03 Kasım 2024, 21:22 |
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 150’den 159’a Kadar“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 150-151-152-153-154-155-156-157-158-159 MEB Yayınları” etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık. Her Yüreğe Nakış Gerek Metni Cevapları 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Her Yüreğe Nakış Gerek Metni Cevaplarıİçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 150. Sayfa Cevapları MEB YayınlarıKeşif Yolculuğu Uygun bilgi kaynakları ve materyallerden merhamet, vefa, yardımseverlik ile ilgili elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap:Merhamet, insanların başkalarının acılarını anlaması ve onlara karşı duyduğu şefkat duygusudur. Bu kavram, birçok kültürde ve dinlerde önemli bir yere sahiptir. Merhamet, sadece duygusal bir tepki değil, aynı zamanda eyleme dönüşen bir sorumluluk olarak da değerlendirilir. Merhametli bir kişi, başkalarının zorluklarına kayıtsız kalmaz, onların yanında olur ve yardım etmeye çalışır. Yardımseverlik, bireylerin ihtiyaç duyanlara destek olma isteği ve çabasıdır. Toplumda dayanışma ve yardımlaşma kültürünü güçlendirir. Yardımseverlik, maddi yardımların ötesinde, zaman ayırmak, dinlemek veya manevi destek sağlamak gibi çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir. Yardımsever bireyler, başkalarının yaşam kalitesini artırmayı hedefler ve bu davranışlarıyla sosyal bağları kuvvetlendirir. Vefa, sadakat ve bağlılık anlamına gelir. İnsanlar arasındaki ilişkilerin temel taşlarından biri olan vefa, dostlukların ve aile bağlarının güçlenmesine yardımcı olur. Vefalı insanlar, zor zamanlarda bile sevdiklerinin yanındadır, onların emeklerini ve desteklerini unutmadan, minnetle karşılarlar. Bu durum, toplumda güven duygusunu pekiştirir ve insanlar arasında derin bir bağ oluşturur. Bu üç kavram, bireylerin ve toplumların ahlaki değerlerini şekillendirir. Merhamet, yardımseverlik ve vefa, birbirini tamamlayarak daha duyarlı, yardımlaşma kültürü olan ve sağlam ilişkiler kurabilen bir toplum yaratılmasına katkıda bulunur. Bu değerleri yaşamak ve yaymak, daha adil ve huzurlu bir dünya için önemlidir. Örgü ve dikiş gibi el işi yapan büyüklerinizden de aldığınız bilgileri paylaşınız. Bunları nasıl ve niçin yaptıklarını da söyleyiniz. Cevap: Benin anneannem yaz aylarında dantel, kış aylarında ise örgü örüyor. Anneannem dantel işini gelir elde etmek ve teselli olmak için işlediğini söylüyor. İnsanlar bu dantelleri evlerinin ve eşyalarının daha güzel görünmesi için kullanıyorlar. Soğuk kış aylarında insanların giyecekleri kazak, yelek, ceket gibi ürünler ise örgü işe ile yapılmaktadır. Siz hangi el işini yapmak isterdiniz? Niçin? Cevap: Ben ahşap oyması ve marangoz olmak isterdim. Ahşap ürünlere şekil vermek ve onları evde kullanmak çok zevkli olurdu. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 153. Sayfa Cevapları MEB Yayınları1. ETKİNLİKAşağıdaki adımları takip ederek metni değerlendiriniz. Ayşenur ve dedesi arasındaki konuşma ile bize hangi değerler öğretilmeye çalışılıyor? Cevap: Yardımseverlik, vefa, insan, hayvan ve doğa sevgisi, saygı, alçak gönüllülük, hediyeleşmek, ikramda bulunmak, çevreyi temiz tutmak gibi değerler öğretilmeye çalışıyor. Bu değerleri öğrenmek neden önemlidir? Cevap: Bu değerler, insanların huzur, barış ve güven içinde yaşaması, iyi bir toplum olması bakımından önemlidir. Sevgi, saygı, merhamet gibi değerleri yeni nesillerin öğrenmesi gerekir.” cümlesi toplumumuzun kabul ettiği bir ölçüt olabilir mi? Neden? Cevap: Evet olabilir. Çünkü her toplum bu değerlerin olmasını ve oluşmasını ister ki, toplum huzur, barış ve güven içinde olabilsin. Cevabınız “evet” ise bu cümleyi ölçüt olarak aşağıya yazınız. Cevabınız “hayır” ise metindeki bilgileri karşılaştıracağınız bir ölçüt belirleyiniz. Cevap: Sevgi, saygı, merhamet gibi değerleri yeni nesillerin mutlaka öğrenmesi gerekir. Ayşenur’un dedesinin, Ayşenur’a verdiği öğütleri inceleyin. Bu öğütlerde hangi değerler vurgulanıyor? Yazınız. Cevap: Bu değerlerin hepsi ilk önce insan olmanın gerektirdiği değerlerdir. Bu öğütlerde yardımsever olmak, saygılı olmak, vefalı olmak, hediyeleşmek, ikramda bulunmak, doğa, hayvan ve insanı sevmek, doğayı ve çevreyi korumak vardır. Metinde anlatılan olaylar ve karakterlerin davranışları, belirlediğiniz ölçütle uyum sağlıyor mu? Örneklerle açıklayın. Cevap: Evet sağlıyor. Dedesi Ayşenur’a sevgi, şefkat ve iyi bir şekilde davranırken, Ayşenur dedesine saygılı ve güler yüzle davranmaktadır. Metindeki olaylar ve karakterlerin davranışlarının ölçütle uyumlu olup olmadığı konusunda ulaştığınız sonucu yazılı olarak ifade edin. Bu sonucun toplumsal önemi hakkında düşüncelerinizi açıklayın. Cevap: Evet sağlıyor. Ayşenur’un dedesine saygılı davranması, dedenin torununa sevgi ve şefkatle davranması toplumun da bu şekilde oluşmasına katkı sağlar. Aile içindeki davranışlar toplumu yansıtır. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 154. Sayfa Cevapları MEB Yayınları2. ETKİNLİKMetnin ilk görselini ve metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. “Ayşenurların evlerinin bahçesinde bir ıhlamur ağacı vardı. Çok büyük bir ağaçtı. Öylesine büyük bir ağaçtı ki, babası ve hatta dedesi bu ağacın ne zaman dikildiğini bilmediklerini söylerlerdi.” Paragraftaki ıhlamur ağacı ile değerlerimiz arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Defterinize tahminlerinizi ifade ettiğiniz bir paragraf yazınız. Cevap: Ihlamur ağacı çok eski ve yaşlı bir ağaçtır. Onun varlığı, gölgesi, kokusu nasıl insana huzur veriyor ise değerlerimiz de bize huzur ve güven sağlar. Metinde bahsedilen değerler çok eski zamanlardan beri vardır. Bu değerlerden kopmadan, yaşatmalıyız. Bu değerler toplumumuzu ayakta tutan değerlerdir. 3. ETKİNLİKAşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız. Ihlamur ağacı Ayşenur için ne ifade eder? Cevap: Ayşenur, sıcak günlerde ıhlamur ağacının serin gölgesinde oturmaktan çok hoşlanıyordu. Hele bir de ıhlamur ağacının çiçek açtığı günlerde bambaşka bir güzellik ortaya çıkıyordu. Ihlamur çiçeğinin güzel kokusuna doyum olmuyordu. Ayşenur’un nakış işlemesine dedesi nasıl tepki vermiştir? Cevap: Dedesi, Ayşenur’un nakış işlemesine şaşırmıştır. Onun yaşı gereği bunu bilmeyeceğini düşünmüştür. Nakış işlemeyi nereden öğrendiğini sormuştur. Dedesi, Ayşenur’a hangi güzel duygu ve hasletleri beze işlemesini önermiştir? Neden? Cevap: Dedesi, Ayşenur’a sevgi, saygı, vefa, merhamet, yardımseverlik, alçak gönüllülük, hayvanları sevmek, etrafına ikramda bulunmak, hediyeleşmek, temizlik, çevreyi korumak gibi duygu ve hasletleri işlemesini önermiştir. Ayşenur’un dedesi, Ayşenur’a hangi toplumsal sorumlulukları hatırlatmıştır? Cevap: Ayşenur’un dedesi, hayvanları korumak, çevreyi temiz tutmak, doğayı korumak gibi toplumsal sorumlulukları hatırlatmıştır. Nakışla hangi duygular arasında ilişki kurulmuştur? Niçin? Cevap: Nakışla saygı, vefa, merhamet, yardımseverlik, alçak gönüllülük, etrafına ikramda bulunmak, hediyeleşmek, doğayı korumak, hayvanları sevmek, arasında ilişki kurulmuştur. Bu duyguları nakışa işler gibi gönüllere işlemek gerekir. Metinde söz edilen duyguların sizce insan ilişkilerine nasıl bir etkisi olur? Örneklerle açıklayınız. Cevap: Metinde söz edilen duygular insan ilişkileri bakımından oldukça önemlidir. Bu değerler insanlar arsında sevgi, saygı, anlayış, empati duygularının oluşmasını sağlar. Bu durum topluma yansır ve toplumda huzur ve barış olur. 4. ETKİNLİKAşağıdaki paragrafı okuyunuz. Verilen atasözlerinin ve kalıplaşmış sözlerin anlamına karşılık gelen kavramları paragraftan bularak örnekteki gibi yazınız. İnsanları sevmek çok büyük bir meziyettir. (…) Bundan başka daha bir çok güzel duygu vardır. Saygı, sevgi, vefa, merhamet, yardımseverlik, alçak gönüllülük, ikramda bulunmak, hediyeleşmek bunlardan sadece birkaçıdır. Temizliği sevmek ve temiz olmak, çevrenin güzelliğini korumak duygusu da bunlar arasındadır. Bu duygularla bezenmiş yüreklere sahip bir toplum düşün çocuğum!..“ Cevap: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 155. Sayfa Cevapları MEB Yayınları5. ETKİNLİKOkuduğunuz metinde torununu nakış işlerken gören dedenin yüz ifadesi aşağıdakilerden hangisi olabilir? İşaretleyiniz. Cevap: Konuşmamızda duygularımızın yüz ifademize yansıması karşımızdakini nasıl etkiler? Açıklayınız. Cevap: Yüz ifadesi insan ilişkilerinde çok önemlidir. Güler yüzlü olmak, samimi davranmak insanları birbirine yaklaştırır. Ne kadar güzel ve iyi niyetli konuşursanız konuşun bir güler yüz olmadığı zaman bir şeyler eksik kalır. 6. ETKİNLİKAşağıda istenenleri okuduğunuz metinden edindiğiniz bilgiler doğrultusunda yazınız. Cevap: Yaşanan olay nedir?: Ayşenur’un nakış işlerken dedesi ile olan sohbeti Olayı yaşayanlar kimlerdir?: Ayşenur ve dedesi arasında yaşanıyor. Olay ne zaman yaşanmıştır?: İlkbahar sonu, yaz başlangıcı olay geçiyor. Olay nerede geçmektedir?: Ayşenur’un evlerinin bahçesinde Ihlamur ağacının altında olay geçiyor. Okuduğunuz hikâyede olayla kahramanların etkileşimi okuyucuya iletilmek istenen mesajı güçlendirmiş midir? Neden? Cevap: Evet güçlendirmiştir. Dede ve Ayşegül arasında güçlü ve samimi bir bağ, sevgi ve saygı vardır. Karekodu