9 Şubat 2025, 16:11 |
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 190-191-192-193-194. Sayfa Cevapları MEB Yayınları6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 190-191-192-193-194 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık. İnceleyin! 6. Tema Çocuk Dünyası: “Dondurmanın Keşfi ve Tarih İçinde Yolculuğu” Dinleme Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 190-191-192-193-194. Sayfa Cevaplarıİçindekiler
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 190. Sayfa Cevapları MEB YayınlarıHAZIRLIK Aşağıdaki şiirle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız. Cevap: Şiir çocukların dondurmayı çok sevmeleri üzerine yazılmıştır. Dondurmayı hemen herkes sever. Bitince de üzülür. Şair bu şiirde dondurmanın bitmemesini temenni etmiştir. DONDURMA Bir külah dondurmam olmalı Koca külah dondurmam Kocaman, kocaman olmalı dondurmam “Dondurma, çocukların en sevdiği yiyecektir.” diyen biri, sizce niçin böyle düşünüyor olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Çünkü tüm çocuklar dondurmaya bayılır. Hepsi de çok sever. Yaz ayları gelince çocuklar harçlıkları ile mutlaka dondurma alırlar. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 191. Sayfa Cevapları MEB Yayınları1. ETKİNLİK Aşağıdaki kutular içinde yer alan harf gruplarından her biri, metinden bir sözcüğü oluşturmaktadır. Kutuların altında bu sözcükleri bulmanızı sağlayacak ipuçları yer almaktadır. Kaç numaralı kutudaki sözcüğü bulmaya çalışacaksanız aynı numaralı ipucunu okuyunuz. Bulduğunuz sözcüğü ilgili harf grubunun altındaki noktalı yere yazınız. Cevap: 2. ETKİNLİK Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız. Dondurma ile ilgili ilk bilgiler kaç yıl öncesine dayanmaktadır? Cevap: 4000 yıl öncesine dayanmaktadır. Dondurma, Avrupa’ya kimin sayesinde gitmiştir? Cevap: Marco Polo sayesinde gitmiştir. Türklerde dondurma ile ilgili ilk bilgiye nerede rastlanmaktadır? Cevap: Divan-ı Lügati’t Türk’te rastlanmaktadır. Dondurmaya başka hangi isimler verilmiştir? Cevap: Buzlar, buzlu krema, krema isimleri verilmiştir. Dondurmanın külahla servis edilmesine hangi olay ile başlanmıştır? Cevap: Karton tabakları biten bir dondurmacının pankekleri külah hâline getirmesiyle. Metinden hangi yeni bilgileri öğrendiniz? Cevap: Dondurmanın Çinliler tarafından bulunduğunu, dondurmanın tarihinin 4000 yıl öncesine dayandığını, dondurmanın külahla servis edilme şeklinin nereden geldiğini ve Türklerde dondurmanın ilk olarak hangi kayıtlarda rastlandığını öğrendim. Metni etkileyici buldunuz mu? Niçin? Cevap: Evet, metni etkileyici buldum. Çünkü dondurmanın tarihini ve gelişimini öğrendim. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 192. Sayfa Cevapları MEB Yayınları3. ETKİNLİK Aşağıda ev yapımı dondurmanın yapılışını anlatan cümleler, karışık olarak verilmiştir. Doğru sırayı bulunuz ve bu sırayı göstermek için her cümlenin başındaki kutuya 1’den 8’e kadar olan sayılardan birini yazınız. Cevap: 4. ETKİNLİK Aşağıdaki cümleyi okuyunuz ve soruları cevaplayınız. Cevap: Öğretmen, kırmızı panoyu sınıfın duvarına astı. 1. Öğretmen, sınıfın duvarına neyi astı? Öğretmen, kırmızı panoyu sınıfın duvarına astı. 2. Öğretmen, kırmızı panoyu nereye astı? Sınıfın duvarına 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 193. Sayfa Cevapları MEB YayınlarıAşağıdaki soruları cevaplayınız. Birinci soruya niçin yalnızca “pano” sözcüğü değil de “kırmızı pano” sözcük grubu cevap olmuştur? Cevap: Panonun nasıl bir pano olduğunu belirtmek için. İkinci soruya niçin yalnızca “duvar” sözcüğü değil de “sınıfın duvarı” sözcük grubu cevap olmuştur? Cevap: Hangi duvar olduğunu belirtmek için. “Pano” kavramı ile “kırmızı pano” kavramı arasındaki fark nedir? Cevap: Pano denince aklımıza birden çok pano gelebilir ve gözümüzde canlanması zor olur. Kırmızı pano denince daha kolay gözümüzde canlanır. “Duvar” kavramı ile “sınıfın duvarı” kavramı arasındaki fark nedir? Cevap: Duvar çok geniş bir kavramdır. Fakat sınıfın duvarı denince hemen gözümüzde canlanır. “Kırmızı pano” sözcük grubunu oluşturan sözcüklerin türleri nelerdir? Cevap: Kırmızı sıfat, pano isimdir. “Sınıfın duvarı” sözcük grubunu oluşturan sözcüklerin türleri nelerdir? Cevap: İkisi de isimdir. “Kırmızı pano” sözcük grubunda asıl belirtilen / anlatılan, temel olan varlık hangisidir? Cevap: Pano. “Sınıfın duvarı” sözcük grubunda asıl belirtilen / anlatılan, temel olan varlık hangisidir? Cevap: Duvar. Aşağıdaki bilgileri okuyunuz. Bir sözcüğün benzerlerinden ayırt edilebilmesi için başka bir sözcükle birlikte anlam ilişkisi içinde oluşturduğu sözcük grubuna tamlama denir. Türkçede iki çeşit tamlama vardır. Eğer söz konusu varlık bir isimle tamamlanırsa bu isim tamlaması (sınıfın duvarı), sıfat ile tamamlanırsa sıfat tamlaması (kırmızı pano) olur. Tamlamalar, iki unsurdan oluşur: tamlanan, tamlayan. Asıl anlatılan, işaret edilen, temel olan varlığa tamlanan denir. “Sınıfın duvarı” tamlamasında “duvar” tamlanan, “kırmızı pano” tamlamasında ise “pano” tamlanandır. Türkçe sıfat tamlamalarında da isim tamlamalarında da tamlananın türü isimdir. Tamlamalarda tamlananı açıklayan, onun bir özelliğini ya da neye, kime ait olduğunu belirten kelimeye ise tamlayan denir. “Sınıfın duvarı” tamlamasında “sınıf tamlayan, “kırmızı pano” tamlamasında ise “kırmızı” tamlayandır. Türkçe de tamlayan, sıfat da isim de olabilir. Tamlayan sıfatsa yani tamlama “sıfat+isim” şeklindeyse tamlama sıfat tamlamasıdır, tamlayan isimse yani tamlama “isim+isim” şeklindeyse tamlama isim tamlamasıdır. “Dondurmanın Keşfi ve Tarih İçinde Yolculuğu” adlı metni bir kez daha dinleyiniz. Metni dinlerken metinde kullanılan isim ve sıfat tamlamalarını belirleyerek defterinize yazınız. Metindeki isim ve sıfat tamlamalarının metnin anlamına olan etkisini belirlemek için aşağıdaki soruyu cevaplayınız. Cevap: İsim tamlamaları: Dondurmanın keşfi, tarih içi, dondurmanın tarihçesi, dünyanın yeri, dondurmanın tarihi, keşif yolculuğu, kral sofralarının lezzeti, Çinlilerin buluşları, lezzetin sırrı, tarihin dönemleri, kıtanın bölgeleri, dünya fuarı, damak tadı. Sıfat tamlamaları: Tarih içindeki yolculuğu, değişik kültür, her yaş, lezzetli ve besleyici tat, her yer, dört bin yıl, antik medeniyetler, uzun bir keşif yolculuğu, on üçüncü yüzyıl, tüm dünya, favori tatlı, dondurmayla ilgili rivayetler, acımasız imparator, Büyük İskender, çeşitli yemişler, eski bilgi, on yedinci yüzyıl, soğuk bir tatlı, bir statü, elmalı turta, pek çok değişim, yeni bir başlangıç, 1920’li yıllar, çubuklu dondurma. Metinde, isim ve sıfat tamlamaları olmasaydı metnin anlamı nasıl etkilenirdi? Cevap: Metni hayalimizde ve gözümüzde canlandırmamız zor olur, metin anlamsız ve sıkıcı hale gelirdi. 5. ETKİNLİK Sınıfta, dilediğiniz konuda ve herhangi bir hazırlık yapmadan bir konuşma yapınız. Arkadaşlarınızdan konuşmanızı değerlendirmelerini isteyiniz. Cevap: Sevgili Arkadaşlar, Bugün sizlerle adalet hakkında konuşmak istiyorum. Adalet, herkesin eşit ve doğru şekilde muamele görmesidir. Oyun oynarken ya da derslerde, her birimizin aynı haklara sahip olması çok önemlidir. Bir arkadaşımızın zorlandığında ona yardımcı olmak, haksızlık gördüğümüzde doğruyu yapmak gerekir. Unutmayın, adalet sadece başkalarına değil, kendimize de saygı göstermek demektir. Hepimiz birbirimize eşit davranmalıyız ki, herkes mutlu ve huzurlu olsun. Teşekkür ederim. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 194. Sayfa Cevapları MEB Yayınları6. ETKİNLİK Aşağıdaki yazma alanına çocuk ve mutluluk konusuna uygun bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Mutluluk Çocukta Bir gülüş, bir oyun, bir çimen üstü, Bazen düşerler, bazen de koşar, Mutlu olmanın sırrı, belki de bu, GELECEK DERSE HAZIRLIK Beğendiğiniz bir sporcu ve bu sporcunun başarıları hakkında bir araştırma yapınız. Cevap: Semih SAYGINER Semih Saygıner, Türk bilardo oyuncusudur ve dünya çapında tanınan bir sporcudur. 1959 yılında İstanbul’da doğmuştur. Saygıner, bilardo sporunda pek çok ulusal ve uluslararası başarıya imza atmıştır. Özellikle “karambol” dalında yetenekleriyle bilinir. Saygıner, 3 bant bilardo dalında dünya şampiyonlukları kazanmış ve Türkiye’yi bu alanda uluslararası arenada temsil etmiştir. Bilardo dışında da Semih Saygıner, sporda ve yaşamda azim, disiplin ve yaratıcılığıyla örnek gösterilen bir figürdür. Onun başarıları, Türk bilardosunun gelişmesine önemli katkılar sağlamıştır. |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |