27 Şubat 2025, 11:58 |
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 80-85) Arası5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 80-81-82-83-84-85 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz. 5. Tema İletişim ve Sosyal İlişkiler: “Tatlı Günler“ Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84-85 Cevapları (2. Kitap) MEB Yayınları (Tatlı Günler)İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 80. Sayfa Cevapları (2. Kitap)KEŞİF YOLCULUĞUYaşadığınız yerde yaz ve kış mevsimleri nasıl geçiyor? Söyleyiniz. Cevap: Yaşadığım yerde yaz ayları sıcak ve kurak geçerken, kış ayları soğuk ve genellikle yağmur yağışlı çok az da olsa kar yağışlı geçmektedir. Köy hayatı ve şehir hayatı arasındaki farklar nelerdir? Söyleyiniz. Cevap: Köyde yaşayan insanlar genellikle tarım, hayvancılık ve bahçe işleri uğraşırlar. Yaz aylarında daha çok çalışırlar ve elde ettikleri ürünleri kış mevsimine hazırlarlar. Şehirde yaşayan insanlar genellikle belli bir işte çalışırlar ve tüm ihtiyaçlarını marketten, bakkaldan alırlar. Köydeki insanlar ise kendi ihtiyaçlarını genel olarak kendileri karşılar. Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi 1. etkinliğin “a” bölümüne yazınız. Okumaya başlamadan önce metnin konusunu ve uzunluğunu gözden geçiriniz. Okuma amacını düşününüz ve kendinize “Bu metni neden okuyorum?” diye sorunuz. Okurken önemli yerlerin (şahıs kadrosu, yer, zaman, olaylar vb.) altını çiziniz. Çıkarım yapma stratejisini kullanarak doğrudan ifade edilmeyen bilgilere ulaşmaya çalışınız. Anlamadığınız yerler olursa geri dönüp tekrar okuyunuz. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 82. Sayfa Cevapları (2. Kitap)1. ETKİNLİKMetnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusu hakkındaki tahminlerinizi defterinize yazınız. Cevap: Metnin başlığı ve görsellerden köyde yaşayan mutlu bir aile anlatılmaktadır. Tahminlerinizin doğruluğunu değerlendiriniz. Cevap: Tahminim doğru çıktı. 2. ETKİNLİKAşağıda metinden alınan cümlelerdeki altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını içinde yer aldıkları cümlelerin bağlamlarından hareketle tahmin ederek yazınız. Bu tahminlerinizi defterinize yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Kışlarımız hep karlı geçer, kısa süren yazımıza da doyum olmaz. Bahçemizin ortasında şirin kuyumuz, neşeli çıkrık sesleriyle çevresine hayat saçar. Tavuklarımızı kuluçkaya yatırır. Cevap: Doyum olmamak Tahminim: Çok güzel olmak Sözlük anlamı: Bir şeyi çok beğenmek Çıkrık Tahminim: Kuyudan su çekmek için kullanılan yuvarlak makara Sözlük anlamı: Kuyudan kovayı çekmeye yarayan ve el ile çevrilen araç Kuluçka Tahminim: Tavuğun yumurtaların üzerine yatarak ısı vermesi ve civcivlerin olması Sözlük anlamı: Civciv çıkarmak amacıyla yumurtaya yatmış veya yatmak üzere olan dişi kuş veya kümes hayvanı 3. ETKİNLİKAşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız. Çocuklar için köyde yaz günleri nasıl geçmektedir? Cevap: Yaz günlerinde kırlarda oynarlar, koşarlar, anne ve babalarına yardım ederler. Mehmet’in anne ve babasının ortak kişilik özellikleri nelerdir? Cevap: İkisi de yardımsever, iyi niyetli duygusal insanlar. Mehmet kitap okurken anne ve babası nasıl tepkiler veriyor? Cevap: Babası kötü kişilere kızıp söyleniyor, annesi de acıklı yerlerde onlara belli etmeden ağlıyor. Mehmet’in okuma sevgisi ve ailesinin bu duruma verdiği destek hakkında ne düşünüyorsunuz? Aileniz sizi hangi durumlarda destekliyor? Örneklerle açıklayınız. Cevap: Ailesi ona kitap okumasını söylüyor ve hep birlikte dinliyorlar. Kitaptaki olaylara göre tepki veriyorlar. Bu durum Mehmet2in kitap okuma arzusunu arttırmaktadır. Ailem beni eğitim konusunda desteklemektedir. Sürekli iyi bir eğitim almam için öğretmeni mutlaka iyi dinlemem gerektiğini söylüyorlar. Sizin de gerçekleşmesini sabırsızlıkla beklediğiniz neler var? Neden? Cevap: Ben kış mevsiminde soba üzerinde kestane pişirmeyi ve yaz mevsiminde dondurma yemeyi sabırsızlıkla bekliyorum. 