6 Şubat 2025, 15:31
Mehmet Akif
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 2. Kitap (Sayfa 60-65) Arası

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları (2. Kitap) Sayfa 60-61-62-63-64-65 MEB Yayınları etkinlik cevaplarını burada bulabilirsiniz.

4. Tema Geleneklerimiz: Kontrol Noktası” Etkinlik Cevapları 5. Sınıf Türkçe (2.Kitap) MEB Yayınları 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2. Kitap) Sayfa 60-61-62-63-64-65 Cevapları MEB Yayınları (Kontrol Noktası)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 60. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

OYALAR



Geleneksel Türk el sanatlarının renkli ve zengin örneklerinin belki en küçük, ama en anlamlısının “oya” olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Anadolu kadınının ve genç kızının duygu, düşünce ve hayal dünyasının bütün kıvrımlarını, (…) zekâsını, el ve göz zevkinin yüce noktalara ulaşmasını sadece oyalarda bulmaktayız. Yüzlerce yıllık bir geleneği ısrarla, inatla günümüzde de sürdüren genç kızlarımızın el emeği göz nuru dökerek ortaya çıkardığı oyalar, estetik bir (…) sanat eseri olduğu kadar, aynı zamanda, yapıldıkları yörenin doğasını, iklimini, ürünlerini, bitkilerinin özelliklerini, o yörede kullanılan araç gereci ve hatta aile içinde veya dışındaki sosyal hayatı kanıtlayan eserlerdir. Aynı motifin farklı bölgelerde değişik adlarla tanınması, yöredeki egemen duyguyu, inancı ve düşünceyi de ortaya koyması bakımından ilginçtir. Söz gelimi, Artvin’de “subay sırması” adı verilen oyanın Konya’daki adı “yılan kemiği”, Balıkesir’deki adı ise “tren yolu”dur.
Daha çok işleme tekniği, kullanılan araç-gereç ve malzemeler oya türlerinin belirlenmesinde ayrımcı bir rol oynarlar. Bunlar; iğne, tığ, firkete, mekik, boncuk oyaları ile yün, koza, mum ve dokuma oyalarıyla birlikte dikişli, kumaş ve iplik artığı oyalar biçiminde ana gruplar içinde toplanırlar.
(…)
Genç kızın yakın çevresindeki çiçekler, hayvanlar, ev içi araçlar, organlarımız, gökyüzü yapılan oyalara ad olarak verilir. Gül, menekşe, papatya, karanfil, sümbül, çiğdem, küpe çiçeklerinin yanı sıra birçok sebze ve meyve, evcil hayvanlar bu renkli dünyanın zenginliklerini oluşturur. Bütün bunlar stilize ve sembolize edilerek ortaya çıkarılır.

Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

Anadolu kadınının duygu ve düşünce dünyasını oyalarda bulmamızın sebebi nedir?



Cevap: Çünkü Anadolu kadını hayal dünyasını duygu ve düşüncelerini oyalara, oyaların şekillerine işlemişlerdir.

Kültürel mirasımızın gelecek nesillere aktarılmasında oyaların katkısı nedir?

Cevap: Oyalar kültürel mirasımızın önemli unsurlarından biridir. Genç kızların işledikleri bu oyalar çeyizlerini süslemektedir. Çok eski zamandan beri devam eden ve halen günümüzde önemini devam ettirmesi kültürel mirasımıza devam ettirecektir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 61. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

Metinden konuyu belirten ipuçları bulunuz. Bu ipuçlarını metinle ilgili ön bilgilerinizle ilişkilendirerek metnin konusunu yazınız.



Cevap: Metnin konusu, oyanın kültürel mirasımızdaki yeri ve önemidir. Metin boyunca oyanın ne anlama geldiği, Anadolu’daki önemi, aldığı isimler, kadınların verdiği değer işlenmektedir.

Metinde açık olarak verilen düşünceleri yazınız.

Cevap:

Geleneksel Türk el sanatlarının renkli ve zengin örneklerinin belki en küçük, ama en anlamlısı “oya”dır.
Aynı motif farklı bölgelerde değişik adlarla tanınmaktadır.
İşleme tekniği, kullanılan araç-gereç ve malzemeler oya türlerinin belirlenmesinde önemlidir.



Yörenizdeki bitkilerin hangilerini oyalarda görmektesiniz? Söyleyiniz.

Cevap: Gül, karanfil ve lale motifleri görmekteyiz.

Okuduğunuz metinden karşılaştırılabilir özellikler belirleyiniz.

Cevap: Oyadaki motifin aynı olmasına karşın farklı yörelerde farklı isimler alması.



Belirlediğiniz özelliklerden hareketle karşılaştırma yaparak benzerlik ve farklılıkları aşağıdaki tabloya listeleyiniz.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 61

Karşılaştırma sonuçlarınızı anlatan bir konuşma yapınız.



