15 Eylül 2024, 18:11
can
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 38. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

İp oyunlarından hangilerini biliyorsunuz? Siz bunlardan hangilerini oynamayı daha çok seviyorsunuz?

Cevap: Halat çekme, ip atlama

Yazı yazarken büyük harfleri hangi amaçlarla kullanıyorsunuz? Söyleyiniz.

Cevap: Özel isimleri yazarken, cümleye başlarken, tırnak içindeki yazılara başlarken, noktadan sonra gelen kelimeyi yazarken kullanıyorum.



Metnin başlığını ve görsellerini inceleyiniz. Bunlardan hareketle metinde neler anlatılabileceğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi 1 etkinlikteki ilgili alana yazınız.

Cevap: Görsellere bakınca iple oynanan oyunlar olduğunu görüyorum.

Öğretmeninizi dinlerken anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını işaretleyiniz. Ardından bunlara ve anlamlarına yönelik tahminlerinizi 2. etkinlikteki ilgili alana yazınız.



5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 41. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

1. ETKİNLİK

Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.

Cevap: Tahminlerim doğru çıktı. Metnin içeriği iple oynan oyunlardı.

Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizde öne sürdüğünüz gerekçelerin uygun olup olmadığını açıklayınız.



Cevap: Evet doğru çıktı.

2. ETKİNLİK

Belirlediğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük ’ten bularak yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.

Cevap:



Aktivite

Tahminim: Hareket
Sözlük anlamı: Etkinlik

Lazer

Tahminim: Bir çeşit ışık
Sözlük anlamı: Çok güçlü pırıltılar oluşturan, değişik alanlarda kullanılan yoğunlaşmış ışık kaynağı.



5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 42. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinde en çok tekrar eden ve metnin konusunu destekleyen kelimeleri belirleyip örnekteki gibi yazınız.

Cevap: İp, oyun, halat, oyuncu, yarışma

Yazdığınız kelimelerin metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmenizde yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Neden?



Cevap: Evet düşünüyorum. Çünkü metin hakkında bilgi veriyor.

4. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinden ve deneyimlerinizden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.

Metinde hangi oyunlardan bahsedilmektedir? Siz bunlardan hangilerini oynuyorsunuz?



Cevap: Halat çekme, ip çevirme, ip atlamalı bayrak koşusu, lazer oyunu, kedi beşiği oyunlarından bahsedilmektedir.

“Kedibeşiği” adlı oyunda neden hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz? Açıklayınız.

Cevap: İpin düğüm olmaması için düşünmeliyiz. İp düğüm olursa oyun biter.

Metinde anlatılanlarla sizin oynadığınız ip oyunlarının benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.



Cevap: Hemen hemen aynı tip oyunlar oynamaktayız. Kedibeşiği oyununu ilk defa duydum.

Metinden hareketle kuralların bir oyun için neden önemli olduğunu açıklayınız.

Cevap: Kurallar olmasa oyun eğlenceli olmaz ve kargaşa çıkar.

Metinde verilen oyun isimlerini oyunların içeriğine uygun buluyor musunuz? Neden?



Cevap: Evet uygun buluyorum. Kedibeşiğini anlayamadım pek uyumlu değil.

5. ETKİNLİK

Metinden iki oyun belirleyerek oyunlarla ilgili istenen bilgileri yazınız.

Cevap:

Oyunun adı: İp çevirme
Oyuncu sayısı: En az 5 oyuncu.
Oyunun aracı: Atlama ipi
Oyunun amacı: Çevrilen ipe değmemek.

Oyunun adı: Lazer oyunu
Oyuncu sayısı: 2 veya daha fazla
Oyunun aracı: Kalın örgü ipi
Oyunun amacı: Karmaşık biçimde bağlanana iplere değmeden hedefe ulaşmak.

İki oyun arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyleyiniz.

Cevap:

Benzerlikler: İki oyun da iple oynanmaktadır.

Farklılıklar: Lazer oyunu süre ile oynanmaktadır. İp çevirmede süre yoktur. İp çevirmede oyuncu sayısı faladır.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 43. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

6. ETKİNLİK

Ailenizle ev dışında yaptığınız etkinlikleri aşağıdaki alanlara yazınız.

Yazdığınız etkinliklerden en çok keyif aldığınız etkinliği belirleyiniz. Bu etkinlikle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Hangi sıklıkla bu etkinliği yapıyorsunuz?

