17 Eylül 2024, 17:31
can
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38 Cevapları Yıldırım Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları Yıldırım Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

METNE HAZIRLANALIM

“Dostluk” sözcüğünün size ne ifade ettiğini yazınız.

Cevap: Dostluk kelimesi bana çok yakın arkadaş, fedakarlık, sevgi saygı, güven ve samimiyeti ifade ediyor.

Sizce dostluk neye benzer? Verilen örnekten yararlanarak aşağıdaki kutucuğa nedeniyle birlikte yazınız.



Dostluk bir kuş gibidir. Ona gerektiği gibi davranmazsak elimizden uçup gider.

Cevap: Hatasız dost arayan dostsuz kalır.

Sizce sadece insanlar mı birbirleriyle dost olur? Bir kitapla, bir bitkiyle ya da bir hayvanla dostluk kurulabilir mi? Yazınız.



Cevap: İnsanlarla, kitaplarla, hayvanlarla dost olunabilir. Bazen bir kedi, bazen bir köpek bazen de kitaplar insanın en iyi dostları olabilir.

Sizce bir dostta bulunması gereken dört özellik nedir? Maddeler hâlinde yazınız.

Cevap: Fedakarlık, güven, sevgi, saygı, samimiyet, dürüstlük.

Dinleyelim



“Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga” metnini dinlerken öğretmeniniz “Avcının kaplumbağayı çantasına attığı bölüm”de metni durduracaktır. Bu bölümden sonra olaylar nasıl gelişmiş olabilir? Yazınız. Dinleme sürecinden sonra tahminlerinizi değerlendiriniz.

Cevap: Kaplumbağayı kurtarmak için ceylan, karga ve fare işbirliği yapmış olabilirler.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 35. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Dinleyelim

Öğretmeniniz metni bir kez daha dinletirken anlamını bilmediğiniz sözcükleri belirleyiniz. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.



Cevap:

Yargılamak

Tahminim: Hesap sormak
Sözlük anlamı: Herhangi bir kimse, şey, konu vb.yle ilgili olumlu veya olumsuz görüş belirtmek.

Küplere binmek



Tahminim: Sinirlenmek.
Sözlük anlamı: Çok öfkelenmek.

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.

1. Köpek ve adam neden ceylanın peşine düşmüştür?

Cevap: Ceylanı avlamak için.



2. Dostları, ceylanın başının dertte olduğunu nasıl anlamışlardır?

Cevap: Yemeğe gelmeyince merak etmişler. Karga, uçarak başının dertte olduğunu görmüş.

3. Kaplumbağa, fare ve karga ceylanı nasıl kurtarmıştır?

Cevap: Karga yerini göstermiş. Fare ağları kemirmiş.



4. Avcı, tuzağı bomboş görünce ne yapmıştır?

Cevap: Çok öfkelenmiş. Orada, kaplumbağayı görünce çantasına koymuş.

5. Arkadaşları, kaplumbağayı kurtarmak için nasıl bir plan yapmışlardır?

Cevap: Ceylan, avcının önüne çıkıp kendini göstermiş. Ceylanı karşısında gören avcı hemen onun peşine düşmüş. Avcı kovalıyor, ceylan koşuyormuş. Sonunda avcı yorulup sırtındaki çantayı yere atmış. Farede bunu bekliyormuş. Hemen koşup, çantayı kemirmiş ve dostunu kurtarmış.



6. Sizce yazar bu metni hangi amaçla yazmış olabilir?

Cevap: Dostluğun önemini anlatmak için yazmıştır.

7. Metnin vermek istediği mesaj sizce nedir?

Cevap: Gerçek dostlarımız bizim kötü günlerde hep yanımızda olurlar.



6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 36. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Aşağıdaki cümleleri dinlediğiniz metindeki olayların oluş sırasına göre numaralandırınız ve metni kendi cümlelerinizle özetleyiniz.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 36. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Dinlediğiniz metne aşağıda farklı başlıklar önerilmiştir. Bu başlıklardan dinlediğiniz metne sizce uygun olmayanı işaretleyiniz. Daha sonra diğer başlıklarla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Dört Arkadaş ()
Avcı ve Köpeği ()
Dostluğun Değeri (✓)

Diğer başlıklar metni tam olarak yansıtmıyor.

Ceylan, kaplumbağa, karga ve fare arasındaki ilişkiyi göz önünde bulundurarak gerçek dostluğun nasıl olması gerektiği ile ilgili düşüncelerinizi yazınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Gerçek dostluk insanların kötü zamanlarında belli olur. İyi günlerde herkes dost ve arkadaş gibi görünebilir. Ama insanların başı sıkıntıda olunca bir çoğu ortadan kaybolur. O zaman yanımızda kalanlar gerçek dostlarımızdır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 37. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Söz Varlığımız

Aşağıda eksik verilen deyimleri anlamlarından yararlanarak “düşmek, binmek, vermek, dönmek, bulmak” sözcüklerinden uygun olanlarıyla tamamlayınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 37. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

“Dostlukların ve arkadaşlıkların bitmesinin nedenleri” konusunda bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında konu hakkında bir önceki arkadaşınızın söylediklerinden hareketle konuya farklı bir bakış açısı getiriniz.

Cevap:

İnsanlar genellikle dostlarına çok güvenirler. İyi ve kötü günlerde yanında olmasını beklerler. Bazı dostlar iyi zamanlarda hep yanınızdayken, kötü zamanlarda yanınızda olmazlar. İşte böyle zamanlarda dostluklar bitebilir. Ayrıca dostluk güven üstüne kuruludur. Güvenini boşa çıkartacak hareketler de dostlukları bitirebilir. Yalan söylemek, dürüst olmamak, çıkarlarını öncelemek dostlukları bitiren diğer etkenlerdir.

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. İnsanların hayvanlarla kurduğu dostluk ilişkisi hakkında duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

İnsanların hayvan dostları da olabilir. Çünkü hayvanlar hiç bir çıkar gözetmeden insanlara bağlanırlar. Bu durum insanlar tarafından çok sevilir. Çünkü insanlar çıkarlarını gözetirler. Oysa hayvanlar bazen onlara kızsak bile bizi asla terk etmezler. Onların dostlukları sahicidir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 38. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

Düşünelim, Yazalım

Aşağıdaki hikâyeyi okuyunuz. Hikâyede boş bırakılan bölümleri (metnin bütününe uygun olarak) tamamlayınız.

Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 38. Sayfa Cevapları Yıldırım Yayınları

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Genel ağ, kitap ve dergi gibi kaynaklardan Millî Mücadele’nin kadın kahramanlarıyla ilgili araştırma yapınız. Millî Mücadele yıllarındaki kadın kahramanlar ile ilgili edindiğiniz belge ve görselleri sınıfa getiriniz.

Cevap:

Çete Emir Ayşe: Gerçek adı Emire Ayşe Aliye olan Çete Emir Ayşe, Batı cephesi kahramanlarından birisidir. Yunan askeri Aydın ilimize doğru yaklaştığında, arkadaşları ile birlikte Menderes Nehri’nin diğer tarafına geçmeye çalışan Çete Emir Ayşe’nin arkadaşları kayıktan düşüp boğulmuştur. Bunun üzerine Çete Emir Ayşe geri dönerek, Çanakkale’de şehit düşen eşinden kendisine kalan elmas küpeleri satıp, kendisine bir tüfek almış ve dağa çıkmıştır. Akabinde ise Yörük Ali Efe’nin ekibine katılarak, Aydın’da Yunan askerine karşı savaşmıştır. Gösterdiği cesaret ve başarıdan ötürü ise kendisine İstiklal Madalyası verilmiştir.

