03 Eylül 2024, 21:18
Donatello
Yönetici

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Matematiğin Şiirselliği Cevapları Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 14-15-16-17-18-19-20 Cevapları

7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı Matematiğin Şiirselliği Metni Cevapları


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 14. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Matematik biliminden hangi işlerimizde faydalanabiliriz? Matematiği çevremizde nerelerde görmekteyiz? Arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: Matematik biliminden hayatın her alanında faydalanırız. En basiti zaman kavramı matematik ile ilgilidir. Günleri ve ayları hesaplamak, hangi yılda olduğumuzu bilmek, saate baktığımızda rakamların bize ifade ettikleri matematik biliminin sonucudur. Bunun yanı sıra alışveriş yaparken ödeme yapmak, kasiyerin bize para üstü vermesi gibi durumlar da matematik biliminin yansımalarıdır.



7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 16. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde geçen bazı kelimelerin harfleri aşağıda karışık olarak verilmiştir. Numaralarla belirtilen anlamlardan hareketle bu kelimeleri bularak örnekteki gibi yazınız. Kelimeleri, anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.

Sözlük hazırlama ilkelerine dikkat ederek oluşturacağınız sözlüğe, öğrendiğiniz yeni kelime ve kelime gruplarını ekleyebilirsiniz.



Cevap:

1. tinak → antik
Bu kitap bize antik dünyanın kapılarını açıyor.

2. enrve → evren
Bu evrende hiç tanışamadığımız pek çok canlı olabilir.

3. roflüm → formül
Öğretmenin verdiği formülleri iyice öğrendim.



4. geim → imge
Bu şiirdeki imgeler bizi gelecek yüzyıllara götürüyor.

5. aşin → inşa
Her zaman öğrendiklerimizi eski bilgilerin üzerine inşa etmeliyiz.

6. şimel → işlem
Derste yaptıım işlemin hatalı olduğunu görünce üzüldüm.

7. ahav → vaha
Bu vahada uzun zamandır hayvan görünmüyor.



1. İlk Çağdaki uygarlıklarla, özellikle eski Yunan ve Roma uygarlıkları ile ilgili olan antika.
2. Gök varlıklarının bütünü; kâinat, cihan, âlem, kozmos.
3. Bir veya birçok niceliğe bağlı bulunan bir niceliğin hesaplanmasına yarayan matematiksel anlatım.
4. Ardışık sıralanmayı kıran ses düzenlemeleriyle birlikte şiirin düzyazıdan ayrılmasını sağlayan öge.
5. Yapı kurma, yapı yapma, kurma.
6. Sayıları karşı karşıya getirip belirli birtakım kurallara uygun olarak birbiri üzerine etkilendirme yöntemi.
7. Çöllerde çoğu kez yüze çıkan yer altı sularının yarattığı tarım veya yerleşme bölgesi.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 17. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. “Devasa bir duygu yumağını, birkaç kelimeyle ahenkli bir şekilde ortaya koymanın adıdır şiir.” cümlesinde şiirin hangi özelliklerinden bahsedilmektedir?



Cevap: Şiirin az kelime ile çok şey anlatmasından bahsedilmektedir.

2. İnsanın, yaşadığı evreni tanıyabilmesinin şartı nedir?

Cevap: İnsanın yaşadığı evreni tanıyabilmesi için matematik dilini bilmesi gerekmektedir.

3. Yazar, matematik ve şiiri hangi açılardan birbirine benzetmiştir?



Cevap: Şiir de matematik de kendine özgü bir dile sahiptir ve onları anlamak için dillerini bilmek gerekir. İkisi de akıcıdır ve ikisi de ahenk içerir.

4. Yazara göre öğrenciler, matematik bilimine neden mesafelidir?

Cevap: Öğrenciler matematiği formüller yığını olarak gördükleri için mesafelidir.

5. Yazar, doğadaki varlıklarda matematik örüntülerinin bulunduğunu hangi örneklerle açıklamıştır?



Cevap: Ayçiçeğine çekirdeklerin sarmal şekilde dizilmiş olması, çam kozalağının sarmal şekilde görünmesi, camilerin minarelerinin altın oranı adı verilen sisteme göre yapılması gibi örneklerle açıklamıştır.

