20 Kasım 2024, 17:15 |
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 127-128-129-130 MEB Yayınları“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130 MEB Yayınları” cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin! Keloğlan’ın Sihirli Tası Dinleme Metni Etkinlik Cevapları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınlarıİçindekiler
Keloğlan’ın Sihirli Tası Dinleme Metni Etkinlik Cevapları6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 127. Sayfa Cevapları MEB YayınlarıHAZIRLIKAşağıdaki hangi iki atasözünün birbiriyle ilişkili olduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz bu atasözlerinde verilmek istenen mesajı söyleyiniz. “Deveyi yardan uçuran bir tutam ottur.” “Gülü seven dikenine katlanır.” “Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.” Cevap: “Deveyi yardan uçuran bir tutam ottur.” ve “Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.” atasözleri birbiri ile ilişkilidir. İki atasözü de aç gözlülüğün zararlarını anlatmaktadır. İnsanların elindekiler ile yetinmeyi bilmeleri ve kanaat etmeleri gerektiği anlatılmaktadır. Görselden hareketle “Keloğlan’ın Sihirli Tası” adlı metinde ne anlatıldığını tahmin ediniz. Tahmininizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Keloğlan’ın altın dolu bir tas bulması ve bununla ilgili olduğunu düşünüyorum. Metni dikkatle dinleyiniz. Metni dinlerken aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız. Cevaplarınızdan hareketle metnin özetini yazarak sınıfta okuyunuz. Metinde hangi şahıslara / varlıklara yer verilmiştir? Cevap: Keloğlan, Keloğlan’ın annesi, hırsızlar, hizmetçiler, insanlar. Metinde “yer ve zaman” kavramıyla ilgili hangi bilgilere yer verilmiştir? Cevap: Zaman belli değil. Evvel zaman içinde denmektedir. Yer olarak ırmak kenarı ve saray konu olmaktadır. Metnin serim, düğüm, çözüm bölümünde ne anlatılmaktadır? Cevap: Serim bölümünde Keloğlan’ın ırmağa balık tutmaya gitmesi ve kocaman bir balık tutması anlatılmaktadır. Düğüm bölümünde Keloğlan’ın balığın karnında tas bulması, tasla su döktükçe suların altın olması, çok zengin olup saray yaptırması, daha fazla zengin olma hırsına kapılması ve tası suya düşürüp kaybetmesi anlatılmaktadır. Çözüm bölümünde ise Keloğlan’ın her şeyi kaybetmesi üzerine üzülmesi, annesinin onu teselli etmesi ve hırsın ne kadar kötü bir şey olduğunu anlaması yer almaktadır. Metnin serim bölümüyle çözüm bölümü arasında hangi değişiklikler meydana gelmektedir? Cevap: Metnin serim bölümü ile çözüm bölümü arasında Keloğlan zengin olmuş, kişiliği değişmiş, kibirli ve hırslı bir insan olmuştur. Saray yaptırmış, hizmetçiler tutmuş, insanlar bu tavrından dolayı Keloğlan’ı sevmez olmuşlar. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 128. Sayfa Cevapları MEB Yayınları1. ETKİNLİKMetinde anlamını bilmediğiniz sözcükler varsa bunların anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz. Öğrendiğiniz sözcükleri ve sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız. Cevap: Küp: Su, pekmez, yağ vb. sıvıları veya un, buğday gibi tahılları saklamaya yarayan, geniş karınlı, dibi dar toprak kap Hırs: Bir şeyi elde etmek için duyulan, önüne geçilmez derecede kuvvetli istek. Saray: Görkemli ve gösterişli yapı Haydan gelen huya gider: Kolay ve emeksiz kazanılan şeyler elden kolay çıkar. 2. ETKİNLİKMetinden alınan aşağıdaki parçayı okuyunuz. “Keloğlan’ın böyle kendini beğenmesi, şımarması ve hırsa kapılması insanların ona duyduğu sevgiyi azaltmış. Herkes ‘Eski hâli bundan daha iyiydi. Gözünü hırs bürüdü Keloğlan’ın.’ demeye başlamış.” Gözünü hırs bürümek” deyiminin kullanıldığı cümleye ve metne nasıl bir katkıda bulunduğunu açıklayınız. Ardından siz de bu deyimi cümlede kullanınız. Cevap: Bu deyimin kullanılması, anlatılmak istenen duygu ve düşüncenin etkili ve kısa yoldan anlatılmasını sağlamıştır. Cümlem: İnsanların gözünü para hırsı bürüdüğü için, başka bir şey görmüyorlar. 