediğiniz sözcükleri kullanarak iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız.

Cevap:

 Yağmur ve Gökkuşağı



Yağmur yağar, toprağa düşer,
Küçük damlalar sesle süzülür.
Gökyüzü gri, bulutlar ağlar,
Doğa uyanır, hayat yeniden doğar.

Gökkuşağı çıkar, rengarenk parlar,
Yağmurdan sonra gökyüzü şaşar.
Kırmızı, mavi, yeşil bir arada,
Dünya ne güzel, renkler bir arada.


Zambaklar fışkırsın duvar diplerinde” dizesindeki altı çizili sözcüğün bu dizede kazandığı anlamın bulunduğu kutucuğu işaretleyiniz. Bu sözcüğü verilen diğer anlamları karşılayacak şekilde birer cümlede kullanınız.

Cevap:



Gaz veya sıvılar bir yerden basınç etkisiyle yukarıya doğru birdenbire ve hızla çıkmak.

Bitkiler toplu hâlde, gür olarak yetişmek. (✓)

Bir şey bir yerde bol bol görülmek.

Cümlelerim:



Hortum patlayınca içindeki yağ her yere fışkırdı.

Ektiğim tohumlardan maydanoz fışkırdı.


Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.

1. Şiirde neyin resmi yapılıyor?

Cevap: Şiirde ev resmi yapılıyor.

2. Şiirde resmi yapılan evin ve bahçenin özellikleri nelerdir?

Cevap: Şiirde resmi yapılan evin çatısı kırmızı, duvarları sarı, kapısı turuncu, pencereleri mavi, bacası mor renklidir. Bahçe yeşildir, bahçedeki havuz turkuazdır. Zambak çiçekleri duvar diplerinde vardır. Bahçede ağaçlar vardır.

3. Şiirdeki resme hangi ad veriliyor? Niçin?

Cevap: Şiirdeki resme Gökkuşağı Evi adı veriliyor. Çünkü ev gökkuşağı gibi rengarenk olmuştur.


Şair bu dizelerde ne anlatmak istemiş olabilir? Açıklayınız.

Turkuaz bir havuz
Uzansın şu köşeye, olur mu?
Kimi gün zinde, kimi gün
Yorgun geçen güneş
Titreyen ışıklar göndersin
Gölgedeki çocukların gözlerine

Cevap: Şair, bu dizelerde evin bahçesinde turkuaz rengi bir havuzun olmasını, çocukların bahçedeyken güneş ışıkları ağaçların arasından onlara vurmasını istemektedir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 146. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Tıpkı çiçekler gibi renkler de adlarını doğadaki benzerlerinden alabilir. Aşağıdaki renk adlarını uygun yerlere yerleştiriniz.

Cevap:


Söz Varlığımız

Aşağıdaki dizelerde kullanılan söz sanatlarım (benzetme, kişileştirme, karşıtlık) belirleyerek noktalı yerlere yazınız.

Cevap:


Anlatımı zenginleştirmek, renklendirmek ve daha çarpıcı bir duruma getirmek için söz sanatları kullanılır. Aralarındaki bir ilgiden dolayı aynı konu ile ilgili karşıt kavramların, düşüncelerin ya da duyguların bir arada kullanılmasına karşıtlık (tezat) denir. Karşıtlık da söz sanatlarından biridir. “Karlar etrafı beyaz bir karanlığa gömdü.” dizesinde karşıtlık söz sanatına başvurulmuştur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 147. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki sözcük ve ekleri örnekteki gibi birleştirerek birer cümlede kullanınız.

Cevap:

Etkinlikte görüldüğü gibi adlar cümlede görev alırken yalın olarak ya da “-i, -e, -de, -den” eklerinden birini alarak kullanılır. Bu eklere hâl ekleri denir. Hâl ekleri adlara bitişik yazılır, eklendiği sözcüğün anlamını değiştirmediği için aynı zamanda çekim ekidir.


Aşağıdaki altı çizili hâl ekleriyle bu eklerin adını örnekteki gibi eşleştiriniz.

Aşağıdaki altı çizili eklerin sonuna geldikleri adlara cümlede hangi anlamları kazandırdığını belirleyerek örnekteki gibi eşleştiriniz.

Cevap:


Konuşalım, Anlatalım

Pablo Picasso’nun (Pablo Pikasso) “Ressam, satabileceğini çizer; sanatkâr ise çizdiğini satar.” görüşüne katılıp katılmadığınızı belirtiniz. Öğretmeninizin denetiminde “bu görüşe ka- tılanlar ve katılmayanlar” olarak iki gruba ayrılınız. Düşüncelerinizi karşı gruba kabul ettirmek amacıyla grup olarak tartışınız.

Cevap: Sanatkar insanların yaptıkları ürünler sanatsal ve estetik özellikler taşıdığı için zaten onu herkes beğenir. Sanatkar insanlar, bu ürünleri ortaya çıkartırken maddi bir beklenti içinde olmazlar. Fakat herkes bu ürüne sahip olmak ister. Bu nedenle sanatkar ne yaparlar ise hemen alıcısı olur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 148. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Aşağıdaki renklerin size çağrıştırdıklarını ve sizde uyandırdığı duyguları açıklayan birer cümle yazınız.