4. ETKİNLİKMetinde anlatılanları yansıtması açısından aşağıdaki cümleleri önemli ve önemsiz olarak sınıflandırınız. Cevap: Önemli olarak belirlediğiniz bilgilerden hareketle metinde anlatılanları akışa uygun bir şekilde defterinize kendi cümlelerinizle yazınız. Cevap: Mehmet, Doğu Anadolu’da bir dağ köyünde kardeşi, anne ve babası ile mutlu bir yaşam sürmektedir. Mehmet 4. sınıfa giderken kardeşi henüz 3 yaşındadır. Çocuklar tarım ve hayvancılık konusunda ailesine yardım etmektedir. babası ilçeden gelirken bir çok yiyecek getirmekte ve asıl olan babalarını çok özledikleri için sevinmektedirler. Mehmet okumayı çok sevmektedir. Aile yemekleri bitince yoksul insanlar için dua etmeyi de ihmal etmezmiş. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 83. Sayfa Cevapları (2. Kitap)5. ETKİNLİKNeşe içinde karnımızı doyururken yoksulları da aç bırakmaması için yüce Allah’a dua ederiz hep birlikte.” cümlesinden çıkarılan aşağıdaki yargıları, kavramlarla örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan cümleyle ilişkili kavramı siz yazınız. inanç-merhamet-mutluluk Cevap: 6. ETKİNLİKAşağıda verilen paragraftaki söz sanatlarını belirleyiniz. Bu söz sanatlarının geçtiği cümleleri ve söz sanatlarını aşağıya yazınız. Asel, kısa bir yürüyüşün ardından ağacın altındaki banka oturup kitabını okumaya başladı. Birden yanında beliren Bilge Kağan, “Merhaba Asel, yine kitaplarınla mı sohbet ediyorsun?” dedi. Asel gülerek “Evet, onlar karanlık gecelerde parlayan ay gibidirler, her zaman yolumu aydınlatırlar.” dedi. Bilge Kağan elindeki ayranı Asel’e uzatarak “Ama gerçek dostlarla yapılan sohbetin yerini hiçbir şey tutamaz.” dedi. Bir yandan ayranlarını içerken bir yandan da ağaçtaki serçeleri izlemeye başladılar. Bilge Kağan “Serçeler bugün çok neşeli görünüyor. Sanki bize ‘Merhaba!’ diyorlar.” dedi. Asel belki onlar da bizim gibi çok iyi iki dosttur, dedi. Cevap: Asel gülerek “Evet, onlar karanlık gecelerde parlayan ay gibidirler, her zaman yolumu aydınlatırlar.” dedi. (Benzetme) Asel belki onlar da bizim gibi çok iyi iki dosttur, dedi. (Kişileştirme) Aşağıdakilerden hangileri söz sanatlarının metnin anlamına olan katkılarındandır? İşaretleyiniz. Cevap: Karekodu okutarak “Bilgi Yarışı” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız. Cevap: Tamamladım. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 84. Sayfa Cevapları (2. Kitap)7. ETKİNLİKDördüncü temada yer alan “Nasreddin Hoca” metnini tekrar okuyunuz. “Nasreddin Hoca” metni ile “Tatlı Günler” metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz. Belirlediğiniz unsurun metindeki benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz. Cevap: Nasrettin Hoca, esprili, şakacı, hazırcevap, insanlara ders vermeyi seven bir kişidir. Tatlı Günler metni ise bir hikâyedir. Mehmet kitap okumayı seven, ailesine yardım eden iyi bir çocuktur. Mehmet’in anne ve babası da yardımsever, tatlı dilli, herkesçe sevilen kişilerdir. Nasrettin Hoca da herkes tarafından sevilir. 8. ETKİNLİKMehmet, babasının yaz mevsiminde çalışmasını nasıl anlatmaktadır? Cevap: “Babam inşaat işçisidir. Yazları ilçeye giderek çalışır, kışın iş olmadığı için evde oturur, genellikle yazın kazandığı para ile geçiniriz. İlçeden eve gelirken bize şekerler, helvalar, köyümüzde olmayan yiyecekler getirir. Onun gelmesini sabırsızlıkla beklerim. Tabii yalnız getirdiği yiyecekler için değil, onu çok sevip özlediğimden…” şeklinde anlatmıştır. Babasının yazları çalışmasını ve yanlarında olmamasını Mehmet’in annesi ya da kardeşi anlatmış olsaydı sizce nasıl anlatırdı? Düşününüz. Cevap: Kardeşi çok küçük olduğu için olayların farkında olmaz ve anlatamazdı. Annesi ise kocasının fedakarca çalıştığını, elinden geleni ailesi için yaptığını anlatırdı. Anne ya da kardeşten birinin bakış açısıyla duygu ve düşüncelerinize de yer verdiğiniz bir konuşma yapınız. Cevap: Eşim çok çalışkan bir insandır. Yaz mevsimi bizim buralarda oldukça kısa sürer. Eşim yaz aylarında ilçede inşaat işlerinde çalışır. Yazın kazandığımız para ile kış mevsiminde geçiniriz. Doğu Anadolu’nun bir köyünde yaşadığımız için her yer kış mevsiminde karla kaplıdır. İki tane çocuğum var. Birinin adı Mehmet, diğerinin adı Hatice’dir. Onlar da yaz mevsiminde kırlarda oyun oynarlar, koştururlar ve bizlere yardım ederler. Mehmet okumayı çok seven bir çocuktur. 