3. ETKİNLİKAşağıya, “hırs” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları yazınız. Cevap: Etkinliğin “a” maddesinde yazdığınız kavramların tamamına yer vererek defterinize istediğiniz türde kısa bir metin yazınız. Yazdığınız metni sınıfta okuyunuz. Cevap: İnsanlar, hayatları boyunca sürekli çalışıp hayatlarını devam ettirmek isterler. Bu esnada hep daha iyisini elde etmeyi amaç edinirler. Ekonomik olarak iyi durumda olmak herkesin isteyeceği bir şeydir. Fakat bu durum bazı insanlarda hırsa dönüşmektedir. Hep kazanmak, daha fazla gelir elde etmek derken kendilerine zarar vermektedirler. Her şeyin aşırısı zarardır derler. Fakat gözü başka bir şey görmeyecek derecede hırs yapmak hem kendine, hem ailesine, hem de başka insanlara zarar verebilmektedir. Hırs içinde olan insanlar anın mutluluğunu yakalamayı es geçmektedir. Mutluluk çok para olunca değil, içinde bulunduğun şartlarda mutlu olabilmektedir. 4. ETKİNLİKMetinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız. Metnin konusu nedir? Cevap: Keloğlan’ın sihirli bir tas bulup çok altını olması, zengin olması ve kişiliğinin değişmesi, hırsa kapılması, sonunda tasını kaybederek tekrar eski haline dönmesi Metinde asıl anlatılmak istenen düşünce nedir? Cevap: İnsanlar elindeki imkanlarla kibir ve şımarıklık göstermemelidir. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 129. Sayfa Cevapları MEB Yayınları5. ETKİNLİKMetnin içeriğine uygun bir başlık belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız. Yazar okuduğunuz metin için neden “Keloğlan’ın Sihirli Tası” başlığını kullanmıştır? Cevap: Çünkü sihirli tas ile Keloğlan zengin olmuştur. Bu başlık metinde anlatılanlarla uyumlu, metne uygun mu? Açıklayınız. Cevap: Evet uyumlu ve uygundur. Keloğlan tüm imkanlarını bu tas ile elde ederken, tası kaybedince bu imkanları da kaybetmiş oldu. Yazar siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız? Cevap: Tas ile gelen Tas ile gider. 6. ETKİNLİKAşağıdaki soruyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi empati kurarak açıklayınız. Masaldaki sihirli tası siz bulsaydınız neler hisseder ve neler yapardınız? Cevap: Masaldaki tası ben bulsaydım çok mutlu olur ve altınları fakirlere dağıtırdım. İhtiyacı olan kimselerin ihtiyaçlarını gidermeye çalışırdım. 7. ETKİNLİKAşağıdaki görselden hareketle hem gerçek hem kurgusal unsurlar içeren bir olay tasarlayınız. Tasarladığınız olayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız. Cevap: Ayşe ve Göçmen KuşlarAyşe hayvanları çok seven biriymiş. Her gün kuşlar, kediler ve köpekler için çeşitli yerlere mama kapları koyup onların beslenmesine yardım ediyormuş. Özellikle göçmen kuşlar göç ederken Ayşe’nin evinin yakınlarına geliyor ve dinleniyorlarmış. Ayşe’nin hayvan sevgisi bu göçmen kuşların dikkatini çekmiş. Ayşe onlar için de yem ayırıyor ve veriyormuş. Kış ayları zorlu geçtiği için bu kuşlar yiyecek bulma sıkıntısı yaşıyorlarmış. Ayşe’nin verdiği yemekler ile karınlarını doyuruyorlarmış. Kuşların lideri “Ayşe bize çok iyi davranıyor, yaz gelince biz de ona bir sürpriz yapalım” demiş. Günler, aylar birbirini kovalamış ve yaz mevsimi gelmiş. Kuşlar artık yeni yerlere göç edecekmiş. Kuşlar hep beraber büyük ipler ile Ayşe’nin evine ipler takmış ve Ayşe’nin evini uçurmaya başlamışlar. Ayşe pencereden bakınca hem korkmuş, hem de eğlenmiş. Kuşların lideri Ayşe’ye “Nasıl beğendin mi? artık sende bizim gibi uçabiliyorsun ” demiş. Ayşe kuşun konuştuğunu görünce daha fazla şaşırmış. “Evet çok güzel nereye gidiyoruz?” demiş. “Seni gezdirip geri getireceğiz” demişler. Uzun uzun uçtuktan sonra kuşlar yeniden evi ve Ayşe’yi aldıkları yere getirmişler. Ayşe çok mutlu olmuş. Kuşların lideri, “Artık sen bizim dostumuzsun, seneye bir daha geleceğiz, hazır ol seni başka yerlere uçuracağız” demiş. Bunları söyledikten sonra hep beraber havalanıp kuşlar yeni yerlere doğru kanat çırpmaya başlamışlar. Ayşe de arkalarından el sallamış. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 130. Sayfa Cevapları MEB Yayınları8. ETKİNLİKBiraz sonra, istediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazacaksınız. Metni yazmaya geçmeden önce aşağıdaki yönergeleri uygulayınız. Yazacağınız metnin konusu ve ana fikrini belirleyiniz. Metnin ilk paragrafında yazma amacınızı açıkça ifade ederek belirlediğiniz konu ve ana fikirde, defterinize bilgilendirici bir metin yazınız. Metni gözden geçiriniz ve gerek duyuyorsanız yeniden düzenleyiniz. Varsa metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Cevap: Kediler ve Köpekler Arasındaki Farklar Kediler ve köpekler, evde beslenen en popüler hayvanlardır. Her ikisi de farklı özelliklere sahiptir ve insanların hayatında önemli yer tutar. İşte kediler ve köpekler arasındaki bazı farklar: Davranış: Kediler genellikle daha bağımsızdır. Kendi başlarına vakit geçirmekten hoşlanırlar ve sahibinin yanına geldiğinde sevgi gösterirler. Köpekler ise genellikle daha sosyal ve sadık hayvanlardır. Sahiplerine çok bağlıdırlar ve sık sık onlarla vakit geçirmek isterler. Yemek Alışkanlıkları: Kediler, etoburdur ve genellikle etle beslenmeyi tercih ederler. Köpekler ise hem et hem de sebze yiyebilen hayvanlardır. Bakım: Kediler çok temizdir ve kendi tüylerini yalayarak temizlerler. Köpekler ise dışarıda oynamayı çok sever ve tüyleri kirlenebilir. Bu yüzden köpeklerin düzenli olarak yıkanması gerekir. Eğitim: Köpekler, sahibine komutları öğrenmekte oldukça iyidir. “Otur”, “gel” gibi komutları öğrenebilirler. Kediler ise genellikle eğitilmeye daha az yatkındır ve kendi başlarına hareket etmeyi tercih ederler. Her iki hayvan da insanlara sevgisini gösterir, ancak onları sahiplenmeden önce ihtiyaçlarını ve özelliklerini iyi anlamak gerekir. Kediler ve köpekler, çok sevimli ve farklı şekillerde eğlenceli dostlardır. 9. ETKİNLİKAşağıdaki formu kullanarak 8. etkinlikte yaptığınız yazı çalışmasından hareketle kendinizi değerlendiriniz. Gerçekleştirdiğinizi düşündüğünüz eylemlerin karşısına “✓” işareti koyunuz. Cevap: GELECEK DERSE HAZIRLIKTeknoloji kullanımının günlük hayatımıza olan etkileri hakkında bir araştırma yapınız. Cevap: Teknoloji kullanımı günlük hayatımızda bize bir çok kolaylık sağlamaktadır. Günlük hayatımızda teknolojiyi, bankacılık hizmetlerinden, kamu kurum ve kuruluşlarında yapmamız gerekenleri, vergi ödemelerini, ödev araştırmaları, bilgi ve haber edinme gibi çok geniş bir alanda kullanmaktayız. Elbette eğlence amacı için de kullanmaktayız. Teknoloji zamandan tasarruf etmemizi sağlarken, aynı zamanda işlerimizi daha kolay bitirmemizi sağlamaktadır. Fakat teknolojinin bazı olumsuz yanları da bulunmaktadır. Bunların başında teknoloji bağımlılığı, çeşitli sağlık sorunlarına neden olma, ve dolandırıcılık gibi konular gelmektedir. Burada en büyük iş, biz insanlara düşmektedir. Teknolojiyi yerinde ve zamanında, olması gerektiği gibi kullanırsak çok faydalı olacaktır. Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 119-122-123-124-125-126 MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Forum Diriliş | Yasal Uyarı |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |