05 Ekim 2023, 15:40
Mehmet Akif
Yönetici

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 72-73-75-76-77-78-79. Sayfa Cevapları Sözcü Yayınları

4.Ünite Maddenin Özellikleri: Maddenin Ölçülebilir Özellikleri Cevapları

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 72-73-74-75-76-77-78-79 Cevapları Sözcü Yayıncılık


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları Sözcü Yayınları

Hazırlanalım

Bir çilekle bir karpuzu birbirinden ayıran özellikler nelerdir? Hangisini taşımak daha kolaydır? Hangisi dolabımızda daha çok yer kaplar? Sizce bunun nedeni nedir? Düşünelim ve düşündüklerimizi defterimize yazalım.

Cevap:



Çileği taşımak daha kolaydır. Çilek daha küçüktür. Çileğin tadı ile karpuzun tadı farklıdır. Karpuzun yeşil ve kalın bir kabuğu varken çileğin kabuğu yoktur. Karpuz dolabımızda daha fazla yer kaplar, çünkü daha büyüktür.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik

Etkinliğin Amacı



Katı maddelerin kütlelerini ölçmek, bu kütleleri gram ve kilogram cinsinden ifade etmek.

Neler Kullanacağız?

Eşit kollu terazi ve tartım takımı, yemek kaşığı, anahtar, 3 adet elma, defter.

Nasıl Yapacağız?



1. Eşit kollu terazinin bir kefesine yemek kaşığını diğer kefesine de tartım takımındaki kütleleri fotoğrafta gösterildiği gibi koyalım.

2. Eşit kollu terazinin kefeleri dengeye geldiğinde kefeye koyduğumuz kütleleri defterimize not edelim. Koyduğumuz kütlelerin toplamını hesaplayalım.

3. Aynı işlemi diğer malzemeler için de yapalım.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.



1. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizerek dolduralım.

 

Cevap:

kütle ölçme



2. Hangi malzemeleri gram, hangilerini kilogram cinsinden ifade ettik?

Cevap

Yemek kaşığı, anahtar ve defteri gram, elmaları kilogram cinsinden ifade ettik.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik



Etkinliğin Amacı

Sıvı maddelerin kütlelerini ölçmek.

Neler Kullanacağız?

Terazi, tartım takımı, beherglas ya da kavanoz ve herhangi bir sıvı (Su. meyve suyu, çay olabilir.).



Nasıl Yapacağız?

1. 1 numaralı fotoğrafta gösterildiği gibi boş beherglasın kütlesini ölçelim ve defterimize yazalım.
2. Beherglası sıvıyla dolduralım, 2 numaralı fotoğrafta gösterildiği gibi kütlesini ölçüp defterimize yazalım.
3. Sıvı dolu beherglasın kütlesinden boş beherglasın kütlesini çıkaralım, sonucu defterimize yazalım.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Yandaki tabloyu defterimize çizerek dolduralım.



Cevap:

4. Sınıf Fen Bilimleri Sayfa 75 Cevapları Sözcü Yayınları

 

2. Sıvının kütlesi ne kadardır?



Cevap: 500 gram.

3. Neden sıvı dolu beherglasın kütlesinden boş beherglasın kütlesini çıkardık?

Cevap: Sadece içindeki sıvının kütlesini bulmak için.

Katı ve sıvı hâldeki maddelerin kütlesini nasıl ölçeceğimizi artık biliyoruz. Süt, su veya meyve suyu şişelerinin üzerinde yazan “1 litre”, “0,5 litre”, “1.000 mililitre” gibi yazılar dikkatinizi çekti mi? Sizce bu yazılar neyi ifade eder? Düşünelim ve fikirlerimizi arkadaşlarımızla tartışalım.

Cevap: Sıvı ölçme birimini ifade eder. Çünkü sıvılar bulundukları kabın şeklini alırlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Maddelerin hacmi olduğunu fark etmek.

Neler Kullanacağız?

Kapaklı plastik bir kap, nohut, su.

Nasıl Yapacağız?

1. Kaba fotoğrafta gösterildiği gibi bir miktar nohut dolduralım. Daha sonra üzerine nohutları geçecek kadar su dökelim.
2. Kap üzerindeki su seviyesini işaretleyelim ve kabın ağzını kapatalım.
3. Ertesi gün kaba bakalım ve nohutların son durumunu gözlemleyelim. Kaptaki su seviyesini işaretleyelim. Gözlemlerimizi defterimize not edelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Su dökmeden önce nohutlar kapta ne kadar yer kapladı?

