19 Aralık 2024, 16:11 |
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 30-37) Arası5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 30-31-32-33-34-35-36-37 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz. 4. Tema Geleneklerimiz: “Misafir Odası” Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2. Kitap) Sayfa 30-31-32-33-34-35-36-37 Cevapları MEB Yayınları (Misafir Odası)İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)KEŞİF YOLCULUĞU Ailenizle arkadaş ve akraba ziyaretleri yapar mısınız? Bu tür ziyaretlerde neler sizi mutlu eder? Cevap: Evet ailemle birlikte akrabalarımızı, komşularımızı ziyaret ediyoruz. Bu ziyaretlerde beni en çok kendi yaş grubu arkadaşlarımla bir araya gelmek, onlarla oyunlar oynamak ve güzel, eğlenceli vakitler geçirmek mutlu ediyor. Evinize gelen misafirleri nasıl ağırlıyorsunuz? Cevap: Evimize gelen misafirleri samimi ve güler yüzle karşılıyoruz. Onların rahat etmeleri için çaba gösteriyoruz. Onlara çay, kahve ve meyve gibi ikramlarda bulunuyoruz. Çeşitli sohbetler yapıyoruz. Kimlere “misafirperver” denir? Örneklerle açıklayınız. Cevap: Misafirleri seven, onları ağırlamaktan hoşlanan, onları kendi evlerinde gibi hissettirenlere misafirperver denir. Örneğin Türk milleti misafirperverdir. Misafirlere her zaman iyi davranır ve onları severler. MİSAFİR ODASI Bendim evin gözbebeği Bir kanepe, en az üç koltuk Bir büfem vardı köşede Duvarda bir saat, içinde guguk kuşu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)1. ETKİNLİK Aşağıdaki kelimeler ve kelime grubunun şiirde geçtiği dizeleri tekrar okuyunuz. Bunların şiirdeki anlamlarını tahmin edip defterinize yazınız. göz bebeği kadife büfe konsol Cevap: Tahminlerim: Göz bebeği: Çok sevilen, değer verilen kimse Kadife: Yumuşak bir kumaş Büfe: Önü cam kapaklı dolap Konsol: Çekmeceli küçük dolap Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Cevap: Göz bebeği: Çok sevilen, önem verilen kimse Kadife: Yüzeyi belirli uzunlukta bırakılmış ham madde lifleriyle kaplı, parlak, yumuşak kumaş. Büfe: Evlerde içine yemek takımlarının konduğu dolap Konsol: Duvar kenarına yerleştirilen, üstüne ayna ve başka süs eşyası konulan, çekmeceli, dolaplı mobilya Anlamını sözlükten doğruladığınız kelimeler ve kelime grubunun farklı anlamlarda kullanıldığı cümleler aşağıda verilmiştir. Kelimeler ve kelime grubunun şiirdeki anlamıyla kullanıldığı cümleleri işaretleyiniz. Cevap: 2. ETKİNLİK Okuduğunuz şiirden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız. Şiir hangi varlığın dilinden yazılmıştır? Cevap: Misafir odasının dilinden yazılmıştır. Şiirde anlatılan odanın özellikleri nelerdir? Cevap: Bu oda bir zamanlar evin göz bebeğiymiş, canı sıkılmazmış, orada çaylar kahveler içilirmiş ve orada yüzlerde sevinç eksilmezmiş. Sürekli misafirler olurmuş, perdeleri kadife kumaştanmış, ortada yumuşak bir halı varmış. Misafir odasının canı neden hiç sıkılmamaktadır? Cevap: Misafir odasında sürekli misafirler olurmuş. Bu nedenle canı sıkılmazmış. “Bendim evin göz bebeği” dizesiyle şair ne demek istemiştir? Cevap: Eskiden sürekli misafirler olduğu için misafir odası evin önemli bir yeri olduğu için evin göz bebeğiymiş. Şair hangi duygular içinde bu şiiri yazmıştır? Bunu nereden anlıyorsunuz? Cevap: Şair, eskiden misafirlik ve misafir ağırlama daha yaygın olduğu için geçmişe özlem duyguları içinde şiiri yazmıştır. Bunu eskide yaşanan bir olay olduğunu “sıkılmazdı, eksilmezdi, bendim, misafirlerim olurdu, vardı, derdi” gibi geçmiş zaman cümlelerinden anlıyoruz. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)3. ETKİNLİK Aşağıda “misafirlikle ilgili deyim ve kalıplaşmış sözler ile bunların anlamları verilmiştir. Deyim ve kalıplaşmış sözleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Boşta kalan deyimin anlamını siz tahmin ederek yazınız. Cevap:
