4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123-124 Cevapları Koza Yayınları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 120. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
HAZIRLIK
1. Bayrağımızın şekli ve renkleri nasıldır?
Cevap: Bayrağımız kırmızı renklidir ve üzerinde beyaz renkte ay ve yıldız bulunur.
2. Bayrağımıza saygınızı nasıl gösteriyorsunuz?
Cevap: Bayrağımızı milli günlerde balkona asıyoruz. Her yerde yüklerde dalgalanmasını sağlıyoruz. Bayrağımızı selamlıyoruz.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 121. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki tabloda okuduğunuz metinden alınan bazı kelimelerin ilk ve son harfleri verilmiştir. Çizgilerin üzerine uygun harfleri yazarak kelimeleri tamamlayınız. Tamamladığınız kelimelerin anlamlarını, şiirde geçtiği dizeden hareketle tahmin ederek yazınız. Tahminlerinizi sözlük anlamlarıyla karşılaştırdıktan sonra kelimeleri cümle içerisinde kullanınız.
Cevap:
BAYRAK Tahminim: Ülkenin bağımsızlığı simgeleyen kumaş. Sözlük Anlamı: Bir milletin, belli bir topluluğun veya bir kuruluşun simgesi olarak kullanılan, renk ve biçimle özelleştirilmiş, genellikle dikdörtgen biçiminde kumaş, sancak.
ULUS Tahminim: Aynı toprakta yaşayan kişiler. Sözlük Anlamı: Millet.
ONUR Tahminim:Şeref duygusu. Sözlük Anlamı:İnsanın kendine karşı duyduğu saygı, şeref, öz saygı, haysiyet, izzetinefis.
VATAN Tahminim:Bir milletin üzerinde yaşadığı ülke. Sözlük Anlamı:Yurt.
HUDUT Tahminim:Belirlenen bölge. Sözlük Anlamı: Sınır.
NÖBET Tahminim:Bir yerde görev için bekleme. Sözlük Anlamı: Sıra ile belirli süre bir yeri bekleme işi.
Cümlelerim:
Her yer bayraklarla süslenmişti.
Bu ulusa her zaman güvenirim.
Umarım gittiği bu yerde onurunu kaybetmez.
Bu vatanı korumak hepimizin görevidir.
Babam hudutta komutan olarak görevlendirildi.
Okuldaki nöbetçilere görev verdim.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 122. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları şiirden hareketle cevaplayınız.
• Şair, şiirde bayrağı nelere benzetiyor?
Cevap:Şair bayrağı bir ulusun kalbine, gözüne ve sevgiye benzetiyor.
• Şiire göre bir ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesinin şartı nedir?
Cevap:Ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesi bayrağın dalgalanmasına bağlıdır.
• Bayrak, hangi durumlarda öfkelenir?
Cevap:Onuruna dokunan olursa öfkelenir.
• Şair, bayrağın öfkesini göstermesini nasıl anlatıyor?
Cevap:“Göklerde şimşek çaktırır.” şeklinde anlatıyor.
• Bayrak, vatanın nöbetini nerede ve nasıl tutar?
Cevap:Bayrak, vatan nöbetini hudutta sevgiyle tutar.
• Şairin, bayrağı kişileştirerek şiirini daha etkileyici hâle getirdiğini söyleyebilir miyiz? Neden?
Cevap:Söyleyebiliriz. Çünkü bayrağı duydu ve düşünceleri olan biri gibi ifade etmiştir. Bu durum bayrağı kendimize daha yakın hissetmemize neden olur.
3. ETKİNLİK
Şiirin ana duygusunu en iyi yansıtan görseli işaretleyiniz.
Cevap:
4. ETKİNLİK
Şiiri okurken hissettiklerinizi aşağıdaki alana yazınız.
Cevap:Şiiri okurken bayrağımızın önemini düşündüm. Bayrağımız devamlı okulun bahçesinde dalgalanıyor. Bu bizim özgür ve bağımsız olduğumuzu gösteriyor. Biz de bayrağımıza selam veriyoruz. Bu bayrak için insanlar canını veriyor. Hepimizin amacı bu bayrağı dalgalandırmak için çalışmak olmalıdır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 123. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
5. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirde altı çizili kelimelere dikkat ediniz.
b. Şiirde altı çizili kelimeler pekiştirmeli kelimelerdir. Kelimelerde pekiştirme, kelimelerin anlamını güçlendirmektir. Bu tür kelimeler aşağıdaki yöntemlerle oluşturulur:
c. “Kıpkırmızı Bayrağım” şiirinde geçen pekiştirmeli kelimeleri ve hangi yöntemle oluşturulduğunu yazınız. Ardından aşağıda verilen kelimeleri de siz pekiştiriniz.
Cevap:
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 124. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
6. ETKİNLİK
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza sununuz. Sunumunuzu yaparken sınıfa getirdiğiniz görselleri uygun yerde kullanmayı unutmayınız. Sunumunuzun ardından kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
7. ETKİNLİK
Türk bayrağı konulu kısa bir şiir yazınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız. Şiirinizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz.
2. Sevdiğiniz türküleri defterinize yazınız. Bu türkülerin, ülkemizde hangi bölgelere ait olduğunu araştırınız.
Cevap: Ormancı türküsü, Temmuz 1946’da Muğla’nın Gevenes Köyü’ndeki (günümüzdeki adı Çaybükü, Muğla) Belen Kahvesi’nde vuku bulan gerçek bir olay üzerine Değirmenci Pisili Tahir Usta tarafından söylenen ve zamanla ünü Türkiye geneline yayılan bir halk türküsüdür.
ORMANCI
Çıktım belen kahvesine Baktım ovaya baktım ovaya Bay Mustafa çağırdı dam oynamaya Ormancı da gelir gelmez Yıkar masayı yıkar masayı Laf anlamaz ormancı çekmiş kafayı Aman ormancı canım ormancı Köyümüze getirdin yoktan bir acıKöyümüzün suları hoştur içmeye İçinde köprüsü var gelip geçmeye Yârimi vurdular bir hiç hiçine Yazık ettin ormancı köyün gencine Aman ormancı canım ormancı Köyümüze getirdin yoktan bir acı