17 Eylül 2024, 21:34
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ben Neşet Ertaş Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 24-25-26-27-28-29-30-31-32-33-34 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ben Neşet Ertaş Metni Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 24. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

HAZIRLIK

“Türküler, duygularımızın tercümanıdır.” diyen biri sizce bu düşüncesinde haklı mıdır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Evet doğrudur. Çünkü türküler insanların yaşamlarını, acılarını, sevinçlerini, ayrılıkları anlatmaktadır. Hayatın içinde olan şeyler türkülerde de var.

Çok sevdiğiniz bir türkü var mı? Varsa nedeniyle birlikte açıklayınız.



Cevap: Çanakkale Türküsünü çok seviyorum. Çanakkale Savaşında şehit olan askerlerimizi düşünüyorum ve hüzünleniyorum.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük grupları ile bunların tahmin ettiğiniz anlamlarını yazınız. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız.



Cevap:

İşve

Tahminim: Şive
Sözlük anlamı: Cilve

Hor görmek



Tahminim: Küçümsemek

Sözlük anlamı: Bir kimseyi, bir hareketi küçük görmek, değersiz bulmak

Yermek

Tahminim: Kötülemek



Sözlük anlamı: Birinin veya bir şeyin kusurlarını ortaya koymak.

Abdal

Tahminim: Şair

Sözlük anlamı: Gezgin derviş.



2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Neşet Ertaş ne zaman, nerede dünyaya gelmiştir?

Cevap: 1938 yılında Kırşehir’in Çiçekdağı ilçesine bağlı Kırtıllar köyünde dünyaya geldi.



2. Muharrem Ertaş’ın en büyük amacı nedir?

Cevap: Türkülerimizi yaşatmak ve gelecek kuşaklara bu hazineyi aktarmaktı.

3. Neşet Ertaş, müzikteki başarısını neye bağlamıştır?

Cevap: Türkülerini herhangi bir sanat, ün, para, mevki-makam kaygısı taşımadan yüreğinden geldiği gibi söylemesi.



4. Türkülerimizin gelecek kuşaklara aktarılması neden önemlidir?

Cevap: Türküler, bizim kültürümüzün bir parçasıdır. Kültürümüzün yok olmasını engellemek, gelecek kuşaklarla tanıştırmak için yaşatmamız gerekir.

5. Metinden öğrendiklerinizden hareketle, Neşet Ertaş’ı üç sözcükle anlatmanız istenseydi neler söylerdiniz?

Cevap: Türkü, Anadolu, Bozkırın Tezenesi.



3. ETKİNLİK

Aşağıdaki metinde bazı sözcükler koyu yazılmıştır. Bu sözcüklerden hangileri sayı bakımından tek bir varlığı, hangileri birden çok varlığı karşılamaktadır? Belirleyerek ilgili kutuya yazınız.

Türkülerimizi bilmeyen, yüce milletimizin tarihini, millî kimliğini, duygu ve düşüncelerini de bilemez. Halkını anlayamaz. Milletimizin zengin kültürü ve gelenekleri, türkülerimizle yaşar. Bir milleti var eden, o milletin kültürel değerleridir. Müzik ise bir kültürün en büyük gücüdür. Bu yüzden türkülerimizin yaşatılması, gelecek kuşaklara aktarılması çok önemli.

Cevap:



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

İsimlerin sonuna eklenerek onlara çokluk, sayı bakımından birden fazla olma anlamı katan eklere çoğul eki denir.
Örnek
Yolcular limanda bekliyor.
Defterler rengârenk ciltlenmiş.
Yavru kedier miyavlıyor.
Çocuklar balon aldı.
“-ler, -lar” eki sözcüğe her zaman çoğul anlam katmaz. Farklı anlamlar da katabilir.
Örnek
•Amcamlar bize geldi. (Aile)
•Türkler çalışkan insanlardır. (Millet, topluluk)
•Yetmiş yaşlarında bir adamdı. (Yaklaşıklık)
• Dünyalar kadar işim var. (Abartma)
• Mustafa Kemaller tükenmez. (Benzerlik)

Aşağıdaki cümlelerde yer alan “-ler, -lar” çoğul ekinin cümleye kattığı anlamları karşılarına yazınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilen eklerden uygun olanı yazınız.

-e / -a / -u / -den / -(y)i / -te / -dan / -ta

Cevap:

Akşam salonu kardeşimle temizledik.
Denize sakın çöp atmayın, hayvanlar zarar görüyor.
Avludaki kediyi sütle besledim.
Kolundaki sepette bir sürü elma var.
Ağabeyim bugün Ankara’dan dönecek.
Sınıfta kimseyi bulamadım.
Ayşe’yi bugün evinden aldık.
Kenan bayramda Van’a gidecekmiş.

b. Boşluklara yazdığınız eklerin cümleye kattığı anlamları açıklayınız.

Cevap:

Akşam salonu kardeşimle temizledik. (Belirtme)
Denize sakın çöp atmayın, hayvanlar zarar görüyor. (Yönelme)
Avludaki kediyi sütle besledim. (Belirtme)
Kolundaki sepette bir sürü elma var. (Bulunma)
Ağabeyim bugün Ankara’dan dönecek. (Ayrılma)
Sınıfta kimseyi bulamadım. (Bulunma)
Ayşe’yi bugün evinden aldık. (Ayrılma)
Kenan bayramda Van’a gidecekmiş. (Yönelme)

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 33. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

İsimlere eklenerek onlara belirtme, yönelme, bulunma ya da ayrılma anlamı kazandıran eklere hâl eki (durum eki) denir. Hâl ekleri şunlardır:
Yalın Hâl (İsmin herhangi bir hâl eki almamış durumu)
Belirtme Hâl Eki (-1 / -i, -u / -ü)
Yönelme Hâl Eki (-a / -e)
Bulunma Hâl Eki (-da / -de, -ta / -te)
Ayrılma Hâl Eki (-dan / -den, -tan / -ten)

5. ETKİNLİK

Emine, Nazlı, Onur, Ali ve Öykü bağlama, davul ve keman kursuna gidecektir. Kimin hangi kursa gideceği ile ilgili bilgileri okuyunuz.

Her öğrenci sadece bir kursa gidecektir.
Onur ve Öykü aynı kursa gidecektir.
Bağlama kursuna üç öğrenci gidecektir.
Onur ve Ali farklı kurslara gidecektir.
Davul kursuna sadece Nazlı gidecektir.
Emine ve Nazlı farklı kurslara gidecektir.
Öykü ne davul ne keman kursuna gidecektir.

Verilen bilgilere göre, aşağıdaki bilgilerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 33. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

 

6. ETKİNLİK

Öğrendiğiniz türkü hikâyesini sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.

Çanakkale Türküsü Hikayesi

“Çanakkale Türküsü”, Çanakkale Savaşı’nda yaşanan zorlukları, yiğitliği ve bu savaşta verilen büyük kayıpları anlatan halk türküsüdür. Türkü, savaşın acılarını, askerlerin cesaretini ve vatan sevgisini dile getirirken, aynı zamanda Çanakkale Savaşı’nın Türk tarihindeki önemine de vurgu yapar.

7. ETKİNLİK

Defterinize, “millî kültürümüz ve müzik” konulu bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz. Metninizi yazdıktan sonra gözden geçiriniz. Gerek görüyorsanız düzenleyiniz. Metninizi sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.

Cevap:

MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ VE MÜZİK

Her milletin kendine ait kültürü vardır. Bu kültürleri oluşturan ögelerden biri de müziktir. Bizim kültürümüzün de müzikleri vardır. Bu müziklerin oluşmasında tarih boyunca yaşanan olayların da katkısı vardır. Halkın yaşadığı mutluluklar, üzüntüler, bulunduğu coğrafya bu müziklere etki etmiştir.

Milli kültürümüzün gelecek nesillere aktarılmasında müzik önemli bir rol oynamaktadır. Çok eski zamanlarda yapılan müzikler günümüzde halen çalınıp söylenmektedir. Bu da kültürümüzün yaşatılmasında önemli bir rol oynamaktadır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

1. Hangi görselin ülkemizdeki hangi tarihî veya turistik yere ait olduğunu biliyor musunuz? Çerçeve içinden seçerek ilgili görselin altına yazınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

2. “Türkiye, dünyadaki cennettir.” diyen biri, niçin böyle düşünüyor olabilir? Açıklayınız.

Cevap: Ülkemizin her köşesinde ayrı bir güzellik olması, üç tarafı denizlerle çevrili olması, dört mevsimin yaşanmasından dolayı, bereketli toprakları olması nedeni ile cennet gibidir.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 40-41-42. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.