27 Şubat 2025, 11:58
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 86-93) Arası

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

5. Tema İletişim ve Sosyal İlişkiler: “Gülü İncitme Gönül Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93 Cevapları (2. Kitap) MEB Yayınları (Gülü İncitme Gönül)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 86. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

KEŞİF YOLCULUĞU

İnsanlar arası ilişkilerde kullandığımız dil neden önemlidir? Açıklayınız.



Cevap: Dil, insanlar arsındaki iletişimi sağlar. Güzel ve tatlı bir dil her zaman insanlar arsındaki saygı ve sevgiyi arttıran bir unsurdur. Dil insanların birbirleri ile olan ilişkilerini düzenler. Anlaşmak, empati kurmak, birbirini anlamak dil ile olur.

“Gönül bir sırça saraydır, kırılırsa yapılmaz.” atasözünden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.

Cevap: İnsanların kalplerini kırmak çok kolaydır. Fakat onarmak oldukça zordur. Bu nedenle konuşmalarımıza, dilimize dikkat etmemiz gerekir. İnsanların kalplerini kırmamaya dikkat etmeliyiz.




GÜLÜ İNCİTME GÖNÜL

Çiçeklerle hoş geçin,
Balı incitme gönül.
Bir küçük meyve için
Dalı incitme gönül.

Konuşmak bize mahsus,
Olsa da bir güzel süs,
‘Ya hayır de, yahut sus.
Dili incitme gönül.

Sevmekten geri kalma,
Yapan ol, yıkan olma,
Sevene diken olma,
Gülü incitme gönül.



Başın olsa da yüksek,
Gözün enginde gerek,
Kibirle yürüyerek
Yolu incitme gönül.

Bir arkadaşınızın okuma sürecini tema sonundaki “Okuma Becerisi Akran Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 87. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını tahmin ederek işaretleyiniz. Tahmininizi öğretmeninizle doğrulayınız.

geçinmek-mahsus-hayır-engin



Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 87 cevapları 2. kitap

2. ETKİNLİK

Gönül” kelimesi şiirin anahtar kelimelerinden biri olabilir mi? Neden? Söyleyiniz.

Cevap: Evet, çünkü şiirde gönül konusu işlenmektedir.



“Gönül” kelimesinin TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki anlamları ile bu kelimenin içinde geçtiği atasözleri aşağıda verilmiştir. Atasözlerinde “gönül” kelimesinin aşağıdaki iki anlamdan hangisini taşıdığını ve şekillerini kullanarak belirtiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 87-1 cevapları 2. kitap


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 88. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

“Gönül” kelimesiyle ilgili aşağıdaki deyimleri, verilen anlamına uygun olarak birer cümlede kullanınız.



Cevap:

Gönül Kırmak: Birini çok üzecek davranışta bulunmak, gücendirmek

Cümlem: Arkadaşımın gönlünü kırınca özür diledim.

Gönlünde Kalmak: Çok istediği halde ulaşamamak, elde edememek



Cümlem: En sevdiğim yemeği yiyemeyince gönlümde kaldı.

Gönlünden Geçirmek: Bir şeyin olmasını veya bir şey yapmayı istemek

Cümlem: Arkadaşımla birlikte çay içmeyi gönlümden geçirdim.

Gönül Almak: Kırılan bir kimseyi güzel bir davranışla hoşnut etmek



Cümlem: Bana hediye alarak gönlümü almayı başardı.

“Gönül” kelimesinin geçtiği deyimlerden hangileri insanlar arası ilişkileri koparan veya düzelten davranışları ifade etmektedir? Söyleyiniz.

Cevap: Gönül kırmak insanlar arası ilişkileri koparan davranışları, gönül almak düzelten davranışları ifade eder.

Arkadaşınızın gönlünü aldığınız bir olayı kısaca anlatınız.



Cevap: Arkadaşıma sert bir şekilde konuşunca ondan özür diledim ve ona bir kahve ısmarlayarak gönlünü aldım.

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin özelliklerini yansıtan cümleleri işaretleyiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 88 cevapları 2. kitap

Belirlediğiniz özelliklerden yola çıkarak metnin türünü yazınız.

Cevap: Şiir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 89. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki bölümü düzyazı şeklinde yeniden yazınız.

Sevmekten geri kalma,
Yapan ol, yıkan olma,
Sevene diken olma,
Gülü incitme gönül.

Cevap:

Sevmekten geri kalma. Yapan ol, yıkan olma. Sevene diken olma. Gülü incitme gönül.

