21 Kasım 2024, 21:16
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 170-171-172-173-174-175 Cevapları MEB Yayınları

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 170-171-172-173-174-175 MEB Yayınları” etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

Altı Üstü Bir Yarış Dinleme Metni Cevapları 5. Sınıf Türkçe (1.Kitap) MEB Yayınları 


Altı Üstü Bir Yarış Dinleme Metni Cevapları

Altı üstü bir yarış dinleme metni cevapları



5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 170. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

KEŞİF YOLCULUĞU

“Bu Görev Bizim” bölümünde verilen atasözlerinin anlamını arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Bir musibet bin nasihatten iyidir: Yaşanan olaylar, öğütlerden çok daha etkilidir.



Öfkeyle kalkan zararla oturur: Öfkesine kapılarak iş gören sonunda güç duruma düşer.

Daha önce hiç bir yarışa katıldınız mı? Katıldıysanız ne tür bir yarışa katıldığınızı söyleyiniz.

Cevap: Ben daha önce koşu yarışmasına katıldım.

Yarış öncesi, yarış sırası ve sonrasında neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



Cevap: Yarış öncesi çok heyecanlandım. Yarış esnasında hırslandım ve yarış sonunda bitirdiğim için mutlu oldum.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 171. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

1. ETKİNLİK

Metnin adından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi aşağıya yazınız.

Cevap: Metnin görsellerinden ve başlığından bir bisiklet yarışı olduğunu düşünüyorum.

Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Neden? Yazınız.



Cevap: Evet, tahminlerim doğru çıktı.


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruların cevaplarını dinlediğiniz metinden hareketle defterinize yazınız.

Yiğit’in yarış öncesi, sırası ve sonrasında hangi duyguları yaşadığını ayrı ayrı belirtiniz.

Cevap: Yiğit, yarış öncesinde çok özgüvenliydi. Yarışı kazanacağını düşünüyordu,. Yarış sonrası yarışı kaybettiği için sinirlenmişti ve üzgündü.



Arkadaşları yarış sonucunda Yiğit’e nasıl davranmışlar? Yiğit’in bir arkadaşı olsaydınız ona neler söylerdiniz?

Cevap: Arkadaşları Yiğit’i kaybettiği için teselli etmeye çalıştılar. Bunun altı üstü bir yarış olduğunu söylediler. Ben olsam bir dahaki yarışta kazanabileceğini ve üzülmemesi gerektiğini söylerdim.

Yiğit, bisikletine zarar verdikten sonra neler hissetmiştir?

Cevap: Çok pişman olmuştur. Üstelik babasının vereceği tepkiden korkmuştur.



Yiğit’in babaannesi, torununun yaşadıklarını öğrenince ne tepki vermiştir? Yiğit’e hangi nasihatlerde bulunmuştur?

Cevap: Babaannesi Yiğit’i teselli etmeye çalışmıştır. Öfkesinin kurbanı olmaması gerektiğini söylemiştir.

Yiğit olanları anlattıktan sonra babası “İşte benim oğlum, bugün biraz daha büyüdü.” demiştir. Bu sözüyle ne anlatmak istemiş olabilir?

Cevap: Yiğit yaşadıklarını anlatmış ve pişmanlığını belli etmiştir. Bu nedenle bu olay ona ders olmuştur. Babası biliyor ki bu ders onun büyümesi ve olgunlaşması için bir adım olmuştur.



Yiğit’in babaannesi ve babasının olaya verdikleri tepkiyi çevrenizdeki büyüklerin tepkileriyle karşılaştırınız. Bu tepkilerin doğruluğu ve yanlışlığı konusundaki görüşlerinizi söyleyiniz.

Cevap: Yiğit’in babaannesi ve babasının olaya verdikleri tepki, olması gerektiği gibidir. Bu durumlarda çok sert tepki veren insanlar var. Bu tepkiler çocukların yaptıkları hataları bir daha yapmasına neden olabilir. Bu nedenle bu tip olaylarda daha yapıcı bir tavır sergilemek gerekir.

Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıda eksik bırakılan gerekçelendirme ifadelerini örnekteki gibi tamamlayınız.

Cevap:



Yiğit’in dürüst biri olduğunu babasına gerçekleri olduğu gibi anlatmasından anladım.

Yiğit’in hırslı davrandığını yarışı kazanmayı çok istemesinden, yarışmayı kaybettiğine çok üzülmesi ve ağlamasından anladım.

Yiğit’in arkadaşlarının onu sakinleştirmeye çalıştığını Yiğit’e üzülme, altı üstü bir yarıştı, dünyanın sonu değil ya demelerinden anladım.

Babaannesinin Yiğit’e karşı hoşgörülü olduğunu olan olmuş oğlum, sen öfkene sahip çık demesinden anladım.



