20 Eylül 2022, 23:47 |
5. Sınıf Fen Bilimleri Ada Yayınları Ders Kitabı Cevapları5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay Sayfa 21, 22 Güneş,Dünya ve Ay hareketleri etkinlik cevaplarıİçindekiler
Sayfa 21 Cevap: Güneş, Dünya ve Ay bir uyum içinde birlikte hareket etmektedirler. Dünya kendi çevresinde dolanırken Güneşin etrafında da döner. Ayda hem dünyanın hemde dünya ile birlikte Güneşin etrafında dönerler. 2. ETKİNLİK Kullanacaklarımız: tebeşir, el feneri. Soruları Cevaplayalım Ay, Dünya etrafında dolanırken kendi etrafında hangi hareketi yapar? Cevap: Ay, Dünyanın etrafında dönerken aynı zamanda da kendi etrafında döner. Bu etkinlikte Ay ve Dünya’nın kaç tür hareketini belirlediniz? Bu hareketler nelerdir? Cevap: Ay, üç tür hareketi vardır. Kendi etrafında Dünyanın etrafında ve Güneşin etrafında dönmektedir. Ay’ın hareketlerini Dünya’nın hareketlerine benzetebilir misiniz? Sayfa 22 NELER ÖĞRENDİK? 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 2. Ünite Canlıların Dünyası Sayfa 35, 36, 37, 38, 39 Mikroskobik Canlılar Etkinlik CevaplarıSayfa 35 Yandaki görseli inceleyiniz. Bu aracı tanıyor musunuz? Cevap: Görseldeki aracı tanıyorum. Bu arcın adı mikroskoptur. Gözle görülmeyen canlıları görmeye yarar. Sayfa 36 1. ETKİNLİK Göremediğimiz dünya Soruları Cevaplayalım Sayfa 38 Peki bakteri siz yoğurdu sevdiğiniz için mi sütü yoğurda dönüştürüyor ? Bakteriler başka nerelerde bulunur? Çürükçül bakteriler adını daha önce duymuş muydunuz? Bakteriler günlük hayatta bizi olumsuz yönde etkileyebilir. Örneğin meyveler yıkanmadan yenmeyeceği gibi son tüketim tarihi geçen süt de içilmez. Bu sürede sütü içilmez hale getiren yine bakteriler olabilir mi? Sayfa 39 Besinleri bozan bakteriler zararlı mıdır? Bunları vücudumuza nasıl alırız? 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 2. Ünite Canlıların Dünyası Sayfa 40, 41, 42 Mantarlar Etkinlik CevaplarıSayfa 40 Kırlarda, ormanlık alanlarda gezinti yaparken ağaç diplerinde çok çeşitli mantarlar görmüş olabilirsiniz. Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi ağacın gövdesine tutunmuş olarak yaşayan mantarlara rastladınız mı? Cevap: Evet görmüştüm. Genellikle ormanlık alanlarda görülmektedir. Mantarların hepsi görülebilir mi? Gözünüzle göremediğiniz mantarların da olabileceğini düşünüyor musunuz? Bu mantarları nasıl fark edersiniz? Siz onların sınıflandırmadaki yeri hakkında ne düşünürsünüz? Cevap: Mantarların hepsi çıplak gözle görülmez, bazı mantar türleri mikroskopla görülmektedir. Sınıflandırmadaki yeri uygundur. Mantarlar ılık, karanlık, nemli ve besin bakımından zengin ortamlarda yaşar. Mantarların yaşadıkları başka yerler biliyor musunuz? Cevap: Mantarlar, karanlık ve nemli yerlerde yaşarlar. mantarların yaşadığı başka yer bilmiyorum. Uzun süre açıkta kalan yemeğin üzerindeki mantar küf mantarıdır. Bunlar çıplak gözle görülmeyip mikroskobik mantardır. Sayfa 41 Çürüyen meyvelerin üzerini genellikle yumuşak ipliksi bir yapının sardığını fark ettiniz mi? Cevap: Çürümeye küf ve bakteriler neden olur. Bir dizi kimyasal reaksiyon geçiren meyve kahverengini alır. Bazı hastalıklara mantarların neden olduğunu biliyor muydunuz? Cevap: Bebeklerin ağız etrafında