07 Eylül 2024, 17:10
Donatello
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Adsız Çeşme Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25 Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Adsız Çeşme Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 20. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

METNE HAZIRLANALIM

İyilik yapmak nedir? İyilik nasıl yapılır?

Cevap: İyilik yapmak insanlara güzel söz ve davranışlarda bulunmaktır. İyilik bazen yardıma ihtiyaç duyana yardım etmek, bazen sadece birine iltifat etmektir.

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz ve görsellerin vermek istediği mesajı belirleyiniz.



Cevap: Görseller  yardıma ihtiyacı olan her canlıya iyilik etmek gerektiğini anlatıyor.

“İyilik” kavramını nasıl tanımlarsınız?

Cevap: İyilik, karşılık beklemeden yapılan yardımdır. Empati, dayanışma, nezâket ve daha pek çok kavramı kapsamaktadır.  İyilik kavramı; mutluluk gibi duygular, hisler ya da empati gibi düşüncelerden fazlasıdır. İçinde duygu ve düşünce kadar eylem ve hareket barındırır.



Sizce herhangi bir kişiye karşılık beklenerek yapılan yardıma iyilik denebilir mi? Açıklayınız.

Cevap: Denilebilir. İyiliğin en güzel özelliği karşılıksız olmasıdır. Bir kediye su verirken ondan bunun karşılığını beklemeyiz. Sadece o canlının rahatını dileriz.

Bir iyilik yaptığınızda ya da size bir iyilik yapıldığında neler hissediyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: Bir iyilik yaptığımda kendimi mutlu ve düşünceli biri olarak hissediyorum. Bana iyilik yapıldığında ise hem beni düşünenler olduğu için mutlu ve huzurlu oluyorum hem de minnet duyuyorum.



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 22. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

SÖZLÜK ÇALIŞMASI

Okuduğunuz şiirde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlardan yararlanarak bu sözcükleri şiirden bulunuz ve noktalı yerlere yazınız.

………..Minnet.………. :Yapılan bir iyiliğe karşı kendini borçlu sayma, gönül borcu.
…………İyilik………… :Karşılık beklenilmeden yapılan yardım.
………..Gönül…………. :Sevgi ,düşünüş, anma, hatır vb. kalpte oluşan duyguların kaynağı.
…………Çeşme………… :Bir şeyin akmasına yarayan üst yanı açık boru.

Okuduğunuz şiirin ana duygusunu belirleyip bu kavramı anlamına uygun bir cümlede kullanınız.



Şiirin Ana Duygusu: İyiliğin önemi

Cümle: İyilik yapmanın önemini o iyilikle mutlu olan birini görünce anlarız.

ANLAYALIM, YORUMLAYALIM

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.



1. İki kardeş hangi mevsimde ve nasıl bir havada yürüyüşe çıkmıştır?

Cevap: İki kardeş yaz mevsiminde, ateş gibi bir sıcakta yürüyüşe çıkmıştır.

2. Yürüyüş, kardeşlere niçin zehir olmuştur?

Cevap: Yürüyüş, susuzluktan bezdikleri için kardeşlere zehir olmuştur.



3. Kardeşler neyi merak etmişlerdir? Meraklarını neden giderememişlerdir?

Cevap: Kardeşler çeşmeyi yapanı merak etmişlerdir. Meraklarını ismi silik olduğu için giderememişlerdir.

4. Sizce şair gönüllerimizi neden çeşmeye benzetmiştir?

Cevap: Şair çeşmenin su akıtarak iyilik yaptığı gibi bizim de iyilik kaynağımızın gönlümüz olduğun anlatmak istemiştir.



5. Şair, “Yavrum, adsız bir çeşme ol.” sözüyle ne anlatmak istemiştir?

Cevap: İyilik yapmamızı ve yaptığımız iyiliklerle övünmememizi öğütlemiştir.

6. “Adsız Çeşme” şiirinin çocuklara öğüt vermek amacıyla yazılmış bir şiir olduğu söylenebilir mi?

Cevap: Söylenebilir. İyilik yapmanın önemi anlatılmış ve sonunda iyilik yapmamız öğütlenmiştir.



Şair, iyiliği niçin suya benzetmiş olabilir? “Adsız Çeşme” şiirinin şairi siz olsaydınız iyiliği neye benzetirdiniz? Niçin?

Cevap: Su, susuz bir insan için dünyadaki en güzel şeydir. İyilik de suya benzer, çünkü ihtiyaç duyana yapılan iyilik çok değerlidir. Ben olsaydım iyiliği bir boya kalemine benzetirdim. Çünkü, iyilik yapmak insanın yaşamını renklendirir.

Sizce şair, şiire neden “Adsız Çeşme” başlığını vermiş olabilir? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı verirdiniz? Niçin?

Cevap: Şair şiire, iyilik karşılıksız ve isimsiz olması gerektiği için bu başlığı vermiş olabilir. Ben olsaydım “İyilik Çeşmesi” adını verirdim. Çünkü bu çeşmenin amacı iyiliktir.



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 23. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıda verilen örnekten hareketle yaptığınız veya yapmayı düşündüğünüz iyilikleri ilgili kutucuklara yazınız.

