5 Şubat 2025, 17:54
Mehmet Akif
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 44-56) Arası

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 44-45-46-47-48-49-50-51-52-53-54-55-56 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

4. Tema Geleneklerimiz: Çömlekçilik” Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2. Kitap) Sayfa 44-45-46-47-48-49-50-51-52-53-54-55-56 Cevapları MEB Yayınları (Çömlekçilik)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

KEŞİF YOLCULUĞU



“Zanaat ve sanat” ile ilgili araştırma sonuçlarınızı ve bilgiye nasıl ulaştığınızı, hangi materyallerden yararlandığınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: 

Sanat ve zanaat ile ilgili araştırmalarımda genel ağ kaynaklarını kullandım.



1- Sanatta estetik ön plandadır. Zanaatta ise en önemli unsur işlevselliktir.

2- Sanatkarın amacı, daha önce hiç kimse tarafından yapılmamış, tamamen yeni ve benzersiz eserler üretmektir. Zanaatkar, mümkün olduğunca fazla insanın faydalanabileceği eserler ortaya koyar.

3- Zanaatta el becerisi ve deneyim büyük önem taşır. Sanatta ise en önemli unsurların başında ilham ve yetenek gelir.

4- Zanaatların tamamı ustadan öğrenilir. Sanat dalları için böyle bir zorunluluk yoktur.



Çevrenizde topraktan yapılmış eşyaları kullanan var mı? Bu eşyalar nelerdir ve hangi amaçla kullanılmaktadır?

Cevap: Evet bizim evde topraktan yapılmış bazı tencere ve tava tarzı mutfak araçları ve vazo bulunmaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 47. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

1. ETKİNLİK

Öğrendiğiniz metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisini “Çömlekçilik” metni çalışma kâğıdına uygulayınız.



Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 47


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu görsellerden hareketle atalarımızın sanat eserlerinde ne tür desenler kullandığını söyleyebilirsiniz?



Cevap: Geometrik şekiller, harfler, çiçek resimleri ve gemi resimleri kullanmışlar.

Yukarıda görselleri verilenlerin dışında hangi geleneksel sanatları biliyorsunuz? Söyleyiniz.

Cevap: Bakırcılık, keçecilik, sedefçilik, kilimcilik sanatlarını biliyorum.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 48. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

3. ETKİNLİK



Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.

Çömlekçiliğin çok eskilere dayandığını metindeki hangi cümlelerden anlıyorsunuz?

Cevap:

“İnsanoğlunun en eski mesleklerindendir.”



“Kazılarda çıkarılan eski eserler içerisinde çömlekler çoğunluktadır.”

“Arkeolojik çalışmalar çömlekçiliğin geçmişinin Anadolu’da M.Ö. 7000 yıllarına kadar uzandığını göstermektedir.”

Çömlekler nasıl dayanıklı hâle getirilmektedir?

Cevap: Çömlekler ateşte pişirilerek dayanıklı hâle getirilmektedir.



İlkel fırınlarda pişirilen çömlekler neden yeterince sert ve dayanıklı olamaz? Söyleyiniz.

Cevap: İlkel fırınlar çok yüksek sıcaklıklara çıkamadığı için çömlekler yeterince sert ve dayanıklı olmazlar.

Modern malzemelerden yapılan eşyalar, çömlekçilik mesleğini nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.

Cevap: Modern malzemelerden yapılan eşyalar, çömleğe olan talebi azalttığı için olumsuz etkilemiştir.



Metne göre çömlekçilik mesleğinin geleceği hakkında ne söylenebilir?

Cevap: Çömlekçilik mesleği eski önemini yitirmiştir. Madeni, plastik ve emaye gibi kapların yaygın şekilde kullanılması çömlekçilik mesleğinin yok olmasına neden olabilir.

4. ETKİNLİK

Metindeki çömlek yapımı ile ilgili bölümü tekrar okuyunuz. Okurken önemli gördüğünüz bilgileri belirleyiniz.

Çömlek yapım aşamalarına ait önemli bilgileri ilgili yerlere yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 48

Belirlediğiniz önemli bilgilerden hareketle çömlek yapımını işlem sırasına göre kendi cümlelerinizle defterinize özetleyiniz.

Cevap: Kil toprak hamur haline getirilir. Çıkrığa konarak elle ve ya kalıpla şekil verilir. Şekil verilen hamur yüksek sıcaklıklardaki fırınlarda pişirilerek kurutulmaya bırakılır. Daha sonra cilalanır.

5. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinle ilgili özellikler ve bu özelliklerle ilgili sorular verilmiştir. Bu soruları sözlü olarak cevaplayınız.

Metin yeteri kadar anlaşılıyor mu?

Cevap: Evet anlaşılıyor.

Yazar, çömlekçilikle ilgili kendi kişisel düşüncelerine yer veriyor mu?

Cevap: Hayır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

Yukarıda cevapladığınız sorulardan metinle ilgili hangi sonuçlara ulaştınız? Cevap verdiğiniz özelliklerle ilgili olumlu ya da olumsuz fikirlerinizi yazınız.

Cevap:

Anlaşılırlık: Metin anlaşılır bir dille yazılmıştır.

Tarafsızlık: Yazar çömlekçilik hakkında bilgi vererek kendi düşüncelerine yer vermemiştir.

Ulaştığınız olumsuz sonuçların çözümü konusunda neler yapılabilir? Defterinize yazınız.

Cevap: Çömlekçilik mesleğinin devam ettirilmesi konusunda yapılacak çalışmalardan bahsedilebilirdi.

6. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinde aşağıda verilen özellikleri inceleyiniz ve sınıflandırma yapmak üzere bu özelliklerden birini seçiniz.

Cevap: Kapların yapıldığı malzemeler.

Seçtiğiniz özelliğe göre aşağıdaki tablolara sınıflandırmanızı yapınız. Ardından tablolarınızı seçtiğiniz özelliğe göre adlandırınız.

Cevap:

Eski malzemeler: Kil ve toprak

Yeni malzemeler: Çelik, emaye, bakır, alüminyum


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

7. ETKİNLİK

Teknolojik gelişmeler üretimle ilgili hangi kolaylıkları sağlamıştır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Teknolojik gelişmelerle üretim hızlanmış ve daha çok malzemeler üretilmeye başlamıştır. Bu nedenle dayanıklı uzun ömürlü ve daha az maliyetli ürünler piyasaya çıkmıştır.

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Paragrafta büyük harflerin kullanımını inceleyiniz. Büyük harflerin yanlış kullanıldığı kelimelerin altını çiziniz.

Cevap:

Sevgili Kardeşim,

Hamza Dayının küçük oğlunu askere yolladık. Onunla beraber köyümüzden üç kişi daha askere gitti. Herkes okulun Batısındaki meydanda toplandı. Yüksekçe Köyünden davul zurna ekibi geldi. Bütün köy tek yürek olmuş, gururla köyün gençlerini uğurlamak için toplanmıştı. Annelerin gözyaşı mutlulukla nasıl birleşmişti. Bir yandan kazanlarda yemekler pişti. Canım Kardeşim, Batı’da bu güzelliklerden mahrum kaldığın için üzgünüm.

Hasretle gözlerinden öper, bir an önce gelmeni dilerim.

Metinden büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturunuz, defterinize bu kuralları uyguladığınız bir paragraf yazınız.

Cevap:

Sevgili Amcam,

Bugün her zamanki gibi okulun doğusunda bulunan parka gittim. Oyunlar oynadıktan sonra dinlendim. İstanbul’dan gelen teyzemle birlikte sinemaya gitmeye karar verdik.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 51. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde renklendirilmiş kelimeleri İnceleyiniz. Bu kelimeleri kendinden sonra gelen isimlere kattığı anlamlarına göre gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve kelimelerin isimlere kattığı anlamı yazınız.

1. Bazı geleneksel sanatlar varlığını korumaya devam ediyor.
2. Gencin bu davranışı mahalledeki herkesi memnun etti.
3. Sergiye gitmek için birkaç arkadaş bir araya geldik.
4. Ramazan Bayramında öteki elbisemi giymiştim.
5. Her insanın içinde bir sanatçı vardır.
6. Şu vazo anneannemin yadigârıydı.
7. O yemekler bayram sofralarının vazgeçilmezidir.

Cevap:

Belirsizlik: Bazı, birkaç, her

İşaret: Bu, öteki, şu, o

Belirlediğiniz her grup için defterinize ikişer örnek cümle yazınız.

Cevap:

Belirsizlik:

Bazı insanlar hayvanları çok seviyor.

Birkaç kişi yerlere çöp attı.

İşaret:

Şu adam her zaman sabah erkenden işe gidiyor.

O kalemi yerine koymalısın.

10. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinden karşılaştırılabilir bir unsur belirleyiniz.

Cevap: İlkel fırın-modern fırın.

Belirlediğiniz unsura göre metindeki benzerlik ve farklılıkları aşağıdaki tablolara listeleyiniz.

Cevap:

Benzerlikler:

Her iki fırın da çömlek yapımı için kullanılır.

Her iki fırın da çömleklerin gireceği şekilde boyutlandırılmıştır.

Farklılıklar:

İlkel fırınlarda pişirme işlemi yüksek sıcaklıklarda yapılamamaktadır. Modern fırınlarda 1200 dereceye kadar yükseltilebilir.
İlkel fırınlarda pişen malzemeler sert ve dayanıklı olmaz. Modern fırınlarda pişenler sert ve dayanıklı olur.
İlkel fırınlarda sıcaklık ayarı yapılamaz, modern fırınlarda sıcaklık ayarı yapılabilir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

11. ETKİNLİK

Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz. İzlerken hangi kültürel unsurlardan bahsedildiğini ön bilgilerinizden de yararlanarak defterinize yazınız.

Cevap: Aşıklık geleneği, sohbet etme (yarenlik), Karagöz, meddahlık, ebru, çinicilik, fıkra, masal, hikâye, kahve kültürü, sema, hüsnühat, nakkaşlık, ıslıkla anlaşma, yağlı güreş, okçuluk, dokumacılık.

İzlediğiniz çoklu ortam dosyasında geçen somut olmayan kültürel miras ürünlerini belirleyiniz. Belirlediğiniz kültürel miras ürünlerinin aşağıdaki başlıklardan hangilerine ait olabileceğine karar veriniz. Belirlediğiniz başlıklarla o başlığa ait olabileceğini düşündüğünüz kültürel miras ürünlerinin adlarını uygun kutucuklara yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 52

Somut olmayan kültürel miras ürünlerini neden bu şekilde sınıflandırdığınızı arkadaşlarınıza açıklayınız ve sınıflandırmalarınızı da kullanarak somut olmayan kültürel miras ürünlerinin çeşitliliği hakkında bir konuşma yapınız.

Cevap:

Somut olmayan kültürel miras ürünlerini yapılış şekli ve amacına göre sınıflandırdım.

Değerli Arkadaşlar,

Somut olmayan kültürel miras ürünlerinin çok çeşitlidir. Mesela, yemekler farklı bölgelerde farklı şekilde yapılır. Her yörenin kendine ait tarifleri vardır. Ayrıca hikayeler ya da masallar, nesilden nesile anlatılarak bu miras aktarılır. Müzik ve danslar da önemli bir kültürel miras örneğidir. Bazı halk oyunları, çok eski zamanlardan gelen hareketlerle bugüne kadar yapılır.

Somut olmayan kültürel miras, toplumların kimliğini korumasına ve dünyada birbirini anlamalarına yardımcı olur. Bu yüzden bu mirası korumalı ve gelecek nesillere aktarmalıyız. Çünkü her biri, geçmişimizi ve kültürümüzü anlatan değerli hazinelerdir.

Teşekkür ederim.

12. ETKİNLİK

İzlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan, üzerinde durulan kelime ve kelime grupları hangileridir? Aşağıya yazınız.

Cevap: Somut olmayan kültürel miras, geleceğe miras, nesilden nesile aktarma ve sanatkar.

Sadece yazdığınız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir mi? Nedenini söyleyiniz.

Cevap: Evet, tahmin edilebilir. Çünkü bu kelimeleri metnin anahtar kelimelerini oluşturmaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 56. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

13. ETKİNLİK

Önceki bilgilerinizden hareketle somut olmayan kültürel miraslarımızdan olan Karagöz veya Hacivat’ı tanıtan bir paragrafı defterinize yazınız.

Cevap: Karagöz ve Hacivat, Türk gölge oyununun en ünlü karakterleridir. Bu iki karakter, uzun yıllardır Türk kültüründe önemli bir yer tutar. Karagöz, halk arasında daha çok kaba, dürtüsel ve neşeli bir karakter olarak tanınırken, Hacivat ise daha kibar, akıllı ve bazen biraz üstten bakan bir kişidir.

Gölge oyununda, bu karakterler arkadan yansıyan ışıkla perdeye düşen figürlerle canlandırılır. Karagöz ve Hacivat arasında geçen diyaloglar, genellikle mizahi ve eğlencelidir. Bu diyaloglar, toplumsal yaşam, gelenekler ve insan ilişkileri üzerine de ipuçları verir.

Karagöz ve Hacivat, Türk halk tiyatrosunun önemli bir parçası olup, geleneksel bir eğlence biçimi olarak günümüze kadar gelmiştir. Bu karakterler, aynı zamanda Türk kültürünün neşeli ve yaratıcı yönlerini yansıtan, değerli bir mirastır.

Yazdığınız tanıtma paragrafını öğretmeninizle yazıma noktalama ve içerik yönlerinden gözden geçiriniz. Güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle sonraki yazma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.

Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

14. ETKİNLİK

Karekodu okutarak çoklu ortamı dinleyiniz. Öğrendiğiniz metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisini kullanarak bu çoklu ortama ait aşağıdaki çalışma kâğıdını doldurunuz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 56


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

05.02.2025, 17:54
Mehmet Akif
Yönetici
Mesaj Sayısı: 1060
Konu Sayısı: 1049

Biz de yapılmış olan geleneksel el sanatlarının birine elbetteki gümüşçülük ve ebru sanatı orman örnek olarak verilebilir. Eskiden elbetteki bakırcılık terzicilik halı dokumacılığı çömlekçilik ayakkabıcılık demircilik ve çeşitli alanlarda yapılan el sanatları vardı günümüze teknoloji ve sanayi alanında yapılan gelişmeler sayesinde bu el sanatlarına duyulan ilgi azalmıştır ve bu el sanatlarını yapan insanlar az almışlardır elbette de günümüzde hala bu el sanatlarını yaşatan birçok kesimden insanlar vardır.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.