15 Ekim 2024, 17:53
Mehmet Akif
Yönetici

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Cevapları Sayfa 82-83-84-85-86 MEB Yayınları

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 82-83-84-85-86 MEB Yayınları (1. Kitap)” en güncel cevaplarını sizler için hazırladık.

Ülkemize Komşu Devletler Cevapları (1)

Ülkemize Komşu Devletler Cevapları (2) burada


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 82 (1. Kitap) MEB Yayınları

İstiklal marşı ve mehmet akif ersoy

Metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Vatan topraklarının işgal edilmesi üzerine, düşmanlara karşı Millî Mücadele’yi başlattığımız yıllardı. Genel Kurmay Başkanı İsmet Paşa, cephedeki askerlerin moralini yükseltip millî duygularını güçlendirecek bir ulusal marşın hazırlanmasını istiyordu. Bunun üzerine dönemin Millî Eğitim Bakanlığı milletimizin başlattığı mücadeleyi dile getirecek, bu kutsal savaşta gösterilen kahramanlıkları destanlaştıracak bir marşın yazılması için yarışma düzenledi. Yarışmayı kazanacak kişiye büyük bir para ödülü verileceği ilan edildi. Yarışmaya 724 şiir katıldı. Yapılan değerlendirmede bu şiirlerin milletin düşünce ve hislerini dile getirecek özelliklere sahip olmadığı görüldü. Mehmet Akif (Görsel 2.39), millî marşın parayla yazılamayacağını belirterek yarışmaya katılmamıştı. Dönemin Millî Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi, Balıkesir Milletvekili Hasan Basri’den Akif’i marşı yazmaya ikna etmesini rica etti. Mehmet Akif, para karşılığı olmaksızın marşı yazmayı kabul etti. Vatan şairimiz Mehmet Akif, Millî Mücadele’nin ümit ve iman duygularını, heyecanını en güzel şekilde yansıtan İstiklâl Marşı’nı 17 Şubat 1921’de Ankara’da yazmıştı. 1 Mart 1921’de TBMM toplantısının ikinci oturumunda Balıkesir Milletvekili Hasan Basri Bey marşın Hamdullah Suphi tarafından okunması için teklif verdi. Teklifin kabul edilmesi üzerine Hamdullah Suphi kürsüye gelerek marşı okumaya başladı..
“Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.”
Marş o kadar beğenildi ki milletvekilleri tarafından ayakta alkışlandı. TBMM‘nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda millî şair Mehmet Akif’in bu şiiri İstiklâl Marşı olarak resmen kabul edildi. İstiklâl Marşı; o günden sonra resmî törenlerde, okullarda ve daha birçok yerde aynı heyecanla okunmaktadır. Ay yıldızlı bayrağımız vatan semalarında dalgalandıkça İstiklâl Marşı’mız da okunmaya devam edecektir.
Mehmet Akif, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı günleri şöyle anlatmaktadır: “O günler, ne samimi ne heyecanlı günlerdi. O şiir, milletin o günkü heyecanının ifadesidir. Bin bir facia karşısında bunalan milletimizin ıstıraplar içinde kurtuluş dakikalarını beklediği bir zamanda yazılan o marş, o günlerin kıymetli bir hatırasıdır. O şiir bir daha yazılamaz. Bunu yazabilmek için o günleri görmek, yaşamak lazım. O şiir benim değil milletimindir. Benim millete karşı en büyük hediyem budur.” Ayrıca yeni bir İstiklâl Marşı yazılmasından



Ulusal bir marş yazımına ihtiyaç duyulmasının nedeni nedir?

Cevap: Milli Mücadele yıllarında Genel Kurmay Başkanı İsmet Paşa, cephedeki askerlerin moralini yükseltip, milli duygularını güçlendirecek bir ulusal marşın yazılmasını istiyordu.

İstiklâl Marşı’nı okuduğunuzda neler hissediyorsunuz?



Cevap: İstiklal Marşı’nı okuduğum zaman kendimi gururlu ve güçlü hissediyorum. Aklıma vatanım, şehitlerimiz ve Atatürk geliyor. Bu vatan için verilen mücadele ve fedakarlıkları düşünüyorum.

Bu metne en uygun başlık ne olabilir?

Cevap: Bağımsızlık Simgesi İstiklal Marşı

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 83 (1. Kitap) MEB Yayınları

Örnek olayı okuyunuz ve soruları cevaplayınız.