oluşan pamukçukları örnek verebiliriz. Sayfa 42 Severek yediğimiz pastaların, böreklerin ve ekmeğin hamuru nasıl hazırlanıyor? Hamur yapılışını hiç gördünüz mü? Cevap: Evlerde yapılan hamurları gördüm. Mayalama ile hamur istenilen kıvama gelmektedir. Açıkta uzun süre beklemiş yemek, sebze, meyve ve salçaların üzerinde oluşan küfleri görmüşsünüzdür. Bunların renklerini hatırlıyor musunuz? Gördüğünüz küflerin bir mantar çeşidi olduğunu biliyor muydunuz? Cevap: Günlük hayatımızda bu tür şeylerle karşılaşıyoruz. Küflerin de bir mantar çeşidi olduğu öğrendik. 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 2. Ünite Canlıların Dünyası Sayfa 43, 44, 45 Bitkiler Etkinlik CevaplarıSayfa 43 2. Etkinlik: Gezelim, Gözlemleyelim Etkinliği bireysel olarak yapınız. Cevap: Gözlemlediğimiz bitkilerde renk, boyutları ve farklı şekilleri bulunmaktadır. Bitkilerin benzerlikleri Kökleri gövdeleri ve yaprakları vardır. Bitkilerin farklılıkları Bazıları çiçekli bazıları da çiçeksizdir. Yaptığınız etkinlikte bir dedektif gibi çalışıp yakın çevrenizdeki bitkileri gözlemlediniz. Bitkilerin benzerlik gösterdikleri gibi birbirinden farklı oldukları da dikkatinizi çekmiş olmalı. Gözlemlediğiniz bitkilerin hangilerinde çiçek vardı, hangilerinde çiçek yoktu? Cevap: Papatya ve gelincikler çiçekli Sayfa 44 Soruları Cevaplayalım Cevap: Kök, gövde, yaprak, çiçek. Eğrelti otu ve kara yosununda hangi bölümleri göremediniz? Cevap: Çiçek Kullandığınız bitkilerin hangileri için çiçekli, hangileri için çiçeksiz bitki diyebilirsiniz? Cevap: Papatya çiçekli, eğrelti otu çiçeksizdir. Çiçekli ve çiçeksiz bitkilere çevrenizden örnekler veriniz. Çiçekli bitkiler: Papatya, Gül, karanfil, Menekşe ve Hanımeli Çiçeksiz bitkiler: Kara yosunu, Su yosunu, Eğrelti otu ve at kuyruğu 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73. Cevapları “KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME” Etkinlik CevaplarıSayfa 60 Deniz, aşağıdaki etkinlikleri gerçekleştirmek için kuvvet uyguladığının farkındamıdır? Paraşütçü, yere inmeden önce yavaşlamak için paraşütü rüzgâra doğru çevirir. Neden? Sayfa 61 Tekerlek icat edilmeden önce ağır yükler ağaç kütüklerinin üstünde itilerek hareket ettirilirmiş. Sence ilkel insanlar neden böyle düşünmüş olabilirler? Diğer ayakkabılara göre patenle neden daha kolay hareket edersiniz? Sayfa 62 1. Kuvvetin Ölçülmesi Hareketli ve hareketsiz cisimlere kuvvet uygulandığında gerçekleşebilecek durumlar neler olabilir? Aşağıdaki tabloyu inceleyerek hareketli ve hareketsiz cisimlere kuvvet uygulandığında gerçekleşebilecek durumları işaretleyiniz. 1. Etkinlik: Topları Çarpıştıralım Soruları Cevaplayalım • Duran futbol topuna bir kuvvet etki etti mi? Etkileyen kuvvet nasıl ortaya çıktı? Bu kuvvet itme midir, çekme midir? • Yuvarlanan futbol topunu ilk harekete geçiren kuvvet nasıl ortaya çıktı? Bu kuvvet itme midir, çekme midir? Sayfa 64 2. Etkinlik: Kuvveti Ne İle Ölçeriz? Soruları Cevaplayalım • Cisimlerin hepsini aynı dinamometre ile ölçebilir misiniz? Neden? Sayfa 65 3. Etkinlik: Dinamometre Yapımı NELER ÖĞRENDİK Yandaki şekillerde dinamometrelere asılmış cisimler bulunmaktadır. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız. 2. Hangi dinamometre en fazla kuvvet ölçer? Neden? Sayfa 66 2. Sürtünme Kuvveti Aşağıdaki resimleri inceleyiniz ve soruları cevaplandırınız. Çocuğun hızlı bir şekilde kayması için kaydırağın yüzeyi nasıl olmalıdır? Kaleci eldivenlerinin iç yüzeyi neden şekilde görüldüğü gibi pürüzlü olmalıdır? Buzda yürümekte olan çocuğun aniden düşmesinin nedeni nedir? Çocuğun kaya parçasını kolayca itmesi için zemin nasıl olmalıdır? Bazı araçların hareketli aksamının neden yağlanması gerekir? Sayfa 67 4. Etkinlik: Hareketi Zorlaştıran Nedir? • Araba en uzun yolu hangi zemin üzerinde almıştır? Bu zemin üzerinde arabanın daha kolay hareket etmesinin sebebi nedir? 5. Etkinlik: Su İçerisine Bırakılan Silgi Soruları Cevaplayalım Cevap: Suya atılan silginin, şişenin dibine daha geç ulaşmasının sebebi su direncidir. Sudaki cismin hareketini zorlaştıran kuvvet su direncidir. • Su, niteliği bakımından havadan farklı bir ortama mı sahiptir? Neden? Sayfa 71 Sürtünmesiz Bir Yaşam Nasıl Olurdu? Bir patencinin buz üstünde kolayca kaymasının nedeni ne olabilir? Araçların tekerlerinin buzda kaymaması için ne gibi önlemler alınır? Bir paraşütçünün yere güvenle inmesini sağlayan nedir? Eğer sürtünme olmasaydı hayatımızda ne gibi değişiklikler olurdu? Araba tekerlekleri ile fren sistemleri arasındaki sürtünmenin hayatımız için ne kadar önemli olduğunun farkında mısınız? 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 76. Cevapları “KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME” Neler Öğrendik Etkinlik CevaplarıSayfa 76 Cevap: Sürtünme, yaşamınızda bir problemdir 2. Kuvvet, sürtünme kuvveti ve mıknatısla ilgili olarak aşağıda verilen cümleleri okuyarak cümlelerin karşılığı olan ifadeleri “Ben Neyim?” ifadesinin altına yazınız. Ben olmasaydım hareket olmazdı. Cevap: Kuvvet Ben olmasaydım paraşütçüler güvenli bir şekilde yere inemezdi. Cevap: Sürtünme kuvveti Balıkların yüzmesi benim sayemde olur. Cevap: Sürtünme kuvveti Ben olmasaydım frenine bastığın hâlde bisikletini durduramazdın. Cevap: Sürtünme kuvveti Buzlu ve karlı zeminlerde hareketi zorlaştırırım. Cevap: Sürtünme kuvveti Yüzey ile cisim arasında cismin hareketini zorlaştırırım. Cevap: Sürtünme kuvveti Buzdolaplarının kapakları, benim etkimle kapalı tutulur. Cevap: Mıknatıs 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89. Cevapları “MADDE VE DEĞİŞİM” Maddenin Hal Değişimi Etkinlik CevaplarıSayfa 83 Küçükken sıcak çayı içebilmen için büyüklerin ne gibi önlemler alırdı? Neden? Cevap: Sıcak çayın içine soğuk su ekleyerek çayın ılık olmasını sağlarlardı. Fotoğrafta dikkatinizi çeken bir şey var mı? Cevap: Evet var tren raylarının arasında boşluk var. Sayfa 84 Küçük su birikintilerinin kuruduğunu gördüğünüzde suyun nereye gittiğini düşünürsünüz? Cevap: Küçük su birikintileri kuruduğunda suyun buharlaştığını düşünüyorum. Katı bir madde sıvı hâle nasıl dönüşür? Cevap: katı bir madde ısı sayesinde sıvı hale dönüşür. Aşağıdaki fotoğrafı inceleyiniz. Katı yağı sıvı hâle dönüştüren nedir? Isı olabilir mi? Katı maddeyi sıvı hâle, sıvı maddeyi de katı hâle geçirmek için ne gibi önerilerde bulunursunuz? Cevap: Katı maddeyi sıvı hale getiren ısıdır. Sıvı maddeyi de katı hale getirmek için soğutmak gerekir.
Sayfa 85 Deney tüpünde erimesini gözlemlediğiniz mumu, bir iki dakika bekledikten sonra içinde soğuk (oda sıcaklığında) su bulunan beherglasta soğutunuz. Mum donuncaya kadar bu işlemi sürdürürken mumun görünümünü kontrol ediniz. • Mum neden eridi? Cevap: Mum ısıdan dolayı eridi • Mumun donması için ne yaptınız? Cevap: Mumun donması için soğuk suda beklettik. • Mum soğurken ısısında ne tür bir değişiklik olduğunu düşünüyorsunuz? Cevap: Mum soğurken ısısında düşme oldu. Sayfa 86 Resimdeki konuşmalarda dikkatinizi ne çekti? Avucunuza dökülen kolonyanın buharlaşmasının nedeni sizce ne olabilir? Kolonya buharlaşırken senin de ellerin serinler mi? Kolonya buharlaşırken elindeki deriden ısı mı alır yoksa deriye ısı mı verir? Kendinizi dışarıya asılan çamaşır olarak düşününüz. Kururken hangi olayları yaşayacağınızı anlatabilir misiniz? Sayfa 87 Buharlaşan su damlacıkları, gözle görülemeyecek kadar küçüktür. Özdeş tabaklara eşit miktarda su koyunuz. Bu tabaklardan birini doğrudan güneş ışığı alan bir yere, diğerini gölge bir yere yerleştiriniz. Güneş ışığını doğrudan alan tabakta bir süre sonra suyun azaldığını gözlemlersiniz. Bu durumu nasıl açıklarsınız? Soğuk havada soluk alıp verirken ağzından çıkan sıcak ve nemli nefes buhara dönüşür mü? Banyo yaptığınızda her yer buharla kaplanır. Banyo duvarlarının soğuk yüzeylerinde, aynada, camlarda su damlacıklarını Sıvıların ısı alarak buharlaştığını biliyorsunuz. Buhar yoğuşurken alınan ısı ne olur? 88. sayfadaki etkinlikte bu sorunun cevabını bulabilirsiniz. 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 90, 91. Cevapları “MADDE VE DEĞİŞİM” Neler Öğrendik Etkinlik CevaplarıSayfa 90 NELER ÖĞRENDİK? Yağmur yağarken gökyüzü nasıldır? Cevap: Yağmur yağarken gökyüzü bulutlarla doludur. Yağmurdan sonra biriken sulara ne olur? Cevap: Yağmurdan sonra biriken sular güneş ışınları ile buharlaşır. Çamaşırlar kururken çamaşırdaki suya ne olur? Cevap: Çamaşırlar kururken çamaşırdaki sular buharlaşır. Kar ne zaman yağar? Kar topu oynadığınızda elinizdeki eldivenlerin ıslanma sebebi nedir? Cevap: Gökyüzündeki su buharının soğuk hava ile karşılaşması sonucu minik su tanecikleri kristalleşerek kar olarak yeryüzüne düşer. Kar eldivendeki ısıdan dolayı eriyerek eldiveni ıslatır. Sayfa 91 Paragraf Su damlası Cevap: Küçük bir gölde su damlasıydım. Bahar gelince aramıza yeni arkadaşlar gelince dahada büyüdük. Mutlu ve huzurlu bir şekilde ailem ve arkadaşlarımla yaşıyorduk. Daha sonra yaz geldi ve hava çok sıcak oldu. Bir çoğumuz havanın sıcaklığı ile buharlaşarak gökyüzüne doğru ilerlemeye başladık. Yükseldikçe yükseliyorduk. Sonra birden çok soğuyarak donarak katılaşarak yeryüzüne düşmeye başladık.
5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay Sayfa 14, 15, 16 Güneşin Yapısı Ve Özellikleri Etkinlik CevaplarıSayfa 16 İzlenecek Yol Soruları Cevaplayalım NELER ÖĞRENDİK? 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay Sayfa 17, 18, 19, 20 Ayın Yapısı Ve Özellikleri Etkinlik CevaplarıSayfa 17 Ay’ın çok ince bir atmosferi olduğunu biliyorsunuz. Peki Ay’da canlıların yaşayabileceği ortamlar oluşturulabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız. Cevap: Ayda canlıların yaşayabileceği ortam oluşturulamaz. Çünkü Ayda yer çekimi ve oksijen bulunmamaktadır. Ay Güneş ışınlarının bir kısmını alsa da canlıların yaşayabileceği bir ortamın oluşması çok zordur. Sayfa 20 Aşağıdaki şemada ilgili yere Ay’ın ana evrelerinin adlarını yazınız. Altındaki dairelere 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 2. Ünite Canlıların Dünyası Sayfa 31, 32, 33, 34 Canlıların Sınıflandırılması Etkinlik CevaplarıSayfa 30 Bitkileri çiçekli ve çiçeksiz olarak gruplandırabilir miyiz acaba? Cevap: Ayırabiliriz. Çünkü bazı bitkiler çiçekli bazıları da çiçeksizdir. Bu kadar çeşitli olmamızın nedenini biliyor musunuz? Cevap: Bilinen veya bilinmeyen bir çok bitki çeşidi vardır. Biline bitki türleri yaklaşık 400 bindir. Gözle göremediğimiz canlılar da var mıdır? Cevap: Gözle görülmeyen canlılarda vardır. Bunlar, mikroorganizmalar, bakteriler ve amipler olarak örnek verilebilir. Bunlar mercek, mikroskoplar ve bazı gelişmiş cihazlar sayesinde görülebilmektedir. Sayfa 32 Yukarıdaki konuşma hangi canlılar arasında geçiyor? Bu canlıların adlarını söyleyebilir misiniz? Cevap: Ağaç, kuş ve gözle görülmeyen canlı. Ağaç ile kuşun dostluğu gibi sizin de güven duyduğunuz, yardımlaştığınız, her şeyi konuşabildiğiniz dostlarınız, arkadaşlarınız var mı? Bu arkadaşlarınızla neleri paylaşıyorsunuz? Cevap: Benimde güven duyduğu bir kaç arkadaşım var. Onlarla birlikte sevinçlerimizi ve üzüntülerimizi paylaşıyoruz. Yandaki resmi incelediğinizde hangi canlıları görüyorsunuz? Bu canlıların hangileri birbirine benzemektedir? Bu canlılar hangi yönleri ile birbirinden farklıdır? Resimde, yakın çevrenizde göremediğiniz canlılar var mı? Cevap: Burada bir çok canlı görüyoruz. hayvanlar, bitkiler ve gözle görülmeyen canlılar. Bu canlılar renk, yapı, hareket yaşam alanları farklılıklar gösterir. Zürafa ve su aygırı yakın çevremizde göremeyiz. Sayfa 33 Resimde göremediğiniz çok küçük canlıların da olduğunu biliyor musunuz? Resimde gördüğünüz ve göremediğiniz canlıları listeler misiniz? Çevrenizden örnek verdiğiniz canlıların benzerlik ve farklılıkları neler olabilir? Örneğin canlıların hangisinin hareket ettiğini, hangisinin hangi tür besinle beslendiğini söyleyebilir misiniz? Bütün canlıların büyüklüğü vücut şekli aynı mıdır? Cevap: Canlıların bezerlikleri ve farklılıkları vardır. Bazıları hareketli bazıları da hareketsizdir. Canlılarda beslenme türleri de değişiklik gösterir. Canlıları benzerlik ve farklılıklarına göre sınıflandırmak isterseniz nasıl bir sınıflandırma yaparsınız? Sınıflandırmayı yaparken canlıların hangi özelliklerini dikkate aldınız? Canlıları sınıflandırmak ne gibi