18 Aralık 2024, 20:40
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe 2. Ders Kitabı Cevapları (Sayfa 22-29 Arası)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 22-23-24-25-26-27-28-29 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

4. Tema Geleneklerimiz: Bugün Bayram” İzleme Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26-27-28-29 Cevapları (Bugün Bayram)



5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 22. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

KEŞİF YOLCULUĞU

Ülkemizde kutlanan dinî bayramları söyleyiniz.

Cevap: Ülkemizde kutlanan dini bayramlar Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı’dır.



Dinî bayramlarda büyüklerinizi ziyaret eder misiniz? Ziyaret ettiğinizde büyükleriniz sizi nasıl karşılarlar?

Cevap: Dini bayramlarda büyüklerimizi ziyaret ederiz. Büyüklerin ellerinden öper bayramlarını kutlarız. Onlar da bize harçlıklar verir, çeşitli ikramlarda bulunurlar, bizleri güler yüzle ve mutlu şekilde karşılarlar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 23. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

1. ETKİNLİK

“Bugün Bayram” adlı çizgi filmin anahtar kelimelerini belirleyerek aşağıya yazınız.



Cevap:

Belirlediğiniz anahtar kelimelerin size çağrıştırdığı kelimeleri aşağıya yazınız.

Cevap:



Bayramlık: Yeni kıyafetler, ayakkabılar

Bayramlaşmak: El öpmek, ikramlık

Bayram: Mutluluk, neşe, akrabaları ziyaret, şeker ikramı

Bayram harçlığı: Para, oyun, eğlence



Şeker: Bayram, el öpmek

El öpmek: Harçlık

Ziyaret: Akraba, ikram, şeker

2. ETKİNLİK



Aşağıdaki soruları izlediğiniz filmden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Mahalledeki çocuklar bayramlıklarını görünce ne yapmışlardır?

Cevap: Çok şaşırmışlar, çünkü kıyafetler oldukça küçüktür.

Kâmil’in, kıyafetleri değiştirme fikri neden kabul edilmemiştir?



Cevap: Basri amca üzülmesin diye değiştirme fikrini kabul etmemişler.

Çocuklar Basri amcadan neden kaçmaktadır?

Cevap: Basri amcanın aldığı bayramlıkları giyemedikleri için, Basri amca üzülmesin diye kaçmaktadırlar.

Hayri, Sadettin Ustaya şeker ikramını hatırlatmak için neler söylemektedir?



Cevap: O çaylar şekerli mi diye soruyor, bebek için çok şeker diyor, ben şurada şekerleme yapsam diyor.

Çocuklar Basri amcaya yakalanınca yüzlerinde nasıl bir ifade belirmiştir? Bu durumda neler hissetmiş olabilirler?

Cevap: Utangaç bir ifade takınıyorlar. Basri amcanın yanlış anlayacağını düşünmüş olabilirler.

Bayramlar, insanlar arası ilişkileri nasıl güçlendirir? örneklerle açıklayınız.



Cevap: Bayramlar insanlar arasındaki bağları güçlendirir. Küs olanlar barışırlar. Akraba ve komşu ziyaretleri yapılır. Aralarında soğukluk bulunanlar samimi olurlar. Herkes birbirine hal hatır sorar ve birlik ve beraberlik duyguları artar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 24. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

3. ETKİNLİK

İzlediğiniz filmde geçen kalıplaşmış ifadelerden biri ve bunun hangi durumlarda kullanıldığı aşağıda verilmiştir. Siz de benzer ifadeleri izlediğiniz filmden bularak örnekteki gibi yazınız. Gerekirse öğretmeninizden filmi tekrar izletmesini isteyiniz.

Cevap:

Ayağınıza sağlık: Eve gelen misafiri karşılarken ve uğurlarken kullanılır.

İyi bayramlar: Bayramlarda insanların bayramın iyi geçmesi için temenni sözü olarak kullanılır ve bayramlaşma ifadesidir.

El öpenleriniz çok olsun: Büyüklerin eli öpülünce büyükler küçüklere dua anlamında kullanır.

Bayramın mübarek olsun: Bayramlaşma sırasında kullanılır.

Hoş geldiniz: Misafir gelince ev sahibi tarafından kullanılır.