Yiğit’in yaşadığı olaydan ders çıkardığını özür dilemesinden anladım


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 172. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

4. ETKİNLİK

Metnin başlığı niçin “Altı Üstü Bir Yarış” olarak belirlenmiş olabilir? Siz de metne farklı başlıklar belirleyip yazınız.

Cevap: Bu ifade Yiğit’in yarışı kaybedince verdiği aşırı tepkiden dolayı konulduğunu düşünüyorum. Ben olsaydım metne “Yiğit Büyüdü” veya “Yiğit’in Pişmanlığı” başlıklarını koyardım.

5. ETKİNLİK

Öfkelendiğinizi hissettiğinizde bir dakika durun ve derin nefes alın. Bu kısa kesinti, ani ve istenmeyen bir tepkinin önlenmesine yardımcı olabilir.

Öfkenizi ifade etmenin sağlıklı yollarını bulun. Güvendiğiniz bir arkadaşınız veya aile üyenizle duygularınız hakkında konuşmak sizi rahatlatıp olaylara farklı bakış açısıyla bakmanızı sağlayabilir.

Rahatlamanız ve gevşemenizi sağlayacak etkinliklere katılın. Egzersiz yapmak, müzik dinlemek veya bir hobi edinmek vb. öfkenin zamanla birikmesini önleyebilir.

Öfke kontrolünü sağlamak için yukarıdaki yöntemlere benzer birçok yöntem bulunmaktadır. Peki, siz öfkelendiğinizde neler yapıyorsunuz, öfkenizi kontrol etmek için hangi yöntemi kullanıyorsunuz? Söyleyiniz.

Cevap: Ben öfkelendiğimde hem elimi yüzümü soğuk su ile yıkıyorum. Öfkem hemen yatışıyor.

Çevremizle sağlıklı iletişim kurabilmek için öfkemizi kontrol altında tutmamız niçin önemlidir? Söyleyiniz.

Cevap: Her söz hoşumuza gitmeyebilir. Hoşumuza gitmeyen her söz için öfkelenmek yerine sağlıklı bir iletişim kurmaya çalışmak ve düşüncelerimizi açıkça ifade etmemiz gerekir. Bu şekilde sağlıklı bir iletişim kurmuş oluruz.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 173. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

6. ETKİNLİK

Yiğit’in öfkesini kontrol edemediği olayla ilgili aşağıdaki sorulara cevap veriniz.

Yiğit’in öfkesinin sonucunda neler olmuştur? Hatırlayıp yazınız.

Cevap: Yiğit öfkesinin sonucunda kendi bisikletine zarar vermiştir.

Yiğit’in yarış sonucunda yaşadığı hayal kırıklığı ve öfkenin yoğunluğunun nedeni ne olabilir? Önceki bilgilerinizden de yararlanarak yazınız.

Cevap: Bir bisiklet yarışı için gereğinden fazla hırs yapması ve bu olayı kendi düşüncesinde çok önemli olarak görmesinden kaynaklanmaktadır.

Siz bu metinden olumlu ya da olumsuz neler çıkardınız? Çıkarımlarınızı aşağıdaki tabloya örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

Olumlu çıkarımlarım: Yiğit’in bu olaydan pişman olması ve bir ders çıkarması. Ailesinin Yiğit’e olumlu ve yapıcı davranmaları. Arkadaşları Yiğit’i teselli etmeleri ve bunun çok önemli olmadığını anlatmaları.

Olumsuz Çıkarımları: Yiğit’in bisikletine zarar vermesi. Yiğit’in öfkesini kontrol edememesi. Yiğit’in çok da önemli olmayan bir yarış için aşırı hırslanması.

Sizce Yiğit, yaşananlardan sonra benzer bir davranışı tekrar edebilir mi? Neden?

Cevap: Bence tekrar etmez. Artık bu olay Yiğit’e bir ders olmuştur ve ne zaman buna benzer bir olay olsa aklına hemen bu bisiklet yarışı ve yaşananlar gelecektir.

Yiğit’in hangi davranışını beğenmediniz? Siz olsaydınız nasıl davranırdınız? Neden?

Cevap: Gereğinden fazla özgüven yaşaması, gereğinden fazla hırslanması ve öfkesini en üst seviyede yaşaması.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 174. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

7. ETKİNLİK

1. temada dinlediğiniz “Oyun Durdu!” adlı metin ile dinlediğiniz metni ana karakterlerin özellikleri ve deneyimleri açısından aşağıdaki yönergeler doğrultusunda karşılaştırınız

Ana karakterlerin özelliklerini ve neler yaptıklarını belirleyiniz.

