27 Şubat 2025, 14:57
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 94-102) Arası

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

5. Tema İletişim ve Sosyal İlişkiler: “Komşumuz Nergis Teyze Çiçek Dayanışması Dinleme Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102 Cevapları (2. Kitap) MEB Yayınları 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 94. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

KEŞİF YOLCULUĞU

“Türk kültüründe komşuluk” hakkında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırmanıza yeniden başlayacak olsaydınız kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek ya da korumak isterdiniz? Söyleyiniz.



Cevap:

Türk kültüründe komşuluk, çok önemli bir yer tutar. “Komşu komşunun külüne muhtaçtır” atasözü, bu ilişkinin özünü yansıtır. Komşuluk, sadece yan yana yaşayan insanlar arasında değil, aynı zamanda birbirine karşı duyulan saygı, güven ve yardımlaşma ilişkisi olarak da görülür. Komşular, birbirinin acısına ortak olur, sevinçlerini paylaşır. Kapı komşusunun dertleriyle ilgilenmek, ihtiyacı olduğunda yardım etmek adeta bir görevdir. Bayramlarda, düğünlerde, zor günlerde komşular bir araya gelir; dostlukları pekiştirirler. Türk evlerinde sıkça duyduğumuz “Komşum, bu akşam yemeğe beklerim” gibi samimi davetler, bu geleneğin bir parçasıdır. Komşuluk, yalnızca fiziksel bir ilişki değil, kalpten gelen bir bağdır.

Yaşadığınız yerdeki komşuluk ilişkileri nasıldır? Anlatınız.



Cevap: Yaşadığım yerde komşuluk ilişkileri oldukça iyidir. Mahalle kültürü halen yaşamaktadır. Eskisi kadar komşu ziyareti yapılmasa da iyi ve kötü günlerde komşumuzun yanında yer almaya devam etmekteyiz.

* Dinleme dosyasına ulaşmak için karekodu okutunuz.
* Metni, dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak nezaketle dinleyiniz.
* Dinleme esnasında size söylenen zamanda metni durdurunuz ve birinci etkinliğin “a” bölümünü yapınız.
* Gerekli gördüğünüz takdirde metnin bir bölümünü veya tamamını tekrar dinleyiniz.
* Dinleme sürecinizi tema sonundaki “Dinleme/İzleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak değerlendiriniz.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 95. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

1. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin devamında neler yaşanmış olabilir? Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi yazınız.



Cevap: Metnin devamında çiçek köklendirilmiş ve Nergis teyzeye verilmiş olabilir.

Metnin devamında tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizle ilgili gerekçeleriniz uygun muydu?

Cevap: Kısmen doğru çıktı. Çünkü Nergis Teyze mahalleden taşınıyordu.

2. ETKİNLİK



Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Ardıç Sokağı sakinleri mahallelerine yeni taşınanları nasıl karşılamaktadır?

Cevap: Herkes yardımına koşar, evin eşyaları hep birlikte taşınırdı. Yeni taşınan komşulara yemekler yapılarak gönderilirdi.

Yazar, “Bir top hepimizi eğlendirir, ceplerimizdeki yemişler herkese yeterdi.” cümlesiyle ne demek istemiştir?



Cevap: Çocukluklarını mutlu bir şekilde yaşadıklarını, ellerindekileri paylaşırlardı anlamında söylemiştir.

Bahri amcanın küçücük bahçesinde yetiştirdiği ürünleri herkesle paylaşması hakkında ne düşünüyorsunuz?

Cevap: Bahçesinde yetiştirdiği ürünleri herkesle paylaşması, insanlar arasında sevgiyi, dostluğu arttırmaktadır. Yardımlaşma ve dayanışma duygusunu yaymaya vesile olur.

İhsan ağabey mahallede çocuklar arasında nasıl bir rol üstlenmiştir?



Cevap: İhsan ağabey çocuklar küsecek olursa onları barıştırırdı. Onların hatıralık fotoğraflarını çekerdi.

Nergis teyze mahalleden taşınırken çocuklar ne hissetmiş, ne yaşamışlardır?

Cevap: Üzüldüler, yaşanan anıları düşündüler. Nergis teyzenin istediği yediveren gülü ona hediye ettiler.

Siz olsaydınız ayrılacağınız bir arkadaşınıza sizi hatırlaması için nasıl bir hediye verirdiniz? Neden?



Cevap: Ben olsaydım ona sürekli beni hatırlatacak bir hediye vermek isterdim. Örneğin bir kitap verebilirdim.

3. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metindeki kişilerin özelliklerini tespit ederek yazınız. Gerekirse dinleme metnini tekrar dinleyiniz.

Cevap:



5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 95 cevapları 2. kitap


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 96. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

4. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metinde sizi ana düşünceye ulaştıracak hangi bilgiler bulunmaktadır? Yazarın aslında ne anlatmak istediğini, bu metni yazma amacının ne olabileceğini düşününüz.

Cevap: Yazar bu metinde aslında iyi komşuluk ilişkilerinden bahsetmiştir. Komşular arsındaki yardımlaşma, iyi iletişim ve güzel ilişkiler anlatılmıştır.



Edindiğiniz bilgilerden hareketle dinlediğiniz metnin ana düşüncesini yazınız.

Cevap: Komşularımız ile iyi ilişkiler kurmalı, onların güzel ve zor zamanlarında yanlarında olmalıyız.

5. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metindeki İhsan ağabeyin küsen çocukları barıştırması doğru bir davranış mıdır? Değerlendiriniz. Değerlendirmenizi yaparken aşağıdaki açıklamayı dikkate alınız.

• İnsanların tutum ve davranışlarının doğru mu yoksa yanlış mı olduğuna karar verirken kişisel görüşlerimizi değil, toplumun kabul edip onayladığı kurallardan uygun olan birini esas almalıyız. Örneğin kanunlar, okul kuralları, evrensel kabuller, gelenek ve görenekler, toplumsal ahlak kuralları ve dinî kurallar toplumun kabul ettiği, benimsediği kurallardan bazılarıdır.
• Evrensel kabullere göre çocuklar arkadaşlarıyla sorun yaşadıklarında yetişkinler zorunlu olmadıkça müdahale etmemeli, sorunlarını kendileri çözmelidir. Dolayısıyla İhsan ağabeyin yaptığı şey doğru değildir.
• Türk gelenek ve göreneklerine göre yaşça küçük olanlar kendi aralarında problem yaşadığında büyükler onlara yol göstermeli, sorunlarını çözmelerine yardım etmelidir. Buna göre de İhsan ağabeyin davranışı doğrudur.

Cevap: Bence İhsan ağabey doğru davranışta bulunmuştur. Çünkü insanlar birbirlerine kırılabilir. Fakat bu sorunları küsmek yerine konuşarak, anlaşarak çözmek gerekir.

Siz de örneklerde verilenler dışında duruma uygun olan bir toplumsal kuralı esas alarak İhsan ağabeyin davranışı hakkındaki değerlendirmenizi yazınız.

Cevap: Bizim toplumumuz küsmeyi yanlış bulur. Örneğin bayramlarda küslük kalkar ve barışır insanlar. Hiç bir şey olmamış gibi hayatlarına güzel şekilde devam ederler.

Değerlendirmenizin sonucunu ve gerekçenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: İhsan ağabey doğru davranışta bulunmuştur.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 97. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

6. ETKİNLİK

Daha önce dinlediğiniz Sevgili Günlük adlı hikâyeyi tekrar dinleyiniz. Sevgili Günlük ile Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” dinleme metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz.

Belirlediğiniz unsurun benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 97 cevapları 2. kitap

7. ETKİNLİK

Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” metnini tekrar dinleyiniz. Dinlerken metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini belirleyiniz ve her bölümünde ne anlatıldığını aşağıya yazınız.

Cevap:

Serim: Ardıç Sokağı ve orada yaşayan insanlar anlatılmaktadır. Komşuların dayanışması, yardımlaşması ve iyi yürekli olduklarından bahsediliyor.

Düğüm: Nergis teyzenin çocuklara elbise dikmesi, Bahri amcanın bahçesinde yetiştirdiklerini dağıtması, İhsan ağabeyin küsen çocukları barıştırması, çocukların fotoğraflarını çekmesi, mahalledeki çiçek dayanışmasından bahsedilmesi, Nergis teyzenin yazarın annesinden yediveren gülünden istemesi anlatılıyor.

Çözüm: Nergis teyzelerin mahalleden taşınması, hediye olarak çocukların ona yediveren gülünü hediye etmeleri

Bölümlerin birbirine nasıl bağlandığını ve aralarındaki geçişlerin uygun olup olmadığını değerlendiriniz. Bölümler arasında düşünce ve olay akışının tutarlı olup olmadığını kontrol ederek bu bölümlerin nasıl bir bütün oluşturduğunu arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: Bölümler birbirlerine uygun geçiş bağlantılarıyla bağlanmıştır. Geçişlerde düşünce ve olay akışı tutarlıdır. Bu bölümler, uygun bağlam ve geçiş ifadeleri sıralı şekildedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 98. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Furkan’ın paragrafta ifade edilen davranışları dijital ortamda bilgi güvenliğiyle ilgili hangi sorunlara yol açabilir? Yazınız.