Aşağıda verilen diyalogları uygun kalıplaşmış ifadelerle örnekteki gibi tamamlayınız. Boşta kalan kalıplaşmış ifade için bir diyalog yazınız.

Elçiye zeval olmaz.-Güle güle oturun.-Geçmiş olsun-Su gibi aziz ol.-Gözünüz aydın.-Eline sağlık.

Cevap:


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 25. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

4. ETKİNLİK

“Bu Görev Bizim” bölümünde bayram gelenekleriyle ilgili araştırmanızı arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırmanıza yeniden başlayacak olsaydınız kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek ya da korumak isterdiniz? Söyleyiniz.

Cevap:

Ramazan Bayramı Gelenekleri:

Ramazan Bayramı, Müslümanların oruç tutarak geçirdiği Ramazan ayının bitimini kutlamak için yapılan bayramdır. Bayram sabahı, insanların camilerde toplanarak bayram namazını kılmaları en önemli gelenektendir. Namaz, genellikle sabah erken saatlerde kılınır ve sonrasında insanlar birbirlerine bayramlaşır. Bayramda büyükler, özellikle anneanneler, babaanneler, dedeler, akrabalar ve yaşlılar ziyaret edilir. Bayramlaşmak için evlerine gidilir, eller öpülür ve dualar istenir. Bayramda, tatlılar, özellikle şeker, baklava ve kurabiye gibi tatlılar misafirlere ikram edilir. Lokum ve çikolata da ikramlar arasındadır. Küçük çocuklara bayramda harçlık verilmesi geleneksel bir uygulamadır. Bu, çocukların bayramı neşeyle geçirmelerini sağlar. Bayramda insanlar birbirlerini ziyaret ederek “Bayramınız mübarek olsun” diyerek bayramlaşır. Bu, bir tür sosyal bağları güçlendiren ve dostlukları pekiştiren bir gelenektir.

Kurban Bayramı Gelenekleri:

Bu bayram adını kurban kesildiği için almıştır. Bayramın ilk gününde, sağlıklı ve yeterli maddi durumu olanlar kurbanlık hayvanlarını keserler. Kurban edilen hayvanın eti fakirlerle paylaşılır. Bayramda insanlar yakınlarını ziyaret eder, kurban etinden ikram eder ve bayramlaşır. Ayrıca hastalar, yaşlılar ve yalnız yaşayanlar da unutulmaz. Kurban etlerinin fakirlere ve ihtiyaç sahiplerine dağıtılması, bayramın en önemli geleneklerinden biridir. İnsanlar, yoksullara gıda yardımı yaparak bayramın manevi anlamını güçlendirir. Bayramda yeni kıyafetler giymek de bir gelenektir. Özellikle çocuklar, yeni giysilerle bayramı kutlarlar.

İzlediğiniz filmden alınan aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde bayram geleneklerinden hangilerine yer verilmiştir? Görsellerin altına yazınız.

Cevap:

5. ETKİNLİK

İzlediğiniz filmdeki karşılaştırılabilir unsurlar aşağıda verilmiştir. Karşılaştırma yapacağınız unsurlardan birini seçerek işaretleyiniz.

Cevap:


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

6. ETKİNLİK

Filmi tekrar izleyiniz. İzleme sırasında filmde geçen olayları önemli ve önemsiz olarak sınıflandırıp aşağıdaki alanlara yazınız.

Cevap:

Önemli olaylar:

Basri amcanın aldığı bayramlıkların küçük olmaları.
Çocukların Basri amcadan sürekli kaçıp görünmemek istemeleri.
Ninenin Basri amcaya çocukların terasta olabileceklerini söylemeleri.
Basri amcanın çocukları görmesi, çocukların utanması.
Çocukların bayramlıkları ihtiyacı olanlara vermeyi istemeleri.

Önemsiz olaylar:

Çocuğun ayakkabısını temizlemesi.
Çocukların parkta bayramlaşmaları
Basri amcanın şeker almayı unuttuğunu sanıp şeker alabileceği açık bir yer araması
Çocukların Sadettin Usta’nın yanına gitmeleri
Hayri’nin Sadettin Usta’nın orada şeker ikramını hatırlatmaya çalışması
Çocukların nineyle bayramlaşmaları
Çocukların terasta bayramlaşma töreni yapması.
Basri amcanın, nineden ödünç şeker istemesi.