9. ETKİNLİKKarekodu okutarak metni dikkatle dinleyiniz. Dinlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz. Cevap: Sokak hayvanları, beslemek, muhtarlık, şefkat, hayvan hakları, mırnav, iyilik, bakım, merhamet, kedi, veteriner, sahiplenmek. Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız. Cevap: Metnin konusunu ve ana fikrini ortaya koymaktadır. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 85. Sayfa Cevapları (2. Kitap)Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız. “Mırnav Dostları” lakabını çocuklara kim, niçin takmıştır? Cevap: Bu lakabı muhtar, çocuklar sokak hayvanlarının yardımına koştukları için koymuştur. “Yaşadığımız zamanda süper güç, merhamet ve iyilik yapmaktır evlatlarım.” sözüyle Muhtar amca ne demek istemiştir? Cevap: Zaman ilerledikçe insanların öncelikleri farklılaşıyor, zaman ayırdıkları durumlar değişebiliyor. İnsanlar kendi dertleri ile uğraşmaları başkalarının dertlerini görmeyi engelleyebiliyor. Bu nedenle merhamet, iyilik yapmak zamanımızda çok değerli hale gelmiştir. Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelime grubu “özetleme işlevi’ görmektedir. Siz de verilen cümlelerdeki özetleme işlevi gören kelime ya da kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz. Cevap: Altını çizdiğiniz özetleme işlevi gören ifadelerinden iki tanesini seçerek birer cümlede kullanarak defterinize yazınız. Cevap: Ailemle birlikte, yaz aylarında denize girdik, piknik yaptık, gezi düzenledik kısacası çok etkinlik yaptık. Bugün matematik, sosyal, fen özetle tüm derslerime çok çalıştım. 10. ETKİNLİKDinlediğiniz “Mırnav Dostları” adlı metinde çocuklar hangi probleme yönelik çözüm önerisi getirmişlerdir? Siz olsaydınız bu probleme nasıl çözüm üretirdiniz? Çözüm önerilerinizi tahtaya yazınız. Bunların içinden en uygulanabilir olanı belirleyiniz. Cevap: Metinde sokak hayvanlarının sağlık, beslenme ve barınma gibi temel sorunları ele alınmıştır. Ben olsaydım sokak hayvanları için doğal ortam oluşması için çalışmalar yapardım. 11. ETKİNLİKDinlediğiniz “Mırnav Dostları” metnini olay, konu, durum bakımından inceleyiniz. Ardından metindeki önemli ve önemsiz olayları defterinize listeleyiniz. Cevap: Önemli olaylar: İlkokula başladığı zamandan beri hayvanlar için bir şeyler yapması Önemsiz Olaylar: Mırnav dostları diye anılmalarının zaman içinde olması Metni yazılı olarak defterinize özetleyiniz. Özetinizi yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz. Metindeki olayları oluş sırasına göre anlatınız. Cevap: Yazar, çocukluğundan beri sokak hayvanlarını beslemektedir. Ona arkadaşları da destek olmakta, sokaktaki hayvanlarla ilgilenmektedirler. Bundan dolayı muhtar onlara mırnav dostları lakabını takmıştır. Muhtar da sokak hayvanlarına sahip çıkmaktadır. Ne zaman yavru ya da hasta bir kedi görseler muhtarlığın bahçesine götürürler. Çeşitli sorunlara rağmen onlara her zaman destek olan insanlar vardır. Geçen gün bir kamyonetin tekerleğine sıkışan yavru bir kediyi kurtarıp Veteriner Mahmut’a götürdüler, o da tüm sokak hayvanlarına yaptığı gibi kediyi ücretsiz tedavi etti. Kediyi sağlık ocağında çalışan Melek abla sahiplendi.
|
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |
Yönetici
Mesaj Sayısı: 775
Konu Sayısı: 731
Cumhuriyet bir çınar gibi kuruldu Atatürk ekti onu büyüttü yetiştirdi ve kocaman bir çınar oldu bizde bu çınara sahip çıkalım Atatürk gibi koruyalım kollayacak daha adaletli bir yer olsun burası daha samimi olsun burası daha mutlu bir yer olsun burası