12 Nisan 2025, 19:16 |
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 114-127) Arası5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 114-115-116-117-118-119-120-121-122-123-124-125-126-127 etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz. 6. Tema Sağlıklı Yaşıyorum: “Haydi Doğa Yürüyüşüne!“ Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114-115-116-117-118-119-120-121-122-123-124-125-126-127 Cevapları (2. Kitap)İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 114. Sayfa Cevapları (2. Kitap)Keşif Yolculuğu Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için sizce neler yapmalıyız? Söyleyiniz. Cevap: Yeterli, dengeli ve doğal beslenmeliyiz. Düzenli spor yapmalıyız. Uyku düzenimize dikkat etmeliyiz. Zararlı alışkanlıklardan uzak durmalıyız. Doğada yapılacak sporlarla ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Doğa sporları, doğayla iç içe yapılan, genellikle açık alanda gerçekleştirilen sporlardır. Bu tür sporlar, doğayı keşfetmek, sağlıklı kalmak ve macera yaşamak için harika bir yoldur. Doğa sporları arasında yürüyüş, dağcılık, bisiklet sürme, kaya tırmanışı, rafting, yelken, dağcılık ve kamp yapma gibi aktiviteler bulunur. Bu sporlar, insanlara hem fiziksel güç hem de mental zindelik kazandırır. Ayrıca doğa ile uyum içinde olmayı, çevreye duyarlı olmayı öğretir. Doğa sporları, doğayı koruyarak, doğal güzellikleri keşfetmek ve heyecan verici deneyimler yaşamak isteyenler için mükemmel bir seçenektir. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 116. Sayfa Cevapları (2. Kitap)1. ETKİNLİK Okuduğunuz metindeki bazı kelimeler aşağıda verilmiştir. Bu kelimelerin anlamlarını metindeki bağlamından hareketle tahmin edip ilgili yerlere yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Cevap: vadi: Tahminim: Dağların ovayla birleştiği yerler. alerji: Tahminim: Vücudumuzun bazı yiyecek, böcek ve bitkilere verdiği tepki. dürbün: Tahminim: Uzakları yakın gösteren alet. yamaç: Tahminim: Dağın yan tarafı rota: Tahminim: Gidilecek yol güzergahı. baton: Tahminim: Bir çeşit baston 2. ETKİNLİK Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız. Doğa yürüyüşü yapmanın temel amacı nedir? Cevap: Hem spor yapmak hem de doğadaki böcekleri, kuşları, ağaçları, çiçekleri ve pek çok canlıyı gözlemlemektir. Doğa yürüyüşü için neden kentten uzaklaşmak gerekir? Cevap: Doğa yürüyüşü doğada yani vadi, orman, dağ yamaçları gibi yerlerde ya da önceden belirlenmiş rotalarda yapılır. Yürüyüşler için dikkatli bir planlama ve hazırlık yapmak neden gereklidir? Cevap: Doğada olumsuz durumlar yaşamamak, sağlığımızı ve kendimizi korumak için. Doğa yürüyüşü sırasında yaşanabilecek olumsuzluklar nelerdir ve böyle durumlara karşı ne tür tedbirler alınabilir? Cevap: Kötü hava şartlarıyla karşılaşmak, böcek ısırıkları, bilek burkulması, düşme, alerji gibi durumlar yaşanabilir. Hava tahminine dikkat etmek, doğru ayakkabı seçimi yapmak, uzun çorap giymek, mevsime göre geniş kenarlı bir şapka, güneş kremi, güneş gözlüğü, yağmurluk, eldiven ve yedek giysiler bulundurmak, yetecek miktarda içme suyu, besin