İzlediğiniz filmi olay akışına göre kendi cümlelerinizle özetleyiniz.

Cevap: Basri amca bayramda çocuklara kıyafet alması ama poşetler karıştığı için kıyafetlerin çok küçük olması. Çocuklar kıyafetler kendilerine olmadığı için Basri amcadan saklanmaları. Çocuklar Sadettin Usta ve nineyle bayramlaşırlar. Çocuklar ninenin yanındayken Basri amca gelir, çocuklar saklanmak amacı ile terasa çıkar. Basri amca ve nine terasa çıkarlar ve çocukları bulurlar. Çocuklar Basri amcayı görünce başlarını öne eğer ve utanırlar. Poşetlerin karıştığı anlaşılınca kıyafetleri ihtiyaç sahibi çocuklara vermeyi teklif ederler.

Karekodu okutarak “Karagöz ve Hacivat” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

Cevap: Etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamladım.

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.

Hayri: Bayramlar artık eskisi gibi kutlanmıyor. Teknolojik gelişmelerle birlikte bayramlar da eski önemini kaybetti. İnsanların farklı şehirlerde yaşayan akrabalarını ziyaret etmeleri günler, aylar sürüyor. Eskiden çocuklar kapı kapı dolaşıp şeker toplardı. Şimdi ise bu gelenekler yavaş yavaş kayboluyor.

Okuduğunuz paragrafla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Hayri’nin günümüzdeki bayramlarla ilgili görüşü nedir? Söyleyiniz.

Cevap: Hayri, günümüzde bayramların eskisi gibi kutlanmadığını, teknolojik gelişmelerle birlikte bayramların eski önemini kaybettiğini söylüyor.

Hayri bu görüşünü desteklemek için hangi açıklamaları yapmıştır? Söyleyiniz.

Cevap: Çocukların eskiden kapı kapı dolaşıp şeker topladığını, insanların akrabalarını ziyaret etmelerinin çok uzun zamanlar aldığını söyleyerek bu görüşünü desteklemektedir.

Hayri’nin bu görüşüne katılıp katılmadığınıza karar veriniz. Kendi görüşünüzü nedenleriyle yazınız.

Cevap: Katılıyorum, çünkü insanlar bayramı sadece tatil olarak görmeye başladılar. Akraba ve komşu ziyaretleri çok azaldı. Kimse evden çıkmak da istemiyor.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 27. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

8. ETKİNLİK

Bir betimleme yaparken sadece isimleri kullanmak bizim için yeterli olur mu? Niçin?

Cevap: Yeterli olmaz. Çünkü isimlerin özelliklerini de kullanmak gerekir.

Farklı çiçeklerle dolu bir bahçeye girdiğinizi düşünün. Bahçedeki çiçeklerin birbirinden farkını nasıl ifade edersiniz?

Cevap: Çiçeklerin renklerini, kokularını ve şekillerini ifade ederek farklarını söyleyebilirim.

Yukarıda görselde yer alan varlıkların isimlerini yazınız.

Cevap: Çocuk, pantolon, pijama, saksı, çiçek, ütü masası, çerçeve, resim, kase, yatak.

Yazdığınız isimlere niteleyici kelimeler ekleyerek betimleyici bir paragraf yazınız.

Cevap: Mavi beyaz çizgili pijama giyen sarı saçlı, iri yapılı çocuk elindeki küçük pantolona bakıp kendisine olup olmayacağını düşünüyordu. Kahverengi saksıdaki yeşil yapraklı çiçek daha yeni filizlenmişti. Çocuk bir süre düşündükten sonra ahşap başlıklı yatağına yattı ve uyudu.

Karekodu okutarak “Doğrusunu Yakala” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

Cevap: Etkinliği tamamladım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 28. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

9. ETKİNLİK

Dinî bayramlarımızla “istasyon tekniği” ve yönergeler doğrultusunda aşağıdaki etkinliği yapınız.

Sınıfınızda beş ayrı istasyon oluşturunuz.
Her istasyon için bir gözlemci seçiniz.
İstasyonlara yapılacak çalışma için kâğıt, kalem, boya kalemleri, resim kâğıdı gibi malzemeler koyunuz.
Öğretmeninizin belirleyeceği süre zarfında istasyonlarda yapılan çalışmaya katkıda bulununuz. Süreniz bittiğinde diğer istasyona geçiniz.
Çalışmalara katkıda bulunurken anı, gözlem ve deneyimlerinizden de yararlanınız.
Çalışmalar sona erdiğinde her istasyonda yapılan çalışmaların sunumunu izleyiniz.

İstasyonlarda ne yapacaksınız?
“Bilgi İstasyonunda dinî bayramlarla ilgili bildiklerinizi yazınız. “Şiir İstasyonunda kâğıda bir dörtlük de siz ekleyiniz.
“Hikâye İstasyonunda bir önceki arkadaşınızın bıraktığı yerden hikâyeyi devam ettiriniz.
“Slogan İstasyonunda dinî bayramlarımızla ilgili çarpıcı, kısa sloganlar yazınız.
“Resim İstasyonunda yapılan resme siz de eklemeler yapınız.

Çalışmanızı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz. Güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde öğretmeninizin geri bildirimleriyle geliştirmeye çalışınız.

Cevap:


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 29. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Ders Kitabı)

10. ETKİNLİK

Karşılaştırma yapmak üzere izlediğiniz videodaki çocuk kahramanların isimlerini belirleyiniz.

Cevap: Kamil, Akın, Hayri, Mert.

Çocuk kahramanların benzer kişilik özelliklerini tabloya yazınız.

Çocuk kahramanları birbirinden ayıran fiziksel özellikleri tabloya yazınız.

Cevap:

Çocuk kahramanların benzerlik ve farklılıklarından hareketle bir konuşma hazırlayınız.

Cevap: Her insanın farklı özellikleri olduğu gibi bir birlerine benzeyen özellikleri de vardır. Fiziksel özellikler gibi karakter özellikleri de benzeyebilir ya da ayrışabilir. Çocuk kahramanların da benzeyen ve ayrışan özellikleri vardır. Bu özellikler sayesinde film daha çekici ve komik olmaktadır. Bu özelliklerin hepsi insanlara değer katan özelliklerdir.

BU GÖREV BİZİM

Türk kültüründe misafirliğin yeri ve önemi” hakkında bir araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgilerle sınıfta arkadaşlarınıza sunmak üzere bir konuşma planlayınız. Planınıza uygun konuşma metni hazırlayınız. Konuyu daha anlaşılır kılmak için çeşitli görsellerle konuşmanızın içeriğini zenginleştiriniz. Bu tür konuşmaları insanların nasıl yaptığına dair genel ağdan örnekler izleyiniz. Hazırladığınız konuşmayı anne, baba, kardeş gibi aile bireylerinizin karşısında prova ediniz.

Cevap:

Türk Kültüründe Misafirliğin Yeri ve Önemi:

Sevgili Arkadaşlar,

Bugün size Türk kültüründe misafirliğin yeri ve öneminden bahsedeceğim. Misafirlik, bizim kültürümüzde çok özel bir anlam taşır. Türk halkı, misafiri evine konuk olarak ağırlamaktan büyük mutluluk duyar. Misafirlik, sadece bir gelenek değil, aynı zamanda insanları birbirine yakınlaştıran, dostluğu pekiştiren bir davranıştır.

Türkler, misafirini en iyi şekilde ağırlamak için ellerinden geleni yaparlar. Ev sahibi, misafirine yemekler sunar, ona rahat bir ortam sağlar. Misafire, evin en güzel köşesi verilerek, her ihtiyacının karşılanması sağlanır. Misafirlik, aynı zamanda saygının ve hoşgörünün bir göstergesidir. Bir insanın evine misafir gitmek, ona değer vermek ve onu onurlandırmak anlamına gelir.

Türk kültüründe misafirperverlik, insanlara yardım etme ve onları mutlu etme duygusuyla birleşir. Misafire en iyi şekilde davranmak, hem ev sahibinin büyüklüğünü hem de misafire olan saygısını gösterir. Bu yüzden, Türkler misafirini evine davet etmekten gurur duyarlar. Misafirlik, hem ev sahibine hem de misafire huzur ve mutluluk getirir.

 


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Forum DirilişYasal Uyarı
İçerik Bilgisi
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.