11 Aralık 2024, 13:50
Mehmet Akif
Yönetici

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 123-124-125-126-127 Tuna Yayıncılık

“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127 Tuna Yayınları” cevapları ve soruları sizler için hazırladık. İnceleyin!

Bir Saat Ki… Metni Cevapları 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları


Bir Saat Ki… Metni Cevapları

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 123. Sayfa Cevapları Tuna Yayınları

Hazırlanalım



Çanakkale Savaşı hakkında bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Çanakkale Savaşı, vatanımızı kanımızın son damlasına kadar savunduğumuz şanlı zaferle sonuçlanmış bir savaştır. Bu savaşta Atatürk de görev almış, büyük başarılar elde etmiş komutanlardan biridir. Karada ve denizde geçen savaşlardır. Çanakkale Geçilmez sözü bu savaşta söylenmiştir.

“Bir Saat ki…” metnini önce sessiz sonra sesli okuyunuz.



BİR SAAT Kİ…

Çanakkale Savaşı’nın en kızışmış günleri…
Mustafa Kemal, Conkbayırı’nda askerlerini cesaretlendirmek için savaşı ön cepheden yönetiyordu.
Düşmanın topçu ateşi yoğunlaşırken, çevresine sürekli olarak şarapnel parçaları düşüyordu…
0, bunlara hiç aldırmadan, bütün dikkatini karşısındaki düşmana vermişken birden sarsıldı. Elini göğsüne götürdü.
Yanında bulunan alay komutanı Yarbay Servet Bey (Servet Yurdatapan) büyük bir endişe ile ona döndü,
“Komutanım, vuruldunuz!”
Mustafa Kemal, parmağını dudaklarına götürüp, kaşlarını yukarı kaldırarak yaverine sus işareti yaptı.
Hiçbir şey olmamış gibi, askerlerini yönetmeye devam etti.
Akşam olup, çarpışmalar zayıflayınca, elini göğüs cebine atan Mustafa Kemal, saatini çıkardığında, saatin parçalanmış olduğunu gördü.
Uzun uzun baktıktan sonra,
“İşte, bir saat ki,” dedi.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 124. Sayfa Cevapları Tuna Yayınları

1. Etkinlik

Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimeleri anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.



alay-cephe-cesaretlendirmek-yönetmek-komutan-şarapnel-topçu-yaver

Cevap:

4. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 124 tuna yayınları

Bu kelimelerden ikisini anlamına göre cümlede kullanınız.



Cevap:

Kardeşimi uçağa binme konusunda cesaretlendirdim.

Bizim ilçede Deniz Alay’ı bulunmaktadır.

2. Etkinlik



Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.

Metinde hangi savaştan söz ediliyor?

Cevap: Çanakkale Savaşı’ndan söz edilmektedir.

Olay hangi cephede geçiyor?



Cevap: Conkbayırı cephesinde geçiyor.

Mustafa Kemal neresinden vuruluyor?

Cevap: Mustafa Kemal, göğsünden vuruluyor.

Mustafa Kemal yaverine neden sus işareti yapıyor olabilir?



Cevap: Mustafa Kemal vurulduğunu askerler bilimesin istiyor. Şayet askerler vurulduğunu öğrenirse moralleri bozulur ve savaşın seyri değişebilir.

Mustafa Kemal’in hayatını kurtaran eşya nedir?

Cevap: Mustafa Kemal’in hayatını saati kurtarmıştır.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 125. Sayfa Cevapları Tuna Yayınları

3. Etkinlik



1. Akşam olup, çarpışmalar zayıflayınca, elini göğüs cebine atan Mustafa Kemal, saatini çıkardığında saatin parçalanmış olduğunu gördü.
2. El ne der sonra, hiç düşündün mü?
3. Çanakkale Savaşı’nda ben de savaştım diyordu.
4. Dudağının üstünde küçük bir ben vardı.

Bu cümlelerde “el” ve “ben” kelimelerinin yazılış ve okunuşları aynı ancak anlamları farklıdır. “El” kelimesi 1. cümlede “kolun bilekten parmak uçlarına kadar olan, tutmaya ve iş yapmaya yarayan bölümü” anlamında, 2. cümlede ise “yakınların dışında kalan kimse, yabancı” anlamında kullanılmıştır. “Ben” kelimesi 3. cümlede “teklik birinci kişiyi gösteren söz” 4. cümlede “çoğu doğuştan, tende bulunan ufak, koyu renkli leke veya kabartı” anlamındadır. Yazılış ve okunuşları aynı olan ama anlamları farklı olan bu tür kelimelere eş sesli (sesteş) kelimeler denir.

Buna göre aşağıdaki cümlelerde geçen eş seslisi kelimeleri diğer anlamıyla birer cümlede kullanınız.

Tüm gün bağda üzüm topladık.



Cevap: Çiçek demetinin bağı gevşemiş.

Çayın kenarında piknik yapmak üzere yola çıktılar.

Cevap: Çay içerken keyif alıyorum.

Geçen gün yağan doluda bazı evlerin camları kırılmış.

Cevap: Bardak ağzına kadar ayran dolu.

4. Etkinlik

Aşağıdakilerden hangisi okuduğunuz metinden çıkarılamaz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap:

4. sınıf türkçe ders kitabı sayfa 125 tuna yayınları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 126. Sayfa Cevapları Tuna Yayınları

5. Etkinlik

Aşağıdaki soruları verilen görselden hareketle cevaplayınız. Bu görselin sizde uyandırdığı duyguları bağımsızlık mücadelesi ile ilişkilendirerek belirtiniz.

cumhuriyeti biz böyle kurduk görseli

Cevap: Görselde yaşlı, genç, kadın, erkek, çocuk demeden bağımsızlık mücadelesi verildiği görülmektedir. Cumhuriyetin kurulmasında halkın gösterdiği büyük fedakarlıkların etkisi çok fazladır. Halk, fakirlik ve yokluk içindeyken bile vatanı için çok çalışmış, herkes elinden ne geliyorsa onu yapmıştır. Tek gayeleri bağımsız bir vatandır. Bunu da büyük bir özveri ile başarmışlardır.

6. Etkinlik

Yazar, okuduğunuz metinde duygu ve düşüncelerini düzyazı hâlinde anlatmıştır.

Sizce bir konudaki duygu ve düşünceleri şiirle mi yoksa hikâye ederek mi anlatmak daha kolaydır? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.

Cevap: Ben düşüncelerimi düz yazı şeklinde daha iyi ifade etmekteyim. Düz yazıda sınırsız kelime kullanabilmekteyim. Şiir de ise duygularımı anlatmak daha sınırlıdır diye düşünüyorum.

7. Etkinlik

Aşağıda T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen “2019 Miltı Mücadele’nin 100. Yılı: Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a Çıkışı ve Kongreler” konulu “Genç Sanat: 3. Afiş Tasarım Yarışması”nda derece alan iki afiş verilmiştir. Bu afişlerde ne anlatılmak istendiğini defterinize yazınız.

Cevap: Bu afişlerde Bandırma Vapuru canlandırılmak istenmiştir. Bandırma Vapuru, Mustafa Kemal’in Samsun’a çıktığı vapurdur. Simgesel olarak milli mücadelenin başlangıcını temsil eder. Bandırma Vapuru ile Samsun’a çıkan Mustafa Kemal burada milli mücadeleyi başlatmış, bununla beraber kongreler yapmıştır. Halkın birlik ve beraberlik içinde olması gerektiğini, vatanın bölünmez bir bütün olduğunu tüm dünyaya duyurmuştur.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 127. Sayfa Cevapları Tuna Yayınları

8. Etkinlik

Aşağıdaki metni okuyarak verilen konu hakkında duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Üç yıl önceydi.” dedi. “Büyük bir sel geldi.
Bizim köyden yirmi evin tarlasını aldı dereye doldurdu. Tekmil toprağını sildi süpürdü, dereye doldurdu. Böyle zamanlarda köylü imece yapar. İmece demek, toprağı gidenlerin hepsinin bir araya gelip bir arada çalışması demektir. Mesela tarlalar sıraya konur. Birinci gün Ahmet’in tarlasına toprak taşınacak, denir; bütün köylü, çoluk çocuk, kadın, erkek başlarlar Ahmet’in tarlasına… Onu bitirince Mehmet’in tarlasına geçerler. Onu bitirince de ötekine. Benim tarlam on ikinci idi o yıl. Biz o zaman yirmi evin tarlasını bütün köy, bir buçuk yılda taşıdık, bitirdik.”

Cevap: Yardımlaşma ve dayanışma içinde olmak insanların hayatlarını kolaylaştırırken, birbirlerine olan yakınlığı da arttırmaktadır. İnsanlar her şeyi tek başlarına yapamazlar, sürekli başkalarının yardımına ihtiyaç duyarlar. Bu köydeki yardımlaşma çok güzel ve adaletli bir durum.

Siz de katıldığınız ya da tanık olduğunuz bir yardımlaşma çalışmasını sınıfta anlatınız.

Cevap: Biz de okul olarak deprem bölgesine yardım etmiştik. Arkadaşlarımla beraber deprem bölgesinde ihtiyaç duyulabilecek kıyafet, battaniye, ve temel gıda ürünleri göndermiştik.

9. Etkinlik

Aşağıdaki hususlara dikkat ederek “fedakârlık” temalı bir duvar gazetesi hazırlayınız.

• Güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız.
• Konuyla ilgili görsel materyaller toplayınız.
• Araştırma sonucu ulaştığınız bilgileri görsellerle destekleyiniz.
• Kullanacağınız yazıları yazım ve noktalama bakımından kontrol ediniz.
• Çalışmanızı sınıf panosunda sergileyiniz.

Cevap:

Fedakarlık Temalı Duvar Gazetesi

fedakarlık

Fedakarlık, başkaları için bazı şeylerden vazgeçmek demektir. Yani, kendi çıkarlarımızı bir kenara bırakıp, arkadaşlarımızın, ailemizin ya da toplumun iyiliği için bir şeyler yapmaktır. Fedakarlık, paylaşmayı, yardım etmeyi ve başkalarını düşünmeyi içerir.

Örneğin, bir arkadaşınız hasta olduğunda ona yardım etmek için zamanınızı ayırabilirsiniz. Ya da en sevdiğiniz oyuncaklarınızı paylaşarak, başka bir çocuğun mutlu olmasını sağlayabilirsiniz. Bu tür davranışlar fedakarlık örnekleridir.

Aileler de fedakarlık yapar. Annemiz ve babamız, bizim için çalışır, bizi okula gönderir ve iyi bir yaşam sağlamaya çalışır. Bazen kendi istediklerinden feragat ederler. Bu, onların ne kadar sevgi dolu ve özverili olduğunu gösterir.

Fedakarlık, aynı zamanda topluma da faydalıdır. İnsanlar bir araya gelip, ihtiyaç sahiplerine yardım ettiklerinde, birlik ve beraberlik oluşur. Böylece, daha mutlu ve güçlü bir toplum olabilirsiniz.

Sonuç olarak, fedakarlık, insanları birleştirir ve daha iyi bir dünya yaratır. Başkalarını düşünerek yaptığımız her küçük iyilik, fedakarlığın güzel bir örneğidir.


Atatürk’le ilgili anıları araştırınız (“Çiçekli Bir Badem Dalı” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).

Cevap:

Mustafa

Atatürk, ortaokula giderken matematik dersini oldukça çok severmiş. İlgi duyduğu bu dersten dolayı oldukça zeki olduğu da görülmektedir. Atatürk, okula giderken burada Mustafa ismi ile çağrılırmış. Ancak şöyle bir sorun varmış; en sevdiği ders olan matematik dersine giren hocanın adı da Mustafa’ymış. Bundan dolayı okulda Mustafa diye seslenilince ikisi de dönüp bakarmış. Tabi bu duruma bir çözüm bulmak gerekiyordu.

Bir gün Mustafa öğretmen Atatürk’ü yanına çağırmış. Ona demiş ki: ‘Senin adın da Mustafa benim adım da Mustafa. Bu karışıklığa son vermek için senin adın bundan sonra ‘Mustafa Kemal’ olsun demiş.

Böylelikle bu anı Mustafa Kemal Atatürk’ün çocukluk anılarından birisi olmuştur.

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 116-117-118-119-120-121-122 Tuna Yayıncılık başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


11.12.2024, 13:50

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2469

Çanakkale savaşında bir destan yazılmıştır. Çanakkale’nin geçirmezliğini büyük fedakarlıklarla göstermişlerdir.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.