16 Ekim 2024, 12:47
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Cevapları Sayfa 72-73-74-75-76-77-78-79-80-81-82 Evos Yayınları

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Sayfa 72-73-74-75-76-77-78-79-80-81-82 Evos Yayınları yazımızı, sorularını ve cevaplarını sizler için hazırladık.

Türkler Anadolu’da Cevapları Sayfa 72-73-74-75-76-77-78-79-80-81-82 Evos Yayınları (6. Sınıf Sosyal Bilgiler)


6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 72

6. sınıf sosyal bilgiler 72. sayfa cevapları evos yayınları

 Görsel 2.54 ve 2.55’i inceleyiniz. Fotoğraflara göre Türklerin Anadolu’yu yurt edinmelerinin sebebi ne olabilir?

Cevap: İklim koşullarının daha yumuşak olması, geniş meraların olması, sulak arazilerin olması, tarım ve hayvancılığa uygun arazilerin olması.



6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 73

Anadolu’yu fetheden beylerden biri de siz olsaydınız Türklerin Anadolu’yu yurt edinmesi için neler yapardınız?

Cevap: Halkı tarım ve hayvancılık konusunda desteklerdim. Kültürel eserler ortaya koyardım. Cami, medrese, çeşme, kervansaraylar, han ve buna benzer inşalar yapardım. Ekonominin canlı kalması için girişimler yapardım. Ticaret imkanı sağlardım.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 74

Türk beylikleri ve devletleri neden daha çok Anadolu’nun orta ve doğusunda kurulmuştur? Tartışınız.



Cevap:  Orta Anadolu’ya doğudan girdikleri için yavaş yavaş yayılmaya başlamışlardır. Orta Anadolu Türk Beylikleri için daha elverişli ve güvenli bir durumdaydı.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 75

Türk beyliklerinin Türklerin Anadolu’yu yurt edinme sürecine katkıları nelerdir?

Cevap: Türk Beylikleri Anadolu’nun değişik yerlerini alıp, bayındır hale getirmişlerdir. Bulundukları bölgelerin güvenliğini alıp, sosyal ve ekonomik gelişmeler kaydetmişlerdir. Her beyliğin belli bir sınırı olsa bile Türkler Anadolu’ya yerleşerek cami, medrese çeşme, kervansaray gibi yapılar yapıp  kalıcı hale gelmişlerdir.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 76

Haçlı Seferlerinin sırasıyla siyasi, dinî ve ekonomik sebepleri nelerdir?



Cevap:

Siyasi Sebepler:

Avrupa kralları yeni topraklar elde etmek istiyordu, prestij kazanmak istemeleri, Bizans İmparatorluğunun gücünün zayıflaması ve Müslümanların ilerleyişi.

Dinî Sebepler:



Hristiyan dünyasında birlik sağlamak, papanın çağrısı, kutsal topraklara hakim olma isteği,

Ekonomik Sebepler:

Ticaret yollarına hakim olmak, yeni pazarlar elde etmek, doğunun zenginliklerini Avrupa’ya taşımak.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 77

Miryokefalon Savaşı’nın kaybedilmesi durumunda savaşın Türkler açısından sonuçları neler olabilirdi? Tartışınız.



Cevap: Miryokefalon Savaşı’nın kaybedilmesi durumunda Türklerin Anadolu’da kalıcı olmaları çok zor olurdu. Türklerin burada büyük bir devlet kurması imkansız hale gelirdi. Bizans yeniden güçlenerek bölgeye hakim olurdu.

Türkiye Selçuklu Devleti’nin siyasi gücünü artırması ile ekonomik olarak güçlenmesi arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

Cevap: Türkiye Selçuklu Devleti, ekonomik olarak büyüdükçe siyasi olarak da güçlenmiştir. Ekonomi ile siyaset birlikte büyümektedir. Ekonominin güçlü olması daha fazla güç elde edilmesine imkan sağlamıştır.

Selçuklular Dönemi’ne ait bu yapıların Anadolu’da ticaretin gelişmesine katkıları nelerdir? Tartışınız.



