16 Aralık 2024, 20:23
Mehmet Akif
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 100’den 119 Kadar

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 100-104-105-106-107-108-109-110-111-112-113-114-115-116-117-118-119 MEB Yayınları” etkinlik cevaplarını sizler için hazırladık.

 Gazi Mustafa Kemal Ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları

 Gazi Mustafa Kemal Ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Keşif Yolculuğu



Atatürk’ün “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz. Sizce Atatürk’ün cahillik ile yapılan savaşı “en büyük savaş” olarak ifade etmesinin sebebi ne olabilir?

Cevap:

Atatürk’ün “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” sözü, eğitim ve bilginin önemine vurgu yapmaktadır. Bu söz, bir toplumun ilerlemesi ve gelişmesi için bilginin, bilimin ve eğitimin ne denli hayati olduğunu ortaya koyar. Cahillik, bireylerin ve toplumların  ilerlemesini engelleyen bir faktördür. Atatürk eğitime çok önem vermiştir. Eğitimle ilgili devrimler yapmıştır. Ülkenin ve devletin eğitime önem vermesi, toplumun gelişmesine katkı sağlar.



 Atatürk’ün eğitime verdiği önem ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Atatürk’ün eğitime verdiği önem:

Atatürk, eğitime çok büyük önem vermiştir. Ona göre, bir ülkenin ilerlemesi için eğitim şarttı. Atatürk, herkesin iyi bir eğitim almasını istemiş ve bu nedenle okulların sayısını artırmıştır. Eğitimin herkes için ulaşılabilir olmasını savunmuş, özellikle kız çocuklarının da okula gitmesi gerektiğini belirtmiştir.



Atatürk, eğitimle birlikte toplumun aydınlanacağını ve insanların daha bilinçli olacağını düşünmüştür. Yeni eğitim sisteminde, bilimin, sanatın ve milli değerlerin ön planda olmasını istemiştir. Bu yüzden, eğitime yaptığı yatırımlar, Türkiye’nin geleceği için çok önemlidir. Onun bu vizyonu sayesinde bugün iyi bir eğitim alabiliyoruz.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Mustafa neden sığırtmaçlık yapmaktadır?



Cevap: Mustafa, fakir bir ailenin çocuğuydu, bunun için dağlarda sığırtmaçlık yaparak ailesinin bütçesine katkıda bulunması gerekiyordu.

Mustafa, uzaktaki atlıları fark edince şüpheyle “Neler oluyor?” diye mırıldanmıştır. Ardından şüphesinin yersiz olduğunu anlamıştır. Bunun sebebi nedir?

Cevap: Atlıların hepsi iyi giyimli insanlar olduğu için şüphelerinin yersiz olduğunu düşündü.

Gazi Mustafa Kemal, neden Sığırtmaç Mustafa’nın hasta olabileceğini düşünmektedir?



Cevap: Gazi Mustafa Kemal, Sığırtmaç Mustafa’nın sararmış benzi ve şiş karnından dolayı hasta olabileceğini düşünmüştür.

Gazi Mustafa Kemal’in kalbinde çocukların apayrı bir yerinin olmasının sebebi nedir?

Cevap: Çocuklar, Mustafa Kemal’e göre Türkiye Cumhuriyeti’nin geleceğidir. Ülkemizin geleceğinin parlak olması için tüm çocukların çok iyi yetiştirilip topluma kazandırılması gerektiğini düşünüyordu.

Gazi Mustafa Kemal’in çiftliğe giden yolu kaybetmesine rağmen Sığırtmaç Mustafa ile karşılaşmasına sevinmesinin sebebi ne olabilir?



Cevap: Gazi Mustafa Kemal’in çiftliğe giden yolu kaybetmesine rağmen Sığırtmaç Mustafa ile karşılaşmasına sevinmesinin sebebi; onun konuşmasını, davranışını ve samimiyetini çok beğenmesidir.

Sığırtmaç Mustafa’nın Gazi Mustafa Kemal’in yanına giderken bayramlıklarını giymesinin sebebi ne olabilir?

Cevap: Sığırtmaç Mustafa, fakir olduğu için çok kıyafeti yoktur. Mustafa Kemal’in karşısına çıkacağı için en güzel kıyafetini, yani bayramlık kıyafetlerini giymiştir.