6. Matematik ve şiirin birbirine benzediği fikrine katılıyor musunuz? Gerekçeleriyle açıklayınız.

Cevap: Matematik ve şiir birbirine benziyor. İkisi de görünürde az şey söylüyor gibi dursa da derinlemesine incelendiğinde oldukça şey ifade ediyor. Bir matematik formülü bir sayfa açıklamayı ifade edebilir. Aynı şekilde birkaç kelimeden oluşan bir şiir de bir destan anlatabilir.

7. Metnin son paragrafında yazar hangi görüşe karşı çıkmaktadır?



Cevap: Yazar, sayısal ve sözel zekanın birbirinden ayrı tutulmasına, matematik ve şiirin yan yana olmamasına karşı çıkmaktadır.

3. ETKİNLİK

Bir metnin vermek istediği mesaja “ana fikir” denir. Ana fikri destekleyen ve onun ortaya konmasını sağlayan diğer fikirlere ise “yardımcı fikir” denir. Aşağıda, okuduğunuz metnin yardımcı fikirlerinden birkaçı ve ana fikri yer almaktadır. Yardımcı fikirlerin yanına “Y”, ana fikrin yanına “A” yazınız.

Cevap:



[ Y ] 1. Şiir, içimizdeki duyguların ifadesidir.
[ Y ] 2. İki dizelik bir şiir, onlarca duygu ve fikri içinde barındırabilir.
[ Y ] 3. Evrenin dili matematiktir.
[ Y ] 4. Doğadaki varlıklarda özel matematik dizilimleri saklıdır.
[ Y ] 5. Şiir ve matematik birbiriyle ilişkilidir, bu sebeple birini sözel zekânın diğerini ise sayısal zekânın ürünü olarak görmemeliyiz.
[ Y ] 6. Duyguların da matematiğin de kaynağı evrendir.
[ Y ] 7. Matematik dilindeki kavramlar şiirdeki imgelere benzer.
[ A ] 8. Matematikteki formüllerin kurulması, şiirdeki dizelerin ahenkli bir şekilde ve düzen içinde yazılmasına benzer.
[ Y ] 9.Doğayla barışık olanlar matematiği sever.
[ Y ] 10. Mimarlar, eserlerinde matematik dizilimlerinden faydalanırlar.
[ Y ] 11. Altın orana uygun tasarlanmış bir aracın estetik gözükmesi olasıdır.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 18. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıda “Matematiğin Şiirselliği” metninin bazı bölümlerinden alıntılar yapılmıştır. Bu bölümlerde, kutularda belirtilen düşünceyi geliştirme yollarından hangisinin kullanıldığını bularak noktalı yerlere yazınız.

Cevap:

Matematik ve şiir, sonsuz gerçeklerin sonlu varlıklarca anlaşılabilmesini sağlayabilmek için birbirini andıran bir inşa sürecine sahiptir. Yani bir matematikçi yeni bir teori ortaya koyarken, bir problem hazırlarken hangi süreçlerden geçiyorsa aynı şekilde bir şair de yeni bir şiir yazarken aynı süreçlerden geçer. → Karşılaştırma

Devasa bir duygu yumağını, birkaç kelimeyle ahenkli bir şekilde ortaya koymanın adıdır şiir. → Tanımlama

Doğadaki matematikle ilgili binlerce örnek verilebilir. Örneğin, ayçiçeği (günebakan) ki çoğu öğrenci sadece marketlerde poşet içinde sadece çekirdek olarak gördüğü için bu bitkiyi tanımıyor bile yakından incelendiğinde, helezonik (sarmal) şekilde dizilmiş çekirdeklerden oluşur. Tam ortada bir tane çekirdek, hemen onun yanında bir çekirdek, sonra iki çekirdek, üç, beş, sekiz, on üç, yirmi bir… şeklinde devam eder. Bu dizilişi ilk fark eden İtalyan matematikçi Fibonacci’dir. → Örneklendirme

Matematik dilindeki işlemler ve formüller şiire benzer. → Benzetme

Alman matematikçi Karl Weierstrass, “Bir matematikçi şair ruhlu olmadıkça tam bir matematikçi olamaz.” derken Kant, “Matematik katıksız bir şiirdir.” der. Aslında matematikle uğraşana coşku veren şey, matematiğin şiir gibi akıcı olmasıdır. → Tanık Gösterme

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 19. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

5. ETKİNLİK

Metinde verilen “Ol mahiler ki derya içredirler deryayı bilmezler. (O balıklar ki denizin içindedirler ama denizin içinde olduklarını bilmezler.)” dizesinden hareketle matematiği bilmenin niçin gerekli olduğuna yönelik hazırlıksız konuşma yapınız.

Cevap: Matematik hayatın her yerinde karşımıza çıkar. Ancak biz her zaman matematik bilimi ile bir arada olduğumuzu fark edemeyebiliriz. Örneğin; her gün mutlaka saate bakarız. Zamanı bilmeyi önemseriz ancak zamanı bize gösteren şeyin matematik olduğunu fark etmeyiz. Günler, aylar, yıllar hesaplanır ve bunun sonucunda bir takvim ile hayatımızı sürdürürüz. İşte bunun gibi bir çok alanda matematik yaşantımıza etki eder ve biz fark etmeyiz.

6. ETKİNLİK

Metinden alınan aşağıdaki cümlelerdeki örtülü (saklı, gizlenmiş) anlamları örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

1. “İnsanın iç dünyasında hâkim olan duyguların en rafine ve en naif hâlinin şiir olduğunu söylemek yanlış olmaz.” cümlesinden, duyguları ifade etmenin şiir yazmak dışında pek çok yolu olduğu bilgisine ulaşabiliriz.

2. “Bunun içindir ki çoğu matematikle barışık değildir.” cümlesinden az sayıda insanın matematik bilimine karşı ilgisi olduğunu anlayabiliriz.

3. “Mimar Sinan’ın da birçok eserinde Fibonacci dizisi görülür.” cümlesinden Fibonacci dizisini kullanan başkaları da olduğuna ulaşabiliriz.

4. “Matematik dilinden uzak düşenler doğanın her yerinde var olan matematikten habersiz yaşarlar.” cümlesinden matematiğin dilinden anlayanların doğayı da anladığına ulaşabiliriz.

5. “Altın orana uygun ölçülerdeki nesnelerin ve canlıların daha estetik olduğu görülür.” cümlesinden altın orana uygun ölçülerde olmayan nesnelerin pek estetik olmadığını anlayabiliriz.

6. “Matematikten korkan ya da ona mesafeli duran öğrenciler çoğunlukta olmuştur.” cümlesinden matematikten korkmayan ve ona ilgisi olan öğrencilerin sayıca az olduğunu anlayabiliriz.

7. “Doğayla iç içe yaşayanların matematikle barışık olduğuna şahit olmuşumdur.” cümlesinden doğaya uzak kişilerin matematiğe de uzak olduğuna ulaşabiliriz.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 20. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde koyu punto ile belirginleştirilen fiillerin anlam özelliklerini örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

Eylülün gelmesiyle havalar soğudu.“soğudu” fiili oluş fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesi dışında, kendiliğinden gerçekleşmiştir.

Cebinden bir avuç leblebi çıkarıp torununa verdi. “verdi” fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesiyle gerçekleşmiştir.

Teyzem bu konudan daha önce bahsetmişti. “bahsetmişti” fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesiyle gerçekleşmiştir.

Dolaptaki yoğurt ekşimiş. → “ekşimiş” fiili oluş fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesi dışında, kendiliğinden gerçekleşmiştir.

Anneannem beş dakika boyunca güldü. → “güldü” fiili durum fiilidir.
Çünkü fiil, nesneyi etkilememektedir.

Bu günlüğü ileride sen okuyasın diye yazıyorum. “yazıyorum” fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesiyle gerçekleşmiştir.

Çimlere uzanıp bulutların hangi şekle büründüklerini izlerdik. “izlerdik” fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesiyle gerçekleşmiştir.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

“Jenerik, efekt, 3D tekniği, 2D tekniği, Cut Out (kat aut) tekniği, storyboard (sıtoribord), sinopsis” kelimelerinin çizgi film tasarımında ne anlamlara geldiğini araştırınız. Bu kelimelerin yerine Türkçe hangi kelimelerin kullanılabileceğini düşününüz.

Jenerik: Tanıtma yazısı.

3D tekniği: Bilgisayar ortamında oluşturulmuş bir objeye yada karaktere hareket verilmesidir.

2D tekniği: Hareketin kağıt üzerine kare kare çizilerek aktarılmasıdır.

Cut Out: Karakterlerin ve objelerin parçalarının ayrı ayrı hareket ettirilmesi tekniğine verilen isimdir.

Storyboard: Yönetmenin ve yapımcının filme başlamadan önce, tüm sahnelerin düzen içerisinde kâğıda çizilmiş halidir.

Sinopsis: Senaryo özeti.

Bir önceki yazımız olan 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.