23 Aralık 2024, 22:24
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 116-119-120-121-122-123. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116-119-120-121-122-123 Yıldırım Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

“Bayram Yeri” Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları


6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı 116-119-120-121-122-123. Sayfa Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 116. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım



Aşağıda verilen dörtlüğü okuyup şairin çocukluğundaki bayram günlerini neden özlemiş olabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız.

BAYRAM

Ne güzel bayramları vardı çocukluğumun,
Bir mavi balon, bana bahtiyarlık verirdi.
Ne güzel bayramları vardı çocukluğumun,
Küçük bahçemiz, bana cennet gibi gelirdi.



Cevap: Şairin çocukluğundaki bayramların, şimdiki bayramlara göre daha renkli ve eğlenceli geçtiği için özlemiş olabilir. Eski bayramlarda şimdikine oranlar daha sosyal bir ortamda gerçekleştiği söylenmektedir. O zamanın özelliklerinde tatil özellikleri değil bayramlaşma kültürü daha yaygındı.

Okuyalım

“Bayram Yeri” adlı metni canlandırarak okumak için öğretmeninizin yönlendirmesiyle sekizerli gruplar oluşturunuz. Aranızda görev dağılımı yapınız ve canlandıracağınız bölümlere hazırlanınız. Metni canlandırma sırasında beden dilinizi rolünüze uygun kullanınız, ifadelerinizde vurgu ve tonlamalara dikkat ediniz. Beden dilini iyi bir şekilde kullanmanın canlandırmanızın etkisini artırdığını unutmayınız.

Cevap: Bu etkinlik sınıfta yapılacaktır.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 119. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

Okuduğunuz metinde “bayram” sözcüğü hangi anlamda kullanılmıştır?

Cevap: Milli veya dini bakımdan önemli olan ce kutlanan gün veya günler.

“Bayram” sözcüğünü belirlediğiniz anlama uygun olarak cümlede kullanınız.



Cevap: Ramazan Bayramı çok güzel geçti.

Tutturmak” sözcüğünü verilen anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.

Cevap:

1. Aklına koyup direnmek, ısrar etmek.



Cümle: Ablam bilgisayar istiyorum diye tutturdu.

2. Çivi, toplu iğne, çengelli iğne vb. ile iliştirmek, bağlamak.

Cümle: Annem çuvalın ağzını çengelli iğne ile tutturdu.

3. Hedefe vardırmak, değdirmek, isabet ettirmek.



Cümle: Attığım ok ile hedefi tutturamadım.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Torunu ve ninesi bayram yerini bulmakta neden zorlanmışlardır?



Cevap: Her yer evlerle, apartmanlarla dolduğu için bayram yerini bulmakta zorlanmışlar.

2. Bayram yerinde neler değişmiştir?

Cevap: Bayram yeri çok küçülmüş, Her yer apartmanlarla dolmuş, eski satıcılar kalmamış. Çeşme yoktu, kıyma kebapçısı da yoktu. Ninenin çocukluğundaki bayram yerinden geriye pek bir şey kalmamıştı.

3. Nine bayram yerinde hangi gösteriyi izlemek istiyor?



Cevap: Karagöz oyununu ve at koşusunu izlemek istiyor.

4. Nineye çarpan delikanlının davranışıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Nineye çarpan delikanlı özür dilemek yerine saygısızlık etmiştir.

5. Hikâyenin ana fikri nedir?



Cevap: Bayramların eskisi gibi kutlanmadığı ve eski önemi yitirdiğidir.

6. Metni okurken neler hissettiniz? Metinde sizi gülümseten olay ve konuşmalar nelerdir?

Cevap: Metni okurken ninenin yerine kendimi koydum ve çok üzüldüm. Metinde beni gülümseten olaylar: demirhindi şerbeti denince hindi anlaşılması, ninenin tost yerken söylediği sözlerdir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 120. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Okuduğunuz metnin hikâye haritasını tamamlayınız.

Cevap:

Olay

Nedir?: Ninenin bayram yerine gitmek istemesi, torunun onu bayram yerine götürmesi, ninenin bayram yerini bulmakta zorlanması ve yaşadığı hayal kırıklıkları.

Nasıl başlıyor?: Ninenin bayram yerine gitmek istemesi ile başlıyor.

Nasıl gelişiyor?: Bayram yerini bulmakta zorlanıyorlar. Nine bayram yerine gidince oranın küçüldüğünü görüyor. Eski satıcıların olmadığını, çeşmenin yerine apartman olduğunu, Karagöz oyunu ve at yarışlarının olmadığını görüyor. Hayal kırıklığına uğruyor.