6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı cevapları sayfa 77 evos yayınları

Cevap: Selçuklular Dönemi’nde yapılan, kervansaraylar, camiler, çeşmeler, hanlar, hastaneler ve hamamlar gibi binalar ticaretin gelişmesini sağlanmıştır. Tüccarların ve kervanların güvenliği sağlanmış, onların her türlü ihtiyaçları göz önüne alınarak ticaret teşvik edilmiştir.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 78

Etkinlik Zamanı

Türkiye Selçuklu Devleti Dönemi’ne ait aşağıda yer alan eserleri 69. sayfada verilen Büyük Selçuklu Devleti eserleriyle karşılaştırınız. Bu eserlerin benzerliklerini ve farklılıklarını yazınız.



6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı cevapları sayfa 79 evos yayınları

Cevap:

Benzerlikler: Mimari şekilleri, taştan yapılmaları, ihtiyaca yönelik olmaları, süslemeleri benzerlik göstermektedir.

Farklılıklar: Türkiye Selçuklu Devleti eserleri, zaman içinde Anadolu’nun kendine has bir görünüm ve tarzına dönüşmüştür. İslami ögeler ön plana çıkmıştır.



Medreseler ve darüşşifalar ne amaçla yapılmıştır? Geçmişte bu yapılarda halka sunulan hizmetler, günümüzde hangi yapılarda verilmektedir? Aşağıya yazınız.

Cevap: Medreseler günümüzün üniversiteleri, darüşşifalar ise hastanelerine denk gelmektedir. Bu eserlerin yapılış amaçları eğitim, öğretim ve bilimsel çalışmalar ile hastaların tedavi edilmesi içindir.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 79

Türkiye Selçuklu Devleti Dönemi’ndeki kültürel faaliyetlerin Türklerin Anadolu’yu yurt edinme sürecine katkılarını tartışınız.

Cevap: Yapılan mimari eserler Anadolu’da Türk kültürünün yayılmasına ve kalıcı olmasına etki etmiştir. Eğitim ve bilimin artması Anadolu’ya yayılmasını sağlamıştır. Şairler, yazarlar Türk kültürünün yayılması ve kalıcı olmasında etki etmiştir. Göçebe olarak yaşayanların yerleşik hayata geçmeleri de bu sürece katkı sağlamıştır.



Etkinlik Zamanı

Türkiye Selçuklu Devleti Dönemi’nde Anadolu’yu ziyaret eden Marco Polo’nun (Marko Polo) seyahatnamesinden alınmış metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Türklerin çoğunluğu dağlık bölgelerde ve ovalarda yaşıyor. Anadolu’da zengin yaylak ve meralar var. Hayvancılık ve tarımla geçiniyorlar. Çok güzel at yetiştiriyorlar, sığırları da besili. Kasabalarda ve şehirlerde yaşayanlar zanaat ve ticaretle uğraşıyor. Dünyanın en güzel halılarını bu insanlar dokuyor. Çok nefis ipekli ve müslin kumaşlar dokuyorlar. Anadolu’da pek çok büyük şehir var. Başlıcaları Konya, Kayseri ve Sivas. Erzincan’da dünyanın en iyi kitap cildi yapılıyor. Bayburt, gümüş madenleriyle ünlü. Yazları doğuda yaşayan Türkler buralara geliyor. Çünkü iklim yazları çok güzel, hayvanlar için de yemyeşil meralar var. Kışın ise iklim çok sert olduğu için güneye, daha ılık bölgelere göç ediyorlar.

Anadolu’da halkın başlıca ekonomik faaliyetleri nelerdir?

Cevap: Hayvancılık, tarım, zanaat ve ticaret en önemli ekonomik faaliyetlerdir. Halıcılık, kitap ciltleme, gümüşçülük de yapılan faaliyetler arasında yer almaktadır.

Hangi sanatlar Marco Polo’nun ilgisini çekmiştir?

Cevap: Halı dokuma, ipekli kumaş üretimi ve kitap ciltleme sanatlarıdır.

Türklerin konargöçer yaşamı sürdürdüğü söylenebilir mi? Neden?

Cevap: Evet söylenebilir. Çünkü hayvancılıkla uğraşanlar, yaz aylarında yaylalara, kış aylarında ise ılıman yerlere göçmektedir.

Yalan söyler görmeyen, haberi gören bilir
Gerçek erin hâlini, yolda can veren bilir
Tutma gönülde kini, hoş tut gönülde miskini
Dünya ahiret ekini, ekip götüren bilir

Yunus Emre Divanı, s. 162

Yukarıdaki şiirde anlamını bilmediğiniz bir kelime var mı? Şair, hangi değerlerin önemini vurgulamaktadır?

Cevap: Bu dünyada hep iyilik yapmak ve kin tutmamak gerekir. Çünkü bu dünyada yaptığımız davranışlarımız öbür dünyada karşılık bulacaktır.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 80

Etkinlik Zamanı

79. sayfada isimleri yer alan Türklerin Anadolu’yu yurt edinme sürecine katkı yapmış şahsiyetlerden birinin hayatını araştırarak aşağıdaki şemayı doldurunuz.

Cevap: 

6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı cevapları sayfa 80 evos yayınları

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 81

Çevrenizde Türk beyliklerine ve devletlerine ait hangi eserler bulunmaktadır? Bu eserlerin hangi beyliklere ve devletlere ait olduğunu söyleyiniz.

Cevap: Topkapı Sarayı, Yıldız Sarayı, Sultanahmet Cami, Fatih Cami, Beyazıt Cami, Süleymaniye Cami, Rumeli Hisarı gibi eserler bulunmaktadır.

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Evos Yayınları Sayfa 82

Etkinlik Zamanı

İbni Battuta seyahatnamesinden alınmış metni okuyarak soruları cevaplayınız.

Türkmenlerin yaşadıkları her vilayette, her şehirde ve her köyde bulunan Ahiler, bekâr ve sanat sahibi gençlerin oluşturduğu bir tür cemiyettir. Bunlar birbirleriyle çok sıkı bir dayanışma içindedirler. Her birinin halk içinde muteber bir mesleği vardır. Memleketlerine gelen yabancılara yakın ilgi gösterir, onların yiyecek ve içeceklerini temin ederler. Öte yandan yaşadıkları yerlerdeki zorbaları da yola getirirler. Herhangi bir sebeple bunlara katılan kötüleri tek tek ortadan kaldırırlar. Ahilerin bir araya gelerek oluşturduğu bu cemiyete “futüvvet” (Dinî ve mesleki birlik, esnaf teşkilatı) adı verilir.
(…)
Alanya, deniz kıyısında büyük bir şehirdir. Ahalisi Türkmen’dir. Mısır, İskenderiye ve Şam tüccarları alışveriş yapmak üzere buraya gelirler. Burada bol miktarda kereste imal edilmekte olup İskenderiye ve Mısır şehirlerine ihraç olur. Bu beldede (Antalya) bir cami ve medrese ile birçok hamam, gayet tertipli ve geniş çarşılar vardır. Şehrin etrafı mahalleleri de içine alacak şekilde surlarla kuşatılmıştır.
(…)
Aksaray’ın koyun yününden üretilen zarif hah ve kilimlerinin dünyada bir benzeri daha yoktur. Bunlar Şam, Mısır, Irak, Hindistan, Çin ve diğer Türk ülkelerine ihraç edilir.
(…)
Erzincan’ın çarşıları pek muntazamdır. Dokuma tezgâhlarında şehrin adıyla anılan nefis kumaşlar dokunur ve bu kumaşlar çeşitli beldelere ihraç edilir. Şehirdeki madenlerden çıkarılan bakırlarla çeşitli kaplar ve şamdanlar yapılır.

Anadolu’daki ekonomik ve kültürel faaliyetler nelerdir?

Cevap: Ticaret, hayvancılık, tarım, dokumacılık, kereste üretimi, halıcılık, kilimcilik, bakırcılık gibi ekonomik faaliyetler vardır.

Anadolu’nun Türk yurdu olduğundan söz edilebilir mi? Neden?

Cevap: Anadolu Türk yurdu olmuştur. Özellikle Ahilik teşkilatı buna önemli katkı sağlamıştır. Ticaret gelişmiş, ihraç edilen ürünler vardır. Mimari açıdan her türlü ihtiyaç karşılanmış ve Anadolu’nun hemen her yerinde büyük bir ekonomik, sosyal ve kültürel etkiler vardır.

Etkinlik Zamanı

Anadolu’da kurulan Türk beyliklerinin ve devletlerinin Anadolu’nun Türkleşmesi için siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda neler yaptıklarını aşağıdaki tabloya yazınız.

Cevap:

6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı cevapları sayfa 82 evos yayınları

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Cevapları Sayfa 65-66-68-69-70-71 Evos Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.