Furkan, dijital ortamda hesaplarının gizlilik ayarlarına dikkat etmeden pek çok kişisel bilgisini paylaşıyor. Telefon numarası, e-posta adresi ve okul bilgileri gibi kişisel bilgilerinin yanı sıra günlük hayatına dair birçok detayı da herkese açık bir şekilde paylaşıyor.

Cevap: Furkan’ın telefon numarası, e-posta adresi ve okul bilgileri gibi kişisel bilgileri herkese açık bir şekilde paylaşması, dolandırıcılığa, kötü niyetli kişilerin farklı kullanmalarına imkan sağlar.

9. ETKİNLİK

İletişim sürecinde mesajı veren ve alan kişileri nasıl ifade ederiz?

Cevap: Mesajı veren kişi konuşmacı, alan kişi dinleyicidir.

Doğru ve etkili bir iletişim kurmak için dinleyici ve konuşmacı neye dikkat etmelidir? Aşağıdaki kutulara yazınız. Sınıflandırmanızın ardından kutuları adlandırınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 98 cevapları 2. kitap

Yukarıda belirlediğiniz maddeleri en önemliden daha az önemliye göre sıralayınız.

Cevap:

Konuşmasının konuya hakim olması ve konudan uzaklaşmaması, göz teması kurması, ses tonu, jest ve mimiklere dikkat etmesi gerekir.

Dinleyici başka şeylerle ilgilenmemeli konuşmacıya odaklanması gerekir. Anlamadığı yerleri tekrar sorması, konuşmacının sözünü kesmemesi gerekir.

Okul kantininde alışveriş esnasında konuşmacı ve dinleyici rollerindeki kantin görevlisi ve bir arkadaşınıza etkili, doğru iletişim kurabilmeleri için hangi tavsiyelerde bulunursunuz? Yukarıdaki sıraladığınız maddelerden yararlanarak buna yönelik bir konuşma yapınız.

Cevap:

Okul kantininde bir arkadaşım bir ürün almak istediğinde ne almak istediğini net ve anlaşılır şekilde söylemesi gerekir. Kantin görevlisi onu dinleyip onun isteklerine göre ürünü belirlemesi ve tavsiye etmesi gerekir. Fiyatını, ürünün nasıl odluğunu söylemesi gerekir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 99. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

10. ETKİNLİK

Aşağıdaki tanılayıcı dallanmış ağacı inceleyiniz. Buradaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek yönlendirici okları takip ediniz. Ardından ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 99 cevapları 2. kitap

“Ben, sen, o, biz, siz, onlar” kelimelerini bir ismin yerine geçecek biçimde kullandığınız cümleler söyleyiniz.

Cevap:

Ben her zaman müzik dinlerim.

Sen bazen bana haksızlık yapıyorsun.

O geçen gün sinemaya gitmiş.

Biz yarın pikniğe gideceğiz.

Siz olmasaydınız bu günlere gelemezdim.

Onların yaptığı doğru değil.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

11. ETKİNLİK

Görselden hareketle iletişimle ilgili problemi belirleyiniz. Arkadaşlarınızla birlikte bu probleme yönelik çözümler üretiniz ve uygun çözüme karar veriniz. Neden uygun çözüm olduğunu gerekçeleriyle açıklayınız.

Cevap: Görselde anne ve baba televizyon izlemektedir. Genç çocukları onlarla konuşmayı düşünmektedir ama onlar bu duruma kayıtsız kalmaktadır. Bu iletişim sorununu çözmek için genç adamın anne ve babasına durumu söylemesi ve açıkça konuşmak istediğini bildirmelidir.

İkinci görseldeki genç, ailesinin yanına gelerek “Bu akşam televizyonu kapatmaya ne dersiniz?” diyerek onlarla konuşmaya başlamıştır. Genç bu ifadesiyle anne ve babasına ne anlatmak istemiştir? Anne ve babası ona ne cevap vermiş olabilir? Söyleyiniz.

Cevap: Genç, bu ifadesiyle ailesine birbirimizle konuşalım, dertleşelim mesajını ermektedir. Birbirlerine zaman ayırmaları gerekliliğini vurgulamıştır. Anne ve babası ise bu duruma sevinmiş ve bunun iyi bir fikir olduğunu söylemiş olabilirler.

Konuşmanızı aşağıdaki “Öz Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 100 cevapları 2. kitap

Öz değerlendirme sonucunda belirlediğiniz güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki konuşma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 101. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

12. ETKİNLİK

“Bu Görev Bizim” bölümünde “Türk kültüründe komşuluk” ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri kullanarak aşağıdaki yönergeler doğrultusunda konuşma yapınız.

Konuşmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmaya yönelik uygun selam, hitap ve bitirme ifadelerini kullanınız.
Konuşmanızda uygun zamanda söz alıp vermeye özen gösteriniz.
Konuşmanızda yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin yerine Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Konuşmanızın sonunda anlaşılmayan kısımları açıklığa kavuşturmak üzere bir soru cevap bölümüne yer veriniz.

Cevap:

Değerli Arkadaşlarım,

Türk kültüründe komşuluk çok önemlidir. Eskiden insanlar çoğunlukla köylerde ya da mahallelerde bir arada yaşarlardı. Komşular, birbirlerinin mutluluğuna ve sıkıntılarına ortak olurlar. Bir komşunun evinde mutlu bir olay olduğunda herkes sevinir, üzüntü olduğunda ise hep birlikte dertleşirlerdi.

Komşuluk, yardımlaşma ve saygı demektir. Komşular birbirlerine misafir olarak gelir, çay içer, sohbet ederler. Birinin bir şeyi eksikse, komşusu ona yardım eder. Mesela, yemek yaparken tuzunun bitmesi durumunda komşusundan tuz isteyebilir. Komşuluk ilişkileri, insanları birbirine yakınlaştırır ve toplumda dayanışma yaratır.

Bizler de komşularımıza karşı saygılı, yardımsever ve nazik olmalıyız. Komşularımızla iyi ilişkiler kurmak, hem kendimizi hem de çevremizi mutlu eder.

Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeğinde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 101 cevapları 2. kitap

Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanızda hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.

Cevap: En çok ses tonum konusunda zorlandım. Çok bağırmamaya dikkat ettim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 102. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

13. ETKİNLİK

Bir gün içinde ailenizle geçirdiğiniz ve kendinize ayırdığınız zamanlarda neler yaptığınızı listeleyiniz.

Cevap:

Ailemle yaptıklarım:

Kahvaltı, öğle ve akşam yemeklerini birlikte yapmak, sohbet etmek, film izlemek, ev işleri yapmak, yemek hazırlamak.

Tek başıma yaptıklarım:

Ders çalışmak, kitap okumak, oyun oynamak, müzik dinlemek.

Yazdığınız listeyi kendi içinde sınıflandırınız. Sınıflandırmanızı aşağıdaki tablolara yazarak tablonuza isim veriniz.

Cevap:

Ailemle yaptıklarım:

Kahvaltı, öğle ve akşam yemeklerini birlikte yapmak, sohbet etmek, film izlemek, ev işleri yapmak, yemek hazırlamak.

Tek başıma yaptıklarım:

Ders çalışmak, kitap okumak, oyun oynamak, müzik dinlemek.

Oluşturduğunuz tablolardan hareketle “aile içi iletişimin önemi” konulu bir paragraf yazınız.

Cevap:

Aile içi iletişim çok önemlidir çünkü aile üyeleri arasında iyi bir iletişim, sevgi ve anlayışın artmasını sağlar. Ailedeki herkes, duygularını, düşüncelerini rahatça paylaşabilmelidir. Bu şekilde, insanlar birbirlerini daha iyi anlar ve sorunları birlikte çözerler. Aile içindeki iletişim güçlü olursa, insanlar kendilerini güvende hisseder ve daha mutlu olurlar. Ayrıca, ailedeki her birey, birbirine saygı gösterir ve yardımlaşır. Bu da aileyi daha güçlü ve birbirine bağlı yapar. Yani, aile içindeki iyi iletişim, hem mutluluğu artırır hem de sorunların kolayca çözülmesine yardımcı olur.

Öğretmeninizin yönlendirmesiyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki yazma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.

Cevap: Güçlü yönlerim konu hakimiyeti, konuşma becerisi.

Zayıf yönlerim ses tonumu ayarlama konusu.

BU GÖREV BİZİM 

Doğa sporlarını araştırınız. Araştırmanızın sonucunda edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.

Cevap:

Doğa sporları, doğayla iç içe yapılan, genellikle açık alanda gerçekleştirilen sporlardır. Bu tür sporlar, doğayı keşfetmek, sağlıklı kalmak ve macera yaşamak için harika bir yoldur. Doğa sporları arasında yürüyüş, dağcılık, bisiklet sürme, kaya tırmanışı, rafting, yelken, dağcılık ve kamp yapma gibi aktiviteler bulunur. Bu sporlar, insanlara hem fiziksel güç hem de mental zindelik kazandırır. Ayrıca doğa ile uyum içinde olmayı, çevreye duyarlı olmayı öğretir. Doğa sporları, doğayı koruyarak, doğal güzellikleri keşfetmek ve heyecan verici deneyimler yaşamak isteyenler için mükemmel bir seçenektir.


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.