Gördesli Makbule: Batı cephesinde savaşmış bir kahramandır. Gördesli Makbule; Yunan işgali başladıktan sonra, kocası Halil Efe ile birlikte Türk çetelerine katılmıştır. Silah arkadaşlarına cesaret vermek için ön safhalarda çarpışan Gördesli Makbule, savaş sırasında şehit düşerek hayatını kaybetmiştir

Hafız Selman İzbeli: Kurtuluş Savaşı sırasında Kastamonu’daki kadınları toplayarak, asker için çorap, içlik vb. şeyler ördürmüştür. Bu giyecekleri ise cepheye göndermiştir. Bu kadın Kastamonu’daki ilk kadın meclis üyesidir. Ayrıca Kastamonu Müdafa-i Hukuk Cemiyeti Kadınlar Kolu kurucularından bir tanesidir. Bir Cumhuriyet Kadını olan Hafız Selman İzbeli, savaş bittikten sonra Türkçe harfler ile okuma ve yazmayı öğrenmişti.

Halide Onbaşı: Halide Edip Adıvar, yani Halide Onbaşı; savaş sırasında cephede Mustafa Kemal Atatürk’ün yanında yer almıştır. Asker olmamasına rağmen, kendisine gösterdiği başarılar nedeni ile onbaşı rütbesi verilmiş ve bir savaş kahramanı sayılmıştır.

Halime Çavuş: Kocabıyık olarak da bilinen Halime Çavuş; erkek kılığına girerek Kurtuluş Savaşı’na katılmıştır. Kocabıyık, savaşta mühimmat taşımak ile görevlendirilmiştir. Savaş sırasında düşman ateşine yakalanan Halime Çavuş, ayağından sakatlanmıştır.

Kara Fatma: Gerçek adı Fatma Seher Erden olan, lakin Erzurumlu Kara Fatma olarak bilinen bu kadın; ilk olarak Balkan Savaşı’nda görev almıştır. Akabinde ise 1. Dünya Savaşı’nda, aile ile birlikte Kafkas Cephesinde savaşmıştır. Savaş tecrübesi olan Kara Fatma, Batı Cephesinde, Milis Müfreze Komutanı olarak görev yapmıştır. Geneli kadınlardan oluşan birliği ile birlikte, düşmanları yenmiştir. Bunun yanı sıra İstanbul’dan silah ve adam kaçırmış, İzmir’de de benzer faaliyetlerde bulunmuştur

Nezahat Onbaşı: Nezahat Baysel, yani nam-ı diğer Nezahat Onbaşı; 70. alayın simgesi konumunda bir milli mücadele kahramanıdır. 9 yaşında cephelerde görev almaya başlayan Nezahat Onbaşı; Geyve Savaşı, Konya İsyanı, I. ve II. İnönü Savaşları, Sakarya ve Gediz Muhaberelerinde savaşmıştır.

Şerife Bacı: Şerife Bacı; İnebolu’daki savaş cephanelerini Ankara’ya götürmekle görevli bir savaş kahramanıdır. Soğuk kış şartlarına aldırmadan, çocuğu ile birlikte bu görevi başarı ile yerine getirmiştir. Bu kadın, cephaneler ıslanmasın diye onları kendi ısınma battaniyesine sarmış, bebeği soğuktan donarak ölmesin diye de, onu cephanelere sarmıştır.

Tayyar Rahmiye: Tayyar Rahime, Güney cephesinde Fransızlara karşı savaşmış bir kadındır. Görevi ilk başta kundakçılık ve keşif yapmak olan Tayyar Rahime, ileriki dönemlerde savaşta da bizzat çarpışmıştır. Ateş altında kalan iki silah arkadaşını kurtarmak için kendisini siper etmiş ve şehit düşmüştür.

Cumhuriyet yönetimiyle kadınlara verilen haklar konusunda araştırma yapınız.

Cevap:

1926 Medeni Kanun: Erkeğin çok eşliliği ve tek taraflı boşanmasına ilişkin düzenlemeler

kaldırıldı, kadınlara boşanma hakkı, velayet hakkı ve malları üzerinde tasarruf hakkı tanındı.

1930: Doğum izni düzenlendi.

1930: Kadınlara belediye seçimlerinde seçme ve seçilme hakkı tanındı.

1934: Kadınlara seçme ve seçilme hakkı verildi.

1936: İş kanunu yürürlüğe girerek kadınların çalışma hayatına düzenlemeler getirildi.

 

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kaynatılmış Tohum Cevapları Yıldırım Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.