kolaylıklar sağlayabilir? Sayfa 34 Canlıların genellikle bitki ya da hayvan olduğunu mu düşünürsünüz? Bu iki grup içinde tüm canlılara yer bulabilir misiniz? Böcekler, kurbağalar, gözle göremediğiniz bazı canlılar ve ekmeğin üzerindeki küfleri oluşturanlar hakkında ne düşünürsünüz? Bu canlıları farklı gruplarda incelemek gerekmez mi? Canlıları sınıflandırma 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay Sayfa 25, 26, 27, 28, 29 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI Etkinlik CevaplarıSayfa 25 A. Aşağıdaki cümlelerin başındaki noktalı yerlere cümlelerin ifade ettiği (Y) 1. Ay’ın sürekli değişik yüzünü görürüz. B. Aşağıdaki cümlelerin noktalı yerlerine verilen sözcük veya sözcük 1. Güneş, Dünya ve Ay’ın şekli küre’ye benzer. Sayfa26 C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz. I. Kendi çevresinde döner. B) Yalnız II C) II ve III D) I, II ve III 2. Ay’ın şeklini her zaman aynı göremeyiz. Bunun nedeni aşağıdaki seçeneklerin A) Ay’ın ışık kaynağı olmayışı
3. Yeni aydan başlayarak her gece Ay’ın resmini yapan çocuk, bu resimleri sıralıyor. A) Yeni ay – dolunay – ilk dördün – son dördün 4. Aşağıdaki tabloda bazı bilgiler verilmiştir. Bu bilgilerin doğru (D) ya da yanlış (Y) Aşağıdakilerden hangisi Güneş’in katmanlarından değildir? A) Işık küre B) Taç küre C) Renk küre D) Hava küre Sayfa 27 6. Yukarıdaki gök cisimleriyle ilgili olarak I. 1 numaralı gök cismi hepsinden büyüktür. A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III 7. Ay’ın tam karanlık görüldüğü evreden sonra Ay, hangi evrede görülür? A) İlk dördün B) Yeni ay C) Son dördün D) Dolunay 8. Yukarıdaki şemada numaralı oklarla gösterilen kutulardaki bilgilerden hangisi yanlıştır? Sayfa 28 9.Ay’ın evrelerinin verildiği yukarıdaki şekillerde eşleştirmelerden hangileri doğrudur? 10.Öğretmen:Resmi gördüğünüz evre ile ilgili neler biliyorsunuz Aysu: Yeni ay evresidir Can: Ay’ın en parlak görüldüğü evredir. Berke: İlk dördün evresinden bir hafta sonra görülür. Öğretmenin sorduğu soruya hangi öğrencilerin verdiği cevaplar doğrudur? Sayfa 29 Ç. Aşağıda görselleri verilen Dünya, Güneş ve Ay’ın yanındaki boşluklara Dünya, Güneş ve Ay ile ilgili öğrendiğiniz bilgileri anlatan şiir veya kısa öyküler yazınız. GÜNEŞ Canlıların yaşam kaynağı, Sonsuz ısı sonsuz ışık Güneş doğar canlanır hayat Güneş batar uykuya dalar yaşam
DÜNYA Var olduğumuz gezegen Dağlarıyla denizleriyle Yok etmeyelim ellerimizle Dünya var olsun biz var olalım
AY Aydır dünyamızın uydusu Gökyüzünün ayrı güzelliği Dolunaydır en gösterişlisi Bakmaya doyamadığımız gösterisi
5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık 2. Ünite Canlıların Dünyası Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54. Cevapları “Hayvanlar” Etkinlik CevaplarıSayfa 46 En çok hangi hayvanı seviyorsunuz? Bu hayvan diğer hayvanlara hangi yönlerden benzer? Cevap: Ben en çok köpek seviyorum. Çünkü köpekler insanların sadık bir dostudur. Benzer yönleri dört ayaklıdır. Tüyleri ve kuyruğu bulunmaktadır. Hayvanlarda belirlediğiniz benzerlik ve farklılıklar nelerdir? Cevap: Bir çok hayvan kendine has sesler çıkarır. Hayvanları