23 Ekim 2023, 08:07
Mehmet Akif
Yönetici

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 80-81-82-83-84-85-86-87-88-89-90. Sayfa Cevapları Sözcü Yayınları

4.Ünite Maddenin Özellikleri: Maddenin Halleri Cevapları

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84-85-86-87-88-89-90 Cevapları Sözcü Yayıncılık


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları Sözcü Yayınları

Soğuk kış günlerinde su birikintilerinin donduğunu gördünüz mü? Hatta bazen göllerin bile donduğunu biliyor musunuz? Sizce suların donma nedeni ne olabilir? Araştıralım.

Cevap: Evet gördüm. Hava sıcaklığı “0” derecenin altına düştüğü zaman sular donmaktadır.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları Sözcü Yayınları

Sizce, maddelerin hangi hâlde olduklarına nasıl karar veriyoruz? Kitabınızı çantanıza koyduğunuzda kitabınızla çantanız aynı şekli alıyor mu? Kalemleriniz kalemliğinizin şekillerini alıyor mu? Şişedeki suyu bardağa döktüğünüzde suyun şekli yine aynı şişedeki gibi mi kalıyor? “Maddenin Hâlleri ve Özellikleri” isimli etkinliği yaparak bunları gözlemlemeye ne dersiniz?



Cevap: Maddelerin şekilleri ve yapısı sayesinde katı, sıvı veya gaz olduğunu anlayabiliyoruz. Örneğin çantamıza koyduğumuz kitap katıdır. Kalemler kalemliğin şeklini almaz çünkü katıdır. Sıvı ve gaz bulunduğu kabın şeklini alır.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinliğin Amacı

Sıvıların konuldukları kabın şeklini aldığını gözlemlemek.



Neler Kullanacağız?

Değişik şekil ve büyüklükte bardaklar, şişe, su.

Nasıl Yapacağız?

1. Değişik şekil ve büyüklükteki bardaklara ve şişeye suyu fotoğraftaki gibi dolduralım.
2. Suyun aldığı şekilleri gözlemleyelim ve gözlem sonuçlarımızı defterimize not edelim.



Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Su; bardaklarda ve şişede hep aynı şekilde miydi?

Cevap: Hayır, aynı şekilde değildi.

2. Suyu bardaklara ve şişeye, doldurduğumuzda suyun şekli nasıl oldu?



Cevap: Suyun şekli doldurduğumuz bardakların ve şişenin şeklini aldı.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinliğin Amacı

Havanın varlığını fark edebilmek.

Neler Kullanacağız?



İçi boş küçük plastik bir şişe, içi su dolu geniş bir kap.

Nasıl Yapacağız?

1. İçi boş küçük şişeyi su dolu geniş kaba şişenin ağzı aşağı gelecek şekilde fotoğraftaki gibi dik olarak batıralım. Gözlemlerimizi defterimize not edelim.
2. Daha sonra şişenin ağzını yavaşça yukarı doğru çevirelim. Gözlemlerimizi defterimize not edelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.



1. Etkinliğin birinci basamağında şişeye su doldu mu? Nedenleriyle açıklayınız.

Cevap: Hayır, şişeye su dolmadı çünkü şişenin içindeki hava buna engel oluyordu.

2. Etkinliğin ikinci basamağında şişeye su doldu mu? Nedenleriyle açıklayınız.

Cevap: Evet, dolmaya başladı çünkü hava şişenin içindeki hava boşalmaya başladı.



3. Şişenin içinden çıkan kabarcıkların sebebi sizce ne olabilir.

Cevap: Dışarı çıkan hava dolayısı ile kabarcıklar çıkmaya başladı.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinliğin Amacı

Gazların bulundukları ortamda yayıldığını fark etmek.



Neler Kullanacağız?

Pamuk, kolonya, kol saati.

Nasıl Yapacağız?

1. Pamuk parçasına bir miktar kolonya dökelim.
2. Sınıfımızdan bir arkadaşımızı seçelim ve saati ona verelim.
3. Pamuk parçasını sınıfın bir köşesine bırakalım.
4. Kokuyu hisseden arkadaşlarımız parmaklarını kaldırsın.
5. Seçilen arkadaşımız pamuğa yakın ve uzak öğrencilerin kokuyu hissettikleri zamanları dakika dakika defterine not etsin.
6. Bir süre bekledikten sonra pamuğun ıslak mı kuru mu olduğunu kontrol edelim.



Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Pamuktaki kolonyanın kokusu sınıfın her yerine nasıl ulaşmış olabilir?

Cevap: Kolonyada bulunan koku sayesinde ulaşmıştır.

2. Kokunun arkadaşlarımıza ulaşma zamanlan neden farklıdır?

Cevap: Çünkü her arkadaşımızın bulunduğu yer kolonyalı pamuğa daha yakın ve uzak olmasından dolayı.

3. Bir süre sonra pamuğun kurumasının sebebi nedir?

Cevap: Pamuk bir süre sonra kurudu. Çünkü kolonya buharlaşarak uçtu.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinliğin Amacı

Gazların ve sıvıların çok küçük gözeneklerden kaçabildiğini gösteren bir deney tasarlamak.

Neler Kullanacağız?

İki adet balon, iğne, ip, su, kol saati.

Nasıl Yapacağız?

1. Fotoğrafta gördüğümüz malzemelerden balonun şişirelim ve ağzını iple sıkıca bağlayalım.
2. Şişirdiğimiz balonu iğne yardımıyla delelim. Balonda meydana gelen değişimi gözlemleyelim. Saati kullanarak değişimin ne kadar sürede gerçekleştiğini ölçelim. Elde ettiğimiz sonuçları defterimize yazalım.
3. Sağlam olan balonu suyla doldurarak ağzını sıkıca bağlayalım.
4. Daha sonra iğne yardımıyla balonu delelim.
5. Hava doldurulmuş balon tamamen sönene kadar geçen süreyle eşit sürede bekleyerek gözlem yapalım.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Havayla doldurduğumuz delikli balonda bir süre sonra ne gözlemledik?

Cevap: Balon bir süre sonra söndü.

2. Şişirilen delinmiş balondaki havanın sızması ile su doldurulan delinmiş balondaki suyun sızmasını karşılaştıralım.

Cevap: Hava ile dolan delikli balon daha çabuk söndü.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları Sözcü Yayınları

14. Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Aynı maddenin farklı hâllerde bulunabileceğini gözlemlemek.

Neler Kullanacağız?

Buz kalıbı, cezve, bardak, musluk suyu, ocak.

Nasıl Yapacağız?

1. Buz kalıbına, bardağa, cezveye bir miktar su dolduralım.
2. Buz kalıbını buzluğa koyalım. 2-3 saat bekleyelim.
3. Bardağı oda sıcaklığında bırakalım.
4. Su dolu cezveyi bir büyüğümüzün yardımıyla ocakta ısıtalım. 15 dakika kadar cezvede ısıtılan suyu gözlemleyelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Buzluğa koyduğumuz su 2-3 saat sonra hangi hâldeydi?

Cevap: Katı haldeydi. Su donmuş ve buz olmuştu.

2. Bardaktaki suda herhangi bir değişiklik oldu mu?

Cevap: Bir değişiklik olmadı.

3. Cezvede ısıttığımız suda ne gibi değişiklikler oldu?

Cevap: Su kaynadı, miktarı azaldı.

4. Başlangıçta su olan tüm maddeler etkinlik sonunda hangi hâldeydi?

Cevap: Sıvı, gaz ve katı hale geldiler.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları Sözcü Yayınları

Neler Öğrendik?

1. Aşağıdaki cümleleri okuyalım. Bu cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D harfini yuvarlak içine alalım. Yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” harfini yuvarlak içine alalım. Yanlış cümlelerin doğrularını cümlelerin altındaki boşluklara yazalım.

Cevap:

a. Katılar belli bir şekle sahiptir. (D)
b. Bir madde yalnızca tek bir hâlde bulunabilir. (Y)
c. Kolonya bir gazdır. (Y)
ç. Işık bir maddedir. (Y)
d. Sıvılar akışkan olduğu için bulundukları kabın şeklini alır. (D)
e. Gazların şekli vardır. (Y)
f. Gazlar yayılma özelliğine sahiptir. (D)
g. Katılar bulundukları kabın şeklini alır. (Y)


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları Sözcü Yayınları

2. Aşağıdaki kavram haritasını verilen kelimeleri kullanarak tamamlayalım.

Cevap:

maddenin halleri


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları Sözcü Yayınları

3. Maddelerin katı, sıvı veya gaz hâline ait özelliklerden üç tanesini aşağıda verilen boşluğa yazınız.

Cevap:

Katıların belli bir şekli vardır.

Gazların belli bir şekli yoktur.

Sıvılar bulundukları kabın şeklini alırlar.

4. Aşağıdaki şekli inceleyelim. Şekilde “D” harfi doğru sözcüğünü, “Y” harfi ise yanlış sözcüğünü ifade etmektedir. Cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D” yönüne, yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” yönüne doğru ilerleyelim. Girişten çıkışa kadar izlediğimiz yolu ve çıkışı renkli kalemle işaretleyelim. Doğru çıkışı bulalım.

Cevap:

4. sınıf fen bilimleri 90. sayfa cevapları sözcü yayın

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.