Cevap: Su dökmeden önce nohutlar kabın yarısı kadar yer kapladı.

2. Su döküp beklediğimiz nohutlarda ertesi gün bir değişiklik oldu mu? Neden?

Cevap: Nohutlar kabın içindeki suyu emdi ve daha fazla yer kapladı.

3. Kaba koyduğumuz nohutların ilk başta kapladığı yerle su döküp bir gece beklettikten sonra kapladığı yerleri karşılaştıralım.

Cevap: İlk başta kabın yarısı kadar yer kaplarken, bir gün sonra doluya yakın yer kapladılar.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları Sözcü Yayınları

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Sıvıların hacimlerini ölçmek.

Neler Kullanacağız?

Dereceli silindir, sıvı yağ.

Nasıl Yapacağız?

1. Dereceli silindire bir miktar sıvı yağ dolduralım.
2. Dereceli silindirde sıvı yağının üst yüzeyinin geldiği yere bakalım. Hangi sayıyı gösterdiğini okuyup defterimize not edelim.
3. Değişik miktarlardaki sıvıları da aynı şekilde dereceli silindir ile ölçelim.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruyu cevaplayalım.

Dereceli silindirde okuduğumuz değerleri birimleriyle defterimize yazalım.

Cevap

Zeytinyağı 150 ml

Ayçiçek yağı 150ml.

Etkinliğimizde sıvıların hacmini nasıl ölçeceğimizi öğrendik. Peki, katı hâldeki bir maddenin hacmini nasıl ölçeriz? Diyelim ki elimizde bir taş parçası var ve biz bu taşın hacmini çok merak ediyoruz. Sizce bu taşın hacmini nasıl ölçebiliriz? “Katıların Hacmi” isimli etkinliği yaparak sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım.

Cevap:

Etkinlik

Etkinliğin Amacı

Katıların hacmini ölçmek.

Neler Kullanacağız?

Dereceli silindir, su, silgi, şekli düzgün olmayan küçük taş parçası, cam misket.

Nasıl Yapacağız?

1. Dereceli silindire bir miktar su doldurarak 1 numaralı fotoğrafta gösterildiği gibi suyun hacmini ölçelim. Okuduğumuz değeri defterimize yazalım.

Cevap: 150 ml.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları Sözcü Yayınları

2. Dereceli silindirin içine silgiyi atarak 2 numaralı fotoğrafta gösterildiği gibi suyun hacmini tekrar ölçelim. Okuduğumuz değeri defterimize yazalım.
3. İçinde silgi olan suyun hacminden içinde silgi olmayan suyun hacmini çıkaralım ve bulduğumuz değeri defterimize yazalım.
4. Aynı işlemleri şekli düzgün olmayan küçük taş parçası ve cam misket için tekrarlayalım.

Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.

1. Dereceli silindire silgiyi attıktan sonra suyun hacmi ile silgiyi atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.

Cevap: Silgiyi attıktan sonra suyun hacmi 200 ml. oldu.

2. Dereceli silindire taşı attıktan sonra suyun hacmi ile taşı atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.

Cevap: Taşı attıktan sonra suyun hacmi 250ml. oldu.

3. Dereceli silindire cam misketi attıktan sonra suyun hacmi ile cam misketi atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.

Cevap: Cam misketi attıktan sonra suyun hacmi 175 ml. oldu.

4. Yukarıdaki işlemler sonucunda bulduğumuz değerler bize neyi verir? Tespitlerimizi aşağıdaki noktalı yerlere yazalım.

Cevap: Suyun içine attığımız katı cisimlerin hacimlerini verir.


4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları Sözcü Yayınları

Neler Öğrendik?

1. Aşağıdaki şekli inceleyelim. Şekilde “D” harfi doğru sözcüğünü, “Y” harfi yanlış sözcüğünü ifade etmektedir. Cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D” yönüne, yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” yönüne doğru ilerleyelim. Girişten çıkışa kadar izlediğimiz yolu ve çıkışımızı renkli bir kalemle işaretleyelim ve doğru çıkışı bulalım.

Cevap:

4. Sınıf Fen Bilimleri Sayfa 79 Cevapları Sözcü Yayınları

2. Dereceli silindirde 300 mL su vardır. Su dolu dereceli silindire bir bilye atıldığında dereceli silindirdeki su seviyesinin 350 mL olarak değiştiği gözlenmektedir. Buna göre bilyenin hacmi kaç mL’dir?

Cevap:

50 Ml.

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.