4 Mart 2025, 19:17
Mehmet Akif
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 68-75) Arası

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 68-69-70-71-72-73-74-75 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

5. Tema İletişim ve Sosyal İlişkiler: Ev” Metni Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2. Kitap) Sayfa 68-69-70-71-72-73-74-75 Cevapları MEB Yayınları (Ev)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 68. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

KEŞİF YOLCULUĞU



Evde mi dışarıda mı vakit geçirmekten hoşlanırsınız? Neden?

Cevap: Ben evde vakit geçirmeyi seviyorum. Çünkü evde kendimi daha özgür ve istediğimi yapabilme imkanı buluyorum. Kendimi daha huzurlu hissediyorum.

Evde vakit geçirdiğinizde neler yaparsınız?



Cevap: Ders çalışırım, oyun oynarım, anneme yardım ederim. Sevdiğim kitapları okur ve film izlerim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 70. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruların cevaplarını okuduğunuz metinden hareketle defterinize yazınız.

Yazara göre mutluluğun simgesi nedir? Neden?

Cevap: Mutluluğun simgesi kurabiyedir. Çünkü kurabiye mutlu bir ailenin simgesi olmuştur.



Metinde herkesin hayalindeki ev ortamı nasıl betimlenmiştir?

Cevap: İçinde kahkahaların yükseldiği, masanın üzerinde kurabiyelerin ya da canlı çiçeklerin durduğu, şömine, soba, kalorifer peteği önünde kahvelerin yudumlandığı, pencere önünde begonyaların, sardunyaların olduğu, mum ışığında sevgi dolu yemeklerin yendiği, ışıklı, ferah, tarçın kokulu bir evdir.

Eşya duygunun, ruhun önüne geçti.” ifadesinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız

Cevap: İnsanların günümüzde mutluluğu evlerin içindeki eşyalarda araması, eşyaların kaliteli olması, güzel olmasını istemesi; insanların yuva sıcaklığını evi ev yapan güzellikleri görememesi olduğu için böyle düşünüyor.



Size göre mutlu bir ev ortamı nasıl olur? Anlatınız.

Cevap: Bana göre birbirine saygılı, sevgi dolu, sıcak ve içten bir ailenin olduğu ev mutlu bir ev ortamını simgelemektedir. Sobanın üzerinde demlenen çay, pişen kestaneler mutlu bir ev ortamını bana göre simgelemektedir.

Yazarın evle ilgili düşüncelerini doğru buluyor musunuz? Neden?

Cevap: Evet doğru buluyorum. Çünkü günümüzde maddiyata maneviyattan daha fazla değer verilmeye başladı. Bu da ev ortamını aileleri etkilemeye başladı.



2. ETKİNLİK

Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir anınızı anlatacağınız hazırlıksız konuşma yapınız.

Okuduğunuz metinde yazarın çocukluğuna dair unutamadığı detay bir kurabiye kutusudur.
Sizin hayatınızda büyüyünce bile unutamayacağınız anılarınız var mı? Düşününüz.
Konuşmanızı hazırlamak için 1-2 dakika zihinsel bir hazırlık yapınız.
Konuşmanızda anınızın detaylarını ve bu anının sizin için neden önemli olduğunu açıklayınız.
Konuşmanızı konu dışına çıkmadan sonlandırınız.

Cevap: Soğuk kış günlerinde babam eve gelirken kestane alırdı. Annem sobayı yakmış odamız sıcacıktı. Üzerinde yavaş yavaş demlenen çayın kokusu odayı sarardı. Akşam yemeğinden sonra kestanelerin çizilmesi ve sobaya itina ile dizilmesi sonucu sabırsızlıkla kestanelerin pişmesini beklerdik. Hatta bazılarını pişmiş mi diye çiğ olarak bile yediğimiz olurdu. O sırada evdeki gülüşmeler, sohbetler, bardaklara konan tavşan kanı çaylar ve yenen kestaneler. İşte benim en güzel anılarım ve mutlu evimin tarifi buydu.

3. ETKİNLİK

Yazarın çocukken televizyonda izledikleri ile büyüdüğünde izlediklerini ilgili yerlere yazınız.



Cevap:

İki durum arasında zaman içinde nasıl bir değişim olmuştur? Söyleyiniz.

Cevap: Zaman içinde insanların öncelikleri daha çok gösteriş, maddiyat, yalnızlaşma olmuştur.



Bu değişimin nedenleriyle ilgili tahminlerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.

Cevap: Bu değişim nedenleri ekonomik sıkıntılar, insanların daha çok mal düşkünlüğü, aile kurumunun yıpranması, televizyon dizileri ve programları arasındadır.

4. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinden sizi ana fikre ulaştıracak kanıtlar toplayınız.

Cevap: Metinde eski aile ile şimdiki aile ilişkileri, eskiden insanların ev yuva kavramı ile şimdiki ev kavramının değişmesi, televizyon dizilerindeki değişimler, maddiyat ile maneviyatta görülen farklılıklar kanıt olarak gösterilmektedir.



Topladığınız kanıtları ev kavramıyla ilgili önceden bildiklerinizle ilişkilendirerek ana fikri belirleyip defterinize yazınız.

Cevap: Evimizi ev yapan içindeki eşyalar, varlıklı veya yoksul olmak değil ilişkilerimiz, sıcaklığımız ve yuvamız olması özellikleridir.

Ulaştığınız ana fikrin gerekçesini söyleyiniz.

Cevap: Metindeki anlatılan eski ve yeni karşılaştırılması, evimizin eski sıcaklığının kalmaması, televizyonda gördüklerimize özenme durumu.




5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 71. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki metni okuyunuz.

Utku, okuldan eve döndüğünde heyecanla annesine seslendi. “Anne, bugün öğretmenim resmimi çok beğendi!” dedi. Annesi ise mutfakta yemek hazırlamakla meşguldü ve Utku’ya dönmeden “Tamam, canım.” diye yanıt verdi. Utku babasına anlatmak istedi fakat babası da bilgisayarda çalışıyordu. “Baba! Bak, bu resmi ben yaptım.” dedi. Babası ise gözlerini ekrandan ayırmadan “Güzel olmuş,” dedi. Utku kimsenin onu dinlemediğini hissedip odasına çekildi.

Metinde yer alan problemi belirleyip kendi bakış açınızla sözlü olarak ifade ediniz.

Cevap: Anne ve babanın çocuklarının sevincine ortak olmaması, çocukları ile iletişim eksikliği.

Problem için çözüm önerilerinizi ilgili alanlara yazınız.

Cevap:

1. Anne ve babanın çocuklarının her şeyden daha önemli olduğunu bilmesi.

2. Anne ve babanın çocuklarının yüzlerine bakarak iletişim kurmaları.

3.Utku’nu sevinçli haberi daha uygun bir zamanda söylemesi.

Yazdığınız çözüm önerilerinden en uygun olanı belirleyerek söyleyiniz.

Cevap: Bence anne ve babanın çocuklarının her şeyden daha önemli ve değerli olduğunu bilerek hareket etmesi.

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafta cümlelere benzerlik anlamı katan kelimeleri belirleyerek bu kelimelerin altını çiziniz.

Sabah uyandığımda dışarıda her yer bembeyaz karlarla kaplıydı. Karlar tıpkı pamuk gibi yumuşacıktı. Güneş gökyüzünde parlıyor ve ışıkları aynen bir lamba gibi etrafı aydınlatıyordu. Ağaçlar, karla kaplanmış dallarıyla sanki beyaz şemsiyelerdi. Sokakta oynayan çocuklar, tıpkı cıvıldayan kuşlar gibi neşeliydiler. Her şey masal diyarındaymış gibi güzeldi.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 71 cevapları 2. kitap

Aşağıda verilen kelimelerin her biriyle ilgili benzerlik anlamı veren kelimelerden de yararlanarak defterinize birer cümle yazınız.

salon-ev-baca-çatı

Cevap:

Salonları aynen bir küçük kutu gibiydi.

Ev kar gibi bembeyaza boyanmıştı.

Bacadan çıkan dumanlar kömür gibi simsiyahtı.

Evin çatısı tıpkı bir kaydırak gibi görünüyordu.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 72. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

7. ETKİNLİK

Metinden alınan aşağıdaki cümleleri önemli veya önemsiz olma durumlarına göre işaretleyiniz?

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 72 cevapları 2. kitap

Önemli olarak işaretlediğiniz bilgiler arasındaki ilişkiyi söyleyiniz.

Cevap: Metnin ana fikrini belirlemektedir.

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki krokiyi inceleyiniz. Ön bilgilerinizden hareketle Bu krokiyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Kroki, yazarın evini gösteren bir krokidir.

Krokiyle ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

Cevap:

1. (D) Okul ile market arasında Lale Sokak bulunmaktadır.
2. (Y) Millet Bahçesi krokinin doğusunda yer almaktadır.
3. (D) Aslı ve Ecelerin evleri Millet Bahçesinin doğusunda bulunmaktadır.
4. (D) Krokideki evlerden Şehir Hastanesine gitmek için caddeyi geçmek gerekmektedir.
5. (Y) Yazarın Millet Bahçesine gitmesi Aslının gitmesinden daha kısa sürer.
6. (D) Millet Bahçesi belediyeden iki sokak ötededir.
7. (D) Market ve okul krokinin kuzeyindedir.
8. (D) Yazarın evi krokinin en doğusunda yer almaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 73. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı noktalama ve yazım kurallarına göre düzenleyerek defterinize yeniden yazınız.

Huzur veren su sesine çocuk seslerinin de eşlik ettiği Köy Meydanı’nda kurulurdu samimi dostluklar, bugün de çamiçi köyünde asker uğurlaması ile bu dostluklar pekişecekti. Yürekleri vatan aşkıyla çarpan Ahmet Mehmet ve Serhat; Akif’in safahat adlı eserinde işaret ettiği gibi vatani görevlerini yapmak için 23 04 2024 tarihinde askere gideceklerdi. Köy meydanında davullar çalıyor analar yiğit evlatlarının ellerine kına yakıyordu. Ay yıldızlı şanlı bayrağımızın gölgesinde omuz omuza çekilen halaylarla birlik ve beraberlik duygusu pekişiyordu. Saat 09 15’te kalkacak trene yetişmek için gençler el sallayarak köylerine veda ettiler.

Cevap:

Huzur veren su sesine çocuk seslerinin de eşlik ettiği köy meydanında kurulurdu samimi dostluklar. Bugün de Çamiçi Köyü’nde asker uğurlaması ile bu dostluklar pekişecekti. Yürekleri vatan aşkıyla çarpan Ahmet, Mehmet ve Serhat; Akif’in safahat adlı eserinde işaret ettiği gibi vatani görevlerini yapmak için 23. 04. 2024 tarihinde askere gideceklerdi. Köy meydanında davullar çalıyor, analar yiğit evlatlarının ellerine kına yakıyordu. Ay yıldızlı şanlı bayrağımızın gölgesinde omuz omuza çekilen halaylarla birlik ve beraberlik duygusu pekişiyordu. Saat 09. 15’te kalkacak trene yetişmek için gençler el sallayarak köylerine veda ettiler.

10. ETKİNLİK

Pahalı oyuncak, kıyafet, ayakkabı vb. şeylere sahip olmak sizi mutlu etmeye yeter mi? Neden?

Cevap: Hayır pahalı kıyafet, oyuncak, ayakkabı vs. şeylere sahip olmak beni mutlu etmeye yetmez. Çünkü mutluluğu getiren şeyler pahalı ürünler değildir. Mutluluk sevgiyle, sıcak bir ortamla, dostluklarla, samimiyetle gelir.

Aşağıdaki örnek olayı okuyunuz.

“Bugün Gamzenin en yakın arkadaşı Zeynep’in doğum günü var. Gamze, doğum gününe giderken herkesin çok beğendiği popüler bir markanın logosu olan bir tişört giymek ister. Ancak annesi ona markanın ürünlerinin çok pahalı olduğunu ve bütçelerine uygun olmadığını söyler. Gamze bu duruma çok üzülür ve annesine ısrar eder. Annesi Gamzeye önemli olanın kıyafetlerin markasının değil, onun kendine olan güveni olduğunu anlatmaya çalışır. Ancak Gamzenin aklında hep o markanın tişörtü vardır çünkü arkadaş grubunda kabul görmek ve popüler olmak için o tişörtü giymesi gerektiğini düşünmektedir.”

Sorunun çözümüne yönelik bir yazıyı aşağıdaki yönergeye göre planlayınız ve yazınız.

Paragraftaki sorunu tanımlayıp kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
Çözümünüze ilişkin yazacağınız yazının hedef kitlesini ve yazma araçlarını belirleyiniz.
Önceki bilgilerinizi de kullanarak sorunun çözümüne yönelik öneriler oluşturunuz.
Bu önerilerden en uygununu belirleyip bunlara yazınızda yer veriniz.
Çözümle ilgili değerlendirmenize yazınızda yer veriniz.
Yazarken içeriğe ve sürece yönelik seçimlerinizi kontrol edip gerektiğinde düzenleyebilir ve değiştirebilirsiniz.

Cevap: Buradaki sorun bir çocuğun marka bir tişört almak istemesi, ailesinin bütçesinin buna yetmemesi, çocuğun arkadaşları arasında bu marka tişörtle kabul göreceğine inanması.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 74. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

Taslak yazınızı planlamanıza uygun olarak aşağıya yazınız.

Cevap:

Gamze’nin doğum gününde marka bir tişört giyerek kendisini arkadaşlarına kabul ettirmeye çalışması doğru bir davranış değildir. Çünkü insanların marka giymesi onların kabul görmesi için bir etken değildir. Önemli olan insanların kendisine güvenmesi, fikir ve düşünceleri ile kabul görmesidir. Üstelik annesi bu tişörtü alacak maddi durumlarının olmadığını da söylüyor. Her insan varlıklı olamaz. Bizi biz yapan insani değerlerimiz, fikir ve düşüncelerimiz ile hareketlerimizin yoğrulmasıdır. Bu nedenle pahalı eşyalar ile kabul görmeye çalışmak, suya yazı yazmaya benzer. Ne kalıcılığı vardır ne de görülür.

Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak değerlendiriniz.

11. ETKİNLİK

Aşağıdaki karekod bağlantısında empati konulu bilgilendirici bir metin bulunmaktadır.
Amacınızı belirleyerek uygun bir dinleme stratejisi ve yöntemi seçiniz.
Karekodu okutarak metni dinleyiniz.
Dinlerken önemli noktaları not ediniz.
Dinleme bittikten sonra seçtiğiniz strateji ve yöntemin işe yarayıp yaramadığını değerlendiriniz.
Gerekirse metni tekrar dinleyip farklı bir strateji ve yöntem seçebilirsiniz.
Son olarak öğrendiklerinizi ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.

Dinlediğiniz metinde ileri sürülen düşünceleri Aylin’in bakış açısıyla inceleyiniz.

Aylin’in söylemek istediklerini kendi cümlelerinizle defterinize yazınız.

Cevap: Bazen etrafımızdaki insanların neden öyle davrandığını sorgularız. Fakat empati yaparsak onları daha iyi anlayabiliriz. Empati kurmak insanların duygularını daha iyi anlamamızı sağlar. İnsanları anlamak dünyayı daha iyi bir yer haline getirir. Empati dünyayı güzelleştire bir güçtür.

Aylin’in düşüncelerini yorumlayarak aşağıdaki cümleyi tamamlayınız.

Cevap: Aylin her insanın empati yapması gerektiğini ve bu şekilde dünyanın daha güzel olacağını söylemektedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 75. Sayfa Cevapları (2. Kitap)

12. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümleyi inceleyiniz. Cümledeki altı çizili kelime hangi ismin yerine kullanılmıştır? Söyleyiniz.

“İnsanların duygularını anlamak ve onlara destek olmak, dünyayı daha iyi bir yer hâline getirir.

Cevap: Onlar: İnsanlar yerine kullanılmıştır.

Aşağıda verilen cümlelerde bir ismin yerine tercih edilen kelimelerin altını çiziniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitaobı sayfa 75 cevapları 2. kitap

Aşağıdaki cümlede altı çizili isimlerin yerine tercih edilen bir kelime bularak cümleyi tekrar yazınız.

Aslı ile Ceren yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

Cevap: Onlar yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

13. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.

Deniz, yaz tatilinden sonra okula döndüğünde sınıfına yeni gelen Kerem’i fark etti. Kerem çok sessizdi ve kimseyle konuşmuyordu. Öğretmen, Kerem’in başka bir şehirden taşındığını ve henüz kimseyi tanımadığını söyledi. Deniz, Keremin yalnız olduğunu hissetti ve onunla arkadaş olmak istedi. Birkaç kez onunla iletişim kurmayı denedi ama Keremin çekingen tavrı nedeniyle başarılı olamadı.”

Paragraftaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız.

• Sorunu tanımlayıp kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
• Deneyimlerinizi de kullanarak sorunun çözümüne yönelik önerilere konuşmanızda yer veriniz.
• Önerilerinizden en uygun olanı değerlendirip konuşmanızı sonlandırınız.
• Konuşma sürecine uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız
• Size sorulan soruları uygun biçimde cevaplayınız.

Cevap:

Sorun, Kerem’in başka bir şehirden yeni bir okula gelmesi, çekingen olması, arkadaşının olmaması, Deniz’in iletişim kurmaya çalışıp başarılı olamaması.

Sevgili Arkadaşlarım,

Kerem arkadaşımız bugün sınıfımıza geldi ve artık o da bizim sınıfın bir öğrencisi. O, başka bir şehirden yeni geldiği için tanıdığı pek kimse yok. Ona destek olmalıyız. Onun bizim arkadaşlığımıza ihtiyacı var. Ona hem şehrimiz tanıtmalı hem de okul konusunda yardımcı olmalıyız. Birlikte vakit geçirmeliyiz. Empati yapmalı ve kendimizi onun yerine koyup öyle davranmalıyız.

Hepinize teşekkür ederim.

 

 


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

27.02.2025, 11:52
can
Yönetici
Mesaj Sayısı: 676
Konu Sayısı: 632

Ailemi tanıttığım zaman öncelikle ailemde bulunan anne ve babama kardeşlerime severek özellikleri ile birlikte anlatırım örneğin anne ve babamın yanında bazen dedem ninemle beraber de yaşayıpmış olabilirim bunların isimlerini her zaman ifade ederek ailemizi tanıtırız ailemiz çok önemli bir kavramdır ailemizle beraber huzur ve mutluluk içerisinde yaşarız aile kavramı oldukça önemlidir.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.