17 Eylül 2024, 13:19
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kaynatılmış Tohum Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33 Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kaynatılmış Tohum Metni Cevapları Yıldırım Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

METNE HAZIRLANALIM

Sizce dürüstlük nedir? Dürüst bir insanın özellikleri nelerdir?

Cevap: Yalan söylemeyen, verdiği sözü tutan, doğruluk.

Toplumsal ilişkilerde dürüstlük önemli bir değer midir? Niçin?



Cevap: Dürüstlük toplumsal ilişkilerde çok önemlidir. İnsanların güven duygusu dürüstlük ile birlikte doğru orantılıdır. Dürüstlüğün önde olduğu toplumlar her zaman daha huzur ve güven içindedir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 28. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Harfleri karışık olarak verilen sözcükleri ve sözcük grubunu anlamlarından yararlanarak bulunuz. Bulduğunuz sözcükleri ve sözcük grubunu noktalı yerlere yazınız.

Cevap:



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 28. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Çinli hükümdar arkasında bir veliaht bırakmaya nasıl karar veriyor?



Cevap: Yaşlandığı için veliaht bırakmaya karar veriyor.

 2. Eve döndükten sonra Ling ne yapıyor?

Cevap: Ling, eve döndükten sonra başından geçenleri heyecanla annesine anlattı. Annesi ona bir saksı ve biraz da toprak verdi. Ling, tohumu itinayla ekti, onu güneş ışığı görebileceği bir pencere kenarına koydu. Her gün saksıya su vererek tohumun açıp açmadığını kontrol etti.

3. Ling, ne zaman başarısız olduğunu düşünmeye başlıyor?



Cevap: Ling, tohumu çiçek açmayıp, arkadaşlarının tohumları çiçek açınca başarısız olduğunu düşünüyor.

4. Ling, boş bir saksıyı götüremeyeceğini söyleyince annesi ona ne söylüyor?

Cevap: Ling, annesine boş bir saksıyı götüremeyeceğini söylediyse de annesi ona saksıyı götürmesini ve dürüst olmasını öğütledi.

5. Saraya gittiği zaman Ling neden hayrete düşüyor?



Cevap: Diğer gençlerin getirdiği çiçekler renk renk açmış, güzel kokuyorlardı.

6. Ling’in elindeki boş saksıyı gören gençler ona nasıl davranıyorlar?

Cevap: Gençler, Ling’in elindeki boş saksıyı görünce kahkahalarla güldüler. Birkaçı onun durumuna üzüldü ve omzuna dokunup: “Boş ver, elinden geleni yapmışsın!” diyerek onu teselli ettiler.

7. Hükümdar kalabalığa neyi ilan ediyor? Onun bu kararı vermesinde etkili olan neden nedir?



Cevap: Ling’in yeni hükümdar olduğunu ilan ediyor. Ling’in dürüst ve cesur olması bunda etkili olmuştur.

Okuduğunuz metnin konusu ve ana fikrinin doğru belirtildiği kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 28. Sayfa Yıldırım Yayınları



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 29. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Okuduğunuz metinde gerçekleşen olayları oluş sırasına göre yazınız.

Cevap:

Çinli bir hükümdarın ülkesindeki bütün gençleri huzuruna çağırması

Gençlerden birini hükümdar olarak seçmek istediğini söylemesi



Gençlere birer tohum verip, tohumları eklemelerini ve bir yıl sonra kimin hükümdar olacağına verdiği tohumların çıkan bitkilerin durumuna göre karar vereceğini söylemesi.

Ling’in diğer gençlerle birlikte tohumu alıp eve gitmesi.

Ling’in tohumunun çiçek açmaması, diğer gençlerin tohumlarının çiçek açması.

Bir yıl dolunca Ling’in boş saksı ile, diğer gençlerin rengarenk çiçeklerle saraya gitmesi.



Hükümdarın, Ling’i dürüstlüğü ve cesaretinden dolayı hükümdar ilan etmesi.

Metnin başlığı, metnin içeriğine (konusuna, metinde anlatılan olaya) uygun mudur? Nedeniyle açıklayınız.

Cevap: Evet uygundur. Çünkü metnin gizemi hükümdarın verdiği kaynatılmış tohumlarda olması.

Dürüstlük insana neler kazandırır, insanın yaşamını nasıl etkiler?

Cevap: Dürüstlük, bizlere her şeyden önce kendimize olan saygımızı kazandırır. Dürüstlük bizlere insanların güven duymasına, sevilmemize ve saygı görmemize, toplumda kabul görmemize ve takdir edilmemizi sağlar.

Siz hükümdar olsaydınız yerinize gelecek kişiyi nasıl belirlerdiniz? Yazınız.

Cevap: Vezirlerime, her bir genci araştırıp, soruşturmalarını, eğitim hayatlarını, dürüstlüklerini, ailesini, sorardım.

Söz Varlığımız

Okuduğunuz metinde geçen cümlelerdeki altı çizili sözcük ve sözcük gruplarının yerine aynı anlama gelen farklı sözcük ve sözcük grupları yazınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 29. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki deyimlerle ilgili istenenleri yazınız.

Cevap:

ağzını bıçak açmamak

Metinde geçtiği cümle: Ling’in ağzını bıçak açmıyordu çünkü hakkında konuşacağı bir çiçeği yoktu.
Tahminim: Susmak
Sözlük anlamı: Üzüntüden söz söyleyemeyecek durumda olmak.
Cümle: Maçı kaybettiğinden beri Ayşe’nin ağzını bıçak açmıyor.

(birinin) sözünü tutmak

Metinde geçtiği cümle: Ling’in sıkıntıdan karnı bile ağrıdı ama annesine hak verdi ve onun sözünü tuttu.
Tahminim: Verdiği emir ve nasihatleri yerine getirmek.
Sözlük anlamı: Öğüdüne uymak.
Cümle: Annemin sözünü tutup ödevlerimi bitirdim.

elinden geleni yapmak

Metinde geçtiği cümle: “Boş ver, elinden geleni yapmışsın!” dediler.
Tahminim: Yeteneği kadarını yapmak
Sözlük anlamı: Gücünün yettiği kadarını yapmak.
Cümle: Anneme yardım ederken elimden geleni yaptım.

hayrete düşmek

Metinde geçtiği cümle: Saraya ulaştığında diğer gençlerin getirdiği çeşit çeşit bitkiler karşısında hayrete düştü.
Tahminim: Şaşırmak.
Sözlük anlamı: Şaşakalmak, şaşırmak.
Cümle: Ablamın çizdiği resmi görünce hayrete düştüm.

başından geçmek

Metinde geçtiği cümle: Ling, eve dönüp başından geçenleri heyecanla annesine anlattı.
Tahminim: Bir olay yaşamak
Sözlük anlamı: Daha önce aynı duruma uğramış olmak.
Cümle: Bu hastalık daha öncede başımdan geçti.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Kura yoluyla sınıfça harfler belirleyiniz. Bu harflerle başlayan adlar yazarak aşağıdaki oyunu örnekteki gibi oynayınız. Doğru bulduğunuz her ad için kendinize 10 puan veriniz.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Canlı ve cansız varlıkları, insan zihnindeki somut veya soyut bütün kavramları, tek veya tür olarak karşılayan sözcüklere ad (isim) denir.

İnsanların, şehirlerin, köylerin, mahallelerin, hayvanların, bitkilerin vb.nin adları olmasaydı günlük hayatımızda ne tür sorunlarla karşılaşırdık?

Cevap: Her şey karma karışık olurdu. Tarif etmek, bulmak oldukça zor olurdu. Kamu işlerinde her şey karışırdı.

Metinden alınan aşağıdaki bölümde varlıkları ve kavramları karşılayan sözcükleri belirleyerek bunların altlarını çiziniz.

Saraya çağrılanların arasında Ling isminde bir genç vardı ve herkes gibi ona da bir tohum verildi. Ling, eve dönüp başından geçenleri heyecanla annesine anlattı.

Annesi ona bir saksı ve biraz da toprak verdi. Ling, tohumu itinayla ekti, onu güneş ışığı görebileceği bir pencere kenarına koydu. Her gün saksıya su vererek tohumun açıp açmadığını kontrol etti.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 31. Sayfa Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki noktalı yerlere gelmesi gereken şahıs, eşya, yer ve duygu adlarını yazınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 32. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

 

Konuşalım, Anlatalım

“Anneme Verdiğim Söz” adlı şiiri okuyup aşağıdaki soruları cevaplayınız. Ardından “dürüstlük” kavramıyla ilgili duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

ANNEME VERDİĞİM SÖZ

Ben güzel olacağım
Taşıyacağım hep
Akan suların güzelliği

Ben iyi olacağım
Ellerim açılacak gece gündüz
Bir bitki iyiliğinde

Ben doğru olacağım
Gökten düşen taş gibi
Doğru.

Sizce şiirdeki çocuk iyi, doğru ve güzel olacağını söylerken ne demek istemiştir?

Cevap: Dürüst ve faydalı bir insan olacağını söylemek istemiştir.

Sizin “doğruluk” tanımınız nedir?

Cevap: Doğruluk, doğru olanı yapmak demektir. Bu nedenle adaletli, doğru sözlü, dürüst olmak demektir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 33. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim Yazalım

Aşağıda verilen metni “dürüstlük” değerine uygun biçimde tamamlayınız.

YEŞİL MANTOLU KADIN

Pelin para çekmek için bir bankaya gidiyor. Oh, hiç sıra yok! Bankamatiğin önünde elma yeşili tuhaf mantolu bir kadın var yalnızca. Kadın, kartını el çantasına yerleştirip yerini Pelin’e bırakıyor.
Pelin, kartını yuvaya itiyor, şifresini yazıyor, “20 TL” tuşuna basıyor, kartını geri alıyor ve para çıkmış mı diye bakmak için hafifçe eğiliyor. Bir de ne görsün? Orada zaten para var!
Pelin paraları sayıyor, tam 100 TL. Bilgi fişini kontrol ediyor. Hata yok, yalnızca 20 TL istemiş. Zaten para da o sırada makineden çıkıyor.
Bir anda olanı biteni kavrıyor Pelin. Ondan önce bankamatikte işlem yapan yeşil mantolu kadın, kartını alıp parasını unutmuş olmalı.
Pelin çevresine bakınıyor. Sokağın sonunda elma yeşili koca mantoyu fark ediyor, kadın otobüse binmek üzere. Hiç kuşku yok, paranın sahibi o.

Cevap:

Pelin koşarak kadına sesleniyor.

– Hanımefendi bakar mısınız?

-Sanırım paranız bankamatikte kaldı.

-Ben para çekince fazla para odluğunu fark ettim, sanırım para sizin.

– Evet parayı almayı unutmuşum çok teşekkür ederim.

Pelin parayı kadına verip, mutlu ve gururlu şekilde evine dönüyor.

Aşağıda konusu doğruluk ve dürüstlük olan özdeyişler verilmiştir. Bu özdeyişlerden birini seçip defterinize bununla ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizin içeriğine uygun bir başlık belirlemeye, yazım ve noktalama kurallarına uymaya özen gösteriniz.

Güzel düşün. İyi hisset, yanılma, aldanma Ne varsa doğrudadır, doğruluk şaşar sanma.
Tevfik Fikret

Herkesler doğrudur, sen doğru isen. Bulunmaz doğruluk, sen eğri isen.
Yunus Emre

Budur benim hayatta beğendiğim meslek, sözün odun gibi olsun doğrun tek.
M. Akif Ersoy

Kimin düşündüğü ile söylediği bir olursa işte doğru insan odur.
Yusuf Has Hacip

Cevap: DÜRÜSTLÜĞÜN ÖNEMİ

Dürüstlük en güzel erdemlerden biridir. Dürüst insan özü sözü bir insandır. Bir insanı güvenilir yapan şey her zaman doğruları söylemesidir. Doğruları söylemekten kaçınmayan biri, iletişim kurarken karşısındakinin dikkatini çeker. Hepimiz dürüst olduğunu bildiğimiz birini dinlemek isteriz. Yalan söyleme ihtimali olan birini dinlemeyi tercih etmeyiz. Çünkü, doğru olmayanı dinlemeye değer bulmayız. Bir sorunumuz olduğunda dürüst insanın fikirlerini almaya gideriz. Bu kişinin önerilerini uygulamaya çalışırız. Hayatın ancak gerçeklerle tanıştığımızda doğru giden bir unsur olduğunun bilincinde olmalıyız. Dürüst olmaya gayret etmeli ve çevremizde dürüst insanlar olmasını sağlamalıyız.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Adsız Çeşme Cevapları Yıldırım Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.