2. ETKİNLİK

Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metninde Sığırtmaç Mustafa’nın karşılaştığı problemler nelerdir? Yazınız.



Cevap: Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metninde Sığırtmaç Mustafa’nın karşılaştığı problemler, ailesinin fakirliğinden dolayı okula gidememesi, sığırları otlatmak zorunda olması ve iyi beslenememesinden dolayı hastalığa yakalanmasıdır.

Yazdığınız problemlerin oluşma sebeplerini özetleyiniz.

Cevap: Bu problemlerin yaşanma sebebi, Mustafa’nın ailesinin maddi durumunun iyi olmamasıdır.

Belirlediğiniz problemlerin çözümüne ilişkin önerilerinizi yazınız.



Cevap: Bu soruna karşı fakir aileler devlet tarafından desteklenebilir, devlet eliyle işe alınabilirler, tarım ve hayvancılık konusunda desteklenebilirler. Ayrıca il/ilçe merkezlerine uzak yerlere yatılı okullar yapılabilir.

Önerileriniz arasından problemin çözümüne katkıda bulunacak en uygun çözümü belirleyiniz. Bu çözümün problemin çözümüne olan katkısını değerlendiriniz.

Cevap: Bence en uygun çözüm, ailelerin tarım ve hayvancılık konusunda desteklenmesidir. Çünkü bu şekilde yardım edilen kişiler de hem hazıra alışmamış olurlar hem de bildikleri işi yapmaya devam ederler.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 105. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

3. ETKİNLİK



 “Ya İstiklal ya Ölüm” ve “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metinlerinin ortak kahramanı kimdir?

Cevap: Her iki metnin de ortak kahramanı, Mustafa Kemal Atatürk’tür.

İki metinde ortak olan kahramanın benzer yönlerini (dış görünüş, kişilik vb.) listeleyiniz.

Cevap: Her iki metinde de Mustafa Kemal iyi giyimlidir. Kıyafetine önem veren biridir. Çocuklara önem vermesi, vatansever olması.

İki metinde ortak olan kahramanın farklı yönlerini (dış görünüş, kişilik vb.) listeleyiniz.

Cevap: “Ya İstiklal ya Ölüm” metninde Atatürk daha genç iken, “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metninde yaşı daha ileridir.

4. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin unsurlarını aşağıdaki ilgili yerlere yazınız.

Aşağıda giriş bölümü verilen okuduğunuz metnin olay örgüsünü tamamlayınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe 105. sayfa cevapları meb yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 106. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

5. ETKİNLİK

Metinden hareketle Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa’nın on yıl sonra karşılaştığını hayal ederek aralarında geçen konuşmanın nasıl olabileceğini yazınız.

Cevap:

– Mustafa oğlum! nasılsın?

-Teşekkür ederim Paşam, sağlığınıza duacıyım.

-Duydum ki! Teğmen olmuşsun, çok sevindim.

-Paşam, ben bugün burada devletim için hizmet edebiliyorsam bu sizin sayenizde oldu. Siz olmasaydınız ben Sığırtmaç Mustafa olarak kalacaktım. Şimdi ise Teğmen Mustafa oldum.

-Mustafa oğlum, her meslek onurlu ve şereflidir. Fakat sen çok başarılı bir gençsin asker olmayı seçtin. İnşallah bundan sonra da başarıların devam eder.

-Çok teşekkür ederim Paşa’m.

Gazi Mustafa Kemal’in “Bugünün küçükleri yarının büyükleridir.” gibi çocuklar ve gençlerle ilgili sözleri vardır. Yukarıdaki yazınızın sonunda siz de bir söz söyleyecek olsaydınız ne söylerdiniz? Aşağıya yazınız.

Cevap: Cumhuriyet, siz gençlerle güçlenerek büyüyecektir.

6. ETKİNLİK

Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metninden hareketle aşağıda karışık olarak verilen cümleleri metindeki oluş sırasına göre görseldeki uygun yerlere yerleştiriniz.

Metnin içeriği ile ilgili bilgiler doğruysa yay ayraçların içine (D), yanlışsa (Y) yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe 106. sayfa cevapları meb yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 107. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

7. ETKİNLİK

Aşağıda ünlem işaretinin bazı kullanım özelliklerini ile bu kurallara ait cümleler verilmiştir. Bu cümlelerdeki ünlem işaretinin hangi özelliği karşılayacak şekilde kullanıldığını belirleyiniz. Kural numarasını örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

5. sınıf türkçe 107. sayfa cevapları meb yayınları

8. ETKİNLİK

Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun olan geçiş ve bağlantı ifadelerini yazınız.

Cevap:

geçiş ve bağlantı cümleleri

Yukarıdaki geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanacağınız birer cümle yazınız.

Cevap:

Okula geç kalacaktım fakat servis henüz gelmemişti.

Derslerimi yaparken zorlanmama rağmen asla çalışmayı bırakmadım.

Gezmeyi seviyorum ancak çabuk yoruluyorum.

Babası işe gitmişti öte yandan markete de uğrayacaktı.

Geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlatıma olan katkısını yazınız.

Cevap: Geçiş ve bağlantı ifadeleri, yazılı ve sözlü anlatımda akıcılığı sağlamaktadır. Cümleler arasında anlam bütünlüğü oluşmasını sağlar. Farklı düşünceler arasında geçiş yapmayı sağlar. Önemli noktaları vurgulamak için kullanılır. 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 111. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

9. ETKİNLİK

Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.

Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.

Serim bölümüne uygun olarak olayları kurgulayınız.
Olay örgüsünü oluştururken merak unsuru oluşturmaya özen gösteriniz.
Yazınızda yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin Türkçelerini tercih ediniz.
Geçiş ve bağlantı ifadelerini (ancak, fakat, rağmen, bununla birlikte, öte yandan vb.) kullanınız.

Kişiler: Öğretmen, tur rehberi, Ali, Zehra, Yaprak, Can, Mehmet, Emine ve diğer öğrenciler
Yer: Otobüs, Anıtkabir
Zaman: 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı öncesi
Olaylar: Öğrencilerin otobüsle zorlu bir yolculuk yaparak Ankara’ya ulaşmaları, Aslanlı Yol’dan Anıtkabir’e yürümeleri, askerlerin nöbet değişim törenini izlemeleri, Atatürk mozolesini ziyaret etmeleri, tur rehberiyle müzeleri gezmeleri, Can ile Mehmet’in başka bir gezi grubuna karışıp kaybolmaları

Cevap:

Anıtkabir Gezisi

Serim Bölümü:

29 Ekim Cumhuriyet Bayramı öncesi, öğrenciler büyük bir heyecanla sabah erken saatlerde otobüste toplandı. Öğretmenleri, Anıtkabir’e yapacakları bu özel gezinin anlamını anlatarak yolculuğa dair ilk bilgileri verdi. Ali, Zehra ve Yaprak, otobüsün penceresinden dışarı bakarken, Can ve Mehmet’in gülüşmeleri yolculuğun neşesini artırıyordu.

Otobüs, zorlu yolları aşarak Ankara’ya doğru ilerlerken, öğrenciler çeşitli oyunlar oynadı, müzik dinledi ve Cumhuriyet Bayramı’na özel şarkılar söyledi. Yolculuk boyunca biraz yorgun düşmüş olsalar da, Anıtkabir’in heyecanı hepsini sarhoş etmişti.

Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 112. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

10. ETKİNLİK

Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.

Dinlediğiniz şiir, Millî Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?

Cevap: Atatürk’ün Samsun’a çıkışı anlatılmaktadır.

Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?

Cevap: Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı Erzurum olmuştur.

Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?

Cevap: Atatürk’ün Samsun’a gelişinden duyulan mutluluktan dolayı selam durmuşlardır.

Dinlediğiniz şiirden alınan aşağıdaki bölümlerle ilgili soruların cevaplarını yazınız.

Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı Selam durdu kayığı, çaparı, takası, Selam durdu tayfası. Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir? Bu söz sanatı hangisidir?

Cevap: Kişileştirme özelliği kayığa ve çapara, ve takaya verilmiştir.

Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman Duman değildi bu! Memleketin uçup giden kaygılarıydı. Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur? Bu söz sanatı nedir?

Cevap: Benzetme sanatı vardır.

Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?

Cevap: Şair, söz sanatlarını kullanarak şiire estetik katmıştır. Şiirin anlamını pekiştirmiştir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 113. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

11. ETKİNLİK

Atatürk Orman Çiftliği hakkında araştırma yapınız. Araştırmanızla ilgili bulduğunuz bilgi, belge ve görselleri sınıfa getiriniz.

Cevap:

Atatürk Orman Çiftliği, Türkiye’nin başkenti Ankara’da yer alan tarihi ve önemli bir tarım işletmesidir. 1925 yılında Mustafa Kemal Atatürk tarafından kurulmuştur ve Türkiye’nin tarımsal üretimini modernleştirmek amacıyla bir örnek çiftlik olarak tasarlanmıştır.

Çiftlik, buğday, arpa, mısır gibi tahılların yanı sıra sebze ve meyve yetiştiriciliği de yapmaktadır. Ayrıca, sütün ve diğer hayvansal ürünlerin üretimi için hayvancılık faaliyetleri de yürütülmektedir.
Hayvancılık: Atatürk Orman Çiftliği, sığır, koyun ve keçi gibi çeşitli hayvanların yetiştirildiği bir işletmedir. Ayrıca, çeşitli ırkların geliştirilmesi amacıyla yapılan çalışmalar da bulunmaktadır.

Atatürk Orman Çiftliği, günümüzde hem tarımsal üretim hem de eğitim amaçlı faaliyetleri ile önemli bir rol oynamaktadır. Modern tarım tekniklerinin uygulanması ve çevre bilincinin artırılması açısından örnek bir modeldir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 117. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiyesindeki eğitimini tamamladıktan sonra 1896 yılında lise düzeyindeki eğitimi için Manastır Askerî İdadisine girdi. Manastır Askerî İdadisinde de parmakla gösterilen başarılı bir öğrenci oldu. Ancak bu okulun Mustafa Kemal’in hayatına etkisi sadece verdiği eğitimle sınırlı kalmadı. Okul sıralarında kurduğu arkadaşlıklar da onun yaşamında çok etkili oldu. Burada tanıştığı Ömer Naci, hem onun edebiyat sevgisinin derinleşmesine hem de hitabetinin güçlenmesinde önemli pay sahibi oldu. Ayrıca Mustafa Kemal, bu okulda Fransızca dersler alarak yabancı dilini geliştirdi.
Genç Mustafa Kemal, lise düzeyindeki eğitiminin hemen ardından 1899 yılında İstanbul’daki Harp Okuluna girdi. Üç yıllık eğitimini tamamlayıp teğmen rütbesi aldı ve mezuniyetinin hemen ardından Harp Akademisinde daha üst düzeyde bir eğitim almaya başladı. 1905 yılında kurmay yüzbaşı rütbesiyle Akademiden mezun oldu. Bu okullarda da zekâsı ve üstün kişilik özellikleriyle dikkatleri üzerine topladı. Devletine ve milletine bağlılığı, samimi duygu ve düşünceleri arkadaşları ve hocaları tarafından sevilmesinde etkili oldu. Askerî eğitiminde son noktaya 1905 yılında ulaşan Mustafa Kemal, aynı yıl Şam’a atanarak mesleki hayatına adım attı.

Cevap:

Metin Adı: Atatürk’ün Öğrenim Hayatı

Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün Mahalle Mektebine, Şemsi Efendi Mektebine, Selanik Askeri Rüştiyesi’ne gittiğini biliyordum.

Bu Metinden Öğrendiklerim: Ömer Naci’nin Atatürk2ün hayatındaki yerini öğrendim. Ondan hitabetini güçlendirdiğini ve edebiyata olan ilgisinin artmasına neden olmuştur.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 90'dan 99'a Kadar başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


16.12.2024, 20:23
can
Yönetici
Mesaj Sayısı: 608
Konu Sayısı: 567

Ekonomik özgürlüklerini korumasına son derece önem veren Atatürk ülkenin ve milletin başka ülkelerin himayesi altına girmesini kesinlikle istemiyordu

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.