Cevap: “Oyun Durdu” adlı metinde karakter bilgisayar oyunlarına bağımlıydı. “Altı Üstü Bir Yarış” isimli metinde çok hırslı ve öfkesine yenik düşen bir karakter vardır.

İki ana karakterin benzerlik ve farklılıklarını defterinize listeleyiniz.

Cevap:

Benzerlikler:

İkisi de oyunları çok seviyor.

İkisi de oyundan dolayı öfkelendi.

İkisi de sonunda hatalarını anladılar.

Farklılıklar:

Yiğit dışarıda çok vakit geçirmektedir. Sude evde çok vakit geçirmektedir.

Yiğit daha hareketli, Sude ise hareketsiz bir yaşam geçirmektedir.

İki karakterin özellikleri ve deneyimleriyle ilgili hangi sonuçlara ulaştığınızı anlatan bir konuşma yapınız.

Cevap: İki karakter de oyunlara düşkün olduğu için tüm dünyaları oyunlardır. Her iki karakterin oyunlarda fazla vakit geçirmeleri onların oyunlara olan yaklaşımlarını çok ciddiye almalarına neden olmaktadır. Fakat iki karakter de metnin sonunda hatalarını anlıyorlar ve bu olaylar onların bir ders çıkarmasına neden oluyor.


8. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde neler yaşandığını yazınız.

Cevap:

Serim: Yiğit ve arkadaşları bisiklet yolunda yarış yapacak olmaları, Yiğit’in çok hırslanması ve yarış için hazırlanması.

Düğüm: Yarışın başlaması, Yiğit’in yarışı kaybetmesi, çok üzülmesi, arkadaşlarının teselli etmesi ve Yiğit’in öfkeyle bisikletine zarar vermesi.

Çözüm: Yiğit babasından özür dilemesi, hatasını anlaması ve babasının Yiğit’i affetmesi.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 175. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki metinde “iki nokta, uzun çizgi ve üç nokta”nın hangi amaçla kullanıldıklarını belirleyiniz.

Gönül ve Gökçe, okulun düzenlediği sanat etkinliğine katılmak için sabırsızlanıyorlardı. İkisi de sanata büyük ilgi duyuyor ve bu tür etkinlikleri kaçırmamaya özen gösteriyorlardı. Bugün onlar için çok özeldi çünkü uzun zamandır bekledikleri resim sergisi açılıyordu. Sabah erkenden buluşup etkinlik alanına doğru yola çıktılar.
— Bugün ne kadar güzel bir gün, değil mi, diye sordu Gönül.
Gökçe gülümsedi:
— Evet, Gönül! Güneş parlıyor, kuşlar cıvıldıyor. Her şey harika görünüyor.
— Dün gece çok heyecanlıydım. Uyuyamadım bile, dedi Gönül.
Gökçe merakla sordu:
— Neden bu kadar heyecanlıydın ki?
Gönül’ün yüzünde büyük bir gülümseme vardı:
— Sergideki eserleri göreceğimi düşündükçe… Uzun zamandır böyle bir gün bekliyordum.
— Biliyor musun, Gönül, seninle vakit geçirmek her zaman çok eğlenceli, dedi Gökçe.
Gönül minnetle baktı:
— Teşekkür ederim, Gökçe. Seninle vakit geçirmek de… Bugün birlikte harika anılar biriktireceğiz.
Nihayet sergi alanına ulaştılar da bütün güzelliklere öylece… Çeşit çeşit tabloların büyüsü içinde… Sanki resimlerin her biri farklı bir hikâye…

Cevap:

İki nokta

Amacı: Konuşma bölümünden önceki cümlenin sonuna konmuş.

Uzun Çizgi

Amacı: Karşılıklı konuşmalarda cümlelerin başına konur.

Üç nokta

Amacı: Yarım bırakılmış cümlelerin sonuna konmuş.

Bu amaçlardan hareketle bu noktalama işaretlerinin kullanım kurallarını oluşturunuz.

Cevap:

İki nokta: Edebî eserlerdeki karşılıklı konuşmalarda, söz sırasının kimde olduğunu belirtmek için kullanılır.

Üç nokta: Bir nedenden dolayı tamamlanmamış eksik kalmış cümlelerin sonunda üç nokta kullanılır.

Uzun çizgi: Karşılıklı konuşmada, konuşanın değiştiğini göstermek için kullanılan noktalama işaretine uzun çizgi (—) denir. Uzun çizginin diğer adı konuşma çizgisidir.

Oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek cümle yazınız.

Cevap:

Sessizce yanına geldi ve :

—  Seni korkutmak istemediğim için yavaşça yaklaştım.

— Korkmam merak etme…


 

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 160-161-162-163-164-165-166-167. Sayfa Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.