Etkinlikte neler yaparsınız?

Bu etkinlikte özel bir görev veya sorumluluğunuz oluyor mu? Oluyorsa kısaca açıklayınız.

Bu etkinliği yaparken ne tür duygular hissediyorsunuz?

Bu etkinliği diğerlerinden daha fazla sevmenizin sebebi nedir?

Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 43. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

 

Yukarıda yazdıklarınızı da kullanarak ailenizle geçirdiğiniz özel bir günü anlatan konuşma yapınız.

Cevap: Ailemle birlikte Gaziantep’e gittik. Orada çarşı, pazar ve Zeugma Müzesi’ni gezdik. Çok güzel yemekler yedik. Dağ kızağında kayıp, teleferiğe bindik. O gün çok mutlu olmuştum.

Konuşma sürecinize yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız ve yönergeleri uygulayınız. Bunlardan hareketle güçlü ve zayıf yönlerinizi belirleyiniz.

Konuşmanızı yaparken en çok nerede zorlandınız?

Cevap: En çok telaffuzda zorlanıyorum.

Konuşurken neler hissettiniz? Bunlar konuşma sürecinizi etkiledi mi?

Cevap: Heyecanlandım. Biraz sesim titredi.

Sizce öğretmeniniz konuşmanızda en çok neyi beğenmiş olabilir?

Cevap: Anlattığım olayı yaşıyormuş gibi olmasını.

Bir sonraki konuşmanızda neleri düzenlemeniz gerektiğini not ediniz.

Cevap: Heyecan ve telaffuza dikkat etmem gerekir.

Yaptığınız konuşmayla ilgili öğretmeninizin de geri bildirimlerini alınız.

Cevap: Öğretmenim beğendi.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki görseli inceleyerek görselle ilişkili kavramları işaretleyiniz.

Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

İşaretlediğiniz kavramları neden seçtiğinizi görseldeki ayrıntılardan örnekler vererek açıklayınız.

Cevap: Çocuklar oyun oynuyorlar. Oynarken iletişim içindeler. Dostlukları var, saygılı davranıyorlar ve özgüvenliler.

8. ETKİNLİK

Aşağıda virgülün farklı amaçlarla kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını, virgülün kullanım amacını ve örneklerden hareketle oluşturabileceğiniz kuralı tablolardaki uygun alanlara yazınız.

1. Kıymetli dostlarım(,) öncelikle hepinize bir müjde vermek istiyorum.

2. Elbette ortada bir buz(,) sargı bezi(,) sedye(,) ambulans falan yoktu.

3. Okumak(,) okumak(,) sürekli okumak istiyorum son zamanlarda.

4. Kedibeşiği(,) ayatori(,) ip oyunu adlarından birini tercih edebilirsiniz.

5. Oyun çocuğun hayal gücünü(,) zihinsel ve duygusal gelişimini(,) sosyal becerilerini destekler.

6. Düşünmek(,) düşünmek(,) yine düşünmek gerek bu ülkenin nasıl kurulduğunu.

7. Canım annem(,) sen benim hem ebeveynim hem de en iyi oyun arkadaşım oldun.

8. Hep bilgisayar(,) hep bilgisayar(,) hep bilgisayar… Biraz da arkadaşlarınla oyna.

9. Sayın Okul Müdürüm(,)
Öncelikle zekâ oyunları turnuvamıza katılımınız için size teşekkür etmek istiyorum.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 45. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 45. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.

Cevap:

  1. Kural örneğim: Babacığım, yarın gelirken bana kalem al.
  2. Kural örneğim: Yarın okula defter, kalem, ve silgi götüreceğim.
  3. Kural örneğim: Soğuk, soğuk, çok soğuk…Hava buz gibi soğuk.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 46. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

9. ETKİNLİK

Nokta ve virgülle ilgili aşağıda verilen görevi “istasyon tekniği” ile yönergeler doğrultusunda yapınız.

Nokta ve virgülün işlevleriyle ilgili üç istasyonda üç ayrı çalışma yapılacaktır. İstediğiniz noktalama işaretiyle ilgili çalışmalara katkıda bulunabilirsiniz.

1. istasyonda nokta ve virgülün işlevleriyle ilgili örnektekine benzer bir afiş tasarlanacaktır.

2. istasyonda nokta ve virgülün işlevleriyle ilgili örnektekine benzer bir broşür hazırlanacaktır.

3. istasyonda nokta ve virgülün işlevleriyle ilgili örnekteki gibi özgün sloganlar üretilecektir.

Her istasyon için bir gözlemci belirleyiniz. Gözlemci, görevli olduğu istasyonda yapılan çalışmaların

ilerleyişini ve grupların istasyonda geçirdiği süreyi takip edecektir.

Arkadaşlarınızla 2-3 kişilik gruplar oluşturunuz.

Grup olarak sırasıyla tüm istasyonları dolaşıp verilen süre içinde kendinizden önce yapılan

çalışmalara katkıda bulunarak etkinliği tamamlayınız (Her bir grubun istasyonda kalma süresi üç dakikadır.).

Süreç sonunda ortaya çıkan çalışmaları sınıfınızın panosunda sergileyiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 47. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

10. ETKİNLİK

Aşağıdaki metinde büyük harflerin kullanım alanlarından bazılarının örnekleri verilmiştir. Metni inceleyiniz ve büyük harflerin benzer kullanımlarını gruplandırınız.

Bugün 9 Haziran 2024 Pazar. Sabah yaramaz kedim Boncuk ’un ve geveze kuşum Maviş’in sesleriyle uyandım. Hayatımda ilk kez bir ödül alacağım için duyduğum heyecan sanki onlara da geçmişti. Aslında buruk bir heyecandı benimki. Yarışmayı tüm Türkiye’nin öğretmeni Şehit Şenay Aybüke Yalçın Öğretmenim için yazdığım şiirle kazanmıştım. Aybüke Öğretmenimiz yedi yıl önce, 9 Haziran 2017 Cuma günü aramızdan ayrılmıştı. Şiirimde onu unutmayacağımızı, unutturmayacağımızı anlattım. Ödülümü verirken Vali Bey’in gözleri doldu, elleri titredi. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki bir limanda yaşananları anlatan türküyü onun sesinden dinlerken törendeki herkesin gönlü titredi.

Oluşturduğunuz gruplardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturup aşağıya yazınız.

Cevap:

Cümlelerin ilk kelimelerinin ilk harfleri

Belirli bir tarih bildiren ay ve gün adları büyük harfle başlar.

Özel isimler ve hayvanlara verilen özel isimler büyük harfle başlar.

Devlet isimleri büyük harfle başlar.

Aşağıda verilen cümleleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek ve noktalama işaretlerini uygun yerlere koyarak yeniden yazınız.

Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 47. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 48. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

11. ETKİNLİK

Arkadaşlarınızla oynarken en çok eğlendiğiniz geleneksel oyun hangisidir? Söyleyiniz.

Cevap: Saklambaç

Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.

İzlediğiniz çoklu ortamda oyunlarla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırınız.

Çoklu ortamdaki bilgilerden nelerin sınıflandırılabileceğinizi belirleyiniz.

Cevap: Farklı ülkelerde oynanan çocuk oyunları

Bilgileri örnekteki gibi sınıflandırıp aşağıdaki tabloya yazınız.

Yaptığınız sınıflandırmaya örnekteki gibi başlık koyunuz.

Cevap: Farklı Ülkeler, Farklı Oyunlar, Aynı Çocuklar

Yaptığınız sınıflandırmayı da kullanarak farklı coğrafyalarda benzer oyunların olmasıyla ilgili bir konuşma yapınız.

Cevap: Çocuklar dünyanın her yerinde aynıdır. Hepsi oyuna ihtiyaç duyar ve çeşitli oyunlar geliştirler. Bu nedenle benzer oyunların olması normal bir durumdur.

Aşağıdaki soruları izlediğiniz çoklu ortamdan hareketle cevaplayınız.

İzlediğiniz çoklu ortamdaki karşılaştırılabilir unsurlar neler olabilir? Söyleyiniz.

Cevap: Her coğrafyanın kendine göre farklı oyunlarının olması.

 Çoklu ortamda tanıtılan iki oyun seçiniz. Seçtiğiniz oyunların benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Yazınız.

Cevap: Karmokça ve ip çevirme birbirlerine çok benziyor. Karmokça oyununda ipe olta denmektedir.

Karşılaştırdığınız oyunlardan hangisini beğendiniz? Nedenleriyle söyleyiniz.

Cevap: İp çevirme oyunu daha güzel. Bizim kültürümüzde olduğu için olabilir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

İzlediğiniz çoklu ortamdan alınan aşağıdaki görselleri inceleyip görsellerle ilgili soruları cevaplayınız.

Görselde alt yazı kullanılmasının amacı nedir? Bu tür çoklu ortamlarda alt yazı kullanılmasının başka hangi faydaları olabilir? Yazınız.

Cevap: Türkçe konuşulmasına rağmen farklı telaffuzlar olabilir. Bu nedenle daha iyi anlamamız için alt yazı var. Ayrıca sürekli okumamızı sağlayarak okuma yeteneğimiz artıyor.

 İzlediğiniz çoklu ortamda yukarıdaki görsel ve benzerleri hangi görevi yerine getirmektedir? Bu tür bir görselin olmaması bir eksiklik oluşturur mu? Neden?

Cevap: Çocukların farklı kültürleri tanımalarına yardım ediyor.

İzlediğiniz çoklu ortamdan yazı, ses, müzik, video, görsel gibi unsurlardan birini çıkarmanız gerekseydi hangisini çıkarırdınız? Neden? Yazınız.

Cevap: Hiç birini çıkarmak istemezdim. Çünkü böyle daha anlaşılır oluyor.

Karekodu okutarak “Oyun Dünyamız” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

Cevap: Oyun oynamayı herkes sever. Oyunlar çok eskiden beri devam edip günümüze kadar gelmiştir. Bilye oyunu, topaç, halat çekme oyunu, aç kapıyı bezirgan başı, gibi oyunlar kuşaktan kuşağa aktarılarak gelmiştir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

12. ETKİNLİK

Aşağıdaki elektronik postayı inceleyiniz. Elektronik postada bulunan “Kime” bölümüne kendi elektronik posta adresinizi yazınız.

Sevgili Arkadaşım,

Çocuk oyunlarıyla ilgili araştırma yaparken ekte gönderdiğim görselle karşılaştım. Görseldeki

oyunla ilgili bilgine ihtiyacım var.

Bu görseldeki oyuna nasıl bir hazırlık yapılması gerektiğini, oyunun kurallarını, nasıl oynandığını

anlatan elektronik postanı en kısa sürede bana gönderebilir misin? Cevabını sabırsızlıkla

bekliyorum.

Arkadaşın Hatice

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 51. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 

Arkadaşınız Hatice’den gelen bu elektronik postaya aşağıdaki yönergeleri göz önünde bulundurarak bir cevap yazınız.

Kimden” bölümüne kendi elektronik posta adresinizi yazınız.

Yazınızda yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin Türkçelerini kullanınız.

Uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız.

Nezaket kurallarına uygun bir iletişim dili kullanınız.

Vereceğiniz bilgilerin doğru ve güvenilir olmasına dikkat ediniz.

Yazım ve noktalama kurallarına uyunuz.

Cevap: Kimden: [email protected]

Yazdığınız e-postayı arkadaşınıza göndermeden önce oluşturduğunuz metnin oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız.

Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Sevgili Arkadaşım Hatice,

Ekte gönderdiğin görseldeki oyun ip çevirme oyunu. Bu oyun çok eğlencelidir. Bu oyunu herhangi bir atlama ipiyle de oynayabilirsiniz. Oyunu en az 5 oyuncuyla oynamanızı öneririz. Ortada ipi çevirecek bir oyuncu belirlenir. Diğer oyuncular ip çeviricinin çevresinde, ipin yetişebileceği
uzaklıkta bir çember oluşturur ve çember üzerinde yerleri işaretlenir. İp çevirici, elinde ipi tutarak bulunduğu yerde dönmeye başlar. Oyuncular, çevrilen ipe değmemek için olduğu yerde zıplar. Kim ipe değerse ortaya geçer ve ip çevirici olur.

Umarım bu bilgiler sana faydalı olur.

Arkadaşın Ayşegül


Geleneksel çocuk oyunlarını ve bunların kültürümüzdeki önemini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.

Cevap:

Geleneksel Çocuk Oyunları ve Bunların Kültürümüzdeki Önemi

Çocuk oyunlarını sadece oyun olarak görmemek gerekir. Bunlar kültürümüzün bir parçasıdır. Çocuk oyunları çok eski zamanlardan beri nesilden nesile aktarılarak gelmiştir. Bizler de bu oyunları devam ettirmeli ve gelecek nesillere aktarmalıyız. Böylece, kültürümüzün bir parçası olan çocuk oyunları yaşamış olur.

 

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.