06 Eylül 2024, 13:50
Donatello
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37 Cevapları

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe 1. Ders Kitabı Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Arkadaşlarınızla birlikte oynamaktan zevk aldığınız fiziksel oyunlar nelerdir?

Cevap: Arkadaşlarımla birlikte yakar top, saklambaç ve yedi kule oynamayı seviyorum.

Oyun oynamak için hiçbir şeyiniz olmasaydı buna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz?

Cevap: Hayal gücümüzle oyunlar oynardık. Birbirimize masallar anlatırdık. Oyuncak gerektirmeyen oyunlar üretirdik.



5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 29. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

1. ETKİNLİK

a. Diyafram nefesi etkinliğini yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

b. Aşağıdaki cümleleri cümle sonundaki okun yönünü dikkate alarak okuyun. Ok yukarıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi artırarak, aşağıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi azaltarak okuyun.



5. Sınıf Türkçe Sayfa 29 Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı inceleyiniz. Kendinizi Cemil’in yerine koyarak yönergeler doğrultusunda tartışmaya katılınız.

• Arkadaşlarınızla aynı fikirde olmadığınız anları düşününüz.
• Serhat’ın fikirlerine nasıl cevaplar vereceğinizi, katıldığınız ya da katılmadığınız görüşleri tespit ederek düşününüz.
• Serhat’ın doğru bulduğunuz fikirlerini kabul edip mantıksız bulduklarınızı neden mantıksız bulduğunuzu açıklayarak kendi fikrinizi belirtiniz. Nezaket kurallarına uyarak anlaşılır bir dil kullanmaya dikkat ediniz.



Cevap: Ben, Mete’nin fikrinin eğlenceli olduğu konusuna katılıyorum. Elbette basit işler için başka gezegenlere gitmeyi herkes isterdi. Ancak hayal gücünün problem çözme becerisi geliştirmesi için arada gerçekçi çözümler de üretmeliyiz. Mete gerçekten topa basmış ve ayağını incitmiş olsaydı gerçek çözüm ne olurdu? İşte bu sorunun cevabını bilmek için gerçekçi bir fikir ortaya atmak gerekirdi.

3. ETKİNLİK

Metinden alınan aşağıdaki cümlelerin ilişkili olduğu kavramları işaretleyiniz.

5. Sınıf Türkçe Sayfa 30 Cevap



5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. “Topsuz basketbol oyunu” fikri nasıl ortaya çıkmıştır ve çocuklar bu fikre nasıl tepki vermiştir?

Cevap: Topsuz basketbol oynama fikri çocukların toplarının patlayıp üzülmesi üzerine ortaya çıkmıştır. Çocuklar bu fikir karşısında şoke olmuşlardır.



2. Metinde geçen “Oyunlarda bir sorun varsa bir öğrenme fırsatı da vardı.” cümlesi ne anlama gelmektedir?

Cevap: Her sorun kişinin düşünüp çözüm üretmesi gereken bir durumdur. Bir duruma çözüm üretmek aynı zamanda yeni bir şey öğrenmek demektir.

3. Mete’nin tedavi olmak için Satürn gezegenini seçmesinin sebebi ne olabilir?

Cevap: Mete, Satürn gezegeninde tıp çok geliştiği için orada tedavi olmayı seçmiştir.



4. Siz oyundaki bir çocuk olsaydınız Moni’nin çözümü hakkında ne düşünürdünüz?

Cevap: Moni’nin çözümü beni çok mutlu ederdi. Çünkü bu çözüm hepimizin sınırsız hayal gücüne sahip olmamız ve çok eğlenmemiz anlamına geliyor.

5. Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri neler düşünebilir? Gerekçeleriyle açıklayınız.

Cevap: Çocukları izleyen biri önce çocukların görünmeyen bir top ile oynadığını düşünebilir ve kafası karışabilir. Ancak çocukları izlemeye devam ettikçe onların neden böyle davrandığını anlayabilir.



6. Çocukların oyunda özgür olmaları ne anlama geliyor? Açıklayınız.

Cevap: Çocukların oyunda özgür olması onların hayal güçlerini istediği gibi kullanabilecekleri anlamına geliyor. Böylece zihinlerinde olup bitenlere kendileri de şaşıracaktır. Ayrıca özgürce oyun oynamak her çocuğa neşe getirir.

5. ETKİNLİK

a. Metindeki bilgilerle deneyimlerinizi ilişkilendirerek Moni’nin kişilik özelliklerinden üçünü belirleyip aşağıdaki alanlara yazınız. Moni’nin bu özelliklere sahip olduğunu metindeki hangi bilgilerden anladığınızı belirtiniz.



Problem sevmesi: Moni problemleri çözmeyi ve pes etmemeyi seviyordu.

Hayalperest olması: Moni hayal gücü ile arkadaşlarıyla oynadı.

Oyun oynamayı sevmesi: Oyuna devam etmek için çözüm üretti.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

b. Moni’nin sorunla karşılaştığında nasıl bir tutum sergilediğini hatırlayınız. Onun yaklaşım tarzına göre bir sorunla karşılaştığınızda nasıl davranmanız gerekir? Kendi cümlelerinizle yazınız.



Cevap: Moni karşılaştığı sorun karşısında hemen neler yapabileceğini düşünmeye başladı. Moni’nin bu tutumu çözüm aramaya yöneliktir. Biz de bir sorun karşısında küsmek, kızmak yerine çözüm bulmaya çalışmalıyız.

6. ETKİNLİK

Aşağıda metinden alınan iki cümle verilmiştir.

a. Bu cümlelerde ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.

b. Siz de metni inceleyiniz ve benzer cümleler belirleyip uygun listeye ekleyiniz.

Gerçekte Yaşanabilir

1. Çocuklar arasında neşeli bir koşturmaca başladı.

2. Bir gün kasabada basketbol maçı yaparken çocukların topları patladı.

3. Mete, saha kenarında keyifle gülümsüyordu. 

Gerçekte Yaşanamaz

1. Mete, Satürn Devlet Hastanesinde tedavi olmayı seçti.

2. Çantasından bir gezegen çıkarabilirdi.

3. Sarı bir köpek balığı onun doktoru olabilirdi. 

c.Bu listeleri adlandıracak olsanız aşağıdakilerden hangisini seçerdiniz? İşaretleyiniz.

Cevap:

5. Sınıf Türkçe Sayfa 32 Cevap

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 33. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilenlerin okuduğunuz metnin hangi bölümüyle ilişkilendirilebileceğini belirleyiniz. Olayın görselde anlatılan kısmını kendi cümlelerinizle yazınız.

1. Resim: Mete isterse bir denizaltı hastanesine gidebilirdi. Bu denizaltı hastanesine gitmek için arkadaşlarıyla bir denizaltı aracına binebilirdi.

2. Resim: Çocuklar hayal güçleri ile maceraya istedikleri gibi yön verebilirdi. Çünkü hayallerinde ne isterse yapabilirdiler.

3. Resim: Çocuklar sahada topları ile basketbol oynuyordu. Ancak bir anda topları patladı ve bu durum herkesi üzdü.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

8. ETKİNLİK

a. Daha önce dinlediğiniz “Oyun Durdu!” ve okuduğunuz “Topsuz Basketbol Oyunu” metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.

5. Sınıf Türkçe Sayfa 33 Cevapları

b. Olayların benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.

Cevap: İki metindeki karakterler de sorunlarını sakince çözme yoluna gidiyorlar.

9. ETKİNLİK

a. Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlede duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak üzere yazılarda noktalama işaretleri kullanırız. Bunlardan bazılarını sık, bazılarını daha az kullanırız. Yazılarınızda en sık kullandığınızdan en az kullandığınız noktalama işaretlerine doğru bir sıralama yapacak olsanız sıralamanız nasıl olurdu? Soldan sağa doğru yazınız.

Cevap: Nokta (.) Virgül (,) Soru işareti (?) Ünlem işareti (!) Noktalı virgül (;) İki nokta (:) Üç nokta (…) Kısa çizgi (-)

b. Sıraladığınız noktalama işaretlerinin kullanıldığı birkaç örnek cümleyi metinden bularak aşağıya yazınız.

Cevap:

— Topsuz basketbol maçı yapabiliriz, dedi Moni. Basketbol oynamak için bir topa ihtiyacımız yok.
TOPSUZ BASKETBOL MAÇI MI? NASIL YANİ?
Çocuklar arasından bu sefer başka fısıltılar yükseldi.
— İnanılmaaaaaz!!

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 35. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

10. ETKİNLİK

a. Aşağıda noktanın farklı işlevleriyle kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki noktanın hangi işleviyle kullanıldığını belirleyip bunları gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve noktanın işlevini yandaki kutulara yazınız.

5. Sınıf Türkçe Sayfa 35 Cevapları

b. Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.

11. ETKİNLİK

Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.

Cevap:

Noktalama İşaretleri

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 36. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

12. ETKİNLİK

a. Yazarken çok uzun cümleler kurmak yazılanların anlaşılırlığını azaltabilir. Uzun cümleleri uygun yerlerinden bölerek kısa cümlelere dönüştürmek metni daha anlaşılır kılar. Aşağıdaki örnekte cümle içinde birbiriyle ilişkili unsurlar ve kısaltma yapılırken bölünebilecek yerler aynı renklerle gösterilmiştir. Verilen örneği inceleyiniz.

b. Siz de verilen cümleleri uygun yerlerinden bölerek örnekteki gibi kısa cümlelere dönüştürünüz.

Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.

Cevap: Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok sevdiği anlaşıldı.

Zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.

Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu; okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.

Cevap: Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu öğrendim.

Okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.

c. Yazdıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 37. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

13. ETKİNLİK

Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğinizde neler yaparsınız? Söyleyiniz.

Cevap: Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğimde öncelikle yarışmaya çok iyi hazırlanırım. Yarışma anının provasını yaparım. O anları zihnimde canlandırırım. Beklenmedik durumlar için kafamda senaryolar kurarım.

b. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.

c. Şairin annesinden dua istemesinin nedeni nedir? Söyleyiniz.

Cevap: Şair annesinden yarışmayı kazanmak için dua istemektedir.

ç. Sizce metindeki dua isteği günlük yaşamda nasıl bir öneme sahiptir? Söyleyiniz.

Cevap: Günlük yaşantımızda her gün farklı deneyimler yaşarız. Bazen sınavlarımız çalışsak bile güzel geçmez. Böyle durumlar için dua ederiz. Aslında dua etmek beklenmedik durumlarla karşılaşmamak için bir önlemdir.

“Çocukların oyun oynamadığı sokaklar üzgün olur.”

d. Yukarıdaki cümlede insana ait bir özellik olan “üzgün olma” eylemi sokaklara verilerek sokaklar kişileştirilmiştir. Öğretmeninizden şiiri tekrar dinletmesini isteyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer bir kullanım hangi dizede vardır? Bunu belirleyip yazınız.

Cevap: “Topacım yorulmasın” dizesinde kişileştirme vardır.

e. Bulduğunuz söz sanatının şiirin anlatımına olan katkısı nedir? Söyleyiniz.

Cevap: Bu söz sanatı şiirin estetik yönünü arttırmış ve anlatımı güçlendirmiştir.

14. ETKİNLİK

a.”Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergeden hareketle izlediğiniz filmle ilgili defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz.

b. Defterinize aldığınız notları da kullanarak izlediğiniz sinema filmi veya çizgi filmi olay akışına uygun olarak anlatınız. Anlatımınıza başlarken neden o filmi seçtiğinize de değininiz.

• Konuşmanızın amacını, konusunu ve türünü belirleyiniz.
• Konuşurken nefesinizi doğru ayarlayınız.
• Kelimeleri doğru telaffuz ediniz.
• Sesinizin şiddetini ayarlayınız.
• Doğru vurgu ve tonlamayla konuşunuz.

c. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Öğretmenin Sevinci Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.