Cevap:


“Morsalkımlı ev, mavi bir gökyüzü, yemyeşil çimenler… Doğa renkleri barındırıyor, renkler ruhumuzu. Sanatta, mekânda, pazarlama ve reklam dünyasında renklerin gücünden yararlanıyoruz. Ama en önemlisi duygularımızla renkleri bağdaştırıyoruz. Renkler şarkılara ilham veriyor, filmlere konu oluyor.” Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki yönerge doğrultusunda renkleri konu alan bir çalışma yapınız.

Sınıfınızda “şiir”, “hikâye”, “masal” ve “bilgilendirici metin” olmak üzere dört çalışma grubu oluşturunuz. Beş dakikada bir masa değiştirerek oturduğunuz çalışma masasındaki metin türüne uygun olarak “renkler” konulu metinler yazınız. Her yer değiştirdiğinizde sizden önceki grubun oluşturduğu metni devam ettiriniz. Dört kez yer değiştirdikten sonra ortaya çıkan metinleri okuyunuz.

Cevap:

1.Grup Şiir:

Renkler gelir, ışıkla doğar,
Gökkuşağında dans eder, parlar.
Kırmızı, sarı, mavi, yeşil,
Her biri bir hikaye, her biri bir dil.

2. Grup Hikâye (Giriş bölümü):

Bir Sonbahar mevsimi, ağaçlardan sararıp dökülen yapraklar her yeri kaplamıştı. Çam ağaçlarındaki yeşil yapraklar ise hiç bir zaman dökülmüyordu. Bunu gören Çınar Ağacı üzüntüsünü rüzgarların sesiyle kendi dalları aracılığı ile dile getiriyordu.

3.Grup Bilgilendirici Metin:

Renkler, ışığın farklı dalga boylarının gözümüz tarafından algılanması sonucu ortaya çıkan görsel izlenimlerdir. Her bir renk, farklı bir dalga boyuna sahiptir ve bu sayede gözlerimiz, ışığın bu dalga boylarını ayırt ederek renkleri algılar. Renkler, hem doğada hem de kültürel bağlamda derin anlamlar taşır. İnsanlar, renkleri sadece görsel estetik açısından değil, aynı zamanda psikolojik, duygusal ve kültürel olarak da deneyimler.

4.Grup Masal (Giriş bölümü):

Bir zamanlar, Renkler Krallığı adında büyülü bir diyar vardı. Bu krallıkta her şey rengarenkti: gökyüzü mor, ağaçlar sarı, çiçekler kırmızı, deniz ise pırıl pırıl yeşildi. Her rengin bir görevi vardı ve tüm renkler birbirleriyle uyum içinde yaşardı. Her biri, doğanın bir parçası olarak kendine özgü bir rol oynardı.

Krallığın en güzel köyünde Beyaz adında bir renk yaşardı. Beyaz, her zaman temiz ve parlaktı, ama o kadar yalnız hissediyordu ki, diğer renklerle nasıl arkadaş olacağını bilmiyordu.


Araştıralım, Hazırlanalım

Öğretmeninizin yönlendirmesiyle her grupta en fazla dört beş öğrenci olacak şekilde gruplara ayrılınız. Grup olarak beğendiğiniz, merak ettiğiniz bir kişi (ressam, oyuncu, yazar, şair…) hakkında araştırma yaparak bir konuşma metni hazırlayınız.

Grupların araştırdıkları kişilerin birbirinden farklı olması gerektiğini unutmayınız. Araştırma yaptığınız kişiyle ilgili görsellere yer vermek, konuşmanızı daha etkili hâle getirecektir.
Sunumunuz için önceden çalışınız, deneme yapınız (Sınıf arkadaşlarınıza nasıl hitap edeceğinizi, konuşmanızda nelere yer vereceğinizi, sunuyu nasıl bitireceğinizi vb.ni sunum öncesinde belirleyiniz.). Böylece sunum yapacağınız güne kadar anlatımınızı geliştirebilirsiniz.

Cevap:

Değerli Öğretmenim ve Sevgili Arkadaşlar,

Bugün Milli şairimiz Mehmet Akif Ersoy hakkında kısa bir konuşma yapıp, bilgi vereceğim.

Mehmet Akif Ersoy, 1873 yılında İstanbul’da doğdu. Babası, zamanının değerli bir hafızı ve alimiydi. Türk edebiyatının en önemli şairlerinden ve yazarlarından biridir. Aynı zamanda düşünür, öğretmen, vaiz ve milletvekili olarak da görev yapmıştır.

1921 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yapılan bir yarışma sonucunda İstiklal Marşı kabul edilmiştir. Bu marş, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini, özgürlük arzusunu ve vatan sevgisini anlatan güçlü bir başyapıttır. Akif, marşın yazılmasında hiçbir maddi çıkar beklememiş, vatan sevgisini ve milli duyguları ön planda tutmuştur.

Mehmet Akif Ersoy, Türk milletine İstiklal Marşı’nı hediye etmesiyle Türk milletinin gönlünde daima yerini alacak ve yaşayacaktır.

Teşekkür ederim.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Forum DirilişYasal Uyarı
İçerik Bilgisi
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.