Nasıl sonuçlanıyor?: Hayal kırıklığı içinde eve geri dönüyorlar.

Mekan: Ev, bayram yeri

Zaman: Bayramın birinci günü

Anlatıcı: 1.kişi

Şahıs ve Varlık Kadrosu: Nine, torunu, bayram yerini sordukları adam, sakızcıyı sordukları adam, demirhindiciyi sordukları adam, çeşmeyi sordukları adam, kola, tost, nineye çarpan genç, atlı karınca, dönme dolap, otobüs, apartmanlar.

Hikâyedeki nineyle kendi ninenizin özelliklerini karşılaştırınız.

Cevap:

Hikâyedeki ninenin özellikleri: Nine çocukluk günlerini özleyen, yaşı ilerlemiş, çağın getirdiği yeniliklere pek alışamamış, sevecen birisi.

Ninenizin özellikleri: Güler yüzlü, cana yakın, teknoloji ile arası pek olmayan, bizleri çok seven biri.

Sizce torun, ninesini bayram yerine götürmeseydi kendisini nasıl hissederdi? Böyle bir durumda o olayların nasıl gelişeceğini torunun bakış açısına göre defterinize yazınız.

Cevap:

-Nine, artık bayram yeri diye bir şey yok. İnsanlar artık evlerinde, alış veriş merkezlerinde ve tatillerde bayramı geçiriyorlar.

Nine bu sözlere çok üzülür ve kendini kötü hisseder.

-Sevgili torunum bayram yeri yoksa da, ben orayı gidip görmek istiyorum.

-Nineciğim çok istiyorsan götüreyim ama oralar senin zamanındaki gibi değil. Her yer apartman doldu. Boş arsalar yok artık.

-Tamam yavrum madem öyle, gitmeyelim o zaman.

Bu konuşmalardan sonra torunu olarak çok üzülür ve vicdan azabı çekerim.

Bayram yerinde aradığı hiçbir şeyi bulamayan ninenin hikâyenin sonunda torununa söylediği sözden ne anladığınızı yazınız.

Cevap: Eski günlerden kalan bayram hatıralarının daha fazla yok olmasını istemiyor. Çünkü hayal kırıklığı yaşamış ve gözünde canlandırdığı o bayram yerini görememiştir.

Aşağıda verilen özelliklerden okuduğunuz metne uygun olanları işaretleyiniz.

Cevap:


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 121. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Okuduğunuz metinden yararlanarak iki tane amaç-sonuç cümlesi yazınız.

Cevap:

1. Apartman yapmak için çeşmeyi yıkacaklarmış.

2. Ninem üzülmesin diye onu bayram yerine götüreceğim.

Okuduğunuz metnin görsellerini inceleyerek görsellerin metne olan katkısını yazınız.

Cevap: Görseller, metnin gözümüzde canlandırılmasına katkı sağlamıştır.

Aşağıdaki kutucuklara bayram geleneklerimizi örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

bayram geleneklerimiz

Söz Varlığımız

“Bayram Yeri” metninden alınan aşağıdaki bölümü okuyunuz. Metinde geçen tekil, çoğul, somut ve soyut adları belirleyerek ilgili yerlere yazınız.

Çocuk gibi olmuştu son zamanlarda nineciğim. Örneğin küçücük bir kumaş parçası için benim kızla atışıyor, “O benim.” diyor, vermiyordu. Bazı günler sofrada oğlumla atışıyor, “Orada ben oturacağım.” diyordu. Şayet isteği yerine getirilmezse çocuk gibi bir köşeye çekiliyor, yüzünü asıyor, küsüyordu… Onun için bayramın ikinci sabahı bindirdim ninemi bir otobüse, bayram yerine götürdüm. Yolda bana ne dualar etti, ne dualar…

Cevap:

Tekil adlar: Çocuk, nineciğim, kumaş, parça, kız, sofra, oğlum, istek, köşe, yüzünü, bayram, sabah, ninemi, otobüs, yerine, yolda.

Çoğul adlar: Zamanlarda, günler, dualar.

Somut adlar: Çocuk, nine, kumaş, parçası, kız, sofra, oğlum, köşe, yüz, otobüs, yol.

Soyut adlar: İstek, zaman, dua.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 122. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Konuşalım, Anlatalım

Aile büyüklerinizin zamanındaki bayramlarla günümüzün bayramlarını karşılaştırınız. Ailenizde sürdürülen bayram geleneklerinin neler olduğunu arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap:

Bizim bayram gelenekleri halen devam ettirilmeye çalışılıyor. Sabah bayram namazına babamla birlikte gideriz. Eve gelince kahvaltımızı yapar aile içinde bayramlaşırız. Yeni ve ya temiz olan kıyafetlerimizi giyeriz. Babam bize harçlık verir. Öğleden sonra akrabalara, aile büyüklerine bayramlaşmaya gideriz. Harçlıklarımızı biriktirip onlarla lunaparka gideriz. Arkadaşlarımla ve  kuzenlerimle çok eğlenceli aktiviteler yaparız. Annem evde baklava açar. Şeker alınır ve gelen misafirlere ikram edilir.