okutarak “Yazı Sandığı” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız. Cevap: Sabahın İlk IşıklarıBir sabah, küçük bir kasabanın meydanı güneşle aydınlanıyordu. Bugün, genç asker Ali’nin dönüş günüydü. Askerlik hizmeti sona ermiş, kasabasına geri dönmüştü. Arkadaşı Mehmet, “Dönüşünle kasaba renklenecek,” dedi gülümseyerek. Geçit töreni başladığında, Ali ve arkadaşları, kalabalığın coşkusu arasında yürümeye başladılar. İnsanların sevgi dolu bakışları, Ali’nin içini ısıttı. Tören bittiğinde, bir çocuk yanına geldi ve “Asker amca, bana bir şey getirdin mi?” diye sordu. Ali, cebinden çıkardığı küçük bir oyuncakla çocuğun gözlerindeki mutluluğu gördü. Meydan, dostlukların yeniden canlandığı bir yerdi. Ali, vatanına olan bağlılığını ve kasabasının sıcaklığını bir kez daha hissetti. Sabahın ilk ışıkları, umut dolu yeni bir başlangıcın habercisiydi. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 156. Sayfa Cevapları MEB Yayınları7. ETKİNLİK“Her Yüreğe Nakış Gerek” metninin serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirleyiniz. Bu bölümlerde neler anlatılmaktadır? Yazınız. Serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz. Cevap: Metnin 1. ve 2. paragrafları serim bölümüdür. Bu bölümde yer, zaman ve kişiler belirtilmektedir. Metnin düğüm bölümü 3. paragraf ile son paragraf arasında kalan yerdir. Bu, bölümde metnin merak uyandırması, sorunun ne olduğunun anlatılması vardır. Metnin çözüm bölümü son paragrafıdır. Bu bölümde düğüm bölümündeki meraklar giderilmiş, sorunlar çözüme kavuşmuştur. Metinde bölümler arası geçişler sizce uygun bir şekilde yapılmış mıdır? Bölümler arasındaki olay akışı tutarlı mıdır? Söyleyiniz. Cevap: Evet uygun bir şekilde geçiş yapılmıştır. Metinden kopmadan ve olayların sıralı bir şekilde anlatılması yapılmıştır. 8. ETKİNLİKAşağıda verilen “kavramlar” ve “kişilik özellikleri” tablolarını inceleyiniz. Cevap: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 157. Sayfa Cevapları MEB YayınlarıAşağıdaki yönergeleri dikkate alarak bir hikâye yazınız. Kavramlar tablosundan bir kavram seçiniz. Ana karakteriniz için bir kişilik özelliği seçiniz. Bu özelliği ana karakterin belirli bir olay veya durumda nasıl göstereceğini düşününüz. Seçtiğiniz kavram ve kişilik özellikleriyle uyumlu bir olay örgüsü tasarlayınız. Serim, düğüm ve çözüm bölümleri arasındaki geçişleri ön bilgilerinizden de yararlanarak uygun bir şekilde yapınız. Duygu ve düşüncelerinizi hayal gücünüzle birleştirerek yazınızı zenginleştiriniz. Ana karakterin diğer karakterlerle diyaloglarına yer veriniz. Cevap: Dürüstlük ve CesaretKüçük bir köyde, Ahmet adında bir genç yaşardı. Ahmet, herkes tarafından sevilen biriydi; dürüstlüğü ve cesaretiyle tanınırdı. Bir gün, köyün en büyük tarlasının sahibi olan yaşlı Ali amca, tarlasının yanında bir altın madeni olduğunu duydu. Ancak, bu madeni almak için köydeki tüm toprak sahiplerinin onayını alması gerekiyordu. Ali amca, köydeki diğer çiftçilere haber verdi. Ancak bazıları, kendi çıkarları için bu madeni almak üzere gizlice plan yapmaya başladılar. Ahmet, bu durumu öğrendiğinde, doğru olanın yapılması gerektiğini düşündü. Hemen köy toplantısında durumu açıkladı. “Bu madeni almak için dürüst bir şekilde hareket etmeliyiz,” dedi. “Herkesin hakkını gözetmeli ve birlikte çalışmalıyız.” Topluluk, Ahmet’in cesaretine hayran kaldı ama bazıları onun fikirlerine karşı çıktı. Ahmet, korkmadan, köyün yaşlılarını ve bilgelerini de bilgilendirdi. Onların da desteğiyle, köylüler sonunda dürüst bir karar alarak madeni ortaklaşa işletmeye karar verdiler. Ahmet’in cesareti ve dürüstlüğü, köydeki insanların birbirlerine olan güvenini artırdı. Altın madeni, köyün refahını artırdı ve herkes kazanç sağladı. Ahmet, sadece dürüstlüğüyle değil, cesaretiyle de köyünün gerçek bir lideri oldu. Hikâyenizi hem içerik hem de yazım ve noktalama yönünden gözden geçiriniz. Cevap: Hikayemde dürüstlük ve cesaret konusunu seçtim. Kontrol ettim. Öğretmeninizin geri bildirimiyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız. Cevap: Öğretmeninizin geri bildirimine göre hareket edilecektir. Hikâyenizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Dürüstlük ve Cesaret adlı hikayemi arkadaşlarımla paylaşacağım. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 158. Sayfa Cevapları MEB Yayınları9. ETKİNLİK“Dostluk” sizin için ne ifade eder? “Kusursuz dost arayan dostsuz kalır.” atasözüyle ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz. Cevap: Dostluk bir arkadaşlık demek değildir. Arkadaştan da öte hatta bazen bir kardeşten de ötedir. Dost, samimiyet, fedakarlık, güven, yardımlaşma, dayanışma, paylaşma gibi kavramların harmanlanarak buluşmasıdır. Bizler hatasız dost aramaya kalkarsak hiç bir zaman dostumuz olmaz. Önemli olan dostlarımızı hataları ile kabullenmektir. Her insanın olduğu gibi dostlarımızın da hataları vardır. Kusursuzluk aramak yerine dostumuzla var olan ilişkilerimizi güçlendirmemiz gerekir. Metni dinlemek için karekodu okutunuz. Dinlediğiniz metinde iki arkadaşın duygularını ifade ediş biçiminde ne gibi farklılıklar vardır? Söyleyiniz. Cevap: Arkadaşlardan biri bağırarak, diğeri de duygularını kuma yazarak ifade etmiştir. İfadenin biri sözlü diğeri yazılıdır. İki arkadaşın dostluğunun devam etmesinin nedenleri nelerdir? Siz dostluğunuzu devam ettirmek için neler yapıyorsunuz? Söyleyiniz. Cevap: Birbirlerine anlayış göstermeleri, birbirlerini sevmeleri, birbirlerine yardım etmeleridir. Biri kızgınken diğerinin sakin kalması, sakinleşince konuşmaları, küsmemeleri dostluklarının devam etmesinin nedenlerindendir. Ben dostluğumu devam ettirmek için, açık sözlü olmayı, dürüst olmayı, samimi olmayı tercih ediyorum. Sorunları küsmek yerine konuşarak çözmek taraftarıyım. 10. ETKİNLİKAşağıdaki paragrafı okuyunuz. Rengârenk çiçekler, yemyeşil ağaçlarla dolu harika bir resim çizmeye başladınız. Resmi tamamlayıp resim defterinizi kapatırken çizdiğiniz ağacın üzerinde şöyle bir not belirdi: “Çizdiğin dünyayı daha yakından görmek ister misin? En yakın arkadaşınla birlikte bu dünyaya davetlisin!” Hemen en yakın arkadaşını aradın ve evine davet ettin. Bu renkli dünyada arkadaşınızla bir maceraya atıldınız. Paragraftan hareketle arkadaşınızla yaşadığınız maceraları hayal gücünüzle birleştirerek anlatmaya çalışınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız. Kısa süreli zihinsel ön hazırlık yapınız. Cevap: En yakın arkadaşım Sıla’yı evimize davet ettim. Ona çizdiğim resmi gösterip beraber bir maceraya atılmayı teklif ettim. Bunu söyler söylemez her yer birden farklılaşmaya, odamız bir ormana dönüşmeye başladı. Ormanda Sıla’yla birlikte yürürken, birden karşımıza kocaman bir fil çıktı. Fil o kadar büyüktü ki şaşırıp kaldık. Filin bir de yavrusu vardı. Çok şirin ve paytak paytak yürüyordu. Biraz daha ilerledikten sonra bir kuş sürüsü havada belirdi. Hepsi birden hareket ediyordu. Bir gölete indiler ve su içmeye başladılar. Ben bu olayları yaşarken Sıla bana: – Biz rüya mı görüyoruz yoksa bunlar gerçek mi? diye sordu. Ben tüm bunlara anlam veremiyordum ama gerçekten farkı yoktu. Konuşmanızı tema sonundaki “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz. Cevap: Bu formu siz dolduracaksınız. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 159. Sayfa Cevapları MEB Yayınları11. ETKİNLİKOkuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelimelerin karşıladığı anlamları belirleyiniz. Ayşenur, oturduğu sandalyeden ayağa kalktı. Altı çizili kelimelerden hangisi aynı cinsten varlıkları karşılamak için kullanılmıştır? Söyleyiniz. Cevap: Sandalye Altı çizili kelimelerden hangisi eşi olmayan varlıkları karşılamak için kullanılmıştır? Söyleyiniz. Cevap: Ayşenur Okuduğunuz metinden aynı cinsten varlıkları karşılayan kelimeler bularak yazınız. Cevap: Aynı cinsten varlıkları karşılayan: Ihlamur, ev, dede, bahçe, ağaç, nakış, abla. 12. ETKİNLİKSayı vermeden ismin birden fazla olduğunu nasıl ifade ederiz? Söyleyiniz. Cevap: Sonuna çoğul eki olan -ler,- lar eklerini getirerek birden fazla olduğunu ifade ederiz. Aşağıdaki paragrafta altı çizili kelimelerin sayıları ifade etme yönünden aralarındaki farkı söyleyiniz. Yumuşak yünleri ve sakin bakışlarıyla içimi ısıtan hayvanlardır koyunlar. Köydeki günlerimde belki de en çok özlediğim şey doğada onların sakin hâllerini izlemekti. Koyun sürüsünün arasında dolaşırken dedemle geçirdiğim günleri hiç unutamam. Fakat içlerinde bir tanesi vardı ki her zaman benim için özeldi. Koyunum Pamuk, sürmeli gözleriyle etrafı süzerken hep beni takip ederdi. Onu ellerimle beslerdim. Keşke o günlere tekrar dönebilsem… Cevap: Koyunlar: Çoğul isim Sürü: Birlikte yaşayan hayvan topluluğu Koyunum: Tekil isim Siz de isimleri farklı sayılar ifade edecek şekilde cümlelerde kullanınız. Cümlelerinizi kurarken gereksiz kelimelere yer vermeyiniz. Cevap: Ben, insan olarak çevreye karşı duyarlı olmaya çalışıyorum. Tüm insanların da bu konuda çalışması ve duyarlı olması gerekir. Halkımız bu konuda çeşitli çalışmalar yapıyor. İnsan: Tekil isim İnsanlar: Çoğul isim Halk: İnsan topluluğu, çoğul eki olmadan çoğul bildirmektedir. Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 138'den 149'a Kadar başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |