09 Ekim 2024, 20:04
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 57-60-61-62-63-64-65-66 Yıldırım Yayınları

Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev Metni Cevapları 6. Sınıf Türkçe Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61-62-63-64-65-66 Yıldırım Yayınları cevapları ve soruları sizler için hazırladık.


Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev Metni Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 57. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Metne Hazırlanalım

Atatürk müze evlerinden birine gitme imkânınız olduysa müze gezisi sırasında neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Ben çok heyecanlanırdım. Atatürk’ün yaşadığı bir evde olmak, onun kullandığı eşyaları görmek, onun kıyafetlerine bakmak beni eski zamanlara götürürdü diye düşünüyorum.



Aşağıda Atatürk’ün hayatının bir dönemini geçirdiği müze evlerine ait görseller verilmiştir. Bu görselleri inceleyiniz ve müze evleriyle ilgili edindiğiniz bilgileri noktalı yerlere yazınız.

Atatürk'ün müze evleri

Cevap:



Atatürk’ün müze evleri, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde yer alan ve Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşadığı veya konakladığı evlerin müze olarak ziyarete açıldığı yerlerdir. Bu evlerde Atatürk’ün yaşamından bir kesit sunulmakta ve ziyaretçilere onun hayatı, eserleri ve devrimleri hakkında bilgiler verilmektedir. Atatürk’ün müze evleri arasında Selanik, Samsun, Trabzon, Ankara ve İstanbul gibi şehirlerdeki evler bulunmaktadır. Bu müze evlerinde Atatürk’ün eşyaları, fotoğrafları ve kişisel eşyaları sergilenmektedir. Bu müzeler, Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesindeki önemli bir dönemi yansıtmakta ve ziyaretçilere tarihi bir yolculuk yapma fırsatı sunmaktadır.

Okuyalım

Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev” metninin görsellerini inceleyiniz. Metnin görsellerinden ve başlığından hareketle konusunu tahmin ediniz. Metni okuduktan sonra metnin konusunu belirleyiniz ve tahmininizle karşılaştırınız.

Cevap:



Metnin konusuyla ilgili tahminim: Atatürk’ün, Çankaya’da bir süreliğine kaldığı evin ona hediye edilmek istenmesi.

Metni okuduktan sonra belirlediğim konu: Atatürk’e, Ankara’da bulunduğu zamanlarda, ikamet etmesi için ev hediye edilmek istenir. Üç tane evden hangisini beğenirse, onu satın alıp Atatürk adına tapulanacaktır. Fakat Atatürk Çankaya’daki beğendiği evi, kendi adına değil de, Milli Savunma Bakanlığı adına tapulanmasını ister.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 60. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Sözcük Çalışması

Aşağıdaki sözcüklerin anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin edip yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.



Cevap:

meteoroloji

Tahminim: Hava durumu takip eden ve tahminde bulunan yer.

Sözlük anlamı: Hava koşullarında meydana gelen değişmeleri, iklim



türlerini araştırıp hava durumu tahminlerinde bulunan bilim dalı

istasyon

Tahminim: Trenlerin yolcu alıp, indirdiği gar

Sözlük anlamı: Tren, metro durağı.



müftü

Tahminim: Bir ildeki din görevlisin en büyüğü.

Sözlük anlamı: İl ve ilçelerde din görevlilerinin amiri olan ve dinî konularda fetva verme yetkisi bulunan devlet memuru.

pey



Tahminim: Pay

Sözlük anlamı: Güvenmelik

kepenk

Tahminim: Dükkanların dış ve genellikle demirden yapılan korumalığı.



Sözlük anlamı: İş yeri, pencere, kapı vb. yerleri kapamak için kullanılan,

türlü biçimlerde sac levha, demir veya tahta kanat.

tüccar

Tahminim: Ticaret yapan



Sözlük anlamı: Ticaret yapan, ticaretle uğraşan kimse.

tescil

Tahminim: Onay

Sözlük anlamı: Herhangi bir şeyi resmî olarak kaydetme,

mimar

Tahminim: Binaların çeşitli projelerinde yer alan kimse

Sözlük anlamı: Yapıları belirli ölçü ve kurallara göre tasarlayan kimse.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Atatürk ve beraberindekiler Ankara’ya ilk geldiklerinde nereye yerleşiyorlar?

Cevap: Ankara’ya ilk geldiklerinde Keçiören’deki Ziraat Okuluna (bugünkü meteoroloji binası) yerleşiyorlar.

2.  Ankara Müftüsü, Müdafaa-i (Savunma) Hukuk Cemiyeti Başkanı Rıfat Börekçi ve zengin Ankaralılar, Atatürk’e ev hediye etme konusunda ne düşünüyorlar ve bu konuyla ilgili ne yapıyorlar?

Cevap: Ankara Müftüsü, Müdafaa-i (Savunma) Hukuk Cemiyeti Başkanı Rıfat Börekçi ve zengin Ankaralılar, Atatürk’e bir ev alıp hediye etmek isterler. Bu nedenle aralarında para toplayarak belediyeye yatırırlar.

3.  Atatürk, neden hediye edilecek evi bir başkasına seçtiriyor ve yapılacak seçimin gizli kalmasını istiyor?

Cevap: İşleri çok yoğun olduğundan gidip eve bakacak zamanı hiç yoktu. Fakat belediyenin de bu kibar hareketine karşı kabalık yapmak istemiyordu. Bu nedenle kendisine “Gidip görmeden binayı
birisine seçtirdi.” dedirtmemek düşüncesiyle başkasına seçtiriyor.

4.  Evin tapusunu üzerine almayı kabul etmeyen Atatürk, bu soruna nasıl bir çözüm buluyor?

Cevap: Birinci İnönü Muharebesi yeni kazanılmıştı. Büyük kahramanlık gösteren ordumuzu onurlandırmak için bu evi orduya bağışlamak istiyordu. Bu nedenle hayat boyu kendisinin oturması kaydıyla evin tapu tescilini Millî Savunma Bakanlığına yaptırmıştı.

5.  Çankaya’daki o ev, bugün ne olarak kullanılmaktadır?

Cevap: Bugün müze olarak kullanılmaktadır.

Çankaya’daki ev satın alınıp Atatürk’e hediye edilmek istenince o, bundan neden rahatsız oluyor? Atatürk’ün kendisine bir ev hediye edilmek istenmesinden rahatsız olması hakkında ne düşünüyorsunuz? Aşağıya yazınız.

Cevap: Atatürk, çok düşünceli ve ileri görüşlü bir liderdi. Belki de kendi adına olması, dedikodulara neden olacağını düşünmüş olabilir. Onun asil tavrı takdire şayandır.

Metinden Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri hakkında bilgi edindiğinizi açıklayınız.

Cevap: Mütevazi, ileri görüşlü, vatansever, maddiyata önem vermeyen, özellikleri metinde ön plana çıkmıştır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 61. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

“Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev” başlığının aşağıda verilen özellikleri taşıyıp taşımadığını açıklayınız.

• Başlık, kısa ve ilgi çekici olmalıdır.
• Metnin içeriğine uygun olmalıdır.
• Çok uzun olmamalıdır.

Cevap: Her üç özelliği de taşımaktadır.

Aşağıdaki cümlelerden hangileri öznel (kişiden kişiye değişkenlik gösteren, kanıtlanabilir özelliği olmayan), hangileri nesnel (kanıtlanabilir bir bilgi içeren, herkes için doğruluğu aynı olan, kişiden kişiye değişmeyen) yargıları bildirmektedir? Tablodaki ilgili yerleri işaretleyiniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 61. sayfa cevapları yıldırım yayınları

Bu temada okuduğunuz metinleri (Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var, Ağustos Şafağı, Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev) aşağıdaki soruları cevaplayarak karşılaştırınız.

Bu metinler arasında konu bakımından nasıl bir ilişki vardır?

Cevap: Bu metinlerin hepsi Atatürk, Milli Mücadele ve Kurtuluş Savaşı ile ilgilidir.

Metinler arasında şahıs ve varlık kadrosu yönlerinden nasıl benzerlikler bulunmaktadır?

Cevap: Metinlerde Milli Mücadele ve Kurtuluş Savaşı’nda kahramanlık gösterenler, Mustafa Kemal ve halk vardır.

Hangi metnin / metinlerin içeriği duygu ağırlıklıdır?

Cevap: Hepsi duygu içeriklidir. Benim için en duygulu olan  “Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var” metnidir.

Hangi metin / metinler içerik yönünden daha etkileyicidir?

Cevap: “Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var” metni etkileyicidir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 62. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Okuduğunuz metnin özelliklerini belirten ifadelerin başındaki kutucukları işaretleyiniz.

Belirlediğiniz özelliklerden yararlanarak okuduğunuz metnin türünü tahmin edip ilgili kutucuğu işaretleyiniz.

Aşağıdaki cümlelerin anlam özelliklerini belirleyip ilgili kutucukları işaretleyiniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 62. sayfa cevapları yıldırım yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 63. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Söz Varlığımız

Aşağıdaki cümlelerde geçen adların altını örnekteki gibi çiziniz ve bu adları ilgili başlıkların yanındaki noktalı yerlere yazınız.

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin altına örnekteki gibi cümleler yazınız. Bu cümlelerin özel adları ve tür adlarını örneklendirmesine dikkat ediniz.

Cevap:

6. sınıf türkçe 63. sayfa cevapları yıldırım yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 64. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Çankaya Köşkü’nün aşağıda verilen bölümlerini inceleyiniz. 65. sayfadaki soruları tablodan ve Köşk’ün verilen bölümlerinden yararlanarak cevaplayınız.

ELÇİ KABUL SALONU

Göreve yeni başlayan elçilerin Atatürk’e güven mektuplarını sundukları bölümdür.

ÇALIŞMA ODASI

Türkiye’deki modern mimarinin başlangıcı sayılabilecek çok özgün niteliklere sahip art deco (art deko) tarzında düzenlenmiştir.

YEŞİL SALON

Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı yıllarında çalışma odası olarak kullandığı bu salonda gazeteciler, yazarlar, yabancı konuklar ağırlanmıştır.

ÇANKAYA SOFRASI

Atatürk’ün çalışma arkadaşları ve devletin ileri gelenleri ile devlet meselelerini görüştüğü tarihî sofradır.

KÜTÜPHANE

Türkçe, Fransızca, Almanca, İngilizce yazılmış 2.671 kitap bulunmaktadır. Atatürk “Nutuk” adlı eserinin büyük bölümünü burada kaleme almıştır.

SERGİ SALONU

Müze Köşk’ün mimarisi ve tarihî gelişimi, son dönem onarımına ilişkin bilgiler ile Atatürk’ün kişisel eşyalarından örnekler bulunur.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 65. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Atatürk’ün konuklarını kabul ettiği salonu ziyaret etmek isterseniz köşkün hangi bölümlerini, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?

Cevap: Salı ve cumartesi günleri 10.30-12.00 arası ziyaret edebilirim.

Atatürk’ün devlet meselelerini görüştüğü ve çalışmalarını yürüttüğü yeri ziyaret etmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?

Cevap: Çankaya Sofrası, Cuma ve Cumartesi günleri 13.30-15.00 arası ziyaret edebilirim.

Atatürk’ün okuduğu kitapları ve “Nutuk” adlı eseri kaleme aldığı yeri görmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?

Cevap: Kütüphaneyi Çarşamba günleri 13.30-16.30, Cuma günleri 10.30-12.00, Cumartesi günü 15.00-16.30, Pazar günü 13.30-15.00 arası ziyaret edebilirim.

Atatürk’ün kişisel eşyalarıyla ilgili bilgi edinmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?

Cevap: Sergi Salonu’nu Salı günleri 15.00-16.30, Perşembe günleri 13.30-15.00, Cuma günleri 09.00-10.30 saatleri arası ziyaret edebilirim.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 66. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Konuşalım, Anlatalım

“Araştıralım, Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırma sonucu belirlediğiniz anıyı arkadaşlarınıza anlatınız.

Cevap:

Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatında birçok ilginç anı vardır. Bunlardan biri, 1924 yılında İstanbul’da gerçekleşen bir olaydır. Atatürk, bir gün Dolmabahçe Sarayı’nda otururken bir grup çocuk yanına gelir. Çocuklar ona, “Bize bir hikaye anlat” derler. Atatürk, onlara Türk tarihinden destansı bir hikaye anlatır ve çocukların gözlerindeki hayranlıkla dinlediklerini görünce çok mutlu olur. Bu anı, Atatürk’ün çocuklara olan sevgisini ve eğitime verdiği önemi gösterir.

Atatürk, eğitimin önemine inandığı için, çocukların eğitimine büyük katkı sağlamak için birçok reform yapmıştır. Bu tür anılar, onun liderliğinin yanı sıra insani yönünü de ortaya koyar.

Düşünelim, Yazalım

Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki sözüne göre bir milletin dağılmaması neye bağlıdır? Düşüncelerinizi yazınız.

“Bir millet, sımsıkı birbirine bağlı olmayı bildikçe yeryüzünde onu dağıtabilecek bir güç düşünülemez.”

Cevap: Millet birbirine kenetlenmedikçe, birlik ve beraberlik içinde olmaz ise dağılırlar. Ancak birlik ve beraberlik içinde olunca millet dağılmaz.

Atatürk’e olan sevginizi anlatan bir şiir yazınız.

Cevap:

Atatürk’e Sevgi

Karanlık gecelerde bir yıldızsın sen,
Hürriyetin timsali, aydınlık yolumda.
Kalkınmanın sarsılmaz temeli,
Ebedi başkomutan, kalbimde sonsuza.

Yüreklerde yer ettin, bir umut kıvılcımı,
Özgürlük meşalesi, daima yanacak.
Düşlerimizi gerçeğe dönüştüren,
Seninle varız, seninle yükselecek.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.