sınıflandırırken hangi özellikleri göz önüne aldınız? Cevap: Hayvanlara karşı adil davranıyor musunuz? Hayvanlara karşı adil bir muamelenin nasıl olması gerektiğini düşünüyorsunuz? Cevap: hayvanlara karşı adil olmaya çalışıyorum. hayvanların doğal yaşam alanlarının korunması, hayvanların kürkleri veya dişleri için avlanmamasının gerektiğini düşünüyorum. Hayvanları nasıl sınıflandırdınız? Büyükler, küçükler; evcil ya da yabani hayvanlar; suda, karada yaşayanlar; uçan hayvanlar vb. gibi mi? Cevap: Bu sınıflandırma doğru ve bilimsel olmaya bilir. Çünkü bilim adamları hayvanları, gruplandırırken iskelet bulundurma özelliklerine göre onları iki gruba ayırmışlardır. Buna göre vücutlarında kemik ve kıkırdaktan oluşan bir iskelet yapısı bulunan canlıları omurgalı hayvanlar, bulunmayan canlıları ise omurgasız hayvanlar olarak adlandırmışlardır. Karada ve suda yaşayan birçok omurgasız hayvan vardır. Omurgalı hayvanlar en gelişmiş canlı grubudur. Omurgalı hayvanlar; balıklar, kurbağalar, Kemikleriniz olmasaydı vücudunuz nasıl bir şekil alırdı? Bir yere gitmek istediğinizde nasıl hareket ederdiniz? Cevap: Kemiklerimiz olmasaydı, vücudumuz dik durmaz yere yığılırdı. Sürüngenler gibi yerde sürünmek zorunda kalırdık. Sayfa 48 Sürekli suda yaşamak zorunda olan omurgalılar hangileridir? sorusuna cevabınız ne olur? Cevap: Balıklar, yengeçler, Su kaplumbağaları ve deniz anası Balığın vücudunun pullarla kaplı olması hiç dikkatinizi çekti mi? Cevap: Balığın vücudunun pullarla kaplı olmasının nedeni, balığın vücuduna su girmesini engelleyerek iç organlarını korumasıdır. Sayfa 50 Sürüngenler pullu ve sert bir deriye sahiptir. Akciğerleriyle soluk alıp verirler. Sağlam ve kabuklu yumurtalar bırakırlar. Kuluçkaya yatmazlar. Sizce sürüngenlerde yavru bakımı var mı? Cevap: Sürüngenlerde yavru bakımı görülmez. Yumurtalar bulundukları ortamda kendi başlarına büyürler. Kuşların vücutları tüyle kaplıdır. Kanatları uçmalarına yardımcı olur. Bazı kuşlar ise uçamaz deve kuşu, senden daha uzundur. Sinek kuşu ise parmağından daha küçüktür. Hangisi uçamaz? Kuşlar sınıfına girip de uçamayan hangi kuşları biliyorsunuz? Cevap: Penguenler, deve kuşları, karabatak kuşu, tavuk ve horoz Sayfa 51 Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği halde aynı sınıfta yer almayan omurgalı hayvanlar var mıdır? Cevap: Vardır.Yarasanın kanatları olmasına rağmen kuşlar sınıfında olmayıp memeliler sınıfındadır. Sayfa 52 Toprak solucanının şeklini neye benzetirsiniz? Bu canlıların topraktaki hayvan ve bitki kalıntılarıyla beslendiklerini biliyor muydunuz? Cevap: Toprak solucanın şekli oldukça kaygan ve esnek bir yapıya sahiptir. 5. Sınıf Fen bilimleri Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 77, 78, 79, 80, 81 “3. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI” Etkinlik Cevapları77. Sayfa A. Aşağıdaki resimlerde bazı hareket örnekleri verilmiştir. Bu hareketlerin hangilerinde hava direncine, hangilerinde su direncine örnek kuvvetler vardır? Resimlerin altındaki boş bırakılan kısımlara cevaplarınızı yazınız. Cevap: B. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 1. Motor güçleri aynı olmasına karşın bir hovercraftın bir gemiden daha hızlı gitmesinin nedenini açıklayınız. Cevap: Gemiler su direnci ile karşılaşır ve sürtünme daha fazla olur. Hovercraflarda ise sürtünme az olur,daha küçük ve hafiftirler. Bu nedenle sürtünme ve su direncine daha az maruz kalırlar. 2. Aşağıdaki resimlerde harekete karşı koyan kuvvetler nelerdir? Cevap: 78. Sayfa 3. Bavul, valiz gibi araçlara tekerlek takılmasının sürtünmeyle bir ilgisi var mıdır? Cevap: Evet vardır. Tekerlek takılarak sürtünme azalır ve valiz bavul daha kolay taşınır. 4. Bisikletin durmasını sağlayan, frendeki sürtünme kuvvetidir. Frendeki sürtünme kuvvetiyle bisikleti hareket ettiren kuvvetin yönleri nasıldır? Cevap: Sürtünme kuvvetinde cisimlerin yönü değişmez.Bu nedenle bisikletin yönünde değişim olmaz. 5. Banyo süngerini sıktığınızda veya bir yayı, lastiği çektiğinizde uyguladığınız kuvvetin çeşidi hakkında ne söylersiniz? Cevap: Kas kuvveti uygularız. 6. Duran bir topa vurduğunuzda, kuvvetin uygulandığı yönle topun hareket yönü arasında nasıl bir ilişki vardır? Cevap: Doğru bir orantı vardır.Kuvvetin uygulandığı yön ile topun gideceği yön aynı şekildedir. 7. Bir günde yaptığınız işleri düşününüz. Bu işlerde uyguladığınız kuvvetler nelerdir? Cevap: Kas kuvveti, sürtünme kuvveti, yer çekimi kuvveti, itme çekme kuvveti. 8. Yüzeylerin düz ya da pürüzlü oluşu sürtünmeyi nasıl etkiler? Cevap: Düz yüzeylerde sürtünme daha az pürüzlü yüzeylerde sürtünme daha fazla olur. 9. Tekerli patenle düz zeminde daha kolay hareket edilir. Neden? Cevap: Çünkü sürtünme daha az olur. 10. Kış aylarında otomobil tekerleklerine zincir takıldığını görmüşsünüzdür. Sizce bunun sebebi ne olabilir? Cevap: Sürtünmeyi arttırmak ve arabanın kaymasını engellemek için. 79. Sayfa C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz. 1. Sürtünme kuvvetinin, sürtünen yüzeylerin cinsine bağlı olduğunu kanıtlamak isteyen bir öğrenci aşağıdaki hangi deneyi yapmalıdır? Cevap: C 2. I. Uçak Cevap: C 3. Şekildeki kişi, tekerlekli valizini evine taşımak istiyor.En büyük kuvveti hangi yolda uygulaması gerekir? I. Çakıllı yol A) I Cevap: A 80. Sayfa 4. Aşağıdaki bilgilerden hangisi kuvvetin özellikleri arasında yer almaz? A) Dinamometre ile ölçülür. Cevap: B 5. Mine, özdeş küpleri şekildeki I, II ve III numaralı yüzeylerde hareket ettirmek istiyor. Buna göre küplere etkiyen sürtünme kuvvetlerinin büyükten küçüğe doğru sıralanışı nasıldır? A) I > II > III B) I > III > II C) II > III > I D) III > II > I Cevap: C 6. Cevap: A 7. Kuvvet uygulandığında şekli değişen, kuvvet etkisi ortadan kalkınca eski hâline dönen maddeler esnek maddelerdir. Dinamometrelerde esnek maddelerin özelliğinden yararlanılarak geliştirilmiştir. Cevap: C 81. Sayfa Ç. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Doğru olanların numaralarını doğru kutusuna, yanlış olanların numaralarını yanlış kutusuna yazınız. Sürtünme kuvveti harekete aynı yönde etkir. Cevap: Aşağıdaki terimleri, bu terimleri açıklayan cümlelerle eşleştiriniz. Cevap: Bir önceki yazımız olan Su Direncinin Yararlarına ve Zararlarına Örnekler başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |