05 Ekim 2023, 09:13
Mehmet Akif
Yönetici

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 48-49-50-51-52 Sayfa Cevapları Sözcü Yayınları

3.Ünite Kuvvetin Etkileri: Kuvvetin Cisimler Üzerindeki Etkileri Cevapları

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52 Cevapları Sözcü Yayıncılık


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları Sözcü Yayınları

Hazırlanalım

Kurabiye hamuruna kolaylıkla şekil verebiliriz. Ama bir ağaç parçasına şekil vermek o kadar kolay olmayabilir. Bunun nedeni nedir? Düşünelim.

Cevap: Kurabiye hamuru yumuşaktır. Ağaç parçası ise serttir. Bu nedenle yumuşak olan bir malzemeye şekil vermek daha kolaydır.




4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Bir cisim hızlanıyor, yavaşlıyor veya yön değiştiriyorsa ona bir kuvvetin uygulandığını, gözleme dayanarak fark etmek.



Neler Kullanacağız?

Oyuncak araba.

Nasıl Yapacağız?

1. İki kişilik gruplara ayrılalım.



2. Araba üzerine uyguladığımız itme ve çekme kuvvetini, 1 numaralı fotoğraftaki gibi, artırarak arabanın hareketini gözlemleyelim.

3. Araba hızlandıktan sonra, 2 numaralı fotoğraftaki gibi, hareket yönünden farklı bir yönde kuvvet uygulayalım ve sonucu gözlemleyelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki nedir?



Cevap: İtme hareketi sağladığımız zaman araba hareket etti.

2. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim ve gözlem sonuçlarına göre dolduralım.

Cevap:

kuvvetin cisimler üzerindeki etkileri



 

3. Oyuncak arabaya uygulanan itme veya çekme kuvveti arttıkça arabanın hareketi nasıl değişiyor?

Cevap: İtme kuvveti artınca hızlandı, çekme kuvveti artınca araba yavaşladı.

4. Araba hızlandıktan sonra farklı yönde bir kuvvet uyguladığımızda ne gözlemledik?



Cevap: Arabanın yönü değişti.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Kuvvetin cisim üzerindeki etkilerini kavramak.



Nasıl Yapacağız?

Aşağıdaki hikâye yardımıyla kuvvetin etkilerini düşünelim.

Defne, Duru, Furkan ve Eren evlerinin yakınındaki parkta bisiklet sürmek için ailelerinden izin aldılar. Eve zamanında döneceklerine ve bisiklet kullanırken dikkatli olacaklarına söz verdiler.

Bisikletlerine binmeden önce hepsi kasklarını taktı. Arkadaşları parkta bisikletlerini sürerken Eren, kaskını tam yerleştirmediğini fark etti. Hemen durup kaskını tekrar taktı. Kaskını takmak için durduğunda arkadaşlarının gerisinde kaldı. Onlara yetişebilmek için biraz hızlanması gerekti. Neyse ki kısa sürede arkadaşlarına yetişti. Defne, Duru, Furkan ve Eren neşe içinde bisikletlerini sürerken karşıdan yürüyüş yaparak gelen kişilere çarpmamak için yavaşladılar.



Çocuklar keyifle bisikletlerini sürerken bu sırada Defne, havanın kararmaya başladığını fark etti ve arkadaşlarına ailelerinin onları merak edebileceğini, artık eve dönmeleri gerektiğini hatırlattı. Hemen yönlerini değiştirip geldikleri yöne geri döndüler. Eve dönerken Duru yanlışlıkla yere atılan su şişesinin üzerinden geçti. Su şişesi ezildi ve şekli değişti. Furkan bisikletini durdurup yere atılan su şişesini çöpe attı. Çocuklar söz verdikleri gibi bisikletlerini dikkatlice sürüp eve zamanında gittiler.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki sorulan cevaplayalım.

1. Eren, arkadaşlarına yetişebilmek için kuvvetin hangi etkisini uygulamış olabilir?

Cevap: Hızlanma etkisini kullanmıştır.



2. Çocuklar yürüyüş yapanlara çarpmamak için ne yaptılar? Kuvvetin hangi etkisini kullandılar?

Cevap: Yavaşlama etkisini kullandılar.

3. Çocukların bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşandı mı?

Cevap: Eve geri dönerken yön değiştirdiler.

4. Duru, su şişesini ezince şişede ne gibi bir değişiklik olmuş olabilir? Şişe acaba tekrar eski hâline gelebilir mi?

Cevap: Şişenin şekli değişmiştir. Eski haline geri gelmesi için ters bir kuvvet uygulamak gerekir.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları Sözcü Yayınları

Sizce “Bisikletli Gezi” isimli etkinliğimizde Duru’nun üzerinden geçtiği su şişesine ne oldu? Görsel 3.1 (a)’daki gazete kâğıdının Görsel 3.1 (b)’deki hâle gelmesine sebep olan etki nedir? Arkadaşlarımızla düşüncelerimizi paylaşalım.

Cevap: Su şişesi ezildi ve şekli değişti. Buna etken olan kuvvettir.

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Kuvvetin cisimlerin şekli üzerindeki etkilerini fark etmek. Cisimlerde meydana gelen şekil değişikliklerinin kalıcı mı yoksa geçici mi olduğunu göstermek.

Neler Kullanacağız?

Oyun hamuru, paket lastiği, sünger, sarmal yay, taş, kâğıt, kumaş parçası, fındık / fıstık / ceviz, çekiç.

Nasıl Yapacağız?

1. Malzemelerimizi hazırlayalım. Kullanacağımız cisimlere sıkma, bükme, germe, vurma gibi farklı şekillerde kuvvet uygulayalım.

2. Cisimler üzerinde şekil değişiklikleri meydana gelip gelmediğini gözlemleyelim (1 ve 2 numaralı fotoğraflar).

3. Cisimlere uyguladığımız kuvveti ortadan kaldıralım ve cisimlerin şekillerinin eski hâllerine dönüp dönmediğini gözlemleyelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Hangi maddelerin şekli değişti?

Cevap: Oyun hamuru, sünger, paket lastiği, kumaş parçası, sarmal yay.

2. Bu maddelerin şekil değiştirmesinin sebebi ne olabilir?

Cevap: Kuvvet uygulandığı zaman cisimlerin şekli değişir.

3. Şekli değişen maddelerden hangileri uyguladığımız kuvvet ortadan kalktıktan sonra tekrar başlangıçtaki durumuna döndü? Bunun nedeni ne olabilir?

Cevap: Kumaş parçası, sarmal yay, sünger, paket lastiği tekrar eski şekline döndü. Çünkü bu maddelerin yapısı elastiktir. Bu nedenle eski şekline döndüler.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları Sözcü Yayınları

Kuvvet cisimlere hareket kazandırmanın yanı sıra cisimler üzerinde şekil değişikliğine de neden olur. Etkinliğimizde kuvvetin cisimlerin şeklini nasıl değiştirdiğini gözlemledik. Görsel 3.2’yi inceleyelim. Sizce fotoğraftaki cisimlerin şeklini nasıl değiştirmiş olabiliriz?

Cevap: Cevize vurma kuvveti, limona sıkma kuvveti, lastiğe germe kuvveti, kaşığa ise bükme kuvveti uyguladık. Uyguladığımız kuvvet ve maddelerin yapısına göre şekil değişiklikleri oldu.

Neler Öğrendik?

Türk Yıldızları’nı daha önce hiç izlediniz mi? Türk Yıldızları, Türk Hava Kuvvetlerinde özel yetiştirilmiş pilotlardır. Özel jetleriyle gösteri yaparlar. Binlerce kişi bu eşsiz gösteriyi zevkle seyreder. Başarılı pilotlarımız dünyanın her yerinde ilgiyle izlenirler. Yukarıda Türk Yıldızları’nın bir gösterisine ait görseli görüyoruz. Türk Yıldızları’nın jetlerini havalandırdıkları anı düşünelim. Gösterilerini yaptıkları anı ve jetlerini tekrar piste indirdikleri anları düşünelim. Bu süreçte kuvvetle ilgili öğrendiğimiz ne gibi etkiler gerçekleşmiş olabilir? Defterimize birer cümle hâlinde yazalım.

Cevap: Jetler havalanırken hızlanma hareketi yapmışlardır. Havada çeşitli hareketler yaparken yön değiştirme, inerken yavaşlama ve en sonunda durma hareketi yaparlar.

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.