• Konuşmanıza hitap sözcüğüyle başlayınız.
• Sesinizi herkesin duyabileceği şekilde ayarlayınız.
• Beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
• Konuşmanızı uygun sonlandırma ifadeleri ile bitiriniz.

Cevap:

Değerli Öğretmenim ve Arkadaşlarım,

Oya Türk kültüründe ve özellikle Anadolu topraklarında çok önemli bir yere sahiptir. Genç kızlar ve kadınlarımızın ellerinden düşürmedikleri ve motif motif işledikleri oyalar aynı zamanda kültürümüzün yaşayan hazineleri arasında bulunmaktadır.



Küçük yaşlardaki kız çocuklarının öğrendiği ve hayatları boyunca işlemeye devam ettirdikleri oyalar hem çeyizlerini süslemekte, hem de kültürümüzü gelecek nesillere aktarmaktadır. Oyalara sadece oya olarak bakmamak gerekir. Hepimizin evinde çeşitli eşyaları, kırlentleri, havlu kenarlarını süsleyen bu oyalar aynı zamanda göz nuru olarak adlandırılmaktadır.

Bizler bu el işi göz nuru kültürümüzün önemli bir unsuru olan oyaları sürdürmeli ve gelecek nesillere aktarmalıyız.

Metnin anahtar kelimelerini yazınız.

Cevap: Oya, gelecek nesiller, kültür



Belirlediğiniz anahtar kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini yazınız.

Cevap: Metnin ana düşüncesini yansıtmaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 62. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz

Aşağıdaki soruların cevaplarını dinlediğiniz metinden hareketle defterinize yazınız.



Gölge oyunundaki figürlerin yapımında neler kullanılır?

Cevap: Deve veya manda derisi kullanılmaktadır.

Hayalînin çok yönlü bir sanatçı olması hakkında ne düşünüyorsunuz?

Cevap: Bu durum Hayali’nin çok yetenekli olduğunu göstermektedir.

“Sonuçta hayal perdesinde gerçeğe dair çok şey bulursunuz.” cümlesi ile anlatılmak istenen nedir?

Cevap: Hayal perdesinde yaşanan her şeyin aslında gerçek dünyadan alıntılandığını, gerçek dünyada bu durumların olduğunu ve gerçek dünya ile hayal perdesinin birbirini anlattığını söyleyebiliriz.

Dinleme sırasında metinde geçen bilgileri önemli ve önemsiz olarak sınıflandırıp aşağıdaki alanlara yazınız.

Cevap:

Önemli Bilgiler:

Oyundaki tasvirler deve veya manda derisinden yapılır.
Karagöz bir gölge oyunudur.
Oyunun başkarakterleri Hacivat ve Karagöz’dür.
Hayali, çok yönlü bir sanatçıdır.

Önemsiz Bilgiler:

Hacivat, Karagöz’ün sırtından geçinmeye çalışır.

Düşünce akışına uygun olarak metni kendi cümlelerinizle özetleyiniz.

Cevap: Karagöz oyunu, manda veya deve derisinden yapılan ve tasvir olarak adlandırılan şekillerin gölgesinin perdeye yansıtılması şeklinde oynanan bir gölge oyunudur. Oyunun başkahramanı Karagöz okumamış, saf bir halk adamıdır. Hacivat ise okumuş, insanların kendisine bir şeyler danıştığı birisidir. Oyunda Karagöz, Hacivat’ın dediklerini yanlış anlar ve bu şekilde güldürü unsuru sağlanır. Karagöz oyununu Hayali adı verilen kişiler oynatır. Bu sanatçılar oyunun neredeyse her aşamasını tek başına düzenler, çok yönlü sanatçılardır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 63. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

Dinlediğiniz metinden hareketle Karagöz ve Hacivat’ın özelliklerini aşağıdaki tabloya yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 63

Belirlediğiniz özelliklerden hareketle Karagöz ve Hacivat’ın benzerlik ve farklılıklarını aşağıdaki görselde uygun yerlere yazınız.

Cevap:

Karagöz ve Hacivat özellikleri

Yaptığınız karşılaştırmadan ulaştığınız sonuçları bir paragraf hâlinde yazınız. Yazınızda Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap: Karagöz ve Hacivat, Türk tiyatrosunun geleneksel oyunlarındandır. Karagöz kaba, okumamış, her şeyi ters anlayan biridir. Hacivat ise kibar, eğitimli, güzel konuşan ve bilgili biridir. İkisi iyi bir arkadaştır ama aralarında gelişen konuşmalar karakteristik özelliklerinde dolayı çok komiktir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 64. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 64


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 65. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (2. Kitap)

5. sınıf türkçe ders kitabı cevapları 2. kitap sayfa 65


Bir önceki yazımız olan veya sonraki başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.