Mustafa Kemal Atatürk, bayrak konusunda çok duyarlı bir komutan ve devlet adamı idi. İzmir’in kurtuluşu sonrası 10 Eylül 1922’de İzmir’e ulaştığında İzmirlilerin bir sürprizi ile karşılaştı (Görsel 2.40). Karşıyaka’da kendisi için bir ev ve bu eve ulaşması için çiçek buketi gibi görünen bir de otomobil hazırlanmıştı. Karşıyaka’ya yolculuk başlamış, İzmir’in işgali sonrası Kral Konstantin’in (Kıral Konstantin) de konakladığı Beyaz Köşk’e doğru yola çıkılmıştı. Konvoy, Köşk’ün önünde durdu. Mustafa Kemal otomobilden indi. Köşk’ün merdivenlerinden çıktı ve birden durdu. Biraz önce gülücükler dağıtan Mustafa Kemal sert bir tavırla sordu:
– Bu nedir?
Orta yaşlı bir kadın cevap verdi:
– Yunan bayrağı Paşa’m! Bu eve yerleşen Yunan Kralı Konstantin; buraya ilk geldiğinde, bu taşlığa serilen Türk bayrağını çiğneyerek geçmişti.
– Hata etmiş. Ben bu hatayı tekrar edemem. Bayrak milletin şerefidir. Ne olursa olsun, yerlere serilmez ve çiğnenmez. Kaldırınız!
Yunan bayrağı yerden kaldırıldı ve Gazi Paşa Köşk’e girdi. Mustafa Kemal’in bu davranışı dünyanın birçok yerinde baş haber oldu.

Yukarıda verilen örnek olayda vurgusu yapılan bağımsızlık sembolü nedir? Söyleyiniz. Mustafa Kemal’in bu konudaki davranışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Yukarıda verilen örnek olayda vurgusu yapılan bağımsızlık sembolü bayraktır. Mustafa Kemal sadece kendi bayrağımıza değil, tüm ülkelerin bayraklarına saygı göstermiştir. Onun bu davranışı çok onurlu bir davranıştır. Bize yapılmasını istemediğimiz durumu biz de başkalarına yapmamalıyız.

Örnek olaydan hareketle bayrak bir millet için ne ifade etmektedir? Düşüncelerinizi açıklayınız.



Cevap: Bayrak bir milletin bağımsızlık sembolüdür. Her ülkenin bayrağı, o ülke milleti için değerlidir. Bizim Türk Bayrağımız, rengiyle, üstendeki ay ve yıldızı ile göklerde dalgalanması bizim bağımsız olduğumuzu göstermektedir. Bu bayrak için sayısız şehit vermişiz. Vatanımızın simgesi, özgürlüğümüzün simgesi bayrağımızdır.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 84 (1. Kitap) MEB Yayınları

Ülkemizle kara sınırı olan komşu devletler ile ilgili araştırmanızda ulaştığınız yazılı, görsel veya dijital kaynaklarınızı yazınız.

Cevap:
Türkiye’nin, 8 adet sınır komşusu bulunmaktadır. Doğu Trakya’da Yunanistan ve Bulgaristan, Kuzeydoğu Anadolu’da Gürcistan, Doğu Anadolu’da Ermenistan, İran ve Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti, Güneydoğu Anadolu’da ise Irak ve Suriye, Türkiye Cumhuriyeti’nin komşularıdır.

Kaynak: haberturk.com



5. sınıf sosyal bilgiler 84. sayfa cevapları meb yayınları 1. kitap

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 85 (1. Kitap) MEB Yayınları

Ulaştığınız kaynaklardan kara sınırımız olan komşu devletler ile ilgili verilen bilgi kartlarını doldurunuz.

Cevap:

5. sınıf sosyal bilgiler 85. sayfa cevapları meb yayınları 1. kitap



5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 86 (1. Kitap) MEB Yayınları

Ulaştığınız kaynaklardan kara sınırımız olan komşu devletlerin bağımsızlık sembolleri ile ilgili verilen bilgi kartlarını doldurunuz. Bilgi kartlarındaki “Devletin Bayrağı” bölümlerine ilgili bayrak numarasını yazınız.

Cevap:

5. sınıf sosyal bilgiler 86. sayfa cevapları meb yayınları 1. kitap

 



Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Sayfa Cevapları 70-71-73-74-75-76-77-81 MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.