“Gülü İncitme Gönül” metni ile düzyazıya çevirdiğiniz metin arasındaki farkları belirleyiniz. Hangi anlatım türünü daha çok beğendiğinizi nedenleriyle yazınız.

Cevap: Dörtlük şeklinde yazılan anlatım türünü daha çok beğendim. Anlatılmak istenen duygu daha belirgin şekilde ifade edilmiştir.

4. ETKİNLİK

Şairin şiirde vermek istediği öğütler aşağıda listelenmiştir. Hangi öğüt şiirin hangi bölümünde verilmiştir? Örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan dizelerin vermek istediği öğüdü de siz yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 89 cevapları 2. kitap

Şiirde verilmek istenen ileti nedir? Yazınız.

Cevap: İnsanlarla iletişimi güzel kurmalı, insanların kalbini kırmaktan çekinmeli, nazik ve düşünceli olmalıyız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 90. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Görseldeki çocukların hangisi ya da hangilerinin “Gülü İncitme Gönül” şiirinde verilen öğütlere uygun davrandığı söylenebilir? Neden?

Cevap: Ortadaki çocuk uygun davranmıştır. İletişime açık ve küsmemiştir.

Sizce görseldeki sorun nedir? Bu sorunu kendi cümlelerinizle özetleyiniz.

Cevap: Görselde iki çocuk birbirlerine küsmüşlerdir. Küsmek yerine sorunları konuşarak çözmeliyiz. Birbirimizi anlamaya çalışmalıyız.

Görseldeki çocukların arkadaşı olsaydınız sorunu çözmek için arkadaşlarınıza neler söylerdiniz? Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak sorunu çözmeye yönelik bir konuşma yapınız.

• Konuşmanızı yaparken duygularınızı iletmek için beden dilinizi kullanınız.
• Konuşmanızı yapılandırırken deneyimlerinizden de yararlanınız.
• Sesinizi tüm arkadaşlarınızın işitebileceği şekilde ayarlayınız.
• Soruna yönelik alternatif çözümler üretmeye çalışınız.
• Bu çözümlerden en uygun olanını detaylıca anlatınız.
• Çözüm önerinizin sorunun çözümüne katkıda bulunup bulunmayacağını ifade ediniz.

Cevap: Arkadaşlar sorunlarımız çözmek için küsmeye gerek yok. Küsmek sorunların daha da büyümesine neden olur. Bu nedenle iletişim kurmalı ve iletişime açık olmalısınız. Birbirinizi daha iyi anlamanız için empati kurmanız gerekmektedir. Çözülemeyecek, aşılamayacak sorunlarınız olduğunu düşünmüyorum.

Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda bir arkadaşınızın yaptığı konuşmayı değerlendiriniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 90 cevapları 2. kitap


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 91. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

6. ETKİNLİK

Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.

Metni dinlerken “Çıkarım Yapma Stratejisini kullanınız. Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle yanıtlayınız.

Cevap: Duruşumuz, hareketlerimiz, susmamız beden dilimizi gösterir. Beden dili çevremizdeki insanları anlamamızı sağlayan ipuçları içerir. Beden dili gözlem yapmamıza imkan sağlar.

Metnin ana fikri nedir?

Cevap: Beden dili iletişim kadar önemlidir.

Metin, beden dilimizi daha bebekken öğrenmeye başladığımızı belirtiyor. Bu erken öğrenmenin sosyal hayattaki iletişimimizin üzerindeki etkileri neler olabilir?

Cevap: Beden dilini daha bebekken öğrenmek ileride daha çok etkilerini göstermektedir. Beden dili hem kendimizin hem de başkalarının düşünceleri hakkında ipuçları verir.

Dinlediğiniz metinle ilgili cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 91 cevapları 2. kitap

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki olayı arkadaşlarınızın karşısında sözlü olarak canlandırdığınızı düşününüz. Canlandırmanızı daha etkili kılmak için beden dilinizi kullanmanız gerekmektedir. Buna göre aşağıda verilen görsellerden hangisi bu canlandırmada yer almaz? İşaretleyiniz.

“Emre, kapıdan girdiğinde çok kızgındı. Böyle bir şey nasıl olabilirdi? Şaşkınlığı her hâline yansımıştı. Sonra sakince düşünmeye karar verdi. Uzun uzun düşündü. Sonra “Buldum!” diyerek sevinçten havalara uçtu. Sorun her neyse kafasında bir çözüm bulmuştu kendince. “Bu çözüm kesinlikle işe yarar.” diye düşünmüş olacak ki göz kırparak “Tamam” dedi. Sanki az önce sinirli bir şekilde içeri giren kendisi değildi. Şimdi yüzü gülüyor, neşeli görünüyordu. Hemen telefona sarılarak biriierini aradı ve konuşmaya başladı.”