Aşağıdaki metinden de yararlanarak günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bayram geleneklerinin neler olduğu ve bu geleneklerin sürdürülememe nedenleri hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap:

Günümüzde bayramlarda kart atmak artık yapılmıyor. Bunun nedeni ise artık iletişimin çok yaygın olarak kullanılması ve kısa mesaj olarak bayramlaşmaların yapılmasıdır.

Bayramlarda artık insanlar tatil planları yapıyorlar. Kimse evde kalmak istemiyor ve bayramlaşmayı çok önemsemiyor. Bunun yerine nerede tatil yaparım ? diye düşünüyorlar.

Günümüzde azalan bir diğer bayram geleneği ise, komşu ziyaretleridir. Halen devam etmesine rağmen eskiye oranla oldukça azalmış durumdadır.

Çocuklar bayramda biriktirdikleri bayram harçlıklarını genellikle alış veriş merkezlerinde harcıyorlar. Çünkü artık panayır gibi yerler kurulmuyor.

TV’den ve genel ağ üzerinden izlediğiniz ürün reklamlarının amacı nedir? Sizce bu reklamları hazırlatanlar amaçlarına ulaşabiliyorlar mı? Neden? Reklamların tutarlılığını sorgulayıp düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Ürün reklamlarının amacı, o ürünü insanlara tanıtmak ve almasını sağlamaktır. Genellikle ürünün reklamı amacına ulaşmaktadır. Çünkü reklamı olan ürün marketlerde yer almaktadır. İnsanlar da ilk defa alacaklar ise bir denemek ve görmeyi tercih ediyorlar. Üründen memnun kalırlar ise tekrar alıyorlar. Memnun kalmadıkları zaman ise artık almayı bırakıyorlar. Bazı reklamlar tüketiciyi yanıltabilmektedir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 123. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Bir ürün belirleyiniz. Bu ürünü satmak için en az sekiz cümlelik bir reklam metni oluşturunuz. Reklam metninizi beyaz, çizgisiz kâğıda yazınız. Reklamını yaptığınız ürünün görselini de kullanınız.

Cevap: 

Dalından sofraya doğal zeytinyağı: Zeyt

Zeyt zeytinyağları, geleneksel usullerle toplanıp taş değirmenlerde sıkılarak elde edilmektedir. Asit oranı çok düşük, lezzetli ve sağlıklı. İster salatanıza koyun, ister yemeklerinizi yapın. Zey zeytinyağları, sofranızdaki lezzet.

Mahallenizde bir bayram alanının kurulmasını ister miydiniz? Aşağıdaki duyuruları inceleyiniz. Siz de mahallenizde bir bayram alanı kurulacağını düşünerek tüm mahallenin bu alana davetli olduğunu belirten bir duyuru yazınız.

Bayram alanında yer alacaklar (etkinlikler, gösteriler, sergilikler vb.) hakkında kısaca bilgi vermeniz duyurunuzun etkisini artırır.

Cevap:

Haydi çocuklar, gençler ve büyükler! Mahallemize bayram alanı kuruluyor. 20 Mayıs Cumartesi günü saat 09.00’da açılışını hep birlikte yapalım. Yer: Aziz Sancar Parkı.

Değerli mahalle sakinleri, mahallemizde eski gelenekleri yaşatmak amacı bayram alanı kuruyoruz. Bu sayede çocuklarımız ve gençlerimiz eski bayram geleneklerini yaşayarak deneyimleyecekler. Tabi ki büyükler için de önemli aktiviteler olacak.

Bayram alanında, Karagöz oyunu, çeşitli şerbetler, renk renk macunlar, köfteler, ve daha nice özlem duyduğunuz yiyecekler olacaktır.

Atlı karınca, dönme dolap, salıncaklar, kaydıraklar ve ödüllü çeşitli yarışmalar olacaktır. Hepiniz davetlisiniz.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

23.12.2024, 18:45
Mehmet Akif
Yönetici
Mesaj Sayısı: 948
Konu Sayısı: 946

Her zaman Türkçe dersinin öneminden bahsediyorum. Türkçe dersini iyi öğrenmek gerekir.

HIZLI CEVAP YAZ

Forum DirilişYasal Uyarı
İçerik Bilgisi
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.