Anlamını eşleştirdiğiniz ve tahmin ettiğiniz deyim ve kalıplaşmış sözleri gereksiz kelimelere yer vermeden cümle içinde kullanınız. Cevap: Evimize gelen misafirleri güzelce ağırladık. Ali her an kalkacak sanki, misafir gibi oturuyor. Tatilde dayımlarda misafir kaldık. Teyzemlere misafir olduk. 4. ETKİNLİK Okuduğunuz şiirden alınan aşağıdaki bilgilerden ve önceki bilgilerinizden yararlanarak milletimizin hangi değerlere sahip olduğu söylenebilir? Yazınız. Cevap: Büfelerin üzerinde siyah beyaz fotoğrafların bulundurulması: Aile büyüklerine verilen değer. Dedeler, nineler ve torunlar gibi her yaştan misafirlerin olması: Eskiden akraba ve aile bağlarının yanında misafirlerin de çok önemli bir yeri olması. Misafirlere ikramlarda bulunulması: Misafirlerimizin rahat etmesi ve güzel ağırlanmasının önemi. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 33. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)5. ETKİNLİK Okuduğunuz şiirde hangi söz sanatları vardır? Söz sanatlarını ve bunların kullanıldığı dizeleri yazınız. Cevap: Kişileştirme. Hoş geldiniz derdi, misafir kolonyası Konuşturma: Misafir odası şiirin tamamında konuşuyor. Günlük hayatta en çok karşılaştığınız bir hayvan, bitki ve nesneyi seçiniz. Bunları kişileştirdiğiniz cümleler yazınız. Cevap: Kedimiz Boncuk bana gülümseyerek bakıyordu. Vazoda bulunan çiçekler hep birden gökyüzünü izliyordu. Televizyon kumandası saklanmış, bulunmak istemiyor. Defterinize masadaki kitap ve kalemi konuşturduğunuz bir diyalog yazınız. Diyalog yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız. • Kitap ve kalemi yazınızın ana karakteri olarak belirleyiniz. • Söz sanatlarıyla ilgili öğrendiklerinizi hayal gücünüzle birleştirerek farklı bir yazı yazmaya çalışınız. • Türkçenin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı cümleler kurunuz. • Kendinize has diyaloglar yazınız. Cevap: Kalem ile kitap iyi bir arkadaşmış. Aralarında bazen tatsızlıklar olsa da onlar asla ayrılmazlarmış. Bir gün kitap: —Kalem kardeş senden bir ricam olacak. Kalem: — Buyur kitap kardeş, seni dinliyorum. — Sen, arada bir benim yazılarımın altını çiziyorsun. Ben kendimi kirlenmiş hissediyorum. Beni çizmek yerine bir deftere not alsan daha iyi olmaz mı acaba? Kalem: — Haklısın kitap kardeş bundan sonra önemli gördüğüm yerleri deftere not alacağım ve seni çizerek kirletmeyeceğim. 6. ETKİNLİK Aşağıda iki ayrı metin verilmiştir. Bunları inceleyiniz. Tabloda verilen özelliklerin bunlardan hangisine ait olduğunu örnekteki gibi işaretleyiniz. 1. Bendim evin gözbebeği Canım sıkılmazdı hiç Çaylar kahveler içilirdi Eksilmezdi yüzlerde sevinç. Cevap: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)7. ETKİNLİK Kültürümüzde misafirlere hangi ikramlarda bulunulmaktadır? Örnekler veriniz. Cevap: Kültürümüzde misafirlere kolonya tutularak hoş geldiniz denir. Daha sonra kahve ikram edilir. Çay yapılır ve çayın yanında çeşitli kurabiyeler, pastalar ikram edilir. Daha sonra meyve ikram edilir. “Bu Görev Bizim” bölümünde planlayıp hazırladığınız, prova ettiğiniz “Türk kültüründe misafirperverliğin yeri ve önemi” konulu konuşmayı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanız sırasında aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız. Uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Cevap: Türk Kültüründe Misafirliğin Yeri ve Önemi:Sevgili Arkadaşlar, Bugün size Türk kültüründe misafirliğin yeri ve öneminden bahsedeceğim. Misafirlik, bizim kültürümüzde çok özel bir anlam taşır. Türk halkı, misafiri evine konuk olarak ağırlamaktan büyük mutluluk duyar. Misafirlik, sadece bir gelenek değil, aynı zamanda insanları birbirine yakınlaştıran, dostluğu pekiştiren bir davranıştır. Türkler, misafirini en iyi şekilde ağırlamak için ellerinden geleni yaparlar. Ev sahibi, misafirine yemekler sunar, ona rahat bir ortam sağlar. Misafire, evin en güzel köşesi verilerek, her ihtiyacının karşılanması sağlanır. Misafirlik, aynı zamanda saygının ve hoşgörünün bir göstergesidir. Bir insanın evine misafir gitmek, ona değer vermek ve onu onurlandırmak anlamına gelir. Türk kültüründe misafirperverlik, insanlara yardım etme ve onları mutlu etme duygusuyla birleşir. Misafire en iyi şekilde davranmak, hem ev sahibinin büyüklüğünü hem de misafire olan saygısını gösterir. Bu yüzden, Türkler misafirini evine davet etmekten gurur duyarlar. Misafirlik, hem ev sahibine hem de misafire huzur ve mutluluk getirir. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Cevap: Karekodu okutarak “Hazırlıklı Konuşma Yapalım” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız. Cevap: Etkileşimli içeriği tamamladım. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 35. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)8. ETKİNLİK Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Bir ismi sayı veya işaret yoluyla belirten kelimelerin altını çiziniz. Cevap: Bilgehan ve ailesi her bayram olduğu gibi bu bayram da dedelerine gitmek için yola çıktılar. Üç saat süren yolculuğun ardından köye varmışlardı. Köyün girişinde sağdaki beşinci ev dedesinin eviydi. Bu ev ona göre köyün en güzel eviydi. Dedesi onları kapıda sevinçle karşıladı ve hemen “Şu odaya geçelim de biraz dinlenin.” dedi. Biraz sohbet ettikten sonra annesi Bilgehan’a arabadan “Deden için aldığımız o hediyeleri getirir misin?” dedi. Bilgehan hemen arabaya giderek hediyeleri alıp geldi. Dedesi hediyeleri çok beğendi ve hediyeler için teşekkür etti. Biraz sohbet ettikten sonra onlara fındıklı kurabiyelerden ikram etti. Çocuklar hemen ikişer kurabiye yemişlerdi bile. Üç günlük bayram tatili hızla geçmişti ve dönme vakti gelip çatmıştı. Paragrafta sayı anlamı taşıyan kelimeleri ve bunların önündeki isimleri örnekteki gibi yazınız. Paragrafta işaret anlamı taşıyan kelimeleri ve bunların önündeki isimleri örnekteki gibi yazınız. Cevap: Bugün Bayram İzleme Metni Cevaplarına Buradan Ulaşabilirsiniz.Yazdığınız kelimelerden sadece soldakileri kullanarak örnekteki gibi cümleleri defterinize yazınız. Cevap: Bu bayramda üç teyzemi de ziyaret ederek ellerini öptüm. İkişer tane kalem aldım. Beşinci sokaktan sağa döndüm. Bu odanın dışındaki yerlerde sıkılıyorum. Şu adam her zaman buraya gelir. O evin dışında hepsi eskimiş. 9. ETKİNLİKAşağıdaki metinde “kesme işareti” ve “kısa çizgi”nin hangi işlevlerde kullanıldıklarını belirleyiniz. Bakırcılıkla ilgili araştırma için Erzincan’a vardığımda Mustafa Bey’e ulaştım. Önce bana Haşan Usta’yı anlatmaya başladı: “Şehrimizin en iyi ustalarından biri Haşan Usta’dır. Haşan Us- ta’nın yaptığı bakır kaplar, o kapların üstündeki işlemeler eşsizdir. O sadece Erzincan’ımız için değil kültürümüz için çok kıymetlidir. Erzincan’da kime sorsanız onu tanır, ilerlemiş yaşına rağmen yanına giden herkesle ilgilenir, anılarını anlatır. Geçmişin taşıyıcısı olan atölyesi Yadigâr’da onu işini yaparken izlemek ayrı bir keyiftir.” Şimdi dinlediklerimden hareketle onunla tanışmaya can atıyorum. Cevap: Kesme işareti: Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır. Kısa çizgi: Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur. Belirlediğiniz işlevlerden hareketle bu noktalama işaretlerinin kullanım kurallarını oluşturunuz. Oluşturduğunuz kuralları defterinize yazınız. Cevap: Kesme işareti: Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır. Kısa çizgi: Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur. “Ba-kır-cı-lık kelimesinde kısa çizginin hangi işlevde kullanıldığını aşağıya yazınız. Cevap: Heceleri bölmek ve göstermek için kullanılmıştır. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 36. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)10. ETKİNLİK Karekodu okutarak metni dinleyiniz. Metnin konusu nedir? Netinde hangi olaylar dikkatinizi çekti? Yazınız. Cevap: Aile içi iletişim ve komşuluk ilişkilerinin önemi. Metindeki olayları aşağıdaki kişilerin bakış açısına göre örnekteki gibi yazınız. Cevap: Aile üyesinin bakış açısı: Aile üyesi, bu sohbetlerin aileyi daha da yakınlaştırdığını ve yapılan yardımların komşuluk ilişkilerini güçlendirdiğini düşünebilir. Komşuların bakış açısı: Komşular, kendilerine verilen değer ve önemden dolayı mutlu olabilirler. Yazarın bakış açısı: Yazar aile içi iletişimin ve komşuluk ilişkilerinin önemini vurgulamaktadır. Metni yazarın ve ailesinin yardıma gittiği komşularının bakış açısıyla yeniden düzenleyip kısaca anlatınız. Cevap: Davut amca: —Bir haftadan beri hastayız ama kimse bizi arayıp, sormuyor. Komşularımız da arada bir uğrarlardı ama onlar da uğramaz oldu. Selma Teyze: — Mutlaka işleri vardır yoksa uğrarlardı. Kapı çalındı ve Selma teyze kapıyı açtı. — Hoş geldiniz, epeydir uğramıyordunuz, biz de sizlerden bahsediyorduk. — Geçmiş olsun Selma Teyze, ben size hemen çorba yapayım. — Teşekkür ederim yavrum, çok iyi olur. 11. ETKİNLİK Metni serim düğüm ve çözüm bölümleri olacak biçimde üç bölüme ayırınız. Bu bölümlerde hangi konunun ele alındığını yazınız. Cevap: Serim: Günlüğü yazan çocuğun günlükle konuşması. Düğüm: Çocuğun ailesi ile birlikte zaman geçirmesinden duyduğu memnuniyeti söylemesi, babasının komşuluk ilişkilerinden bahsetmesi ve Davut amcayı ziyaret etmek gerektiğini söylemesi. Davut amcaya ziyarete gidilmesi. Çözüm: Akşamları aile içinde yapılan sohbetlerin faydasının anlatılması. Düğüm bölümünde anlatılan olaylar aile içi sohbetler ve komşulara yardım etme faaliyetleri çözüm bölümünde nasıl sonuçlanmıştır? Defterinize yazınız. Cevap: Çözüm bölümünde olumlu sonuçlanmıştır. Davut amcayı ziyaret etmişler onlarla ilgilenmişler ve hediye götürmüşlerdir. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 37. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)12. ETKİNLİK Sevgili Günlük” metnindeki gibi yakınları yanında olmayan bir komşunuzun hastalanmasına benzer bir durumla karşılaştınız mı? Karşılaştıysanız ailece neler yaptınız? Cevap: Evet karşılaştım. Bizim yaşlı ve yalnız yaşayan bir komşumuz var. Onu sokakta bazen görürüz. Uzun bir zaman göremeyince annem ona bakmaya gitti ve hasta olduğunu öğrendi. Babam onu hastaneye götürdü ve annem de ona yemekler ve çorbalar yapıp ilgilendi. Aşağıdaki sorular ve yönergeler doğrultusunda metinle ilgili tahminlerde bulunduğunuz bir yazı yazınız. • Günlük yazan kişinin babası, aile toplantılarında başka hangi önerilerde bulunabilir? Cevap: Çocuklarına yardım faaliyetlerinin önemini anlatabilir, sokak hayvanlarına su ve mama konması konusunda önerilerde bulunabilir, aile içinde yardımlaşmadan bahsedebilir. • Komşularının arayıp sormaması hâlinde Davut amca ve Selma teyze ile ilgili başka hangi durumlar yaşanabilir? Cevap: Davut amca ve Selma teyze daha fazla hastalanabilir, durumları ağırlaşabilirdi. • Paylaşma ve yardım etme ile ilgili düşüncelerinizi bu sorularla ilgili cevaplarınızı içerecek biçimde yazınız. • Yazınızda isimleri niteleyen ve belirten kelimeleri de kullanmaya özen gösteriniz. Cevap: İnsanların yardım istemelerini beklemeden onların durumları hakkında fikir edinebiliriz. Bunun için yakınımızdaki insanlara ve akrabalara ziyaretlerde bulunmak gerekir. Her insan kendi yakınlarına yardımcı olmalıdır. Böylece toplum daha güçlü ve birlik içinde olur. BU GÖREV BİZİM “UNESCO [YUNESKO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu)] Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi” ve “zanaat ve sanat” la ilgili araştırma yapınız. Araştırma yapmadan önce hangi bilgi kaynaklarını kullanabileceğinizi ve bunlara nasıl ulaşabileceğinizi listeleyiniz. Yaptığınız listeden size en uygun araştırma kaynağını seçiniz. Cevap: Genel Ağ üzerinden resmi internet sitelerini kaynak olarak kullanabiliriz. Türkiye Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi:1. Meddahlık Geleneği 2. Mevlevi Sema Törenleri 3. Âşıklık Geleneği 4. Karagöz 5. Geleneksel Sohbet Toplantıları 6. Alevi-Bektaşi Ritüeli Semah 7. Kırkpınar Yağlı Güreş Festivali 8. Geleneksel Tören Keşkeği 9. Mesir Macunu Festivali 10. Türk Kahvesi ve Geleneği 11. Ebru: Türk Kâğıt Süsleme Sanatı 12. İnce Ekmek Yapımı ve Paylaşımı Geleneği: Lavaş, Katırma, Jupka, Yufka 13. Geleneksel Çini Sanatı 14. Bahar Bayramı Hıdırellez 15. Dede Korkut – Korkut Ata Mirası: Kültürü, Efsaneleri ve Müziği 16. Geleneksel Türk Okçuluğu 17. Minyatür Sanatı 18. Geleneksel Zekâ ve Strateji Oyunu: Togyzqumalaq, Toguz Korgool, Mangala/Göçürme 19. Hüsn-i Hat, Türkiye’de İslam Sanatında Geleneksel Güzel Yazı 20. Çay Kültürü: Kimlik, Misafirperverlik ve Toplumsal Etkileşim Sembolü 21. İpek Böcekçiliği ve Dokuma için İpeğin Geleneksel Üretimi 22. Nasreddin Hoca/Molla Nesreddin/Molla Ependi/Apendi/Afendi Kozhanasyr Fıkra Anlatma Geleneği 23. Təzhib/Tazhib/Zarhalkori/Tezhip/Naqqoshlik 24. İftar/Eftari/İftar/İftor ve Sosyo-Kültürel Gelenekleri 25. Balaban/Mey Zanaatkârlığı ve İcra Sanatı 26. Sedef Kakma İşçiliği 27. Geleneksel Gayda/Tulum Yapımcılığı ve İcrası 28. Nevruz 29. Islık Dili 30. Geleneksel Ahlat Taş İşçiliği 31. Zeytin Yetiştiriciliği ile İlgili Geleneksel Bilgi, Yöntem ve Uygulamalar Sanat ve ZanaatSanat ve Zanaat Arasındaki Fark Nedir? 1- Sanatta estetik ön plandadır. Zanaatta ise en önemli unsur işlevselliktir. 2- Sanatkarın amacı, daha önce hiç kimse tarafından yapılmamış, tamamen yeni ve benzersiz eserler üretmektir. Zanaatkar, mümkün olduğunca fazla insanın faydalanabileceği eserler ortaya koyar. 3- Zanaatta el becerisi ve deneyim büyük önem taşır. Sanatta ise en önemli unsurların başında ilham ve yetenek gelir. 4- Zanaatların tamamı ustadan öğrenilir. Sanat dalları için böyle bir zorunluluk yoktur. Sanat ve Zanaat Eserlerine Örnekler 1- Bir müzisyenin bestelediği şarkı- Sanat 2- Bir yazarın kaleme aldığı roman – Sanat 3- Bir yönetmenin çektiği film – Sanat 4- Marangozun yaptığı sandalye, masa, dolap – Zanaat 5- Terzinin bir elbiseye biye eklemesi – Zanaat 6- Kuyumcunun yüzüklere ve küpelere taş eklemesi – Zanaat Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe 2. Ders Kitabı Cevapları (Sayfa 22-29 Arası) başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |