16 Aralık 2024, 20:20
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 160-161-162-163-164-165-166-167. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 160-161-162-163-164-165-166-167 MEB Yayınları” etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

Türkiye Metni Cevapları 5. Sınıf Türkçe (1.Kitap) MEB Yayınları 


Türkiye Metni Cevapları

5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 160. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

KEŞİF YOLCULUĞU



Şiir okumayı sever misiniz? Neden?

Cevap: Şiir okumayı çok severim. Çünkü şiirdeki duygusu hissedip aynı şekilde aktarmak hoşuma gidiyor.

İnsanlar, duygularını ifade etmek için neden şiiri seçiyor olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



Cevap: Şiirde duygular kısa ve etkili bir şekilde aktarılmaktadır. Şiirin kendi içinde bir ahengi bulunmaktadır. Ayrıca şiirin verdiği okuyucu üzerindeki etki oldukça güzel ve fazladır.


TÜRKİYE

Âşık olmuşum taşına, toprağına,
Yerde gezen, gökte uçan kuşuna,
Baharına, yazına, kara kışına Âşık olmuşum.
Eli kalem, eli kazma, eli kürek tutan,
Yüzü toprak kokan,
Sınırlarında omuz omuza yatan insanlarına.

Ekin biçtim tarlalarında demet demet,
Kaval çaldım, koyun güttüm yaylalarında,
Tuza bandım ekmeğimi,
Kolumu yastık yaptım düzünde bayırında;
Dizime, kuvvet, torbamda katık,
Damarlarımda dolaşan memleketim.



Gözlerin ne güzel deniz mavisi,
Ormanlar urban olmuş yeşil yeşil;
Uzanır kolların nehirler boyu,
Sıcak kucağında saadetim,
Nice türküler yakıldı senin için;
Destanlar düzüldü bayrak bayrak.
Davullar vuruldu, dize geldi zeybeklerin;
Kapında nöbet beklendi yıllar yılı.
Gençliğim, heyecanım, gayretim.
Göz nuru, içinde sevdam;
Elimde saz, dilimde türkü memleketim.

Adil TURAN


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 161. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

1. ETKİNLİK

Şiir üzerinde yapılmış renklendirme ile ilgili aşağıdaki cümleleri tamamlayınız.



Cevap:

Renklendirme, şiiri okumamı ve anlamamı sağladı çünkü farklı renkli olan yerler vurgulanması gereken yerlerdi.

Renklendirme, şiiri okumama ve anlamama yardımcı olmadı çünkü renk geçişlerinde duraklamak zorunda kaldım.

2. ETKİNLİK



Okuduğunuz şiirde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını tahmin ederek yazınız. Tahmininizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Doğru çıkan tahminlerinizin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 161 cevapları 1. kitap meb yayınları


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 162. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

3. ETKİNLİK



Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Birinci bölümde şair, memleketine duyduğu derin sevgiyi hangi ifadeyle dile getirmiştir?

Cevap: Şair, “Aşık olmuşum” ifadesiyle memleketine olan derin sevgisini dile getirmiştir.

Şair, şiirin ikinci bölümünde hangi ifadeleri kullanarak Türkiye’ye duyduğu sevgiyi anlatmıştır?



Cevap: Şair, şiirin ikinci bölümünde Türkiye’ye duyduğu sevgiyi, ülkemizi bir insanın uzuvlarına benzeterek anlatmıştır. Nehirleri kollara, denizleri gözlere benzetmiştir. Ayrıca memleketin kültürel ve coğrafi özelliklerine de vurgu yaparak sevdiğini anlatmıştır.

Vatanı için bu şiiri yazan birinin mutlu olduğu söylenebilir mi? Neden?

Cevap: Evet söylenebilir. Çünkü şair, dizelerinde hep sevgi ve güzellikten bahsetmektedir. Sevgi ve güzellik mutluluk duygusunun belirtileridir.

Şair ülkemizin hangi kültürel özelliklerinden söz etmiştir?



Cevap: Şair, türkü, destan, bayrak, davul, saz, ve urban gibi kültürel özelliklerinden bahsetmiştir.

Şiire bir bölüm ekleyecek olsanız bu bölümde ülkemizin hangi özelliğini ön plana çıkarırdınız? Neden?

Cevap: Şiire bir bölüm ekleyecek olsaydım, ülkemizin insanlarının güzelliklerini, yiğitliklerini ve yardımseverliği gibi konuları eklerdim.

4. ETKİNLİK



Aşağıdaki şiiri bir görsele dönüştürmek isteseniz görsellerden hangisini seçerdiniz?

HALAY

“Ulu çamlar gibi işte beşiniz,
Sıra dağlar mıdır yoksa eşiniz?
El ele tutuşun, hep birleşiniz
Sizinle öğünür elbet bu vatan”

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 162 cevapları 1. kitap meb yayınları

Şiirdeki hangi kelime veya kelime grupları ilgili görseli seçmenizi sağladı? Arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: “Ulu çamlar gibi işte beşiniz.” ifadesi bu görseli seçmemi sağladı.

Yukarıdaki dörtlükte “beşiniz” ile kastedilen beş kişiyi şair ulu çamlara benzetmiştir. Bu kişilerin benzetildiği diğer unsuru da siz bulup yazınız.

Cevap: Sıradağlar

Okuduğunuz Türkiye şiirinde “Elimde saz, dilimde türkü memleketim.” dizesinde benzetme yapılmıştır. Bu benzetmede benzeyen ve benzetilenin ne olduğunu belirleyiniz.

Cevap:

Benzeyen: Memleketim
Benzetilen: Saz, türkü


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 163. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki şiiri okuyunuz.

UÇAN BALON

“Ben bir uçan balondum
Minik bir çocuğun sıcacık ellerinde,
Kaçıverdim fırsatını bulup
Uçtum göklerin maviliklerine, özgürlüğe.
Bir başımayım şimdi Bulutların arasında
Hoplayıp zıplayacak Dostum yok söyleşecek”

Okuduğunuz şiirden hareketle soruları cevaplayınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 163 cevapları 1. kitap meb yayınları


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 164. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

6. ETKİNLİK

Şiirden aşağıdaki sevgi türlerine yönelik ifadeler bulup karşılarına yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 164 cevapları 1. kitap meb yayınları

7. ETKİNLİK

Okuduğunuz şiiri düzyazıdan ayıran özellikleri yazınız.

Cevap:

Dizelerden oluşmaktadır.

Ses uyumu vardır.

Duygusallık çok fazla vardır.

Kafiye uyumu vardır.

Belirlediğiniz özelliklerin şiire katkısını yazınız.

Cevap: Bu özellikler şiiri daha etkileyici, ahenkli yapmıştır.

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafta cümle içinde kullanılan büyük harflerin hangi amaçla kullanıldığını söyleyiniz.

Berkay o gece heyecandan uyuyamadı. Yarın okulunda Dünya Çocuk Hakları Günü için arkadaşlarıyla hazırladığı etkinliği sunacaktı. Bunun için hazırladığı afişi gururla inceledi. Masasının üstünde kütüphaneden aldığı “Çocuk Olmak” kitabı vardı, onu da gözden geçirdi. Sonra pencereden gökyüzünü izlemeye başladı. Bütün heybetiyle ışıldayan Ay’a baktı. Dünyadaki çocuklar tıpkı onun gibi ışıl ışıl parlamalı, özgür ve mutlu olmalı diye düşündü. Keşke bütün çocuklar sağlıklı beslenip aileleriyle huzurlu bir yuvada yaşayabilseler, dedi kendi kendine. Çocukluğunu hak ettiği gibi yaşadığı için şükrederken uykuya daldı.

Cevap:

Berkay: Kişi isimleri büyük harfle başlar.

Dünya Çocuk Hakları Günü: Ulusal, resmî ve dinî bayramlarla anma ve kutlama günlerinin adları büyük harfle başlar.

Çocuk Olmak: Kitap, dergi, gazete ve sanat eserlerinin (tablo, heykel, beste vb.) her kelimesi büyük harfle başlar.

Ay: Gezegen ve yıldız adları büyük harfle başlar.

Dünya: Dünya, güneş, ay kelimeleri gezegen anlamı dışında kullanıldıklarında küçük harfle başlar.

Noktadan sonra gelen her sözcük büyük harfle başlar.

Paragraftaki büyük harflerin kullanımını inceleyiniz. Bunlardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturarak defterinize yazınız.

Cevap:

Kişi adlarıyla soyadları büyük harfle başlar.

Ulusal, resmî ve dinî bayramlarla anma ve kutlama günlerinin adları büyük harfle başlar

Noktadan sonra gelen her sözcük büyük harfle başlar.

Kitap, dergi, gazete ve sanat eserlerinin (tablo, heykel, beste vb.) her kelimesi büyük harfle başlar.

Gezegen ve yıldız adları büyük harfle başlar.

Aşağıya belirlediğiniz kurallara uygun örnek cümleleri defterinize yazınız.

Cevap:

Murat, her zamanki gibi işe geç kaldı.

Ramazan Bayramı’nız kutlu olsun.

Yarın okula birlikte gidelim.

Geçen sene Küçük Prens isimli kitabı okudum.

Bir gün Mars’a gideceğimizi düşünüyorum.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 165. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

9. ETKİNLİK

En mutlu olduğunuz yer neresidir? Neden? Düşününüz.

Cevap: En mutlu olduğum yer ailemin yanıdır.

 En mutlu olduğunuz yeri ve orada mutlu olmanızın nedenlerini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda anlatınız.

• Konuşmanıza selam ve hitap cümleleriyle başlayınız.
• Öğretmeninizin verdiği süre içinde konuyla ilgili hazırlıklarınızı yapınız.
• Konuşmanızda gözlem ve deneyimlerinizden de yararlanınız.
• Yeni öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarını kullanmaya özen gösteriniz.
• Sesinizi tüm arkadaşlarınızın duyacağı şekilde ayarlayınız.
• Beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
• Konuşmanızı konuya uygun sonlandırma ifadeleriyle bitiriniz.

Cevap:

Değerli Öğretmenim ve Sevgili Arkadaşlar,

Her insanın mutlu olduğu yerler vardır. Benim en mutlu olduğum yer ailemin yanıdır. Ailemi çok sevmenin yanında, onların yanında kendimi güvende ve huzurlu hissetmemin de etkisi oldukça fazladır.

Mutluluk her insanda farklı özellikler taşısa da ben genel olarak uzun süreli mutlulukları seviyorum. Örneğin bir pikniğe gittiğim zaman elbette ki herkes gibi ben de mutlu oluyorum. Fakat bu mutluluk bana geçici bir mutluluk gibi geliyor. Oysa ben uzun süren mutlulukları seviyorum. Şimdi sizlerden bana “Uzun süren mutluluk var mı?” diye sorduğunuzu duyar gibi oluyorum. Evet var. Bu da, benim için alemin yanıdır.

Ailemle birlikte geçirdiğim her vakit benim için mutluluk kaynağıdır. Beraber yemek yemek, oturmak, çay içmek, sohbet etmek bana keyif veriyor. Üstelik onların yanında hiç olmadığım kadar güvenli ve huzurlu oluyorum.

Beni dinlediğiniz için hepinize teşekkür ediyorum.

Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 165 cevapları 1. kitap meb yayınları

10. ETKİNLİK

Uzun süredir ülkemizden ayrı kalmış, Türkiye’ye özlem duyan bir çocuk olduğunuzu düşünün. Duygularınızı ifade eden bir konuşma yapınız.

Anlatmak istediklerinizi açık ve anlaşılır biçimde ifade ediniz.
Konuşmanızda öğrendiğiniz söz sanatları, atasözü, deyim vb. söz varlıklarını kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap:

Vatanım

Benin adım Ezgi, tam üç yıldır memleket hasreti ile yanıyorum. Ailemin işi gereği Almanya’ya geldik. Eğitimime burada devam ediyorum. İlk başlarda oldukça zorlanmama rağmen, aylar içinde alıştım buralara. Tek alışamadığım şey vatan hasreti.

Her yıl babam, bu sene yaz ayında gidebiliriz demesine rağmen, maalesef işlerinin yoğunluğu nedeni ile gidemedik canım Türkiye’me. Öyle özledim ki, resmen burnumda tütüyor vatanım. Sabahları fırından gelen sıcak ekmek kokularını, boza satanların yükselen seslerini, Ramazan Ayı’nın hoş iftar sofralarını, minarelerden yükselen ezan seslerini, gönderde gördüğüm Türk Bayrağı’mızı… özledim de özledim.

Elbette buraların da güzel yanları yok değil. Ama ülkeme hiç bir yer uymaz. İnsanımız bile farklı: Yardımsever, cömert, misafirperver.. Yani anlayacağınız, Türkiye’mi öyle çok özledim ki tarif etmeme imkan yok.

Teşekkür ederim.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 166. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

11. ETKİNLİK

Benzetme, kişileştirme ve konuşturma sanatlarına yönelik aşağıda verilen yönergeleri uygulayınız.

“Vatan, bir ana kucağı gibi sıcak ve güvenliydi.” cümlesinde “vatan”, “ana kucağı’na benzetilmiştir. Böylece cümlede “benzetme sanatı” yapılmıştır. Siz de benzetme sanatının kullanıldığı bir cümle yazınız.

Cevap: Sicim gibi yağmur yağıyordu.

“Kollarını açarak bize gülümsedi yurdumuz.” cümlesinde insana ait özelliklerden “kollarını açmak” ve “gülümsemek” eylemleri cansız bir varlık olan “yurt” için kullanılmıştır. Böylece “yurt” kişileştirilerek “kişileştirme sanatı” yapılmıştır. Siz de kişileştirme sanatının kullanıldığı bir cümle yazınız.

Cevap: Babamın arabasını öyle güzel yıkadım ki yüzüme gülümsedi.

Vatan toprağı ‘Gururla taşıyın bayrağımı, asla bırakmayın!’ diye fısıldıyordu.” cümlesinde insan dışı bir varlık olan “vatan toprağı” konuşturulmuştur. Böylece cümlede “konuşturma sanatı” yapılmıştır. Siz de konuşturma sanatının kullanıldığı bir cümle yazınız.

Cevap: Karga, kediyi  görünce “Hadi birlikte gezelim,” dedi.

Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz. Metni dinlerken söz sanatlarından benzetme, kişileştirme ve konuşturmanın geçtiği cümleleri belirleyerek aşağıdaki alanlara yazınız.

Cevap:

Anadolu bir halı gibi sarılır önümüze. (benzetme)

Bu topraklar baharın gelişle bir gelin gibi süslenirken duygularını coşturur insanın. ( Kişileştirme-benzetme)

Dağlar, sanki yüzyıllardır süregelen bir hikayenin anlatıcısı gibi gururla, onurla, mutlulukla dimdik durur ovaların baş ucunda. (kişileştirme-benzetme)

Ovalar bereketin simgesi olarak seslenir dağlara: “Bereket benim!” diye. (konuşturma-kişileştirme)

Nehirler yaşamın kaynağı olarak coşkulu bir şekilde akıp sular bu toprakları.(kişileştirme-benzetme)

Anadolu toprağı bereket ve zenginlikle işlenmiş bir tablo gibi göz kamaştırır. (benzetme)

Her biri bir ozan gibi kah mutluluklarını kah üzüntülerini en içten duygularla dile getirirler türkülerle, destanlarla. (benzetme)

Anadolu, sadece bir coğrafya değil yaşamın kalp atışlarının en çok hissedildiği yerdir aslında.(kişileştirme)

12. ETKİNLİK

Bu topraklarda yaşayan bin yıllık bir çınar ağacı olduğunuzu hayal edin. Vatan toprağı üzerinde yaşanan her olaya şahit oldunuz. Söz sanatlarından ve temada öğrendiğiniz söz varlıklarından yararlanarak çınar ağacının bu konuyla ilgili duygularını aşağıdaki cümleden hareketle defterinize yazınız.

Merhaba arkadaşlar, ben Bursa’da bin yıldır yaşayan bir çınarım…

Cevap:

Merhaba arkadaşlar, ben Bursa’da bin yıldır yaşayan bir çınarım. Bu yaşıma kadar neler gördüm neler? sizlere bunu anlatmaya kalksam en az bin yıl daha gerekir. Ben küçük bir fidanken Bursa küçücük yemyeşil bir yerdi. Sonra Bursa’nın Osmanlı Devletine başkent olduğunu gördüm. Çok sevindim. Bursa benim yurdum olduğu için burayı çok seviyorum. Bursa şehri büyüdükçe büyüdü, tabi ben de büyüdüm. Burası artık kocaman bir yer.


5. Sınıf Türkçe (1.Ders Kitabı) 167. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

13. ETKİNLİK

Metinden hareketle Alper Gezeravcı’ya ait tanıtım kartını doldurunuz.

Alper Gezeravcı 1979da Mersin’in Silifke ilçesinde dünyaya geldi. 2001de İstanbul Hava Harp Okulunda Elektronik Mühendisliğinde lisans eğitimini tamamladıktan sonra Amerika’da Hava Kuvvetleri Teknoloji Enstitüsünde yüksek lisans yapmıştır. Gezeravcı, 2024 yılında uzaya giden ilk Türk vatandaşı olarak tarihe geçmiştir. Uzay araştırmalarıyla ilgili olarak ülkemizin üniversite ve araştırma kurumlarının hazırlamış olduğu 13 farklı deneyi uzay ortamında gerçekleştirmiştir. Alper Gezeravcı’nın uzay ortamında gerçekleştirdiği deneylerin verileri ülkemiz ve dünyamızın geleceğine ışık tutacaktır.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 167 cevapları 1. kitap meb yayınları

Okuduğunuz Türkiye şiirinin şairi ile Alper Gezeravcı’nın ortak özelliklerini belirleyiniz.

Cevap: İkisi de vatanını çok sevmektedir. İkisi de üniversite bitirmiştir.  İkisi de vatanı için hizmet etmiştir.

Belirlediğiniz özelliklerden hareketle Atatürk’ün “Vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır.” sözünü açıklayan bir metni defterinize yazınız.

Cevap:

“Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır.”

Atatürk’ün bu sözü, vatan sevgisinin yalnızca duygusal bir bağlılıkla değil, aynı zamanda sorumlulukla da ilgili olduğunu anlatır. Bir insan, vatanına olan sevgisini sadece sözlerle değil, aynı zamanda yaptığı işler ve yerine getirdiği görevlerle de gösterir. Her birey, bulunduğu alanda, işinde, okulunda ya da toplumda en iyi şekilde çalışarak ülkesine hizmet eder. Bu da vatan sevgisinin gerçek bir ifadesidir.

Vatanını seven bir insan, toplumuna katkı sağlamak için elinden geleni yapar, sorumluluklarını yerine getirir ve bu şekilde toplumun daha güçlü, daha gelişmiş ve daha mutlu olmasına yardımcı olur. Örneğin, bir öğretmen öğrencilerine en iyi eğitimi verir, bir doktor hastalarına en iyi hizmeti sunar, bir işçi görevini titizlikle yerine getirir ve bir öğrenci derslerine iyi çalışarak geleceğe katkı sağlar.

Vatan sevgisi, sadece bayramlarda, milli günlerde söylemlerle değil, her gün işimize gösterdiğimiz özenle, çevremize ve toplumumuza duyduğumuz saygı ve sorumlulukla gerçek olur. Bu nedenle, vatanını en çok seven, görevini en iyi şekilde yerine getiren kişidir.

BU GÖREV BİZİM

“Bir musibet bin nasihatten iyidir.” ve “Öfkeyle kalkan zararla oturur.” atasözlerinin anlamlarını araştırınız.

Cevap:

Bir musibet bin nasihatten iyidir: Yaşanan olaylar, öğütlerden çok daha etkilidir.

Öfkeyle kalkan zararla oturur: Öfkesine kapılarak iş gören sonunda güç duruma düşer.

 


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

16.12.2024, 20:20
can
Yönetici
Mesaj Sayısı: 608
Konu Sayısı: 567

Anadolu’nun “Türkiye” olarak adlandırılmasının nedenleri de oldukça ilginç. Türklerin Anadolu’yu fethetmeleri ve burada hakimiyet kurmaları, bu ismin kullanılmasına neden olmuş olabilir.

HIZLI CEVAP YAZ

Forum DirilişYasal Uyarı
İçerik Bilgisi
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.