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 91-1 cevapları 2. kitap


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 92. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki uygulama adımlarını takip ediniz.

Arkadaşınızla 2 kişilik bir grup oluşturunuz.
Her biriniz aşağıda yer alan cümlelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz cümleye yönelik düşüncelerinizi yazınız. Ardından arkadaşınızla kitabınızı değiştiriniz.
Şimdi de arkadaşınızın düşüncesine cevap yazınız. Yazarken önceki bilgilerinizden yararlanınız.
Yazım ve noktalama işaretlerine dikkat ederek yazınız. Temanın anahtar kelimelerini, yeni öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarını cümlelerinizde kullanınız.

Cevap:

Köyde yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü köyde çocuklar şehirdekinden daha özgür şekilde hareket etmekte, kırlarda, ovalarda koşuşturmakta ve kendilerince oyunlar geliştirmektedir. Doğayla iç içe yaşamakta, trafik derdi ve korkusu olmadan istedikleri zaman iletişim kurabilmekte, bir araya gelebilmektedir.

Kentte yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü kentte daha kalabalık bir yaşam vardır. Her türlü imkan daha fazladır. Her türlü iletişim araçlarına sahiptirler ve sosyalleşme imkanları köydekilere göre daha çeşitlidir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 93. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki konuşma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 93 cevapları 2. kitap

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde sayıların yazımını inceleyiniz. Sayıların yazımı ile ilgili kuralları öğretmeninizle birlikte belirleyerek örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 93-1 cevapları 2. kitap

BU GÖREV BİZİM 

Türk kültüründe komşulukla ilgili bir araştırma yapınız.

Araştırmanızın amacını, neye ihtiyacınız olduğunu ve bilgiye nasıl erişeceğinizi
düşünerek bir yol haritası belirleyiniz. Araştırmanızda genel ağ, sözlük, sosyal ağlar ve kaynak kitapları kullanınız. Konuyla ilgili metin, belgesel, kısa film, çizgi film vb. okuma ve dinleme-izlemeye uygun kaynak ve materyaller belirleyiniz. Amacınıza ulaşıncaya kadar araştırmaya devam ediniz.
Belirlediğiniz materyal ve kaynakları; amaç, ilgi ve ihtiyaçlarınıza uygunluğu açısından değerlendiriniz. Gerekli durumda yeni kaynak ve materyallere ulaşabilirsiniz.
Bu sürece yeniden başlayacak olsaydınız materyal ve kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek veya korumak isterdiniz. Neden?
Bu etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle sonraki çalışma süreçlerine aktarmak istediklerinizi not alınız.

Cevap:

Türk kültüründe komşuluk, çok önemli bir yer tutar. “Komşu komşunun külüne muhtaçtır” atasözü, bu ilişkinin özünü yansıtır. Komşuluk, sadece yan yana yaşayan insanlar arasında değil, aynı zamanda birbirine karşı duyulan saygı, güven ve yardımlaşma ilişkisi olarak da görülür. Komşular, birbirinin acısına ortak olur, sevinçlerini paylaşır. Kapı komşusunun dertleriyle ilgilenmek, ihtiyacı olduğunda yardım etmek adeta bir görevdir. Bayramlarda, düğünlerde, zor günlerde komşular bir araya gelir; dostlukları pekiştirirler. Türk evlerinde sıkça duyduğumuz “Komşum, bu akşam yemeğe beklerim” gibi samimi davetler, bu geleneğin bir parçasıdır. Komşuluk, yalnızca fiziksel bir ilişki değil, kalpten gelen bir bağdır.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

27.02.2025, 11:58
can
Yönetici
Mesaj Sayısı: 676
Konu Sayısı: 632

Günlük tuttuğumuz zaman yaşamış olduğunuz birçok anılarımızı çocukluk oyunlarımızı çocukluk arkadaşlarımızı ve yaşamış olduğunuz bir çok anıyı üzücü ve mutlu zamanlarımızı her zaman hatırlarız. Birçok insan günlük tuttuğu zaman arkadaşlarıyla ve sevdikleriyle yaptık birçok anıyı hatıra olarak yazıya döker bu da duygularını yeniden yaşamaya yardımcı olur güldük bak çok güzeldir yaşamış olduğunuz birçok anıyı tekrar etmek ve öğrenmek için günlük tutarız.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.