Engelli Bireyler için Bir İyilik: Okuldaki görme engelli arkadaşımın dinleyebilmesi için bir hikâye kitabı seslendireceğim.

Doğa için Bir İyilik: Arkadaşlarım ile birlikte bir fidan dikme etkinliği düzenleyeceğim.

Sokak Hayvanları için Bir İyilik: Babamdan kuşlar için yem alanı yapmasını ve evin çatısına koymasını rica edeceğim.

Yaşlı İnsanlar için Bir İyilik: Huzurevini ziyaret edeceğim ve yaşlı insanlarla sohbet edeceğim.

Kendin için Bir İyilik: Okumak için sevdiğim kitapları alacağım.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 24. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıda verilen grafikte bir ortaokuldaki öğrencilerin kardeş okullarına göndermek üzere topladıkları kırtasiye gereçleri ve kitap sayıları ile ilgili bilgi verilmiştir.

6. Sınıf Türkçe Sayfa 24 Cevapları

Bu grafiğe göre aşağıdaki sonuçlardan hangileri doğrudur? Doğru olan ifadelere “D”, yanlış olan ifadelere ise “Y” yazınız.

[ Y ] 5 ve 6. sınıf öğrencileri ,7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kırtasiye gereci toplamıştır.
[ D ] 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bağış için topladıkları kitap sayısı daha fazladır.
[ Y ] Toplanan kitap sayısı kırtasiye gereçlerinden fazladır.
[ Y ] 5 ve 6. sınıf öğrencileri, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kitap ve kırtasiye gereci toplamıştır.

SÖZ VARLIĞIMIZ

Aşağıdaki dizelerde altı çizili sözcüklerin hangi anlamda kullanıldığını belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.

“Ateş gibi sıcak vardı.”, “Yazılıydı bir tek isim./Oda silik, kim bilir kim?”

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 24. Sayfa Yıldırım Yayınları

KONUŞALIM, ANLATALIM

Öğretmeninizin denetiminde “Gençlerin İyilik Ağacı” projesinden hareketle okulunuzda bir iyilik hareketi başlatmak için beyin fırtınası yapınız. Daha sonra konu hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Okulumuzda tüm öğrencileri kapsayan bir iyilik projesi başlatabiliriz. Böyle bir proje yönetmek için bir grup öğrencinin broşür işleriyle ilgilenmesi gerekir. Ayrıca konuya ilgisi olanları bir araya toplayıp toplantı yapmalıyız. Öğretmenlerimize düzenli rapor vermeli ve onlardan da yardım istemeliyiz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 25. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

“İyilik ve Kötülük” metnini okuyunuz. Aşağıdaki soruları cevaplayıp “iyilik” kavramıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

• Metindeki yaşlı adama göre beyaz ve siyah köpek neyin simgesidir?

Cevap: Beyaz ve siyah köpek iyilik ve kötülüğün simgesidir.

• “Ben hangisini daha iyi beslersem o!” sözüyle yaşlı adam ne anlatmak istiyor?

Cevap: Yaşlı adam bu sözüyle iyilik yapmanın iyiliği, kötülük yapmanın kötülüğü arttıracağını anlatmak istiyor.

• Sezai Karakoç’un “Belki kötülükleri tamamen bitiremeyiz ama iyilikleri çoğaltabiliriz.” sözünden hareketle iyiliklerin nasıl çoğaltılabileceğine günlük hayattan örnekler veriniz.

Cevap: İyilikleri çoğaltmak için günlük yaşantımızda çevremizi gözlemlemek yeterlidir. Karşıdan karşıya geçen bir çocuğun elini tutmak, yaşlı insanların poşetlerini taşımak, annemize ve babamıza işlerinde yardım etmek, kardeşimize kahvaltı hazırlamak bile iyiliktir.

DÜŞÜNELİM, YAZALIM

Aşağıdaki özdeyişlerden hareketle bir özdeyiş de siz yazınız. Yazdığınız özdeyişin altına adınızı ve soyadınızı eklemeyi unutmayınız.

Cevap: İyilik etmek sadece iyilik görenin değil, iyilik yapanın da hayatını güzelleştirir.

“Adsız Çeşme” adlı şiirde ele alınan duygu, düşünce, hayal ya da olayları geliştirip yaratıcılığınızı kullanarak defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.

Cevap: ÇOCUKLAR VE YAŞLI KADIN

Nazlı ve Emre okuldan eve dönüyorlardı. Karşıdan karşıya geçerken yaşlı bir kadının da karşıya geçmeye çalıştığını gördüler. Kadının bir elinde bir elinde de torbalar vardı. Emre hemen koşup yardım etmeyi teklif etti. Torbaları kadının elinden aldı. Nazlı da kadının bir koluna girdi. Birlikte karşıya geçtiler. Bir süre beraber yürüdüler. bir köşe başında kadın eve gelmek üzere olduğun ve artık yalnız devam edebileceğini söyledi. Çocuklara teşekkür etti ve iyiliklerini unutmayacağını ekledi. Emre ve Nazlı birine iyilik etmenin neşesiyle evlerine gittiler.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.