değeri yüksek, kolay taşınabilir ve az yer kaplayan kuru yemiş, kuru meyve ve sandviç gibi yiyecekler almak, ilk yardım çantası ve yürüyüş batonu almak gibi tedbirler alınabilir. Yürüyüş sırasında rotadan sapmamak neden önemlidir? Cevap: Rotadan sapılınca doğada kolayca kaybolabiliriz. Bu nedenle rotadan sapmamak gerekir. Tek başına yürüyüş yapmanın ne gibi tehlikeleri olabilir? Cevap: Düşüp yaralanabiliriz, iletişimi kaybedebiliriz, kaybolabiliriz, doğada zor durumda kalabiliriz ve bize yardım edecek kimselere ulaşamayabiliriz. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 117. Sayfa Cevapları (2. Kitap)3. ETKİNLİK Aşağıdaki metni okuyunuz. Metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini belirleyiniz. SAĞLIK Ve SPOR ROTASI Doğa yürüyüşü, doğal güzelliklerle dolu bir rotada yapılan keyifli bir aktivitedir. Bu tür etkinlikler genellikle sabahın erken saatlerinde başlar. Katılımcılar, rehberleri eşliğinde belirlenen rotanın başlangıç noktasında bir araya gelirler. Rotanın zorluk derecesi ve uzunluğuna göre yürüyüş öncesinde katılımcılara rotanın detayları ve güvenlik önlemleri hakkında bilgi verilir. Ardından grup yola çıkar ve doğanın içinde unutulmaz bir macera başlar. Yürüyüş sırasında katılımcılar etraflarındaki doğal güzellikleri keşfederler. Yemyeşil ormanlar, serin akan nehirler ve eşsiz manzaralar, yürüyüş rotasının vazgeçilmez unsurlarıdır. Grup, birlikte zorlu patikalarda yürürken birbirlerine destek olurlar. Rotanın zorlu kısımlarında, rehberlerin liderliğinde engelleri aşarlar. Yolda karşılaştıkları bitki ve hayvan türleri hakkında bilgi alır ve doğanın sessizliğinde huzurlu anlar yaşarlar. Yürüyüş sırasında doğa koruma bilinci tüm katılımcıların hassasiyet gösterdiği bir konudur. Bu bilinç, doğaya ve canlılara zarar vermemeyi gerektirir. Çöp atmamak, ateş yakmamak, bitkilere zarar vermemek, hayvanları ve diğer insanları rahatsız etmemek, doğa koruma bilincine sahip olan her katılımcının çevreye karşı en önemli sorumluluğudur. Rotanın sonuna ulaşıldığında grup üyeleri birlikte başarılarını kutlarlar ve unutulmaz bir günün ardından buluşma noktasına dönerler. Cevap: İlk paragraf giriş, ikinci ve üçüncü paragraf gelişme, son paragraf ise sonuç bölümüdür. Metnin bölümlerindeki önemli gördüğünüz bilgileri ilgili yerlere yazınız. Cevap: Giriş: Doğa yürüyüşü hakkında bilgi verilmesi. Gelişme: Doğa yürüyüşünde karşılaşacağımız güzellikleri, doğaya zarar vermemek gerektiği anlatılmaktadır. Sonuç: Doğa yürüyüşü sonunda grup üyelerinin başarılarını kutlamaları. “Haydi Doğa Yürüyüşüne!” ve “Sağlık ve Spor Rotası” adlı metinler konu ve yapı olarak benzerlikler gösteriyor mu? Örneklerle açıklayınız. Cevap: Evet, benzerlik göstermesine rağmen “Haydi Doğa Yürüyüşüne!” Metni daha çok bilgilendirici bir metindir. Diğeri yani “Sağlık ve Spor Rotası” metni daha çok duygulara, doğada karşılaşacağımız güzelliklere daha fazla yer verilmiştir. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 118. Sayfa Cevapları (2. Kitap)4. ETKİNLİK “Sağlık ve Spor Rotası” adlı metinden alınan aşağıdaki cümlelerde hangi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulduğunu belirleyiniz. Boşta kalan düşünceyi geliştirme yoluyla ilgili siz de metinden bir cümle yazınız. Cevap: Karekodu okutarak “Düşünce Balonu” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız. Cevap: Etkinliği tamamladım. 5. ETKİNLİK Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Doğayla baş başa kalmak bana ne kadar iyi gelir bir bilseniz? Size de olur mu bilmiyorum? Bir ağacın altına uzanıp temiz havayı ciğerlerime çekmek benim için vazgeçilmez. Nihayet bu hafta sonu işim yok ve büyük bir hevesle kamp yapmaya karar verdim. Kamp alanına varınca bütün hayallerim suya düştü. Çadırı kuracak temiz bir yer bulmak ne mümkün? Nereye bak- sam çöp… Oflaya poflaya dolaşmaya başladım. O esnada baktım ki birkaç genç ellerinde poşetlerle çöp topluyor. “Haydi, Semih sızlanmanın zamanı değil.” dedim kendi kendime. “Önce çadır kuracak alanı kendin oluştur, sonra doğanın tadını çıkar!” Metindeki olumlu ve olumsuz davranışları tespit ediniz? Cevap: Olumsuz davranış: Kamp alanının çöplerle dolu olması, insanların her yere çöp atmaları. Olumlu davranış: Gençlerin duyarlı davranmaları ve çöpleri toplayarak alanı temizleme girişimleri. Yaptığınız tespitten çıkardığınız sonuçları anlatan bir konuşma yapınız. Cevap: Sevgili Arkadaşlar, Bugün sizlerle, doğaya karşı sorumluluğumuzun ne kadar önemli olduğunu hatırlatan küçük ama anlamlı bir olay üzerinden konuşmak istiyorum. Bir kamp alanına gitmek üzere yola çıkan Semih, doğayla baş başa kalacağı huzurlu bir günün hayalini kuruyordu. Ancak vardığında karşılaştığı manzara, hepimizin zaman zaman karşılaştığı acı bir gerçeği gözler önüne serdi: Her yer çöp içindeydi. Bu durum, doğaya olan saygısızlığımızın ve bilinçsizliğimizin açık bir göstergesiydi. Semih’in üzülmesi, sinirlenmesi doğaldı. Fakat asıl önemli olan, onun bu olumsuzluk karşısında gösterdiği tavırdı. Çünkü bir anda karşısına çıkan bir grup genç, ellerinde poşetlerle çöp topluyordu. Bu görüntü, Semih’in içinde bir umut ışığı yaktı. Bu küçük ama anlamlı hareket, onun ruh halini değiştirdi, ona ilham verdi. Ve o da çadırını kurduktan sonra eline bir poşet alarak bu güzel davranışa ortak oldu. İşte burada hepimiz için önemli bir ders yatıyor: Kirliliğe, duyarsızlığa, ihmale sadece kızmak yetmez. Asıl olan, çözümün parçası olmaktır. Gençlerin başlattığı bu küçük hareket, Semih’in de katılımıyla bir dayanışma örneğine dönüştü. Ve biz biliyoruz ki; küçük iyilikler, büyük değişimlerin başlangıcıdır. Doğayı kirleten biziz ama onu koruyabilecek olan da biziz. Kızmak yerine harekete geçmeli, şikayet etmek yerine çözüm üretmeliyiz. Çünkü bu dünya hepimizin, bu doğa bizim evimiz. Ve evimizi temiz tutmak, ona sahip çıkmak, geleceğimiz için atmamız gereken en önemli adımdır. Teşekkür ederim. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 119. Sayfa Cevapları (2. Kitap)6. ETKİNLİK Aşağıdaki rol kartlarından birini seçiniz. Rol Kartı 11 yaşında bir çocuksunuz. Okulunuz tatile girince epey vaktiniz oldu fakat siz bu vaktinizin neredeyse tamamını tabletinizde oyun oynayarak geçiriyorsunuz. Hatta bazen gün boyu evden çıkmadığınız dahi oluyor. Bir haftadır sizde misafir olan dedenizi ancak yemek vaktinde görecek kadar tabletle vakit geçirmeyi seviyorsunuz. Yine bir gün koltuğunuzda tabletinizde vakit geçirirken dedenizin size şu cümleyi söylemesiyle konuşmanız başlıyor: Rol Kartı Serdar’ın dedesisiniz. Serdar’ı çok özlediğiniz için okulların tatile girmesini fırsat bilerek onlara gittiniz fakat Serdar tabletiyle o kadar meşgul ki değil sizinle vakit geçirmek dışarı bile çıkmıyor. Onun bu hâline çok üzülüyor ve sağlığı için endişeliniyorsunuz. Yine bir gün Serdar koltuğunda iki büklüm oturmuş, tabletiyle vakit geçirirken Serdar’a şöyle demenizle konuşmanız başlıyor: Cevap: 2 .kartı seçiyorum. Seçtiğiniz rol kartından hareketle konuşmayı arkadaşınızla devam ettiriniz. Cevap: Bak Serdar’ım… Ben senin yaşındayken sokağa çıkmak için annemden izin koparırdım. Elimde top, yanımda arkadaşlarım… Akşam ezanına kadar sokaktan gelmezdim. Şimdi görüyorum ki senin oyun arkadaşın tablet olmuş. Ama o seni ne güldürür, ne de elini tutar. Soğuk bir ekranla geçen çocukluk olur mu hiç? Ben seninle göz göze gelmek istiyorum, yüzündeki tebessümü görmek… O eski Serdar nerede, hani bana sarılıp “Dedee!” diye bağıran çocuk? Tablete değil, bana anlat ne oluyor okulda, arkadaşlarınla aran nasıl, neye üzülüyorsun, neye gülüyorsun? Biliyor musun, benim günlerim artık yavaş geçiyor. Seninle geçirdiğim her dakikanın kıymeti çok büyük benim için. Belki bir gün büyüyeceksin, belki ben yanında olamayacağım… Ama o an geldiğinde, keşke dedemle daha çok vakit geçirseydim deme, olur mu kuzum? Bugün güzel bir gün… Gel üstüne bir hırka giy, şöyle sahile inelim seninle. Hatta dondurma bile ısmarlarım sana, ne dersin? Hani dedeni hâlâ biraz seviyorsan, o koltuktan kalk bakalım şimdi. Şu eski bastonum bile senden daha çok dışarı çıkıyor! (Biraz duraksar, dedesinin gözlerine bakar.) — Sen böyle söyleyince içim burkuldu. Sen buraya benimle vakit geçirmeye geldin ama ben seni görmezden geldim gibi oldu. Özür dilerim dede… Gerçekten. (Biraz tebessüm eder, mahcup ama samimi bir ifadeyle.) 7. ETKİNLİK Okuduğunuz “Haydi Doğu Yürüyüşüne!” adlı metinden bir ismi niteleyen ya da belirten kelimelerin bulunduğu üç cümle yazınız. Bu kelimelerin altını çiziniz. Cevap: 1. Uzun bir yürüyüş için en önemlisi doğru ayakkabı seçimi. 2. Ayrıca yanınızda mevsime göre geniş kenarlı bir şapka, güneş kremi, güneş gözlüğü, yağmurluk, eldiven ve yedek giysiler bulundurmak hava koşullarına karşı sizi korur. 3. Doğa yürüyüşü nerelerde yapılır, bu yürüyüş için ne giyilir, nasıl hazırlanılır, yürüyüş sırasında nelere dikkat edilir hepsi bu yazımızda. Belirlediğiniz kelimeleri siz de bir ismi niteleyecek biçimde cümle içinde kullanınız. Cevap: uzun adam her zaman buradan geçiyor. Geniş bir evi vardı. Doğa yürüyüşünde bilekleri saran bir ayakkabı giymek gerekir. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 120. Sayfa Cevapları (2. Kitap)8. ETKİNLİK Sağlıklı kalmak İçin neler yapıyorsunuz? Örnekler veriniz. Cevap: Sağlıklı kalmak için beslenmeme dikkat ediyorum. Doğal ve taze ürünleri tercih ediyorum. Düzenli spor yapıp, uyku düzenime dikkat ediyorum. Karekodu okutarak çoklu ortam dosyasını izleyiniz. Cevap: İzledim. İzlediğiniz çizgi filmin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz. Cevap: Sağlıklı hayat, yemekten önce ve sonra elleri yıkamak, hijyen, temizlik yapmak, hareketli olmak, yürüyüş yapmak, spor yapmak, sağlıklı beslenmek sağlıklı atıştırmalıklar, uyku düzenine dikkat etmek, mutlu olmak, olaylara olumlu yönden bakmak. Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız. Cevap: Belirlediğim kelimeler metnin konusunu ve verilmek istenen mesajı barındırmaktadır. İzlediğiniz çizgi filmin konusunu ve ana fikrini yazınız. Cevap: Konu: Sağlıklı yaşam için yapılması gereken şeyler. Ana fikir: Sağlıklı bir yaşam için temizlik ve hijyene dikkat etmeli, hareketli olmalı ve spor yapmalı, doğru beslenmeli, uyku düzenine dikkat etmeli ve hayata olumlu yönlerinden bakmalıyız. 9. ETKİNLİK Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Her şey “Kaz Dağlarını Bizimle Gezmek İster misiniz?” yazısını görmemle başladı. Bu hafta sonu ne yapsam diye düşünürken genel ağda bu doğa yürüyüşü reklamını gördüm. Hemen iletişime geçerek listeye ismimi yazdırdım. Bilgisayar başında oturmaktan tutulan bacaklarım açılır derken başıma gelmeyen kalmadı. Cumartesi sabahı toplanma alanına gittiğimde baktım ki benden başka kimsede şort ve sandalet yok. “Bu sıcakta neden böyle giyindiler acaba?” diye sordum kendi kendime. Cevabı da yürüyüş esnasında kötü bir tecrübeyle öğrendim. Ormanda herkes rahat ederken benim sandaletlerim sürekli kaydı, neredeyse düşecektim. Ardından bacağımda bir kaşıntı hissettim sonra kaşıntı giderek yayıldı ve bacağım kıpkırmızı oldu. Üstüne bir de ben kaşıdıkça şişmeye başladı. Yolun yarısında hastaneye gitmek zorunda kaldım. Neyse ki ciddi bir şey değilmiş. İşte o günden sonra doğa yürüyüşüne uygun ekipmanla katılmanın önemini anlamış oldum. Kahramanın davranışlarından hangilerinin olumlu, hangilerinin olumsuz olduğunu belirleyiniz. Cevap: Olumlu: Doğa yürüyüşüne katılması. Olumsuz: Doğa yürüyüşüne uygun kıyafetler giymemesi ve başına türlü olumsuzlukların gelmesi. Kahraman olumsuz bir durum yaşamamak için neler yapabilirdi? Cevap: Doğa yürüyüşü için nelere dikkat edilmesi gerektiğini, neleri yapması gerektiğini, hangi kıyafetleri giymesi gerektiğini, yanına neleri alması gerektiği gibi konuları önceden araştırmalıydı. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 121. Sayfa Cevapları (2. Kitap)10. ETKİNLİK Bilgilendirme amacınıza uygun olarak öncelikle aşağıdaki kutulardan bir hedef kitle ve konu belirleyiniz. Ardından yazacağınız metnin türüne karar veriniz. Cevap: Genç yetişkinler, uyku düzeni, sosyal medya mesajı Seçimlerinizden hareketle defterinize bir metin oluşturunuz. Metninizi oluştururken türün özelliklerine uygun bölümlere yer vermeye dikkat ediniz. Cevap: Genç Yetişkinler Dikkat! ✨ Her gün aynı saatte yat, ekranı en az 1 saat önce kapat, 7-9 saat uyumaya özen göster. Unutma: İyi uyku, iyi yaşamın temelidir. Arkadaşlarınızdan birinin yazısını aşağıdaki “Yazma Becerisi Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Cevap: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 122. Sayfa Cevapları (2. Kitap)11. ETKİNLİK “Bu Görev Bizim” bölümünde verilen görevle ilgili hazırladığınız çoklu ortam öğeleriyle “Sağlıklı Hayatın Sırları”nı anlattığınız bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz. • Konuşma amacınıza uygun çoklu ortam öğelerini kullanınız. Cevap: Sağlıklı Hayatın Sırları Merhaba Arkadaşlar Bugün sizlere sağlıklı bir yaşamın sırlarını anlatacağım. Sağlıklı olmak, sadece hasta olmamak demek değil. Sağlıklı olmak, vücudumuza ve ruhumuza iyi bakmak demektir. İlk sıramız: Dengeli Beslenmek Vücudumuzun ihtiyaç duyduğu yiyecekleri yemeliyiz. Meyve, sebze, süt ve et gibi yiyecekler bizi güçlü yapar. İkinci sıramız: Hareket Etmek Günlük olarak biraz hareket etmek çok önemli. Oyun oynamak, koşmak, bisiklete binmek hem eğlencelidir hem de sağlığımıza çok faydalıdır. Üçüncü sıramız: Yeterince Uyumak Uyku, vücudumuzun dinlenmesini sağlar. Geceleri iyi uyumalıyız ki sabah enerjik uyanalım. Son sıramız: Su İçmek Vücudumuzun en büyük ihtiyacı sudur. Her gün bolca su içmeliyiz. Unutmayın, sağlıklı bir yaşam için bunlara dikkat etmek çok önemlidir. Sağlıklı kalmak, mutlu ve güçlü olmak demektir! Teşekkür ederim. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Cevap: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 123. Sayfa Cevapları (2. Kitap)12. ETKİNLİK O, “Futbol Maçında Nezaket” adlı metni okuyunuz. FUTBOL MAÇINDA NEZAKET Arda ve arkadaşları mahalledeki boş arsada futbol oynamayı çok severdi. Bir gün büyük bir maç düzenlemeye karar verdiler. Herkes çok heyecanlıydı çünkü bu maçın sonunda kazanan takım mahalle şampiyonu ilan edilecekti. Maç başladığında Arda’nın takımı çok iyi oynuyordu ve kısa sürede öne geçtiler. Ancak karşı takımın en iyi oyuncusu Ege, ikili mücadele anında yere düştü ve bileğini incitti. Spor yaparken önemli olduğunu düşündüğünüz bir değer belirleyiniz. Bu değer; adalet, saygı, nezaket gibi değerler olabilir. Belirlediğiniz değeri yazılı olarak aşağıya yazınız (Örneğin “Spor yaparken her zaman nezaket göstermeliyiz.”). Cevap: Spor dostluk, kardeşlik ve nezaket gerektirir. Metindeki olayları hatırlayınız. Bu olayların belirlediğiniz değere uygun olup olmadığını nedenleriyle defterinize yazınız (Örneğin “Arda, Ege ve diğer çocukların davranışları belirlediğiniz değere uyuyor mu?”). Cevap: Arda ve Ege’nin davranışları spor ahlakına ve nezaketine uyuyor ama Arda’nın takım arkadaşlarının “O bizim takımdan değil, ona neden yardım ediyordun?” demeleri nezakete uymuyor. Çünkü sağlık sorunlarında kimin hangi takımdan olduğunun bir önemi olamaz. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 127. Sayfa Cevapları (2. Kitap)SIRA SENDE Artık görselleştirme stratejisini kullanmayı öğrendik. Şimdi kitabımızdaki ”Ne Olacak Bu Yemek Sorunu?” metninde anlatılanları metnin görsellerinden farklı biçimde defterimize görselleştirelim. Cevap: |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |